Det konstigaste inom min akvariehistoria!

#1 - 14 januari 2006 10:12
I mitt räkkar på 21l har jag hornsärv. Som för övrigt producerar fotosyntes utan CO2 :P. En "död" del har liksom fällt ihop sig. Jag satt och tittade och det rörde sig något i den! Helt plötsligt kommer det ut en LARV och sedan in igen. Den skakar som om den bygger en kukong/puppa. Och jag tycker det är VIDRIGT! Ska ta bort växtdelen snart...uuh...*rysning*. Någon som vet vad det här är för äcklig "vatten-larv"?
Har tvåfärgade maskar, plattmaskar, vattenloppor av alla dess slag, snäckor, någon konstig snigel men det här slår allt det.
#2 - 14 januari 2006 11:38
Låter nästan som nån slags larv som kommer från en slända, jag är inte helt säkert vilken men det verkar vara nått som håller på att "gå ut" ur larvstadiet. Ta och lägg larven i en separat behållare så kan du se hur den utvecklas och vad den blir! Du kan ju försöka ta en blid på den så kanske nån kan identifiera den.
#3 - 14 januari 2006 11:44
Passa fingrarna bara. Vet att diverse vattenlarver kan bitas rejält.
#4 - 14 januari 2006 11:45
Vi tog bort hela växten *jag har fobier*. Hmm. Hur kommer sländlarven dit då? :S
#5 - 16 januari 2006 08:01
Jag vet att Janne på Södermalms akvarieaffär hade larver i sin växtburk som sen utvecklades till sländor. Sländorna flög sen rakt upp i hans metallhalogenbelysning ovanför och friterades. Du kan ju gå dit och fråga hur dom kom ner i hans kar och hur dom såg ut. :)
#6 - 16 januari 2006 08:09
kan det vara en husbyggande nattsländelarv? själv skulle jag bli alldeles till mig för såna saker i karet... det skulle vara kul att ha!
#7 - 22 januari 2006 20:13
Råkade ut för ett "främmande djur" i mitt malawikar igår kväll. Först trodde jag att jag druckit en öl för mycket då jag så något litet, som deffinitivt inte hörde hemma där, simmade förbi. Trodde först att jag bara inbillat mej det hela och såg vidare på TVn som står bredvid akvariet. Så plötsligt simmar det förbi något igen och denna gång ett gäng mbunas efter. Hm, går fram för att inspektera och ser till min förvåning en liten khuliål!
Förstod inte hur den hamnat där direkt men så gick det upp ett ljus - Jag hade mätt att det fanns nitrit i vattnet och läst tipset att krama ur ett filter från ett annat akvarie. Detta hade jag gjort dagen innan och den lilla ålen måste alltså tagit sej in i innerfiltret (ett Fluval2).
Som tur var satte sej ålen stilla på bakgrunden, troligtvis i chock, och jag kunde fiska upp den och lägga tillbaks i hans tryggare hem. :-)
#8 - 22 januari 2006 21:33
Tänk vilken chock för ålen: Råkar simma in i ett mörkt rum i vietnam och när han väl kommer ut ur rummet hamnar han i afrika:-)

Annons