Det hära med guppy yngel

#1 - 16 november 2003 11:00
Jag har nyss köpt 3 st guppys. 2hanar och en hona. Hanarna har redan börjat uppvackta honan. Men vad ska man göra om man får yngel??? Ska jag flytta över dom till min guldfisk skål, eller ska jag hoppas på att dom lyckas gömma sig, har iaf mycket flyt växter. Och vad är det för skilnad på guppy och elders guppy ???
#2 - 16 november 2003 11:12
tja umebo

köp ett sånt där flytande, genomskinligt yngelkar. hur stort kar har du dom i ?
Har du dom med andra fiskar?
#3 - 16 november 2003 12:47
Joo jag har dom med 6 st kuhliis
#4 - 16 november 2003 12:59
Hejhej. Har samma "problem" som fveduk så jag hakar på här. Har dock ingen möjlighet att flytta mina eventuella yngel så dom blir kvar. Däremot undrar jag vad man ger dom små liven för foder?
#5 - 16 november 2003 13:09
Ett och annat yngel överlever om du har mycket flytväxter.... Man kan också ha ett nystan av någon växt som flyter vid ytan, t ex vattenpest eller typ Cabomba...
Dina fiskar kommer att yngla av sig kanske var sjätte vecka... så det är nog lika bra om det bara är några få som överlever. Dessutom så vet du ju att de du får kvar är de starkaste och tuffaste, bra för stammen!
Jag matar med vanligt flingfoder i Guppykaren, när jag vet att det finns "nyföddingar" där så smular jag söner en nypa flingor...
#6 - 17 november 2003 16:10
Sen när jag fått yngel kan jag byta in dom i afären och få andra guppys så det inte blir inavel??? eller
#7 - 17 november 2003 17:17
ja, det är ju bra att byta, även om inte effekten av inavel är lika kraftig som hos tex däggdjur. endlers guppy är en speciell vildform som blivit mycket populär
#8 - 17 november 2003 17:24
Okay. hur brukar det funka. byter man två av sina guppys mot en av deras då eller`??. Och kan endlers guppy föröka sig med en vanlig guppy????
#9 - 17 november 2003 17:32
vissa zoo affärer vill inte byta alls, men du kan ju fråga, annars finns det säkert andra med guppies där du bor som du kan byta med. man brukar försöka att hålla endlerlinjen ren, men det går att korsa dom.
#10 - 17 november 2003 18:21
Men om jag nu då korsar en vanlig guppy med en endlers guppy kan ynglerna få massor med konstiga sjukdomar och sånt då???
#11 - 17 november 2003 18:44
nja, det är väl det att efter ett tag blir dom mindre resistenta+att man helt enkelt strävar efter att få rent endlerblod. om du odlar så ska du nog inte sprida ut endlerhybrider. då blir inte svenska guppysällskapet glada...
#12 - 18 november 2003 15:49
okay då är det nog bäst att jag inte köper någon endlers guppy
#13 - 19 november 2003 08:26
Jag säger bara STACKARS hona som får två "pilska" hanar efter sig. Du bör helst ha 2-3 honor för varje hane. Konstigt att dom inget sa i affären där du köpte dom.
#14 - 19 november 2003 11:48
Oki då blir det 2 honor på inköps listan. Är det någon som vet en bra växt där ynglen kan gömma sig.
#15 - 19 november 2003 11:51
Flytormbunke fungerar bra för mig.
#16 - 19 november 2003 13:37
Fa Ico du råkar inte veta det latinska namnet för Flytormbunke. Och tack för hjälpen :D
#17 - 19 november 2003 13:54
Läste din fråga om flytormbunke. Jag har också sådan, men vet inte om det är samma som Fa Ico´s. Den heter Ceratopteris cornuta
( vanlig vattenormbunke ). Perfekt som flytväxt, jag har haft den länge, men det krävs regelbundna utrensningar annars tar den över hela ytan ( och även utrymmet ovanför ytan tillslut).

