Designkar, max 60x60cm
Hur kan man inte gilla din respons, Bluewing? :p När jag sitter och läser igenom alla trådar och ser dina inlägg så är det inte bara något snabbt svar som du slängt iväg, utan min känla är att det finns både själ och eftertanke bakom varje ord du plitat ner. All heder till dig!
Men för att återgå till Dennerlekuben, hur funkar täckglaset med ytterfilter? Är glaset skuret i hörnena så att slangar får plats, eller om man sätter ett ryggsäcksfilter så även det skulle funka utan att kapa i glaset? Dennerles belysning har jag inte hittat någon riktig bra bild på hur den är monterad. Hänger man den bara över kanten eller har de någon annan smart lösning?
Måste också säga att det är en för jädrans snygg kub du har, Bluewing. Jag blir ju liksom inte mindre sugen på att skicka iväg en beställning på ett kar ögonabums! :D
Tack för dina vänliga ord. Täckglaset vilar på löstagbara hörn och är mjukt slipat och med rundade hörn. De interna har ju bara en sladd som går ner och det är det enda som får plats. Ska du ha andra större ryggsäcksfilter eller ytterfilter med slangar får nog något hörn eller långsida kapas eller så. Det finns ett Dennerlekar som heter Aqascaping som är nytt och hittas på Dennerles hemsida. Till det är det en starkare belysning och ett ryggsäcksfilter som det är förberett för.
Det finns ju också lösningen med små nanofilter som är luftdrivna t.ex. Fördelen med de små hörnfiltren är att de är lättplacerade. Nackdelen att de har liten filtervolym. Men sköter du det regelbundet så fungerar ju det bra.
Så det finns ganska mycket att välja på faktiskt.
Just luftdrivna filter med skumpatron är ju kanon med småfisk eller räkor. Gå på magkänslan. Trivs du inte med det kan man ju byta till ett annat sedan.
Kan själv trivas med bottenfilter också i små kar. En del finns t.ex. på
http://www.pimpyourshrimp.com/sv/filter/