Dessto större ju mer lättskött?

#1 - 7 februari 2005 13:58
Alla eller många säger dessto större akvarium dessto mindre arbete blir det. Eller mer lätt skött.

Vad är det egentligen som blir lättare skött eller mindre arbete????
Jag har ett skapligt stort kar nu och jag tycker inte det blitt mindre arbete för det, eller mer lättskött än ett litet!

Eller har storleken ingen betydelse? ;)
#2 - 7 februari 2005 14:03
Vi kan nog komma överens om att det är mer helt enkelt... Mer vatten... Mer balans (eller obalans, och i så fall mer alger!)... Mer tidsåtgång för vattenbyte, mer spill på golvet... Mer elräkning... Mer Nöje!
#3 - 7 februari 2005 14:13
Ska man formulera en lag för det?

Stort Akvarium = Mycket Arbete

Självklart mkt nöje, det går nog jämt ut!
#4 - 7 februari 2005 14:44
Vi kanske skall mynta begreppet arbete/liter? Då blir det antagligen mindre ju större akvarie man har!
#5 - 7 februari 2005 14:47
Offtoipic:Normalt använder man ju som orsakan och desto som verkan. DVS ju svartare målarfärg desto mörkare rum.

Att ett större akvarium är lättare att sköta gissar jag beror på några faktorer, får se om någon håller med.

1: En nybliven akvarist har i allmänhet ett litet akvarium med massor av fisk. En gammal i gamet har ett stort kan med mycket mindre fisk. DVS fisklasten är oftast större per liter i ett större kar.
2: Större buffertförmåga. Mer vatten innebär att det krävs större påverkan av externa okontrollerbara faktorer för att få ur balans.
3: Utspädning. Om det bildas en mängd gift i karet så är den mer skadligt i ett litet kar efterssom nivåerna kommer att vara större än i ett litet kar.
4: Mer väldimensionerad teknik. Om man köper ett stort kar så köper man sällan ett paket med underdimensionerade filter. Nä, då undersöker man oftast själv vad som kan tänkas vara tillräckliga grejor.

Sen är det ju viktigt att inte blanda ihop svårighet med arbetsinsats..
Ett större kar är lättare att sköta, men kräver mer jobb.
Ett mindre kar är svårare att sköta, men kräver mindre jobb.

MVH
Magnus

Annons