Delvattenbyten

#1 - 11 februari 2008 18:17
Jag gör delvatten byten varje vecka å ger en fulldos med
pmdd vid varje byte.
Å nu så undrar jag om det finns några nackdelar att byta vatten ofta?
#2 - 11 februari 2008 19:00
Heddon skrev:
Jag gör delvatten byten varje vecka å ger en fulldos med

pmdd vid varje byte.

Å nu så undrar jag om det finns några nackdelar att byta vatten ofta?

Det undrar jag åxå. Kanske beror lite på hur mycket vatten du bytar varje vecka. Jag bytar ca 30 %. Tidigare gjorde jag vb varannan vecka men nu vill jag försöka få bukt med alger. Om jag inte fått allt fel för mig så ska man byta vatten ofta då för att algerna inte ska trivas. Rätt?!
#3 - 11 februari 2008 19:20
jag byter 1/3 varje vecka samtidigt som jag gör rent mitt innerfilter (har ytterfilter också) bör jag skippa att göra rent innerfiltret och inte byta så ofta har 270L malawi jusst nu 7 fiskar men snart blir det 16st
#4 - 11 februari 2008 19:28
Agnez skrev:
Det undrar jag åxå. Kanske beror lite på hur mycket vatten du bytar varje vecka. Jag bytar ca 30 %. Tidigare gjorde jag vb varannan vecka men nu vill jag försöka få bukt med alger. Om jag inte fått allt fel för mig så ska man byta vatten ofta då för att algerna inte ska trivas. Rätt?!

Inte riktigt rätt men nästan, saken med att man gör vattenbyten ofta är att man får stabilare näringsvärden i vattnet.
Växterna gillar stabila värden och när dom trivs så snor dom näringen som algerna behöver så det är inte att inte algerna trivs utan att växterna oxå gör det och då vinner växterna alltid om vem som ska använda näringen :)
#5 - 11 februari 2008 19:29
Jag brukar byta 10-20% i veckan och jag tror att det är bra för då håller man vattenkvalitén på en stabil nivå och det hinner inte bli "dåligt".

axeisi: Jag tror du gör rent ditt filter onödigt ofta (såvida du inte får problem med vattengenomströmningen så ofta som en gång i veckan). Dessutom tror jag att du skulle ha nytta av dom bakterier i filtret om du nu ska utöka populationen.

Roligt med mer fisk :D
#6 - 14 februari 2008 20:33
Fuzztop...konkret och bra svar...TACK!:D

Annons