de bara dör och dör..

#1 - 31 juli 2007 12:58
Jag håller på att bli galen. Jag har nu haft mitt akvarium med platy ett par veckor nu. Och alla vatten värden är helt som de ska (perfekta som de sa på djuraffären när vi var in och testade)

Trots detta blir fisk efter fisk sjuk utan synliga problem och dör så småningom. Fenorna dras ihop och fisken simmar vid ytan eller på botten och gömmer sig bäst de kan. Sedan dör de efter ett tag.

På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort. De som var sjuka när vi hade i slatet verkade piggna på sig ordentligt, men dog sedan i alla fall. En fisk kunde inte ens simma rakt innan saltet, men såg ganska normal ut efteråt, men dig se. De fortsätter bara att bli sjuka och dö. Nu har 2 nya blivit dåliga..

Hur mycket salt ska man ha i 375 liter för att få bort sånt här? eller vad kan det annars vara för fel och hur gör man..

Är ju inte helt sugen på att ha i medicin som tar bort baterierna heller eftersom detta även slår ut hela akvariet. Kanske är det det som måste till i alla fall, vad vet jag.
#2 - 31 juli 2007 14:32
EMarleene skrev:
Jag håller på att bli galen. Jag har nu haft mitt akvarium med platy ett par veckor nu. Och alla vatten värden är helt som de ska (perfekta som de sa på djuraffären när vi var in och testade)

Trots detta blir fisk efter fisk sjuk utan synliga problem och dör så småningom. Fenorna dras ihop och fisken simmar vid ytan eller på botten och gömmer sig bäst de kan. Sedan dör de efter ett tag.

På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort. De som var sjuka när vi hade i slatet verkade piggna på sig ordentligt, men dog sedan i alla fall. En fisk kunde inte ens simma rakt innan saltet, men såg ganska normal ut efteråt, men dig se. De fortsätter bara att bli sjuka och dö. Nu har 2 nya blivit dåliga..

Hur mycket salt ska man ha i 375 liter för att få bort sånt här? eller vad kan det annars vara för fel och hur gör man..

Är ju inte helt sugen på att ha i medicin som tar bort baterierna heller eftersom detta även slår ut hela akvariet. Kanske är det det som måste till i alla fall, vad vet jag.

Hur mycket salt vet jag inte.

men däremot är det nog den svårbotade TORPEDSJUKAN som dina fiskar drabbats av.:(
#3 - 31 juli 2007 16:16
Ja eller så beror det på att guppy å platy är så hårt odlade så att de blir drabbade av sjukdomar lättare...Jag har testat både guppy å platy men de bara dog å dog å dog,så jag gav upp! ;)
#4 - 1 augusti 2007 21:20
saltbiff skrev:
Ja eller så beror det på att guppy å platy är så hårt odlade så att de blir drabbade av sjukdomar lättare...Jag har testat både guppy å platy men de bara dog å dog å dog,så jag gav upp! ;)

FEL FEL FEL!!!!!!!! Det är INTE aveln som gör att fiskarna dör, speciellt inte med de symptom du beskriver, skaffa du en bra fiskmedicin, det hjälper nog mycket bättre än saltet skall du se, redan sjuka fiskar blir nog ALDRIG friska av endast salt; bakterierna finns ju kvar!!!!!!! Dessutom är ju inte dina fiskar det minsta bräckvattenbundna så därför tror jag nog mer på stora vattenbyten, tätt efter varandra plus medicinering. DÅ slutar de dö!

