Dela med dig av dina fobier =)

#1 - 14 april 2009 12:31
Hur många här har fobier för saker och ting?
Jag kan rabbla upp flera saker jag har lite fobi för

*Hiss!
(finns det trappor tar jag de istället.)

*Barn under 12 år

*L-malar, alla sorters malar som är över 10cm långa! Själv så har man en i 150l akvarium. HUR kom det sig!??!

*Porslinsdockor med mäskliga utseende *ryser av att tänka på de*
och Clowner!!

*Snytpapper (andras) som ligger kvar någonstans Speciellt!! kvarglömda snytpapper i jackfickor. Jag använder ibland sambons jacka, att man aldrig lär sig att inte stoppa ner händerna i fickan!

*Vattenlevande Snäckor.
Sånt jag har i mitt akvarium Tack Ansjo! de var söta när de var små, inte nu längre.
#2 - 14 april 2009 12:42
* Klaustrofobi... Usch...:(

* Allt äckligt!

* Sen har jag säkert många fler...

* Dockor... Dom där stirrande blickarna... *Burr*

* Lite höjdskräck

* Getingar och liknande

* Ost! Kan icke ens ta i ost... Fast det funkar om den är smält
#3 - 14 april 2009 14:20
Ingen fobi men...ljudet när man rör om i en kastrull får mig att hålla för öronen och springa där ifrån.
#4 - 14 april 2009 14:59
Det är mkt jag tycker är äckligt.

Bomull- kan inte ta i det om det inte är hååårt pressade rondeller.

Fötter- alla inklusive mina egna.

Spindlar- blä!
#5 - 14 april 2009 15:43
Diska

Städa

Tvätta

Tror att det är något genetiskt...
#6 - 14 april 2009 16:26
* Ormar och de flesta andra ormliknande kryp så som maskar osv..

*åka tåg och långdistansbussar

Samt en hel del som inte kan klassas som fobier men som jag är rädd för/ogillar :D
#7 - 14 april 2009 16:29
Dockor får mig att känna starkt obehag (vet inte varför)
snor/spott får mig att klökas [xx(]
Bilagor:
#8 - 14 april 2009 18:23
Höjder/ men det måste tillläggas att jag har hoppat Bungyjump åkt en massa strunt som har skickat upp mig i luften,flyget ett antal gånger jobbat på höga höjder men inget har hjälp jag total hatar Höjder har mardrömmar om höjder etc etc men inget hjälper.
#9 - 14 april 2009 18:30
Jag håller ju på med backhoppning. Och att plötsligt tappa trycket i luften är ingen höjdare.
#10 - 14 april 2009 18:33
Ny tvättade bommuls tröjor , knarrar när man tar i dom , Att äta det sista på en glasspinne med risk att få tungan på pinnen , kan knappast skriva om det förrän att det ryser i kroppen, phu...
Guest
#11 - 14 april 2009 18:52
Glasspinnar, bestick som dras mot papptallrik, clowner, ungar under 14år och bilar me låg kvalité såsom tex volvo.
#12 - 14 april 2009 18:58
nr 1 - Åka tåg

nr 2 - Höjder, Dykning, Simma på djupet

nr 3 - Ormar, Larver, Maskar, Tusenfotingar (gillar dock Ålar, Kuhlii)

nr 4 - Sjukdomar, Blodådrar, Senor, Pilla i naveln, Konstiga navlar m.m. (hatar när folk spänner halsen! såå äckligt, klarar inte av när folk har navlar som står rätt ut!(förlåt till er som har det)), tycker också Bodybuilders är fruktansvärt äckligt.

nr 5 - Blodsprutor, Insolinsprutor

(hmm fick i fel ordning nr 5 är värst och nr 1 är den som är minst värst men ändå nåt jag har problem med)
#13 - 14 april 2009 19:00
Glasspinnar hatar jag också! isar i tänderna av att tänka på det, och äckligt att bita i och dra tungan mot. hatar ockås långa bestick ( är rädd att skära eller sticka mig i käften).
#14 - 14 april 2009 19:08
Narii skrev:
och bilar me låg kvalité såsom tex volvo.

