Det bästa mäsk receptet, vilket?

#1 - 15 maj 2006 17:10
Har problem med att få fram en bra mäskblandning. Har testat med färsk jäst o torr jäst. Konstigt nog, första mäsken jag gjorde började bubbla efter en timma å höll på i 4 dagar lite drygt. Receptet då:

½ pkt färsk jäst
1 ½ dl socker
lite bakpulver
1 L vatten

Det var dock den enda mäsk blandningen som jag har fått igång på bästa sätt. Bubblade varannan sekund i andra flaskan (reningsverket).

Men efter många rader läsna här, har jag förstått att det är ingen höjdare, håller inte så pass länge och får en rätt så ojämn Co2 tillförsel till karet.
(kommentera gärna receptet!!!)

Nu vill jag veta era tips på mäsk blandning. Vet att det finns flera trådar om det, men vill ha folks senaste recept här så man kan se vad folk kör med i dagsläget.

Mvh
// Mackan
#2 - 16 maj 2006 16:55
blåkulor kan du med fördel slå i, finns jästnäring att inhandla.. sj fördrar jag turbojäst.. dock inte testat det i akvarium men vid yngre år i en helt annan tank med 2kw värmare :P
#3 - 10 juni 2006 21:44
Turbojäst tar slut fort.
#4 - 11 juni 2006 08:51
mina blandningar tar slut ungefär lika snabbt för mig. Dock har jag ca 1.5 bubblor i sekunden första 2 dagarna för att sen gå ner till 1bubbel/varannan sekund nästföljande 2. Jag lägger inte i något bakpulver, men annars samma recept. Har iallafall beställt en tub, så mäskproblemet blir snart ett minne blott, ahh.
#5 - 13 juni 2006 10:29
[quote=Hynt]blåkulor kan du med fördel slå i, finns jästnäring att inhandla.. sj fördrar jag turbojäst.. dock inte testat det i akvarium men vid yngre år i en helt annan tank med 2kw värmare :P[/quote]

HAHA....
Den var förbenat bra....
Själv fick jag till bra mäsk med 6kg socker,ett paket turbojäst,samt fyra kilo fryst skivad potatis.detta blandas ut i en 25l plastdunk,fyll med vatten tills dunken är full.Detta fick sedemera jäsa under 4-6 dagar.
Denna blanding passade exakt till ett "kar" med 3kw "jäger" inkopplad...
ut efter fyra timmar fanns sedan i en dunk 6.5l "växtnäring"

Lennart
#6 - 16 juni 2006 03:25
Recept i mängd finns här på zoopet om du söker, och det jag använder hittade jag här.
Skall försöka komma ihåg ur minnet hur det löd (sitter på jobbet):

5 l vatten
5 dl socker
2 msk vällingpulver
1 tsk bikarbonat
2 krm torrjäst

Detta recept bubblar på rätt bra i 2-3 veckor för mig. Själv har jag 2 seriekopplade dunkar där jag byter i ena vecka 1, och i andra vecka 2. Och så håller det på.

Skulle tippa på att man får lite snabbare jäsning om man ökar jästmängden - men då varar mäsken naturligtvis lite kortare.

Annons