Jag blir SÅÅÅ trött på att många som misslyckas med levandefödare tenderar att skylla på "sönderavlade" fiskar istället för att kolla om deras skötsel kanske inte varit vad den borde....jag skulle nog kunna påstå att det i de flesta fall är akvaristens fel att fiskarna blir sjuka, eller så kommer problemen från affären eller andra akvarister via nya fiskar (eller växter). Överbefolkade akvarier tenderar också att utlösa sjukdomsutbrott eftersom fiskarna stressas och motståndskraften då blir sämre mot olika smittor.:mad:
#5 - 1 augusti 2007 21:24
Det skulle kunna vara nitrit iofs då det är nystartat
#6 - 1 augusti 2007 21:31
eriahl skrev:
Det skulle kunna vara nitrit iofs då det är nystartat

Receptet är ändå detsamma; vattenbyten och medicin för att häva sjukdomen. De hopklibbade fenorna tyder på någon bakterie.....[:(!]
#7 - 1 augusti 2007 21:41
Om det skulle vara nitrit är vattenbyten bra. Men det är ju ingen sjukdom, nitrit alltså. Nu är det iofs inte ovanligt med problem med levandefödare som guppy tex
#8 - 1 augusti 2007 21:45
eriahl skrev:
Om det skulle vara nitrit är vattenbyten bra. Men det är ju ingen sjukdom, nitrit alltså. Nu är det iofs inte ovanligt med problem med levandefödare som guppy tex

Menhon hade ju fått det diagnosticerat som em bakteriesjukdom, varför då inte skaffa nå´t som tar död på bakterierna....[:-5] och sluta skylla problemen på fiskarna.... (se ovan):mad::D
#9 - 1 augusti 2007 21:58
EMarleene skrev:

På djuraffären sa de för några dagar sedan att det antagligen var ett bakterieangrepp och att detta var vanligt. Rekommenderade oss att ha i jodfritt salt i vattnet och det har vi gjort

Antagligen bakteriehistoria men inte helt hundra var dom

tummen skrev:
Menhon hade ju fått det diagnosticerat som em bakteriesjukdom, varför då inte skaffa nå´t som tar död på bakterierna....[:-5] och sluta skylla problemen på fiskarna.... (se ovan):mad::D
Låter inte otroligt men kan vara parasiter oxå.
#10 - 1 augusti 2007 22:56
tummen skrev:
FEL FEL FEL!!!!!!!! Det är INTE aveln som gör att fiskarna dör, speciellt inte med de symptom du beskriver, skaffa du en bra fiskmedicin, det hjälper nog mycket bättre än saltet skall du se, redan sjuka fiskar blir nog ALDRIG friska av endast salt; bakterierna finns ju kvar!!!!!!! Dessutom är ju inte dina fiskar det minsta bräckvattenbundna så därför tror jag nog mer på stora vattenbyten, tätt efter varandra plus medicinering. DÅ slutar de dö!

Jag blir SÅÅÅ trött på att många som misslyckas med levandefödare tenderar att skylla på "sönderavlade" fiskar istället för att kolla om deras skötsel kanske inte varit vad den borde....jag skulle nog kunna påstå att det i de flesta fall är akvaristens fel att fiskarna blir sjuka, eller så kommer problemen från affären eller andra akvarister via nya fiskar (eller växter). Överbefolkade akvarier tenderar också att utlösa sjukdomsutbrott eftersom fiskarna stressas och motståndskraften då blir sämre mot olika smittor.:mad:

Ehum,ja det var känsligt märker jag... [B)]Ja men jag tycker iallafall att det är märkligt att det BARA var guppy å platy som dog hos mig...ingen annan,inte mina supergamla kardinaltetror eller min gamla algätare..ingen annan..bara gyppy å platys som är odlade ganska hårt...kooonstigt! De bara smalnade av å dog.:(
#11 - 2 augusti 2007 16:41
Det är inget fel på själva vattnet det har vi kollat. Allt ser jättebra ut, precis som det ska. Akvariet är inte nystartat, fiskarna är dock relativt nytillsatta. Tror nog kanske på att fiskarna har fått med sig nå skit från djuraffären eller liknande.. har också sett tendenser till att de fiskar som dött har varit lite halvkassa från början. Har en hel del fiskar som varit med sen början som inte visar de minsta tendenserna till att bli sjuka.
På djuraffären sa de att det ofta var så också, att de "svagare" fiskarna var mer mottagliga för bakterier osv. Det är dessutom framförallt fiskar från ett ställe som har dött. Bara några enstaka från de andra. Har köpt fisk från 3 olika ställen för att inte det ska bli inavel sen.

jaja.. jag får se vad som händer. Jag får köra på som jag har gjort och se hur det fortskrider. Ser jag att fler nya fiskar blir sjuka nu så får jag väl ta i med "hårdhandskarna" så att säga..
#12 - 3 augusti 2007 08:09
Jag tror levandefödare numera är "svåra" fiskar.