Haha och det är en fobi ;)

Det bästa jag vet är att bita i och "gnissla" tänderna mot garn...
#15 - 14 april 2009 19:10
jag gillar inte höjder, är lite höjdrädd av mig.

hatar när man drar med bestick på tallrik, eller tar naglarna och drar dem mot en svart tavla (glömt vad de heter).

gillar inte spindlar och maneter från havet, hatar att simma bland dem, har nästan lust att skrika när jag ser dem eller känner dem [:o]
#16 - 14 april 2009 19:21
Höjder
Snäckor, alla sorter. Visst kan jag inse att äppelsnäckor är fina, men när de börjar krypa, eller när de är jättemånga, eller... [:-124]
Pissmyror
Getingar

Däremot tycker jag att spindlar, ormar och levende foder är coolt.:cool:
Guest
#17 - 14 april 2009 20:03
DAHLBERG skrev:
Haha och det är en fobi ;)

Klart de är en fobi ;) Läskigast äre när 3st volvo v70 ställer sig på rad på motorvägen o kör 50km/h, man bara väntar på en kedjereaktion me däck som lossnar från deras hjulnav.
Bilagor:
#18 - 14 april 2009 20:40
Döda fiskar!!! Fullständigt ologiskt, men döda djur i allmänhet och döda fiskar i synnerhet får mej alldeles svimfärdig... Tar omvägar runt fisk-disken i affärer, får yrsel och blir kallsvettig av att se de... Vid något steg i tillagningen förvandlas de dock till mat och blir ofarliga, tror det har med deras huvuden att göra. Har haft akvarium flera år som ung (yngre) och startade igen för några år sedan, och har endast en gång lyckats ta bort en död fisk själv, för några veckor sedan. Man lär sej kanske? Tycker att ha kalla armbågar är det mest obehagliga som finns, men det är knappast någon fobi...
Är det inte märkligt vad störd mänskligheten har blivit när man är rädd för fullständigt ofarliga saker?
#19 - 14 april 2009 20:47
Äckelpeckel.

Hahaha...ja herregud vad det finns mycket konstiga saker folk har fobier för.
Min värsta...om den nu kan kallas fobi...?...är när man sitter och äter en god lunch och bordsgrannen snyter sig. Såna skulle det vara skottpengar på...FY F-N vad äckligt. Om man nu nödvändigtvis måååste snyta sig...GÖR DET PÅ DASS.
#20 - 14 april 2009 21:11
Får jag vara helt utan fobier?? Har nämligen inga!!
#21 - 14 april 2009 21:58
1. Höjder

2. Tvestjärtar

3. Alla flygfän som surrar (getingar, humlor, bin m.fl)
#22 - 14 april 2009 23:06
Fobier, men det är också det enda..
#23 - 14 april 2009 23:20
Är vansinnigt rädd för spyor. Att kräkas själv och andras kräkor får mig knäpp av rädsla.

Sedan får jag panik av tanken på toaletter som svämmar över. Lite skumt måhända. :)
#24 - 15 april 2009 01:06
tessilago skrev:
Är vansinnigt rädd för spyor. Att kräkas själv och andras kräkor får mig knäpp av rädsla.

Sedan får jag panik av tanken på toaletter som svämmar över. Lite skumt måhända. :)
Fan Tessi, jag som hade en sån underskön bild av dig.. :d
#25 - 15 april 2009 09:34
Jag har en gång på en restaurang tappat tålamodet och temperamentet på mig är kort!

En restaurang i stockholm....vågar man säga namnet på stället....(GONDOLEN!!) blev jag så äcklad av att en äldre herre satt och snöt inte en eller två gånger, utan flera ggr vid olika tillfällen och nyste oxå, utan att hålla för händerna för ansiktet...
Brasilianska temperamentet poppade upp till ytan och jag vart ursinnig och sa något i stil med "Du är grotesk äcklig! och tror du vi uppskattar dina baciller i vår mat!?" Mamma höll på att DÖÖÖÖÖÖ!

Jag har ganska kort temperament men stooort tålamod!

Agnez skrev:
Hahaha...ja herregud vad det finns mycket konstiga saker folk har fobier för.

