Defdac och Vitt papper :-)

#1 - 19 april 2004 09:59
varför är det bättre med vitt papper än med folie bakom rören.
Papper reflekterar väl inte mer än folie ?
Eller varför är det bättre ?

Har du någon bild på hur du gjort ?

Kanske någon annan som vet ?
#2 - 19 april 2004 11:37
Folie är bara bättre än vitt papper om man lyckas böja folien helt perfekt i en parabolisk form utan minsta skrynkel. Kommer det minsta skrynkel i folien så går effektiviteten ner under vanlig vit färg:

http://www.thekrib.com/Lights/reflectors.html#18

Ett bättre och lika billigt alternativ som folie/vit färg tror jag är Panduro-papp-reflektorer (Michael Eklund har jag för mig visade en sida där han visar hur man bygger dom) eftersom dom inte blir knögliga när man böjer pappen och det är ganska lätt att få papp att böja sig i en perfekt parabolisk form med några klammrar.
#3 - 19 april 2004 11:40
Tackar så mycket.
Mycket intresant läsning.

Man lär sig något nytt varje dag.
#4 - 19 april 2004 11:42

Vad använder du för papper?. Borde dom inte bli helt våta och förvandlas till pappmassa?
Vet inte om det bara är för att jag har en inbyggd/stängd ramp men jag har extrem hög fuktighet i rampen.
Känner att om jag skulle slänga in papper som reflektorer så hade det bara blivit sörja.

#5 - 19 april 2004 11:47
Du har så rätt Punko 8) Numera är det bara papper under två av lysrören eftersom det är dom enda som är skyddade från fukt av täckglas.

Dom papper som var under lysrör utan täckglas blev mycket riktigt extremt blöta och höll på att trilla ner!
#6 - 19 april 2004 11:49
Min tanke då är att limma folie på pappret (Jag har stora kartong ark liggande :-)
#7 - 19 april 2004 11:58
Cool idé! Det enda jag lurar lite på är att Buko som skrev inlägget ovan faktiskt nämner att han lade ner mycket energi på att få folien helt perfekt - och ändå var den vita reflektorn bättre.
#8 - 19 april 2004 12:00

Skulle en gemensam reflektor funka lika bra som individuella?.. dvs en lite större parabol som sträcker sig över 2 rör istället för två mindre som sitter på varje rör?

#9 - 19 april 2004 12:01
Som jag fattade det av texten så var han inte nöjd med gämnheten han fick men om man lägger ett papp ark plant på golvet så går det ju faktiskt att rulla ut folien utan "rynkor".

Och sedan böjer man när limmet har torkat. problemet uppstår ju när du försöker böja enbart folien.
#10 - 19 april 2004 12:12
Går ej att böja limmad folie utan att det skrynklar. Beprövat för några år sedan till mina terrarium. Använde spraylim för att få en så tumm & jämn yta som möjligt.

Skulle man inte kunna plastlaminera folie? Bara en tanke som slog mig [:-39]
#11 - 19 april 2004 12:17
Problemet då är ju att vid laminering så limmar du ju bara kanterna och det är alltid lite luft emellan som gör att filien kan röra sig inne i lamineringen. Men det kan ju vara värt ett försök.

Men jag ska testa med papper och folie senare idag.(Har ju allt liggande).
#12 - 20 april 2004 12:59
Skulle en gemensam reflektor funka lika bra som individuella?.. dvs en lite större parabol som sträcker sig över 2 rör istället för två mindre som sitter på varje rör?

Jag är av den meningen att det gör det, jag har detta sjabrak hängade över min stora burk
http://www.michael-eklund.dynu.com/mickes/Pictures/Diy/Hanging_F_Light/Hanging_F_Light.htm
Jag tycker mig uppfatta att det blev ljusare med dessa stora reflekorer än med enskilda små som jag hade innan.

Här är länken till rampbygget där jag använde mig av Panduro pappen
http://www.michael-eklund.dynu.com/mickes/Pictures/Diy/Ljusramp_lilla/Ljusramp_lilla_Swe.htm
#13 - 20 april 2004 14:11
VAD är panduropapper??
#14 - 20 april 2004 14:52
Silverfärgad kartongpapp som man kan spegla sig i, den har lite lätt knögglig yta som reflekterar ljuset jäkligt bra.
Lätt att göra ren bara att torka av.
Jag kör utan täckglas och den reflekterar fortfarande bra trots att den utsätts för lite kondens.
Jag rekommenderar nog att byta ut pappen med ca ett års intervall kommer inte ihåg vad den kostade exakt men det var inte mer än några tior för ett ark på 46x64 cm.
#15 - 20 april 2004 15:55
Mycket bra sida micke!
Har lagt till den som min favorit;)

Mvh Malawi´n
#16 - 20 april 2004 19:42
Har tillgång till blankpolerad rostfri syrafast plåt som är 1mm tjock, det måste väl gå bra att forma plåten efter ett papprör för att ha det som reflektor.. eller? Lätt att hålla ren och den är alltid blank :)

/Andreas
#17 - 20 april 2004 20:23
varför inte köpa stupränne rör hos
bygghandeln dom finns i vitt och är formade
rätt och dom är lätta
#18 - 21 april 2004 11:10
Bra ide :-) vet du hur många grader dom tål ?
Bör iofs funka eftersom dom tål direkt sol ljus.

En vidare utveckling på stuprännan. Man kan köpa "krom" på sprayflaska och spraya på insidan.
#19 - 22 april 2004 10:42
Istället för vitt papper borde det väl fungera bättre med spegelglas?
Har en del gamla spegelväggsglas som jag funderar på att limma fast bakom lysrören.
#20 - 22 april 2004 10:44
Jag tror böjen är ganska viktig. Med spegel blir det ju kantigt
#21 - 23 april 2004 09:02
Som jag förstod det av länken defdac postade så förstod jag det som om att han inte hade böjt pappret.

Nåja icke böjd spegel måste ju vara bättre än matt plåt! :)
#22 - 23 april 2004 09:03
Ja det lär ju bli skillnad problemet är ju att mycket ljus reflekteras tillbaka mot röret.
#23 - 24 april 2004 17:04
Jag får helt enkelt prova.

Är ju dessvärre svårt att bedöma resultatet med blotta ögat.

Annons