Jag har platys tillsammans med fembandsbarber, och medans platysarna faller ifrån den ena efter den andra med olika symptom och med jämna mellanrum - simmar fembandsbarberna och malen runt helt obekymrat!!! Detta har pågått i över ett år..

Eftersom jag ej har problem med varken barberna eller malen borde ju det knappast vara p.g.a sjukdom eller kasst vatten....

Sönderavlade? Svaga? Vet ej....
#13 - 4 augusti 2007 10:23
Korallplaty..

Har jag och har inte förlorat en enda.. Köpta på Akvarielagret i Bromma i STHLM.. Man kanske kan forska var de köper ifrån så kanske din handlare kan beställa där också??? Generellt verkar de veta var de ska handla fisk från, tycker jag...
De verkar lite tåligare eller så har jag bara haft tur...

Jag tror absolut att de är sönderavlade, det man kan göra är att kolla var de kommer ifrån.. Svenska uppfödare är tydligen bäst eller t ex tyska medan asiatiska uppfödare många gånger inte bryr sig om mer än massproduktion så de kan generellt sett vara av sämre kvalité..

Jag själv lyckas alltid glömma dessa väsentliga frågor när jag står i affären och ser en söt fisk :D :D :D
#14 - 4 augusti 2007 10:31
jag har inte haft problem med mina levandefödare på flera år, det enda problemet skulle då vara att de ynglar av sig som sjutton :).Visst finns det dåliga exemplar men börjar också tröttna på detta att man skyller på sönderavel så fort någon har problem med Guppy o platy.
#15 - 4 augusti 2007 10:35
Man kan inte direkt säga att vill du ha en fisk som tål allt så ta guppy nuförtiden. Det har inget med ursprungsfrågan att göra egentligen. Sen finns det förmodligen affärer som odlar själva och har tåligare så värt att fråga när man köper som sagt.
Sen får man nog räkna ett par veckor som nystartat akvarium.
#16 - 4 augusti 2007 10:37
Men vi kanske har haft tur...

gizmogirl skrev:
jag har inte haft problem med mina levandefödare på flera år, det enda problemet skulle då vara att de ynglar av sig som sjutton :).Visst finns det dåliga exemplar men börjar också tröttna på detta att man skyller på sönderavel så fort någon har problem med Guppy o platy.

Fått tag i bra exemplar och lyckats att få precis den balansen som de behöver för att må bra... Visst kan det vara så att de som förlorar sina gör någonting fel men som sagt, jag har Odlade Endlers och de överlever allt medan min väninna har köpt hur många guppy som helst och vi startade våra kar samtidigt och sköter dem likadant i stort sett..;)
#17 - 5 augusti 2007 23:20
EMarleene skrev:

Kan bara vara en sjukdom .... Costia. Bakterier .... skulle inte tro det. Så köp costiamedicin så blir du av med det rätt fort. Och det påverkar vanligtvis inte resten av akvariet
#18 - 5 augusti 2007 23:33
STOPP OCH BELÄGG!!! detta är ju ett skolexempel på nitritförgiftning! fiskarna är på botten och ytan och så gör de när de får andningsproblem pga nitriten! även att de drar in fenor och är väldigt skygga och lättskrämda!

Byt ca:20% vatten och överdosera med nitrivec och fortsätt dosera ntrivec i ett par veckor!
#19 - 6 augusti 2007 08:32
Egentligen: 60% varranan dag och mata dom varranan dag. Och MASSOR av nitrivec eller ett preparat mot nitrit av något slag. Lycka till !!
#20 - 7 augusti 2007 22:44
åheim skrev:
STOPP OCH BELÄGG!!! detta är ju ett skolexempel på nitritförgiftning! fiskarna är på botten och ytan och så gör de när de får andningsproblem pga nitriten! även att de drar in fenor och är väldigt skygga och lättskrämda!

