De hittar inte maten

#1 - 21 september 2005 12:26
Jag la i 2 st kilfläckrasborar och någon form av Ancistrusmal i mitt akvarium igår. Jag har också läst att man ska ge dem så mycket mat de orkar i max 2 minuter dagligen, eller mindre protioner flera gånger om dagen. Problemet är att de inte fattar när och var jag kastar i maten någonstans, utan det kan ta runt 5 minuter om inte mer innan de ens tar första biten. Så vadå 2 minuter då de i mitt fall inte uppfattar var maten är någonstans. De verka inte vara något fel på dem utan är ganska livliga och det verkar som de är uppe vid ytan och letar efter mat men de finner den bara inte. Jag har dock ett litet 54 liters kar så egentligen tycker jag att de borde hitta det ganska snabbt. Har jag bara ovanligt korkade fiskar eller är detta en inskolningsperiod, eller är det något annat som kan tänkas vara fel?

Jag har läst att malar vill ha ärtor och andra grönsaker. Men min lilla mal är da inte intresserad av ärtor utan de puttar han bara undan då de kommer ivägen för honom, så där kan det inte handla om att han inte upptäcker dem.
#2 - 21 september 2005 14:43
De kanske instalerar sig lite först innan de börjar äta och så var de kanske inte så hungriga. De lär sig rätt snart vart maten är. Skalade du ärtorna? Vissa vill inte ha dem om de inte är skalade. Mina var rätt skeptiska mot ärtor i början, men efter ett tag gick det an. Gurka älskar mina malar. Stick kaffeskedskaftet genom gurkan så den sjunker ner till botten.

//Camilla
#3 - 21 september 2005 15:06
[QUOTE=C.Ciklid]De kanske instalerar sig lite först innan de börjar äta och så var de kanske inte så hungriga. De lär sig rätt snart vart maten är. Skalade du ärtorna? Vissa vill inte ha dem om de inte är skalade. Mina var rätt skeptiska mot ärtor i början, men efter ett tag gick det an. Gurka älskar mina malar. Stick kaffeskedskaftet genom gurkan så den sjunker ner till botten.

//Camilla[/QUOTE]

Ja, jag skalade ärtorna. Men jag får kanske pröva med andra grönsaker om han/hon fortsätter vägra äta av den. Men den är förvisso bara en liten mal, så den kanske bara äter alger och sådant i början?

Är inte fiskar ständigt hungriga?
#4 - 21 september 2005 16:01
Om du har alger i ditt kar behöver du inte mata med grönsaker, då blir malen lat och låter algerna vara. Fast det beror lite på vad det är för alger, du lär se om malen äter de alger du ev. har
#5 - 21 september 2005 17:01
[QUOTE=greken]Om du har alger i ditt kar behöver du inte mata med grönsaker, då blir malen lat och låter algerna vara. Fast det beror lite på vad det är för alger, du lär se om malen äter de alger du ev. har[/QUOTE]

Jag har precis startat det, så de är inte så mycket alger för dem att äta. Jag var dock i djuraffären idag och inhandlade lite tablettfoder och det har jag åtminstone sett han/hon äta, även om mina Black Mollys är dem som äter mest av det.
#6 - 21 september 2005 19:26
Ok, lägg i tabletterna när lyset har släckts, Ancistrusarna hittar dem ändå
#7 - 22 september 2005 14:48
[QUOTE=greken]Ok, lägg i tabletterna när lyset har släckts, Ancistrusarna hittar dem ändå[/QUOTE]

Okej, tack det ska jag göra framöver. Dock så kan knappast de där påstoda 2 minuter gälla för mina fiskar, för de äter öht inte på det sättet så man kan ta tiden. Det skulle vara bättre och veta hur många hela flingor de behöver på ett ungefär per dag. Jag förmodrar att det då skulle ha med hur pass stora de är och så, men då kan man ju säga exempelvis 2 flingor per centermeter.

Annons