Det finns svart sand i Helsingborg!!! *LYCKLIG*

#1 - 17 juni 2003 16:22
Tre månaders sökande efter svart sand som skulle vara trivsam till mina pansarmalar har nu tagit slut. Idag besökte jag en ny akvarieaffär i Helsingborg, Djurriket(Kopparmöllegatan). Nästan alla deras akvarier var inredda med svart sand och de hade den även till salu. Det är av märket Hayley och den är verkligen kolsvart med en del ljusa korn i och kornen är inte kantiga. Kostnad: 15 kr kilot finns i nio kg förpackning och lösvikt. De har ett stort sortiment fiskar inklusve en del ovanliga sorter(även tre olika räkor och krabbor). De hade t.ex. de sötaste pansarmalar jag sett - pygmepansarmalar. Just nu är jag helt rusig av lycka, äntligen ska mitt stora akvarie startas upp.

För er som bor i närheten av Helsingborg, besök Djurriket - det är en superfräsch butik. Deras hemsida: http://www.djurriket.com/

/Mona
#2 - 17 juni 2003 16:26
Kan bara hålla med om att det är en fin affär. Rent och snyggt.
#3 - 17 juni 2003 19:42
Det kan man ju inte säga om den vi har i lilla höör. Häpen när jag var där innan idag och såg att där låg döda fiskar lite överalt och dom verkade inte bry sig. Men billiga rötter och andra inredningsaker har dom så det kan jag fortsätta köpa!!!!
#4 - 17 juni 2003 20:29
Kan ni inte flytta upp Helsingborg en bit så att vi oxå får titta? ;)

/A
#5 - 17 juni 2003 21:21
Jag har också haft ett långt sökande efter svart sand, och jag har också hittat. Den trevliga personalen i min lokala djuraffär hjälpte mig, och nu har dom hittat och jag har beställt. Otroligt vacker kolsvart rätt finkornig sand. Snart kan nya 310-litarn fyllas upp!
#6 - 18 juni 2003 00:07
Ursprungligen skickat av Helena S.

Jag har också haft ett långt sökande efter svart sand, och jag har också hittat. Den trevliga personalen i min lokala djuraffär hjälpte mig, och nu har dom hittat och jag har beställt. Otroligt vacker kolsvart rätt finkornig sand. Snart kan nya 310-litarn fyllas upp!

Helena: ska HELA 310an fyllas med svart sand!? [:-35]
#7 - 18 juni 2003 00:27
Haha! nej, det var inte så jag menade... nog gillar jag svart sand, men inte så mycket att jag skulle fylla ett helt akvarium. Jag borde ha yttryckt mig mer tydligt att akvariet står tomt, och när jag får sanden kan jag äntligen fylla på det med vatten och fisk.[:D]
#8 - 18 juni 2003 03:16
Ursprungligen skickat av Helena S.

Haha! nej, det var inte så jag menade... nog gillar jag svart sand, men inte så mycket att jag skulle fylla ett helt akvarium. Jag borde ha yttryckt mig mer tydligt att akvariet står tomt, och när jag får sanden kan jag äntligen fylla på det med vatten och fisk.[:D]

aaahh..*torkar bort dregglet* [:-88] trodde det ett tag hehe, hade annars varit rätt fräckt tror jag[:D] älskar färgen svart..[:D]
#9 - 19 juni 2003 18:23
Joo... man hade kunnat fylla nästan hela burken med sand, sedan hälla vatten i så att det bara är typ mycket sand och tio cm vatten. Sedan hade man kunnat köpa massor av fiskar som gräver ned sig, typ väderålar, knorrmalar och eldålar samt ett gäng underjordiska malar... (det finns faktiskt O_O)
#10 - 20 juni 2003 20:15

NI är tokiga
#11 - 20 juni 2003 20:39
oooh.. det låter faktiskt lockande! Men min budget tillåter tyvärr inte mer än en dm med sand. Men nu verkar det dröja ytterligare tills jag får den, för leverantören hade tydligen slut på den... ughh..
#12 - 21 juni 2003 18:29
Är det någon som har vägarna förbi södra Island så finns det fantastiska sandständer där med svart rundpolerat finkornigt grus. Jag har en näve i min ficka, men det räcker ju inte ;-)
#13 - 21 juni 2003 19:13
Sån skulle man ha.... vi HADE svart sand tills vi skulle köpa mer och då var så klart den svarta slut så då fick vi blanda upp den... ingen av typerna är särskilt små eller runda tyvär.
#14 - 21 juni 2003 19:44
Jag skulle vilja komma med en rättelse, Hayley sanden är inte kolsvart. Den har svarta, mörkbruna och bärnstensfärgade korn. Här kan ni se hur den ser ut:
http://www.janitasdesign.com/softspot/akvariet/Hayley.JPG

/Mona
#15 - 8 oktober 2004 08:27
Man får se upp så att man inte har ett för varmvitt lysrör... då ser sanden bara brun ut, och ger en taskig reflektion upp i karet.

Och sen kan jag bara hålla med trådstartaren: Djurriket är en helt fantastisk affär med en otroligt kunnig och trevlig personal! Bästa djuraffär jag någonsin varit i!
#16 - 8 oktober 2004 09:34
Kan ni inte kolla om de säljer på postorder?
#17 - 8 oktober 2004 10:07
Jag köpte rådasands svarta 0.4-1.2 mm av zoogiganten i lomma för 98:- säcken !! 25 kilo för 98 spänn !!

Billigt va ?

#18 - 9 oktober 2004 14:23
Kan bara säga att djurriket inte säljer per postorder än! Jag har redan försökt att övertala dem till det, men de har för lite personal för att det ska kunna fungera.
Djurriket här i stan( helsingborg) har nog den trevligaste personalen som jag har träffat. Köpte mitt 180 kar av dem. De körde även hem det till mig! gratis! inte illa...
#19 - 9 oktober 2004 14:55

Instämmer också att personalen är underbar!

Körde vårt 160L akvarium till jobb också.
Det är service det.

Annons