Delat 400l salt

#1 - 5 januari 2008 09:56
Nu funderar jag på att göra i ordning mitt 400l till salt. Tanken är att dela upp det till två akvarium. Så man kan ha en del med en massa koraller och småfisk. Och en del med större ej revsäkra fiskar. Är dock långt ifrån klar med hur jag ska göra. Själva avdelningen kan man ju göra med en glasskiva eller oxå bygga med sten. Det senare tar visserligen mycket plats.
Sen skulle jag vilja slippa sump. Men det verkar som att det är enda alternativet. det tar ganska mycket plats i akvariet om man ska ha allt där...
Men jag vill ha allas idéer och förslag på lösningar för bästa resultat...
#2 - 5 januari 2008 10:17
Du skriver "större fiskar", kräver inte de mer yta än motsvarande ett 200-liters?
#3 - 5 januari 2008 10:22
Kör antingen eller...

Problemet är inte så enkelt som att hålla fiskarna från korallerna, oftast så blir det enorma mängder skit och näring i vattnet från större fisk.
Detta resulterar i mindre fina Sps koraller då dom blir bruna när det finns för mycket näring.
Sen 200liters fisk kar betyder inte några kirurger eller egentligen så utesluter de ett flertal fina fiskar om inte dom flesta lite större.

När det gäller sump så kan du offra en ända om karet är långt och lägga in en skiva som du har en överriningskam uppe på. Samma tanke som med percula och clownhotellen.

Vill du ha minimalt med utrustning så kör du en ren fiskburk med påhängnings skummare och pumpar. Du behöver inte investera så stort i ljus osv burken blir relativt"billig".

Alternativt så kör du på koraller och fisk(finns en hel del snygga revsäkra fiskar).
Skall du ha sps så blir de lätt hänt att du behöver en del extra utrustning och de börjar bli aktuelt med en sump. Mycket för att få näringsexport, lättare dosering av tillsatser osv att fungera och inte synas så mycket.

Frågan är dock vad skall du ha för koraller och hur mycket vet du redan nu om dom och kraven(mat, blanda vissa arter, belysning etc).
Saken är den att saltburkar byggs upp efter vad man tänker ha i dom, och man bör vara lite mer specifik med sina önskemål de underlättar för dom som vill hjälpa.

//NiXoN
#4 - 5 januari 2008 13:44
johan 400 skrev:
Nu funderar jag på att göra i ordning mitt 400l till salt. Tanken är att dela upp det till två akvarium. Så man kan ha en del med en massa koraller och småfisk. Och en del med större ej revsäkra fiskar. Är dock långt ifrån klar med hur jag ska göra. Själva avdelningen kan man ju göra med en glasskiva eller oxå bygga med sten. Det senare tar visserligen mycket plats.

Sen skulle jag vilja slippa sump. Men det verkar som att det är enda alternativet. det tar ganska mycket plats i akvariet om man ska ha allt där...

Men jag vill ha allas idéer och förslag på lösningar för bästa resultat...

Tja.. om du nu bestämmer dig för att dela in det, trots rekomendationerna att inte göra det så har jag några råd.

Om du skall dela in det med sten, så gör en mall och bygg "muren" utanför akvariet och se till att hålen är små, eftersom du troligen inte kommer att köpa vuxna fiskar. Muren får du sen fästa med tex silikon mot sidorna.

Se till att ha en sump, eftersom om du skall ha lite större fiskar kommer de att skita ner ordentligt. Därför bör du skaffa dig ett rejält nitrat och fosfatfilter. Även en mycket bra skummare.
Den tekniken tar plats och därför är det lämpligare med en sump.

Jag skulle göra fiskdelen lite större eftersom, du vill ha lite större ej revsäkra arter. Jag skulle dela in det i 75 % fiskdel 0ch 25 % koralldel.

Om du väljer 50/50 så finns det ju fortfarande en hel del mindre kejsare och andra ej revsäkra arter/släkten som skulle kunna fungera. Om du köper kirurgena när de är riktigt små kan du ju ha dem ett tag och sen byta in dom i affären mot mindre när de börjar bli för stora.
#5 - 6 januari 2008 00:38
Tanken är ju att göra som du säger tor. CA 100l /300l (minus väggen)
Det finns ju en del fina icke revsäkra fiskar som är riktigt små oxå. Om man nu skulle vilja ha dessa så kommer dom säkert kunna leta sig igenom en vägg av bara sten.?. Så jag undrar om man kanske borde limma dit en glasvägg eller dyligt för att slippa trubbel. Dessutom på lilla delen kommer det bli en del små gobbies mm.
funderar då oxå på om man bygger typ ett rör i bakre nederkanten för att få vattnet att cirkulera i mellan båda delarna.

