Ursprungligen skickat av fveduk
Jag har nyss köpt 3 st guppys. 2hanar och en hona. Hanarna har redan börjat uppvackta honan. Men vad ska man göra om man får yngel??? Ska jag flytta över dom till min guldfisk skål, eller ska jag hoppas på att dom lyckas gömma sig, har iaf mycket flyt växter. Och vad är det för skilnad på guppy och elders guppy ???
du ska helst inte flytta fiskar överhuvudtaget, köp en flytande gallerbox och sätt i honan när den börjar bli riktigt tjock. ta sen ut den när barnen kommit och låt ynglen växta till sig i den. när dom blivit relativt stora blir dom inte uppätna (ca 1-1½ månad) beroende på vilka andra fiskar du har.
javamossa kan vara bra, men inga växter skyddar dom. ynglen försvinner på några dagar om du inte har en box. dock får guppys upp till 40 yngel varje gång det blir barn...
som dom andra säger, du har obalans med antalet individer. hanarna är väldigt påträngande, så skaffa minst 2 honor till.
bli inte förvånad om dina yngel inte blir vuxna, av nån anledning brukar dom dö precis när dom börjar få färger....