Det är mycke' PMDD nu.

#1 - 3 november 2003 17:39
Hej på er alla.

Sitter här nu med mina PMDD påsar och flaska och har några frågor.

*Undrar lite om lösbarheten för pulvren, har köpt allt utom fosfat. Jag har för mig att jag läst någonstans om lösbarheten men kan inte hitta dit igen.
Hur mycket kan man lösa i en halvliters flaska, ska man satsa på så "stark" lösning som möjligt eller?
OBS! Jag kommer blanda i separata flaskor.

*Har nu ett 100 liters kar som jag doserar full dos TMG plus extra järngödning (Ferrogan) i. Kan jag bara skifta över till PMDD direkt eller ska man liksom ympa in det lite sakta?

*Jag tänker använda Elfström's PMDD-kalkylator och undrar lite vilken justeringsfaktor jag ska börja med, har som sagt ett 100 liters med 2x36W i lysrör, ingen co2, knappt mätbart nitrit/nitrat. Rätt så välplanterat med Valisneria, Polysperma, svärdsplanta och cryptocoryne.

*Köpte också ett Fe-test (Nutrafin)och undrar då hurdana mina värden är.
Jag mätte:
O-chelerat järn: C:a 0,25mg/l, för högt??
Chelerat järn: Under 0,1mg/l, det var knappt färg på provet.
Passade på att kolla kranvattnet också som visade noll på båda testen.

Om jag förstått rätt så är det chelerat järn som är önskvärt i akvariet men är då o-chelerat skadligt eller?

Det var allt, jag är tacksam för svar.

M v h,
//E
#2 - 3 november 2003 18:03


Hur mycket kan man lösa i en halvliters flaska, ska man satsa på så "stark" lösning som möjligt eller?


Jag föredrar att göra en stamlösning som är enkel att dosera.
I ditt fall skulle jag använda 7 teskedar KNO3 i en halvliters PET-flaska. Doserar du 10 ml (2 teskedar) av denna stamlösning i 100 liter rent vatten så får du rekommenderad halt nitrat.

K2SO4 skulle jag inte göra någon stamlösning av utan dosera en halv tesked rent pulver rakt ner i akvariet vilket ger dig rekommenderad halt kalium i 100 liter rent vatten.



Kan jag bara skifta över till PMDD direkt eller ska man liksom ympa in det lite sakta?


Nej det är bara att dunka på med PMDD direkt. Jag kör både PMDD och TMG för tillfället.



vilken justeringsfaktor jag ska börja med, har som sagt ett 100 liters med 2x36W i lysrör, ingen co2, knappt mätbart nitrit/nitrat.


Utan CO2 skulle jag knappt våga göda eftersom växterna inte kommer ta upp något, utom de växter som är bra på att ta upp karbonater (vallisnerian).



Om jag förstått rätt så är det chelerat järn som är önskvärt i akvariet men är då o-chelerat skadligt eller?


Det chelaterade järnet är du säker på är i formen Fe++ som växterna tar upp. Det ochelaterade är antingen rost Fe+++ eller Fe++ så det är mer osäkert om det gör någon nytta.
#3 - 3 november 2003 18:54
defdac:

Utan CO2 skulle jag knappt våga göda


Nähä, jag fattar ingenting, jag trodde att jag skulle kunna ersätta TMG'n med PMDD, det skulle ju bli lite billigare när jag drar igång mitt 280 liters.

//E
#4 - 3 november 2003 18:58


Utan CO2 skulle jag knappt våga göda


Jag glömde säga justeringsfaktor typ 0,5 kanske t om 0,25 beroende på hur mycket det växer.
#5 - 3 november 2003 19:29
Okej, det ska jag pröva. Men är det något av pulvren som jag kanske bör hoppa över att använda eftersom jag inte kör med co2, du skrev att "växterna inte kommer att ta upp något".

//E
#6 - 3 november 2003 19:32
Har du fisk som du matar ett par gånger varje dag tror jag du ganska lugnt kan skippa KNO3 och KH2PO4. Det beror lite på hur bra det växer och din vattenbytesregim.

