Om praktbotiorna äter växterna beror det på att de även har behov av vegetabilisk föda. Om du ger dem en algtablett varannan dag (vid sidan av flingmaten) borde de sluta äta på växterna. Det här är dock vad jag tror. Jag har ingen personlig erfarenhet av praktbotior.
Var fick du höra att du skulle låta akvariet stå utan fiskar i en vecka? Och vad skulle syftet med det vara?
Den enda anledningen till att man ska låta akvariet stå i några dagar är att rätt temperatur ska uppnås. Annars blir inte vattnet bättre för fiskarna på något sätt. På en del orter innehåller vattnet chloramin som inte går att lufta ur, utan man måste tillsätta vattenberedningsmedel för att det ska neutraliseras. Vattenberedningsmedlet binder även krom, tungmetaller och andra onyttiga ämnen som kan finnas i kranvattnet.
Det påbörjas inte heller någon cykel innan ammonium/ammoniak tillsätts vattnet. Du kan låta filtret går så länge du vill, men utan ammonium/ammoniak inga nitrifieringsbakterier. Det konventionella sättet att göra det på är att låta några få fiskar gå i akvariet så deras avföring blir ammuniumkällan. Det finns enligt mig en nyare och bättre metod som finns beskriven på:
http://www.algone.com/fishless_cycling.htm
Har själv cyklat mitt akvarium enligt denna metod och är väldigt nöjd.
Nå väl, nu när det redan bor fiskar i ditt akvarium får du köra med den gamla metoden. Men då måste man tillsätta nitrifieringsbakerier för att göra den långdragna processen snabbare och undvika en dödlig ammoniak/nitritspik. Nitrifieringsbakterier kan man tillsätta genom att använda filtermaterial från ett redan inkört akvarium eller genom att tillsätta biostarter, t ex Nitrivec. Man måste även tänka på att mata sparsamt som du har gjort. Viktigast är att det inte ligger nån mat kvar efter någon minut.
Jag tror att man även bör vänta mycket längre än bara någon vecka innan man introducerar fler fiskar. Det tar 1-2 veckor (beror på akvariets storlek) tills man får mätbara ammoniumhalter. Yttrligare en vecka innan ammoniumet börjar brytas ner och nitrit bildas. Och ca 20 dagar innan nitriterna börjar brytas ner. Jag har dock inte kört med denna metod själv, så det finns säkert andra som kan informera dig bättre om hur lång tid man ska vänta.
Vattenbyten över 25-30% är inte att rekommendera, utom i nödfall (nitritspik, sjukdom, etc). Bättre med mindre och mer regelbundna vattenbyten. Jag byter 20% av vattnet varje 7:e - 10:e dag.
Jag skulle även rekommendera dig att skaffa en timer som tänder och släcker belysningen samma tid varje dag. Så här i början skulle jag inte ha tänt mer än 10 timmar/dygn. Efter några månader kan du höja belysningstiden till 11 och sen 12 timmar/dygn.
De bruna kiselalgerna är inget att oroa sig för. De är vanliga i nystartade akvarier och kommer att försvinna.
Vet tyvärr inte varför fiskarna har dött :(