Det smäller i akvariet

#1 - 11 juni 2010 10:30
hej,
när jag satt och kollade runt här på zoopet så hörde jag 3 smällar från akvariet. ska jag kolla om det har sprukigt? eller låta det vara?
#2 - 11 juni 2010 10:48
Du har inte fiskar som hoppar mot täckglasen?
#3 - 11 juni 2010 10:51
nej,
jag har:

3 skalarer.
6 rödmunstetror.
9 fembandsbarber.
1 pleco.
1 gibbi.
#4 - 11 juni 2010 10:58
kan de inte vara att fiskarna plockar med gruset? En bekant jag hade, hennes fiskar plockade me gruset o de lät jätte högt..
#5 - 11 juni 2010 11:00
jag har råda sand, så det kan inte vara det.

det lät verkligen som om glas sprack, först en smäll sen en till 3 sekunder senare sen en till.
Bilagor:
#6 - 11 juni 2010 11:14
Läskigt, men det läcker inget?
#7 - 11 juni 2010 11:16
Klotte skrev:
Läskigt, men det läcker inget?

tror det är helt, men det kan ju vara en spricka under sanden. som man inte ser.
#8 - 11 juni 2010 11:18
Då borde de läckt ut vatten opm de var en spricka.

Däremot så låter fiskar ibland mina pansarmalar och praktbotior låter grymt mycket när de plockar i sanden och jag har också råda sand.
#9 - 11 juni 2010 11:24
Malawi1 skrev:
jag har råda sand, så det kan inte vara det.

det lät verkligen som om glas sprack, först en smäll sen en till 3 sekunder senare sen en till.

Hm jag hade blivit jätte rädd..Min ena akvarium började knäppa, mitt i natten knöppte de till jätte högt så jag hinkade ur hälften o köpte sen ett nytt (skulle ha ett större allafall) igår så flytta jag mitt nya akvarium o upptäckte att de e tajmern som knäpper när man sätter den på fel sätt...haha=) så de va inte mitt akvarium =)
#10 - 11 juni 2010 11:28
Hm jag hade blivit jätte rädd..Min ena akvarium började knäppa, mitt i natten knöppte de till jätte högt så jag hinkade ur hälften o köpte sen ett nytt (skulle ha ett större allafall) igår så flytta jag mitt nya akvarium o upptäckte att de e tajmern som knäpper när man sätter den på fel sätt...haha=) så de va inte mitt akvarium =)

jag har också en timer till lyset. som kan knäppa till lite då och då. men inte som de hära gången, lät helt anorlunda.
#11 - 11 juni 2010 11:57
Malawi1 skrev:
jag har också en timer till lyset. som kan knäppa till lite då och då. men inte som de hära gången, lät helt anorlunda.

Om man inte vet vad de kan vara så sätt dig o titta på akvariumet då, då ser du ju om de e fiskarna som gör att de knäpper..Annars är de väl nån sättning i glaset..För vore de nån spricka redan så borde de ju droppa vatten någonstans
Bilagor:
#12 - 11 juni 2010 12:14
jag har en trä skiva under akvariet kan det vara iväg så jag inte ser att det droppar eller borde det ha runnit igenom trät så man ser en fläck?
#13 - 11 juni 2010 12:46
Det hjälper inte med en träskiva under karet, spricker bottenglaset så blir det blött under karet, jag vet;)...
#14 - 11 juni 2010 13:06
nu komm det där förbaskade ljudet igen.[:(!]
#15 - 11 juni 2010 13:09
Då är det med all säkerhet inte glaset som spruckit, kanske en fisk som stökar omkring?
Vad är det för invånare i karet samt vad är det för inredning?
Har du täckglas ovanpå karet?
#16 - 11 juni 2010 13:10
fiskar:
3 skalare.
6 rödmunstetror.
9 fembandsbarber.

inredning:
rötter, stenar.

jag har täckglas
#17 - 11 juni 2010 13:57
Skulle nog tippa på en av malarna som går upp mot ytan och slår i täckglaset. Vilket av karen är det?
Ser fiskarna ut att kippa med munnen mer än vanligt?
#18 - 11 juni 2010 14:05
Kan väl vara så att det är bordet som sätter sig lite. Bordet jag byggde åt mitt 220-kar knakar till rätt rejält ibland men det är bara träet som sätter sig.
#19 - 11 juni 2010 14:15
Det kan ju vara massa saker som gör att det knäpper!!