Byt ca:20% vatten och överdosera med nitrivec och fortsätt dosera ntrivec i ett par veckor!

Konstigt då att deras vattenvärden var perfekta...... nä det är ett skolexempel på costia, vanligtvis drabbar detta just ungfödare. Vill du vara säker ta en fisk och skrapa av lite från fenorna och lägg under microskop så ska man kunna se själva costian
#21 - 8 augusti 2007 23:19
saltbiff skrev:
Ehum,ja det var känsligt märker jag... [B)]Ja men jag tycker iallafall att det är märkligt att det BARA var guppy å platy som dog hos mig...ingen annan,inte mina supergamla kardinaltetror eller min gamla algätare..ingen annan..bara gyppy å platys som är odlade ganska hårt...kooonstigt! De bara smalnade av å dog.:(

Gamla kardinaltetror och olika malar kan vara förvånansvärt långlivade, men guppy blir sällan äldre än ett, max två år. Problemen med levandefödare är oftast (alltid???) ägarrelaterade, inte avelsrelaterade. Detta kommer jag upprepa tills alla förstått det, eller jag själv ger upp andan....:p:D
#22 - 8 augusti 2007 23:26
Jag kommer aldrig att förstå det iaf....
#23 - 8 augusti 2007 23:27
Healena skrev:
Jag tror levandefödare numera är "svåra" fiskar.

Jag har platys tillsammans med fembandsbarber, och medans platysarna faller ifrån den ena efter den andra med olika symptom och med jämna mellanrum - simmar fembandsbarberna och malen runt helt obekymrat!!! Detta har pågått i över ett år..

Eftersom jag ej har problem med varken barberna eller malen borde ju det knappast vara p.g.a sjukdom eller kasst vatten....

Sönderavlade? Svaga? Vet ej....

Barberna och malen är mer långlivade än guppy...så enkelt är det, tyvärr, sedan drabbas de olika av olika sjukdomar, gyppy kan vara mer mottagliga för sjukdomar som barberna och malen klarar galant, samtidigt KAN det vara så att de egentliga bovarna är just dina gamla fiskar, de kan bära på bakterier/smittämnen utan att själv bli sjuka, men sedan när du kommer hem med nya guppy så blir de sjuka på direkten- det onda finns ju redan i akvariet...eller så var guppysarna sjuka i affären fast de såg friska ut, och sedan med stressen att byta miljö så blommade sjudomen ut när de kom hem till dig. Vilket som stämmer bäst i just ditt fall vet jag naturligtvis inte.;) Skyll inte på "sönderavlade" guppy bara....[:(!]
#24 - 8 augusti 2007 23:32
Katharina skrev:
Har jag och har inte förlorat en enda.. Köpta på Akvarielagret i Bromma i STHLM.. Man kanske kan forska var de köper ifrån så kanske din handlare kan beställa där också??? Generellt verkar de veta var de ska handla fisk från, tycker jag...

De verkar lite tåligare eller så har jag bara haft tur...

Jag tror absolut att de är sönderavlade, det man kan göra är att kolla var de kommer ifrån.. Svenska uppfödare är tydligen bäst eller t ex tyska medan asiatiska uppfödare många gånger inte bryr sig om mer än massproduktion så de kan generellt sett vara av sämre kvalité..

Jag själv lyckas alltid glömma dessa väsentliga frågor när jag står i affären och ser en söt fisk :D :D :D

Asiatiska odlare har också helt annan vattenkvalitet i sina odlingar, ofta lätt bräckt vatten, och om man då "plötsligt" sätter dessa fiskar i vårat svenska kranvatten så blir det problem, därtill kan man ju också lägga till den långa transporten till sverige från asien mm. Jag tror mig veta att Akvarielagret tar sin fisk från http://www.akvarietrivsel.se/ , en svensk proffsodlare i Hässelby, bara några tunnelbanestationer bort alltså.:D
#25 - 13 augusti 2007 11:08
Nitrit är det i alla fall inte. Det har jag kllat ytterligare en gång och det är omöjligt detta. Värdena på vattnet är fortfarande het perfekta så det jag har är någon sjukdom eller liknande.

