"Kommer från"? Genetiskt, eller via import av fisk?
Jag har hört att de viltfärgade inte går att odla i akvarium, men det lär väl bara vara en myt, då min ena hona jag hade en gång lade ägg som en galning...?
Jag menar att så ser vissa av scalarerna ut i det vilda. Men här är de flesta scalarer är så långt ifrån sina ursprung, då försvinner deras ursprungsfärger mer och mer.
Och just dessa små brun/svarta prickar har vissa av de vilda sorter av scalarer från sydamerika.
Som jag skrev så har vissa av mina F-1:or (barn från vildfångade) också dessa "prickar", men jag andra som inte har det också. och dessa kommer att försvinna ju längre ner man kommer i genrationerna.
Jag skulle gissa att dina scalarer med dessa prickar inte är så många generationer ifrån vildfångade. Typ F-1 eller F-2:or
När du skriver viltfärgade så vet jag inte vad du menar, men om de färgade som vilda så är det inte svårare att odla dom än andra färger, typ guld.
Menar du odling av vf scalarer så går det också, men att odla en specifik art som heter Altum scalare är mycket svårt och ovanligt. Vad jag har läst mig till så finns det bara en svensk som har lyckas.