Det händer ingenting?

#1 - 12 september 2007 07:17
Hej

Har ett 110 liter Juwel inrett som på bifogad bild, gar numera ett par lamprolugus Signatus och 4 st jullar regani, tror att åtmisntone 1 är hona då den är väsentligt större än de andra 3, akvariet gjorde jag om i före sommaren men fiskarna är 1,5 år gamla. 1 gång har signatus lekt så att att jag såg att det fanns yngel, sen dess ser jag bara lekbeteenden av signatus, dom står utanför ett snäckskal och dyker in ibaln och framförallt jagara bort alla andra fiakr bestämt, men inga yngel som jag kan se? Äts domupp?
Jullarna gömmer sig bland stenarna framför allt den stora och kommer bara fram för mat
Vad är fel, varför inga yngel, eller överlevande yngel, ska jag slopa en sort?

Vattenvärdena är ok, har kalksten och bikarbonat i osv.:(
#2 - 12 september 2007 08:11
Tjenamoss,

När jag vill trigga tråkiga fiskar till lek så brukar jag möblera om :) Flytta om alla stenar osv, så måste fiskarna leta efter nya revir. Efter det brukar det bli lek...

Annars har jag märkt att mindre temperaturförändringar kan göra gott. Säg att du sänker tempen lite, för att sedan höja igen efter ett par veckor. PRatar ett par grader +/- inte mer än så...

Annars så är det nog bara att vänta...

Mvh

Stefan
#3 - 12 september 2007 14:20
håller med föregående talare, men vill lägga till en sak! innan du gör ett vattenbyte, ge inge mat på 3 dagar innan du städar/byter vatten och möblerar om... sen lägger du i kallt vatten, så att tempen går ner några grader..

lycka tilL!

Annons