MVH
#18 - 20 november 2003 11:33
Oki Joo det verkar vara en sån.
Tack för hjälpen.
#19 - 20 november 2003 12:11
det stämmer fast man får gallra friskt.

läs mer här:
http://www.firren.com/fakta/vaxter/cer_cor.html
#20 - 20 november 2003 12:14
Om man tar vara på alla yngel så blir det snart överfullt.
Jag har ett akvarium där jag låter fiskar och yngel leva tillsammans. Det blir enklast så.
I akvariet ligger ett stort nystan med Javamossa som ynglen gömmer sig i, här samlas även lite gott för dem att käka på. Jag tycker inte att det verkar som om de vuxna äter upp de små, jag är osäker men kullen blir i alla fall större hela tiden.
#21 - 22 november 2003 14:42
fveduk

Jag tänkte bara säga att jag har ett gäng guppysar och bor i umeå, så om du känner för att dryga ut generna lite så kan vi ju alltid byta några fiskar [:-145] nångång...
#22 - 25 november 2003 17:00
jooo killimilli det skulle vi kunna göra. Eller skulle du villja sälja några guppy yngel till mig billigt????
#23 - 27 november 2003 16:30
Fveduk

du kan nog FÅ nästan hur många du vill, då jag vet att de tillslut har överbefolkat hela [:-160] Men jag får höra av mig när jag fått bebisar, vilket inte borde dröja särskilt länge nu, då jag har två smällfeta honor...[:-93]
#24 - 29 november 2003 08:28
Jooo ena min guppy hane dog av någon bakterie sjukdom. Så jag har det lite underbefolkat på guppys nu. Ifs så är min hona gravid så :). Men hör järna av dig, annars får jag nog inavel :P
#25 - 30 november 2003 16:39
Fveduk

Min guppy hane dog den oxå, vette fan av vad, antagligen av samma enledning som din, för symptomen var likadana...

Men jag har iaf fått bebisar nu, vet dock inte hur många som kommer att överleva då jag inte kommer att flytta dem från stora akvariet...men det är en ny kull på g så det borde ju bli ett par stycken iaf.
#26 - 30 november 2003 17:24
Guppyobservationer:
Jag hade ett akvarium med endast guppy igång under flera år. Efter en tid stabiliserade sig antalet fiskar till drygt en fisk per liter. Har du inga andra fiskar kommer många att klara sig utan att du gör något.

Dessutom roade jag mig med att räkna ungar från en hona en vid några tillfällen:
Första kullen ca 25 st
Andra kullen ca 50 st (efter knappt 5 veckor)
Tredje kullen räknade jag inte
Fjärde kullen ca 125 st.

Förutom att honan blir större blir yngeln mindre för varje kull. Med normal skötsel överlever nästan 100% till vuxen ålder. Så vill man starta fiskfabrik så är guppy en bra väg...
#27 - 30 november 2003 18:58
Synd bara att jag har ett gäng "mördarmaskiner" Leopard danio, de hittar och äter fanimej allt...även grodan tycker att det är smaskens med små guppy bebisar...
#28 - 2 december 2003 15:26
Äter kuhlis guppy yngel jag har nämligen massor av dom :/.
Och en till fråga hur läng är guppy honor gravida. Min hona måste ha varit gravid i snart 4ra veckor :/
#29 - 2 december 2003 17:18
Ursprungligen skickat av fveduk

Jag har nyss köpt 3 st guppys. 2hanar och en hona. Hanarna har redan börjat uppvackta honan. Men vad ska man göra om man får yngel??? Ska jag flytta över dom till min guldfisk skål, eller ska jag hoppas på att dom lyckas gömma sig, har iaf mycket flyt växter. Och vad är det för skilnad på guppy och elders guppy ???

du ska helst inte flytta fiskar överhuvudtaget, köp en flytande gallerbox och sätt i honan när den börjar bli riktigt tjock. ta sen ut den när barnen kommit och låt ynglen växta till sig i den. när dom blivit relativt stora blir dom inte uppätna (ca 1-1½ månad) beroende på vilka andra fiskar du har.
javamossa kan vara bra, men inga växter skyddar dom. ynglen försvinner på några dagar om du inte har en box. dock får guppys upp till 40 yngel varje gång det blir barn...
som dom andra säger, du har obalans med antalet individer. hanarna är väldigt påträngande, så skaffa minst 2 honor till.
bli inte förvånad om dina yngel inte blir vuxna, av nån anledning brukar dom dö precis när dom börjar få färger....
#30 - 2 december 2003 17:21
alltså, ta ut honan ur boxen när ungarna kommit och lämna ynglen i boxen
#31 - 2 december 2003 18:55
men vad hjälper det med en gallerbox när ynglen simmar ut ur den???
#32 - 2 december 2003 19:02
Ursprungligen skickat av Maya

men vad hjälper det med en gallerbox när ynglen simmar ut ur den???

nej, nej, det gör dom inte. den är anpassad efter detta, springorna på sidorna är mycket tajta, så det är omöjligt.
#33 - 3 december 2003 04:01
han menar en gallerbox=flytnätbur....

Annons