dessa förbannade sniglar

#1 - 9 april 2007 12:25
hallå alla

jag har börjat få sniglar nu i mina kar......fast jag har fått bukt med det i mitt 105 liter genom att jag stoppade ner nån botia så käkade han upp dem :)....men nu e de så attt jag har posthornssnäckor i mitt 160 liter och jag vill bli av med dem.....tycker inte om dem [:(!] :mad: ......jag har hört att man kan stoppa ner salladsblad och så ska dom sätta sig på den....men när ska man sätta ner salladsbladet??+...precis innan man släckt eller när som helst
#2 - 9 april 2007 12:34
sniglar käkar väl när som helst... kan väl inte spela nån roll...
#3 - 9 april 2007 12:39
Jag vill ha dem i så fall ;)

Förstår faktiskt inte vad folk har emot de stackars snäckorna. De äter både alger, döda växtdelar och annat som man vill bli av med och hjälper att hålla balans i akvariet. Dessutom är just posthornssnäckor väldigt fina :p

Varför gillar du dem inte? Om det är så att de förökar sig för mycket kan det bero på att du matar för mycket eller att det finns för mycket avfall liggandes i akvariet.
#4 - 9 april 2007 15:24
Jag ser sniglarna som jättebra. Blir det för många då har jag matat för mkt, är alla uppe vid ytan så har jag problem med vattenvärdet. Har läst ng stans att sniglar reagerar fortare än fiskar på nitrit har jag för mig. Men kan ha läst fel eller minnas fel.

Själv har jag posthorn, äppelsnäcka samt en sebra snigel.
#5 - 9 april 2007 16:50
Precis! Snäckorna är som gruvornas kanariefågel ;)
#6 - 9 april 2007 17:52
haha :p ........bara jag som inte tycker om dom [:o] ......men jag gillar dem bara inte.......vill gärna ha bort dom...jag ahr nog inte många men stora är dom...synd att mina praktbotior inte kan käka dem
#7 - 9 april 2007 23:29
Har du inte funderat på att försöka vänja dig vid dem? ;)
#8 - 10 april 2007 00:27
Posthorn är en riktigt bra invånare som jag är rädd om:D Den finns i mina yngelkar som både foderätare och alstrare av infusorier samt vattenbytesindikator hänger vid vattenytan när det är bytesdax så jag tycker helt klart att posthornen är missförstådda och väl berättigar sin plats i akvarierna:D Men det är hos mig det.

mvh erik l
#9 - 10 april 2007 07:18
batski skrev:
Har du inte funderat på att försöka vänja dig vid dem? ;)

hmmmm.....jag får nog börja vänja mig vid dem :p........men jag tycker inte att det är snygt med sniglar i karen......fast jag ser dem bara det har varit släckt ett tag :p .......men jag visste inte att så många tyckte att posthornssnäckan var så bra
#10 - 10 april 2007 10:38
Javisst är de bra :)

Men du säger att du bara ser dem när det har varit släckt ett tag? Är du säker på att de är posthorn då? Och inte malaysiska sandsnäckor? Dessa är ju nattaktiva. Hur ser de ut?
#11 - 10 april 2007 15:34
batski skrev:
Javisst är de bra :)

Men du säger att du bara ser dem när det har varit släckt ett tag? Är du säker på att de är posthorn då? Och inte malaysiska sandsnäckor? Dessa är ju nattaktiva. Hur ser de ut?

de är spiralformade och de är lite brunaktiga i färgen....e dessa malaysiska sandsnäckor farliga??:confused:
#12 - 10 april 2007 16:03
macke_fisk skrev:
de är spiralformade och de är lite brunaktiga i färgen....e dessa malaysiska sandsnäckor farliga??:confused:

Ja dom är livsfarliga, du får akta dig när du ska gräva i akvariumet!
#13 - 10 april 2007 16:08

hmmm...tar inte det på allvar.......jag tar det som att de är ofarliga.......men går de på växer??
#14 - 10 april 2007 16:08

Det där var väl lite onödigt?
#16 - 10 april 2007 16:11
Miina skrev:
Det där var väl lite onödigt?

sånt händer :p
#17 - 10 april 2007 16:45
macke_fisk skrev:
hmmm...tar inte det på allvar.......jag tar det som att de är ofarliga.......men går de på växer??

Nej de brukar inte bry sig om växterna, men jag har för mig att de förökar sig mer än posthorn. Fast de är nyttiga de med (men inte om man har torvbotten under sanden som jag ;)).
#18 - 10 april 2007 18:52
batski skrev:
Nej de brukar inte bry sig om växterna, men jag har för mig att de förökar sig mer än posthorn. Fast de är nyttiga de med (men inte om man har torvbotten under sanden som jag ;)).

hehe...tur at jag inte har torvbotten då ;) .........men då får jag ha kvar dem.....tackar för all hjälp
#19 - 10 april 2007 21:30
Var det malaysiska sandsnäckor?
Bilagor:
#20 - 11 april 2007 08:24
har inte kollat än....får vänta tills sent ikväll :p...men jag ska medela så fort jag ser dem
#21 - 12 april 2007 20:21
det är nog malasiya sand snäckor (stavning)........de är inte stora och det kryllar av dem i mitt 160 liter :s......de är lite beshiga i färgen (staving)
#22 - 12 april 2007 20:33
Är det inte vanliga små akvariesnäckor du har då? Den där klassiska typen som kan följa med växter?