Min värsta...om den nu kan kallas fobi...?...är när man sitter och äter en god lunch och bordsgrannen snyter sig. Såna skulle det vara skottpengar på...FY F-N vad äckligt. Om man nu nödvändigtvis måååste snyta sig...GÖR DET PÅ DASS.
Guest
#26 - 15 april 2009 11:32
Jag har bara fobier över att folk har fobier, fast det är kanske en fobi det med?;)
#27 - 15 april 2009 11:38
Höjder, clowner, spindlar och till viss del kunder på jobbet :)

//C
#28 - 15 april 2009 11:39
tessilago skrev:

Finns ett ord för sånna som du; Emetofobiker.
#29 - 15 april 2009 12:02
getingar / humlor / bin......beror nog på att jag blev stucken på
halsen när jag var 4 år,,,,minns fortfarande den våldsamma läkaren
och det groteskt stora plaströret de körde ner i halsen på mig.

så fort jag hör en geting idag så får jag en puls på 300, kallsvettas.
har faktiskt svimmat en gång när en geting satte sig på halsen....

den är kanske en rimlig fobi.....min andra är mer obegriplig.

men jag fixar inte döda möss.......

levande är bara söta, men döda....nä det går bara inte.

.
#30 - 15 april 2009 12:37
Nagelfilar, gjorde nästan slut med en tjej för att hon hela tiden skulle fila naglarna när jag var inärheten.
#31 - 15 april 2009 12:41
Finns ett ord för sånna som du; Emetofobiker.

Då kanske jag också är en sån? :/ Varje gång jag mår illa blir jag livrädd och då också svimfärdig *suck* Varje gång jag spyr tror jag att jag ska dö.

Mindre kul!
#32 - 15 april 2009 15:18
Mina fobier:
Att kräkas, men att någon annan kräks är inte lika farligt. Tur att det var flera år sedan sist.
Getingar, humlor och bin har jag dock börjat 'botas från'. Springer inte iväg och gömmer mig längre. Getingar borde utrotas från ... där jag är.

Jag ogillar:
Spindlar
Diverse olika insekter
Trånga tunnlar (tex. snögrottor), som man måste pressa sig igenom.
Folk över 14 ;)
#33 - 15 april 2009 20:31
Nubi skrev:
Jag har en gång på en restaurang tappat tålamodet och temperamentet på mig är kort!

En restaurang i stockholm....vågar man säga namnet på stället....(GONDOLEN!!) blev jag så äcklad av att en äldre herre satt och snöt inte en eller två gånger, utan flera ggr vid olika tillfällen och nyste oxå, utan att hålla för händerna för ansiktet...

Brasilianska temperamentet poppade upp till ytan och jag vart ursinnig och sa något i stil med "Du är grotesk äcklig! och tror du vi uppskattar dina baciller i vår mat!?" Mamma höll på att DÖÖÖÖÖÖ!

Jag har ganska kort temperament men stooort tålamod!

Mycket bra gjort...hoppas gubben fick sig en läxa...hehe.
#34 - 15 april 2009 20:57
har 2 stoora fobier:
1. Spindlar av större modell......... ryyyys!!!!
2. bada utomhus, fixar bara inte det..... ( skar mig i foten när jag var yngre och fick sy en massa stygn p.g.a att någon slängt en trasig flaska i vattnet)
#35 - 15 april 2009 21:26
här kommer något så ovanligt som fobi för spindelväv, inte spindlarna själva det är inte problemet. spindlar som inte gör nät är helt ok. men spindelnät fy fan, speciellt om man går i skogen och plockar svamp och rätt som det e går rätt in med ansiktet först i ett stort, fult, äckligt jävla spindelnät. måste alltid ha min sambo med som går först och liksom banar väg :P plus att jag måste ha en mycket lång pinne att peta bort eventuella rester med hehe. då går det bra! missar inte svampskogen för allt i världen!
#36 - 16 april 2009 16:49
Krabbor- får ståpäls av bara tanken på en krabba med deras spretiga ben.
Stickiga tröjor- har flera oanvända tröjor som visat sig vara stixiga, värst är det om det sticks på armarna.
Att bränna ryggen i solen- har dåliga minnen som barn då jag sveddat ryggen och hur det sticks när man ska ha en tröja på sig.
#37 - 16 april 2009 17:23
hatar andras tuggummi som dom har tryckt fast på saker
#38 - 18 april 2009 17:01
vattenväxter

Hatar växter i vatten (sjöar) får panik om jag ser växter när jag badar! Vet inte varför, men nu har jag lärt mig att ta hand om växterna i akvariet utan att få panik .
Gäst
#39 - 19 april 2009 07:12
Malawi1 skrev:
hatar andras tuggummi som dom har tryckt fast på saker