Mitt 200 liters knäppe ibland, förmodligen nånting i ställningen som knäpper.
Mitt 900 liters knäpper ibland också stälningen tror jag, även armaturen knäpper, när man tänder/släcker som blir den varm/kall vilket resulterar i knäpp.
Mitt 30 liters knäpper ibland.
#20 - 11 juni 2010 14:20
Kan ju vara plecon och gibbicepsen som har en dispyt och slår i saker, som t.ex värmaren?
#21 - 11 juni 2010 14:24
ANSJO:
det är mitt 375 liter som låter, inga fiskar skippar med munnen. jag har pumpen precis under ytan så vattnet krusar.

IMPULSE:
jag har en aluminium ställning som jag har använt i ca 3 år.

eftersom det inte verkar vara en vatten läcka så tror jag att det är golvet som rör sig lite pga vikten. (parketten som spricker) för där akvariet står så är golvet böjt som ett U
#22 - 11 juni 2010 15:49
Mina firrar jagar rundor ibland.. å då simmar dom in i rutan! hörs som dom ska gå igenom glaset :P

Hade också fenomenet att d "knäppte" mellan varven i mitt kar åzå.. tills jag såg va dom höll på med. dom simma in i tempen som sitter på rutan :) å d kan låta rätt rejält när dom gör d... kanske d dina också gör!?
#23 - 11 juni 2010 16:25
Hos mig knäpper det rejält i täckglasen. Ofta kan det ligga något sandkorn eller annat smuts när man lägger ner glasskivorna. Detta kan senare ge ifrån sig högt ljud i form av knäppande.
#24 - 11 juni 2010 16:30
Garry (ser ut som en dr fisk) och Mårten Jätte Ancistrus de två kan simma upp till vattenytan (sen eftermiddagar) och det låter jätte mkt när de slår upp mot vattenytan och jag tror att Garry kommer upp så pass högt att han slår i lysarmaturen eller täckrampen för det klingar metallisk.

Du, testa med att ta bort ca 5-10cm av vattnet och se om det låter samma sak.
Kan vara ngn fisk som kommer mot täckglaset.
#25 - 11 juni 2010 20:06
jag säger som innan, sätt dig o titta o se vad som knäpper, är bara då du kan vara lugn =)
#26 - 16 juni 2010 10:37
Om jag hade hört ett sådant ljud så jag misstänker skada på akvariet så skulle jag tömma det på direkten och kolla upp det! för en sak som inte är så kul som hände mig förra sommaren är att karet spricker! :( kostade mig inget pga att jag hade extra försäkring mot just akvarie skador så fick ut ersättning för vart enda gruskorn, Men det jobbiga är att se sina kära firrar dö och allt krångel med renoveringar och försäkringsbolag (gäller tänka vad man säger te dom jävlarna) så mitt tips är om du någon gång märker att det kan vara någon skada på karret kolla då upp det tar max 4h att dömma o kolla men det tar minst 1år innan allt med renoveringar o försäkringsbolag försvinner

Mvh jimmy
#27 - 16 juni 2010 13:21
Kimmy skrev:
det tar max 4h att dömma o kolla men det tar minst 1år innan allt med renoveringar o försäkringsbolag försvinner

Mvh jimmy

Nope, ett 960 liters tar bara 45 minuter från knäppet till allt ligger på baksidan:p...
#28 - 13 juli 2010 21:37
Mitt kar knäpper ibland också men då är det min pleco som smaskar på tempmätaren och den slår mot glaset...

Annons