Mikro+ och K2SO4 och MgSO4 motsvarar TMG.
#7 - 3 november 2003 19:54
Fisk har jag, kanske till och med några för många som matas två gånger om dagen.
Byter 30% vatten en gång i veckan och kör full dos TMG utspritt på dagsdoser. Det växer riktigt bra. Tycker själv att jag har lyckats få bra balans i karet.

Jag är då ute efter att ersätta TMG'n med PMDD dels blir det billigare plus att jag får bättre koll på växtligheten känns det som. Nu har jag någon brist som visar sig i gamla blad och då jag kört bristen genom "beslutsträdet" säger lathunden eller magnesium eller kalium brist.

Hur blandar jag för att få "TMG" med mina pulver, kan jag använda kalkylatorn på Micro+,K2SO4 och MGSO4 eller har du något blandningsförslag.

//E
#8 - 4 november 2003 10:24
Det blir tydligen till att köra enligt "trial and error" metoden.

Med tanke på responsen ber jag om ursäkt om jag har varit otrevlig eller otydlig på något sätt [:-5].

/E
#9 - 4 november 2003 11:00


Jag är då ute efter att ersätta TMG'n med PMDD dels blir det billigare plus att jag får bättre koll på växtligheten känns det som.


Om du enbart ska ersätta TMG:n med PMDD så kommer du köra Mikro+, MgSO4 och K2SO4. Dessa ämnen går visserligen att justera individuellt om du skulle vilja det, men det behövs i de allra flesta fall inte. Eventuellt kan man justera MgSO4-halten beroende på alkaliniteten, men det är mest finlir.

Börjar du däremot även pyssla med att tillsätta extra nitrat och fosfat via KNO3 och KH2PO4 så måste man ha koll på växtlighet och vattenparametrar, eller köra Tom Barrs skattningindexmetod.



Nu har jag någon brist som visar sig i gamla blad och då jag kört bristen genom "beslutsträdet" säger lathunden eller magnesium eller kalium brist.


TMG hjälper dig där.



Hur blandar jag för att få "TMG" med mina pulver, kan jag använda kalkylatorn på Micro+,K2SO4 och MGSO4 eller har du något blandningsförslag.


(Någon får gärna kontrollräkna med Thomas räknare för att se om jag gjort rätt)

Jag får följande blandning i halvliters PET:
<b>8 tsk K2SO4, 16 tsk MgSO4, 6 ml Mikro+</b>
Denna blandning doserar du 20 ml per 50 liter, dvs 40 ml per 100 liter, dvs 8 tsk per 100 liter.

Detta bör motsvara TMG ungefär. Jag själv skulle dock, pga lågt calciumvärde i mitt kranvatten, köra max 4-8 tsk MgSO4.
#10 - 7 november 2003 10:59
Tack defdac!
Har varit borta några dagar.
Då har jag lite att gå efter och jag får testa mig fram lite också, det är ju en del av det roliga faktiskt.

M v h,
//E
#11 - 20 november 2003 21:16
Har insett att Defdac är något av växt och gödningsguru på Zoopet så jag tänkte passa på att fylla på med lite frågor angående detta ämne. Vart får man tag i Mikro+, MgSO4 och K2SO4 om jag vill tillverka min egen TMG? Vad kostar dessa att köpa? Hur funkar det om man som jag reser utomlands i 3-4 veckor? Jag menar blir gödningsämnet kvar, eller tar växterna bort dom helt? Hur påverkas denna blandning om det inte sker ett delvattenbyte på 3 veckor?(har ingen som kan göra det åt mig då jag är bortrest)

#12 - 20 november 2003 21:56


Vart får man tag i Mikro+, MgSO4 och K2SO4 om jag vill tillverka min egen TMG?


www.hjortgatanszoo.se, har inte priserna i huvudet.



Hur funkar det om man som jag reser utomlands i 3-4 veckor? Jag menar blir gödningsämnet kvar, eller tar växterna bort dom helt?