Jag avksyr tuggummi i allmänhet.
Guest
#40 - 19 april 2009 11:16
Måste lägga till en fobi - Dåliga högtalare UUUUSCH Att folk orkar snåla på en så viktig punkt!!
#41 - 20 april 2009 07:26
Måste lägga till!!
Växter i sjöar och äcklig sjöbotten.
Simmar inte där man inte kan se botten. Finns ett ställe som heter Malsjön (Åkers Styckebruk, Strängnäs) mkt fin sjö där man kan se botten!! där simmar jag på sommaren.
#42 - 24 april 2009 21:52
saltvatten (havet)
långbensspindlar getingar och bin humlor med
spindlar o små kryp i skogen
rispa på tallriken med bestick
sitta innerst
för högt ljud (blir nervös)
inte ha kontroll på något
mardrömmar
börja gråta inför folk (har tyvärr hänt)
mörker med stort m
ibland när man e ensam hemma
övernaturliga saker (om det skulle hända)

de kanske e något mer som större rädsla än fobi.
#43 - 25 april 2009 19:29
1.Höjder...Det är ju högt!...:p

2.Bomull,sånt i packet...Finns inget värre att ta i

3.Städa:p

Sen fatar jag inte vad det är med spindlar och ormar folk tycker är läskigt:confused:;)
#44 - 25 april 2009 19:31
Ingen fobi kanske, men jag får kväljningar av ostvax och ostar med hårda kanter. Kan förstöra en hel maträtt för mig. Jag köper bara runda ostar utan vax.
#45 - 29 april 2009 19:42
1. Grumligt vatten om man ska snorkla. Det är det värsta som finns. Får panik om jag inte kan se.

2. Sjögräs. Slingrar sig runt benen och det känns som att det ska dra ned en undervatten.

3. Små barn under 10. Speciellt dom som går i 1-3 i skolan. I matsalen så springer dom framför fötterna på en så att man snubblar på. Dom är läskiga. :O

4. Svarta tavlan gnissel.

5. Läskiga gubbar som stirrar på mig på tunnelbanan.
#46 - 30 april 2009 09:29
Sjögräs. Slingrar sig runt benen och det känns som att det ska dra ned en undervatten.

Därför badar inte jag i mälarn!!
#47 - 30 april 2009 21:35
Nubi skrev:
Måste lägga till!!

Växter i sjöar och äcklig sjöbotten.

Simmar inte där man inte kan se botten. Finns ett ställe som heter Malsjön (Åkers Styckebruk, Strängnäs) mkt fin sjö där man kan se botten!! där simmar jag på sommaren.

Det håller jag med om, speciellt att inte kunna se vad som känns under en. När jag snorklade i Mexico för någon månad sedan fanns det skitstora fiskar alldeles i närheten men jag var bara rädd för växterna bredvid haha..

Annars är det diverse Insekter: Fästingar, stora källarspindlar, myggor tvestjärtar,flugor, harkrankar mm.
Snor, spy, Trä kan vara jätteäckligt att hålla i om man har torra händer tex, naglar och hår som alltså tex ligger på marken inte på en person. Mörker efter en riktigt äcklig skräckfilm ;) Då har jag fobi för allt onaturligt. Ändå ska jag envisas med att kolla på sådana filmer jämt ;)

Glömde det viktigaste. Vitlök! Doften är vedervärdig... Förr innan jag hade körkort och fick sitta bredvid någon med morgonandedräkt blandat med gårdagens vitlöksmiddag fick mig nästan att kräkas...
#48 - 5 maj 2009 02:22
Har väl bara en riktig fobi, folk som tuggar på sugrör. Får rysningar i hela kroppen av det. Fråga mig inte varför, det är väl därför det är en fobi.

Trodde jag var höjdrädd förut men har fått revidera den uppfattningen. Det är gravitationen som är boven i dramat. Beträffande clowner (som de flesta verkar avsky) så borde det vara skottpengar på dem. Deras enda syfte är att locka till sig oskyldiga offer (barn, svagsinta, mfl) och förgripa sig på dem, eller så är det nån tröttsam "kulturarbetare" som vill ha bidrag istället för att skaffa sig ett ordenligt jobb. Ungarna brukar ju mest gråta när de ser dem. Vill män sminka sig går det utmärkt att a) Vara transa eller b) Döpa om sig till Peter Siepen! ;)

Sen besitter jag väl sund rädsla och självbevarelsedrift, men det är inte det samma som att vara fobisk. Förbjud sugrör nu! :D

Annons