Delvattenbyte varje eller varannan vecka?

#1 - 20 december 2008 09:11
Jag har ett 240-liters akvarium och börjar undra om det behövs göra delvattenbyte varje vecka eller om det räcker med varannan. Jag brukar byta 60 liter.
#2 - 20 december 2008 09:12
Beror på din fisklast och hur mycket växter du har och om du göder något ;) Svara på det så får du säkert ett bra svar.
#3 - 20 december 2008 09:16
Jag har två halvvuxna acisitrus, två små albinoancistrus och ett a-yngel. Dessutom två lyrstjärtsmolly (tror jag det är), två siamesiska algätare, 4 pakistanbotior, 3 rödmunstetror, fyra scalare, varav 3 är små. Växtnäring varje vecka, medelmånga snabbväxande växter.
#4 - 28 december 2008 01:22
Jag vill säga som Johansk!

Själv har jag ett 450L som jag byter 50% vatten på var annan vecka och tillsätter lämplig mängd AquaSafe (Vatten berednings medel) Gör en dagbok över allt du gör med akvariet då har du bättre koll :)
#5 - 28 december 2008 01:45
Beror även på om du kör med PMDD eller inte, om du gör det bör du byta vatten varje vecka, ca 20% per gång.
#6 - 28 december 2008 05:27
Det finns inget måste. Kolla att dina fiskar mår bra och gör de det går det utmärkt med byte varannan vecka, men håll koll.
Bilagor:
#7 - 28 december 2008 11:20
Dussa skrev:
Jag har två halvvuxna acisitrus, två små albinoancistrus och ett a-yngel. Dessutom två lyrstjärtsmolly (tror jag det är), två siamesiska algätare, 4 pakistanbotior, 3 rödmunstetror, fyra scalare, varav 3 är små. Växtnäring varje vecka, medelmånga snabbväxande växter.
Varannan vecka fungerar troligen utmärkt i ditt fall!
#8 - 28 december 2008 11:25
Totmes skrev:
Jag vill säga som Johansk!

Själv har jag ett 450L som jag byter 50% vatten på var annan vecka och tillsätter lämplig mängd AquaSafe (Vatten berednings medel) Gör en dagbok över allt du gör med akvariet då har du bättre koll :)

I detta läget skulle jag personligen hellre byta 25% varje vecka om det finns tillfälle, då vattenvärdena blir jämnare i karet, bara som en jämförelse till Dussa´s akvarium.

Annons