Nu funderar jag på att göra i ordning mitt 400l till salt. Tanken är att dela upp det till två akvarium. Så man kan ha en del med en massa koraller och småfisk. Och en del med större ej revsäkra fiskar. Är dock långt ifrån klar med hur jag ska göra. Själva avdelningen kan man ju göra med en glasskiva eller oxå bygga med sten. Det senare tar visserligen mycket plats.
Sen skulle jag vilja slippa sump. Men det verkar som att det är enda alternativet. det tar ganska mycket plats i akvariet om man ska ha allt där...
Men jag vill ha allas idéer och förslag på lösningar för bästa resultat...
Tja.. om du nu bestämmer dig för att dela in det, trots rekomendationerna att inte göra det så har jag några råd.
Om du skall dela in det med sten, så gör en mall och bygg "muren" utanför akvariet och se till att hålen är små, eftersom du troligen inte kommer att köpa vuxna fiskar. Muren får du sen fästa med tex silikon mot sidorna.
Se till att ha en sump, eftersom om du skall ha lite större fiskar kommer de att skita ner ordentligt. Därför bör du skaffa dig ett rejält nitrat och fosfatfilter. Även en mycket bra skummare.
Den tekniken tar plats och därför är det lämpligare med en sump.
Jag skulle göra fiskdelen lite större eftersom, du vill ha lite större ej revsäkra arter. Jag skulle dela in det i 75 % fiskdel 0ch 25 % koralldel.
Om du väljer 50/50 så finns det ju fortfarande en hel del mindre kejsare och andra ej revsäkra arter/släkten som skulle kunna fungera. Om du köper kirurgena när de är riktigt små kan du ju ha dem ett tag och sen byta in dom i affären mot mindre när de börjar bli för stora.