[QUOTE=Red Cloud]Förstår inte varför branchen inte självsanerar och slutar sälja dessa fiskar. Det kan ju knappast vara ekonomiskt lönsamt att sälja till de ytterst få människor som har ett akvarium i rimlig storlek för dessa fiskar...[/QUOTE]
Det brukar ju knappast vara så ( med en del undantagsfall dock ) att de ser till fiskens bästa då de säljer dessa fiskar.
De säljer den i stor omsträckning just för att:
* Dels många barn tycker att det är en "ball fisk" att ha iochmed att den just heter "haj", och föräldrarna kanske inte är så jätteinsatta i det där med akvaristik och vilka fiskar som kräver vad osv.
* De är mer intresserade av just säljandet för att få in pengar, inte för att fisken kanske hamnar i ett helt felaktigt akvarium, pga av att personalen i sig inte är så väldans utbildad just på akvariefiskar.
Det är sällan som jag hör någon, om man inte just befinner sig i en direkt akvarieinriktad butik, beskriva vilket sorts kar de har, eller vilken volym på karet som vissa fiskar kräver.
Man kan höra exempel såsom att "Min pojkvän/flickvän har ett akvarium och det är hans/hennes födelsedag idag så jag ska köpa en fisk i present."
Det finns rena skräckexempel som man hör emellanåt, då de som ska köpa vill ha exempelvis slöjstjärtar och tigerbarber i samma kar !!
Och försäljaren tar håven och fiskar opp dessa, knyter ihop påsarna och tar betalt utan att nämna en endaste stavelse om att att dessa fiskar ej skall simma ihop i samma kar !!
Så summa sumarum är att det för många handlar om att just sälja fisken i fråga. Tyvärr.
Det bästa vore som sagt var att den inte alls fanns till försäljning.