Kör du perfekt CO2-halt och mycket ljus kan dom vara borta på några få dagar. Samma sak med trimmningen av växterna. Med fullt flås på ljus, CO2 och näring måste du riva ut växter varje vecka om det inte ska gro igen helt. Den regim jag kör kräver i princip att man gör ett vattenbyte varje vecka.

Om du ska vara borta långa perioder titt som tätt tror jag du ska snegla på Ronny Stolts och grabbarna Senskes gödningsregim istället. Speciellt Senske-bröderna har lyckats hitta den snåriga vägen genom bottengödningens förlorade land och skapar väldigt underhållsfria men fantastiskt vackra växtakvarier. Men då vill du ha långsam tillväxt och välja hyffsat långsamväxande växter.

Om jag själv skulle resa bort i över 2 veckor skulle jag köra 2 av mina 6 lysrör igång, kapa alla stängselväxter längs bottnen och skaffa en automatisk gödningsapparat.
#13 - 21 november 2003 09:30
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]



Om jag själv skulle resa bort i över 2 veckor skulle jag köra 2 av mina 6 lysrör igång, kapa alla stängselväxter längs bottnen och skaffa en automatisk gödningsapparat.





Tycker att det motsäger ganska så bra vad du rekomenderade mig, det kanske är för att du inte har ph controller?? Kan jag köra fullt ljus, perfekt co2 och en kompis som göder 2 ggr i veckan? Jag har ju fiskar som måste matas ändå.
MVH
magnus
#14 - 21 november 2003 09:41
Jag skulle köra med samma belysning, klippa ned växterna lite mer än vanligt och köra med gödningsautomatik. (Det gör jag redan...) Allt för att påverka förhållandena minsta möjliga när jag inte är hemma och kan ingripa om något går snett.

Peter
#15 - 21 november 2003 09:46
Gödningsautomatik har jag inte riktigt råd med nu, eftersom jag just precis har betalat resan till egypten. Men det finns nog en del akvarienördar i Växjö som kan hjälpa mig. Och som sagt: jag kan inte lämna diskusarna utan mat i 2 veckor.
Vad använder du för grejor till din automatik petnym?
MVH
Magnus
#16 - 21 november 2003 09:59


det kanske är för att du inte har ph controller??


Exakt =) Har man någon som kan gallra lite under tiden man är borta är det ju inga problem alls. Med pH-controller skulle även jag köra fullt ös på ljuset när jag rest bort.



Kan jag köra fullt ljus, perfekt co2 och en kompis som göder 2 ggr i veckan?


Med tanke på att du i en annan tråd precis har sagt att du göder dubbel dos varje dag och börjar se näringsbrister efter endast 3 dagar utan gödning så låter det lite riskabelt ärligt talat (det visste jag inte när du frågade om råd ang. din resa).



Allt för att påverka förhållandena minsta möjliga när jag inte är hemma och kan ingripa om något går snett


Även här är det en pH-controller med i spelet. Men jag håller med om att man ska förändra förhållandena så lite som möjligt, så det blir en avvägning.
#17 - 21 november 2003 11:45
&gt;"Vad använder du för grejor till din automatik petnym?"

Jag har en 25 liters plastdunk, en överbliven Aquabee-pump, en elektronisk timer (som kan ställas in på minuter) och lite slang med en uppborrad plastkork i änden för att minska flödet. Ganska så "DIY" med andra ord.

Mitt största problem var att hitta en pump som orkar lyfta vattnet tillräckligt högt men som inte pumpar så mycket vatten. Lösningen var att strypa flödet på den pump jag hade. ;-)

Peter
#18 - 21 november 2003 11:49
&gt;"Även här är det en pH-controller med i spelet."

Det blir nog rätt läskigt med ph-kontrollern även när man är hemma om man börjar försöka tillsätta kalcium. Detta eftersom KH förändras och därmed också det bör-värde pH-kontrollern måste ställas in på.

Peter
#19 - 21 november 2003 11:53


Detta eftersom KH förändras och därmed också det bör-värde pH-kontrollern måste ställas in på.


Mm. Sant. Så lite förändring som möjligt är nog trots allt det bästa tipset.












Annons