Posthornen och de snarlika ramshornen har platta spiralformade skal som liksom står upp (min största ramshorn har ett skal på snart 1,5cm i diam), malajserna har avlånga skruvade skal (mina är väl 1,2cm långa). De vanliga jag tänker på blir inte så mycket större än 6mm stora har skruvade kompakta skal och förökar sig som pesten om man övermatar.
#23 - 12 april 2007 20:37
Kollar jag på den här länken:
http://www.applesnail.net/content/snails_various.php

...så påminner de jag menar som är små och förökar sig rejält om de som finns på bilderna under Family Physidae. Maljserna under familjen Thiaridae och ramshornen/posthornen under familjen Planorbidae.

Finns det nån av dessa som påminner om dina?
#24 - 14 april 2007 09:58
nu när jag har sett på denna länk och tänkt efter lite så hittade jag osså i förgår kväll runda sniglar....endast några millimeter stora....hur många som helst tillsammans med dem spiralformade snäckorna......jag måste nog ha övermatat mina fiskar.....jag matar med fina fisken artemia
#25 - 14 april 2007 14:05
Runda snäckor låter som posthorn. De blir ganska snygga när de blir större. De är mina favoritsnäckor :p

Men prova att mata lite mindre. Hellre mindre vid flera tillfällen än för mycket vid ett tillfälle.
#26 - 14 april 2007 15:17
Det finns fäller man lägger i,som mat en algtablett sen är dem fast dem mindre i alla fall.Men varför inte låta dem vara dem går på botten och äter gammal mat men det är inga algätare men dem gör mer nytta än man tror.
#27 - 14 april 2007 20:41
batski skrev:
Runda snäckor låter som posthorn. De blir ganska snygga när de blir större. De är mina favoritsnäckor :p

Men prova att mata lite mindre. Hellre mindre vid flera tillfällen än för mycket vid ett tillfälle.

jag får nog mata lite mindre...jag har börjat mata varranan dag nu istället för att se om det blir bättre
#28 - 14 april 2007 20:42
stene skrev:
Det finns fäller man lägger i,som mat en algtablett sen är dem fast dem mindre i alla fall.Men varför inte låta dem vara dem går på botten och äter gammal mat men det är inga algätare men dem gör mer nytta än man tror.

det e nog bäst som du säger och låta dem vara..så får de äta upp den gamla maten
#29 - 15 april 2007 02:31
Hej Macke, sniglar är rätt trevliga att ha, fast om du tycker de är för många så är de bara att lägga en algtablett i en liten låda eller ett lock av något slag - sniglarna kommer rusa till den och du kan plocka upp lådan/locket och slänga bort dom om du vill.

Men som sagt - de är bra för rengöring, men du kan även använda denna metoden för att exempelvis portionera ut dem i fler kar m.m
#30 - 15 april 2007 02:36
Men måste lägga till - om de är spiralformade och spetsiga liksom, malaysiska sandsnäckor, så är de toppenbra! Jag har själv köpt 5 st och är lika lycklig varje gång jag får nya så grattis! De bökar i sanden och äter massa skräp, tom fiskbajset, så du har världens bästa städare!

Se då hellre till att fånga upp dem och skicka i brev till de, antagligen ganska många, som vill ha dem av dig! :D
#31 - 15 april 2007 08:37
macke_fisk skrev:
jag får nog mata lite mindre...jag har börjat mata varranan dag nu istället för att se om det blir bättre

Jag tycker du ska mata varje dag men ge dem lite mindre portioner istället. Jag matar 1-2 ggr om dan och tycker inte det blir för många snäckor. Visserligen är det inte samma art men ändå.
#32 - 15 april 2007 11:20
fifi skrev:
Men måste lägga till - om de är spiralformade och spetsiga liksom, malaysiska sandsnäckor, så är de toppenbra! Jag har själv köpt 5 st och är lika lycklig varje gång jag får nya så grattis! De bökar i sanden och äter massa skräp, tom fiskbajset, så du har världens bästa städare!

Se då hellre till att fånga upp dem och skicka i brev till de, antagligen ganska många, som vill ha dem av dig! :D

haha....visste inte att de gjorde så mkt nytta :p .....men då behåller jag dem låter dem böka runt i akvariet.......tack för infon!!....detta ändrade helt min åsikt om dem:)....undrar en sak, tar verkligen affärer betalt för sånna snäckor??:confused:
#33 - 15 april 2007 11:21
batski skrev:
Jag tycker du ska mata varje dag men ge dem lite mindre portioner istället. Jag matar 1-2 ggr om dan och tycker inte det blir för många snäckor. Visserligen är det inte samma art men ändå.

ok, då ger jag dem 2 ggr i små mängder varje dag istället för varannan dag.

Annons