dermogenus pusillus yngel! Vad göra nu?

#1 - 29 november 2007 08:40
Ok, upptäckte igår att mina halvnäbbar dermogenus pusillus tydligen blivit fler.
Lärde mig snabbt att de tydlgen är ungfödare och dom oftast föder dödfödda yngel.
sen hittar jag inte mer inf!!!:confused:

Vad gör jag nu för att det lilla ynglet ska överleva?
Hoppas såklart på att det är fler på väg :)

dom bor med fem räkor, två ökengobis, nio lyktbarber och alldeles för många ancistrusyngel med massor av växter i ett 70 liters.
#2 - 29 november 2007 13:41
Hej
Kul med yngel på halvnäbbar! Det är spännande och udda fiskar. Det var faktiskt en odling av en annan art halvnäbb som gav pris vid Malmömästerskapen i akvariefiskodling för några veckor sedan.
#3 - 29 november 2007 18:27
Mat?

Jepp, riktgt roligt när dom där ynglar. Men inte helt planerat!

Hoppas bara det lilla livet klarar sig, blev av med honom några timmar innan idag så nu ligger han i en liten yngelkasse.

Har redan ätit lite krossat flingfoder och det känns ju som en bra start.

Kokt ägggula? Är det nått jag ska försöka med? Vad är nästa steg nu?

/Linda
#4 - 29 november 2007 18:48
Jepp, riktgt roligt när dom där ynglar. Men inte helt planerat!

Hoppas bara det lilla livet klarar sig, blev av med honom några timmar innan idag så nu ligger han i en liten yngelkasse.

Har redan ätit lite krossat flingfoder och det känns ju som en bra start.

Kokt ägggula? Är det nått jag ska försöka med? Vad är nästa steg nu?

/Linda

Äter den krossat flingfoder så duger det ju bra, om du inte orkar kläcka t.ex. artemia dvs. Men det kan ju kännas lite omständigt för ett enda yngel. Kokt äggula och dylikt behöver du ju inte krångla med om han äter flingfoder i alla fall, har ju för mig att de är rätt stora när de föds? Lite skeptisk till äggula som foder över huvud taget, hur som helst. Yngelkassen funkar nog bra som ett tillfälligt boende åt den, se bara till att lägga i lite javamossa eller någon annan växt som den kan gömma sig i.

Problemet med halvnäbbar och dödfödda yngel har väl att göra med att de de vuxna djuren inte får i sig tillräckligt med vitaminer. Detta löser man nog bäst genom att mata med högkvalitativa granulat och flingfoder, som INTE har blivit för gamla och de ska förvaras mörkt, torrt och kallt (t.ex. kylskåpet). Man kan ju även tillsätta vitaminer i flytande form till frysfoder, men det känns alldeles för omständigt, om du frågar mig.
#5 - 1 december 2007 13:05
Uppdatering...

Inga lfer halvnäbbar har hittts men ynglet har numera sällskap av ett litet ancistrus yngel som städare i yngelkassen. Äter och växer hur bra som helst och ska snart släppas ut. Väntar några dagar till så han inte får plats i mammas mun bara.

Tack för råd och tips :)

/Linda

Annons