Det där med costia har jag läst om. Men det verkar inte riktigt vara det heller om man läser till symptomen för den sjukdomen. Mina fiskar får egentligen bara ihopklibbade fenor, ser annars likadana ut. Blir lite slöa och hänger i hörnen innan de ligger på botten och bara andas lite. Sen dör de.
Costia verkar ju också ska botas med salt som jag har läst det, men det funkade inte riktigt. Det enda som hände med saltet var att de sjuka fiskarna piggnade till i några dagar innan de bara dog. Dessutom dog en del växter och alla nya små yngel försvann.

Får testa med ytterligare vattenbyten, några större än tidigare. Läste om en guppyuppfödare som hade haft problem med ihopklibbade fenor och han sa att det enda som hade hjälp honom var flera 95% vattenbyten under en period.
#26 - 13 augusti 2007 11:38
http://www.waterlife.co.uk/waterlife/disease.htm Du kan kolla på tex den här sidan om något verkar stämma bra på dina fiskar.

Lite off topic.
tummen: Akvarietrivsel har/har haft XXL-guppyhonor. Då är dom inte unga precis så köper man såna lever dom nog inte länge. Köparens fel att dom dör rätt snart, tror inte det.
#27 - 13 augusti 2007 11:50
EMarleene skrev:

Har du kollat temperaturen? Flera av mina fiskar dog när det blev över 30 grader i karet.
#28 - 13 augusti 2007 23:01
EMarleene skrev:
Nitrit är det i alla fall inte. Det har jag kllat ytterligare en gång och det är omöjligt detta. Värdena på vattnet är fortfarande het perfekta så det jag har är någon sjukdom eller liknande.

Det där med costia har jag läst om. Men det verkar inte riktigt vara det heller om man läser till symptomen för den sjukdomen. Mina fiskar får egentligen bara ihopklibbade fenor, ser annars likadana ut. Blir lite slöa och hänger i hörnen innan de ligger på botten och bara andas lite. Sen dör de.

Costia verkar ju också ska botas med salt som jag har läst det, men det funkade inte riktigt. Det enda som hände med saltet var att de sjuka fiskarna piggnade till i några dagar innan de bara dog. Dessutom dog en del växter och alla nya små yngel försvann.

Får testa med ytterligare vattenbyten, några större än tidigare. Läste om en guppyuppfödare som hade haft problem med ihopklibbade fenor och han sa att det enda som hade hjälp honom var flera 95% vattenbyten under en period.

Jag tror ändå på costia, när jag sett costia på ungfödare är det precis som du beskrivit. Köp en riktig medicin det funkar oftast bäst. Frågar du mej så är det Waterlife:s mediciner som är bäst i 95 % av fallen. Så slipper du ha ihjäl växterna med salt. Sedan en sak till, visst den sjuka fisken kanske inte går att rädda men du räddar antagligen den fisken som inte sjuknat in än om du medicinerar. Costia är dessutom en stresssjukdom så du kanske förvärrar problemen genom att byta vatten.
#29 - 16 augusti 2007 09:21
endymion skrev:
Jag tror ändå på costia, när jag sett costia på ungfödare är det precis som du beskrivit. Köp en riktig medicin det funkar oftast bäst. Frågar du mej så är det Waterlife:s mediciner som är bäst i 95 % av fallen. Så slipper du ha ihjäl växterna med salt. Sedan en sak till, visst den sjuka fisken kanske inte går att rädda men du räddar antagligen den fisken som inte sjuknat in än om du medicinerar. Costia är dessutom en stresssjukdom så du kanske förvärrar problemen genom att byta vatten.

Samtidigt skall inte vattenbyten störa om man gör dem små & täta....men medicin behövs om man skall bli av med sjukdomen....:(:D

Annons