Ok då lär det bli en sump då... men funkar dom där ytavrinningsboxarna bra? Vill inte gärna borra.
#6 - 6 januari 2008 13:53
johan 400 skrev:
Tanken är ju att göra som du säger tor. CA 100l /300l (minus väggen)

Det finns ju en del fina icke revsäkra fiskar som är riktigt små oxå. Om man nu skulle vilja ha dessa så kommer dom säkert kunna leta sig igenom en vägg av bara sten.?. Så jag undrar om man kanske borde limma dit en glasvägg eller dyligt för att slippa trubbel. Dessutom på lilla delen kommer det bli en del små gobbies mm.

funderar då oxå på om man bygger typ ett rör i bakre nederkanten för att få vattnet att cirkulera i mellan båda delarna.

Ok då lär det bli en sump då... men funkar dom där ytavrinningsboxarna bra? Vill inte gärna borra.

Ja, om du även skall ha små ej revsäkra fiskar så blir det nog bäst med en glasskiva.

Fast om du ser till att alla små fiskar är revsäkra, så kan de ju få röra sig mellan bägge avdelningarna.
#7 - 6 januari 2008 15:04
Låter som en god ide, men som vissa påpekat har det sina baksidor. Ska bli kul att se vad som blir oavsett vilken väg du väljer ;)
#8 - 6 januari 2008 17:05
Vad skall du ha för icke revsäker fisk??

Kan vara bra att kolla upp om de fungerar överhuvudtaget innan du sätter igång...

///NiXoN
#9 - 20 januari 2008 20:47
Ja... det verkar som min idé inte va så där jätte bra... alla verkar tycka att jag ska köra som vanligt. pga alla möjliga saker... och jag börjar nog glida över jag med.
Men jag kommer skynda långsamt. Dels pga pengar tänker jag nog starta upp det med Ls några pumpar och en skummare.
Frågan är hur mycket LS jag bör ha? Och kan man bygga upp grunden med nån annan sten? vilken i så fall är bäst? Har tittat på en skummare som är för 600-1000l. Den fanns även för 400-600l, men jag blev rekomenderad den större.det blir nog två cirkulationspumpar på 1000lst till att börja med.

Tanken är alltså att börja med lite fisk för att när all LS är köpt börja med koraller.
#10 - 20 januari 2008 23:32
Vanliga pumpar med 1000l/h är ingen höjdare, köp nån billig stream istället Tex ett par seio pumpar...
Du får ett bätre flöde och mer kraft med väldigt lite värmegenerering, och så slipper du byta ut dom senare när du sett ljuset;)
Om man följer "normen" så skulle det va 40kg LS för ditt kar, sen efter det så är det lite av en smaksak hur man vill bygga upp de hela(mer sten eller så).

Vad är det för skummare? Ett tipps är att leta efter en tyst beganad, dom billiga modellerna brukar kunna låta nåt otroligt ibland(även dom dyra kan vara ljudliga).
När du skriver så kom gärna med modell och märke på prylarna, det finns mycket skräp på marknaden som man inte kan rekomendera.

//NiXoN
Bilagor:
#11 - 21 januari 2008 20:33
NiXoN skrev:
Vanliga pumpar med 1000l/h är ingen höjdare, köp nån billig stream istället Tex ett par seio pumpar...

Du får ett bätre flöde och mer kraft med väldigt lite värmegenerering, och så slipper du byta ut dom senare när du sett ljuset;)

Om man följer "normen" så skulle det va 40kg LS för ditt kar, sen efter det så är det lite av en smaksak hur man vill bygga upp de hela(mer sten eller så).

Vad är det för skummare? Ett tipps är att leta efter en tyst beganad, dom billiga modellerna brukar kunna låta nåt otroligt ibland(även dom dyra kan vara ljudliga).

När du skriver så kom gärna med modell och märke på prylarna, det finns mycket skräp på marknaden som man inte kan rekomendera.

//NiXoN

40kg känns ju ganska lite men jag har oxå hört att ca 10% ska vara nån typ av tum-regel. men då kan man kanske bygga upp grunden med faxe och sen täcka den med LS???
Ok det är kanske värt att sattsa på stream-pumpar istället. Har bara en kännsla av att det är lättare att dölja vanliga pumpar... Men det är kanske bara nåt jag fått för mig.
Skummaren är nån modell som dom använder i butiken på Leasing i sumpan. kommer inte ihåg namnet på den. dom använder den lilla varianten till ett av deras korallkar. Och den större skulle snart komma ut på marknaden.
Nackdelen att köpa en beggad skummare är att jag har så dålig koll. Känns tryggare i en butik där man "räknar" med "rätt" saker och kunnig personal som kan hålla mig i handen...[:o]

Annons