Det sprattlar...

onlyme
#1 - 14 juni 2010 18:09
Mina nyckelhålsciklider lekte i fredags och jag flyttade över dem till ett tomt akvarium.

Såg till min glädje nu ikväll att det har utvecklats till larver som sprattlar på stenen.

Vad käkar nyckelhålsciklidsyngel och vad är det jag bör tänka på?

Första gången jag har fått yngel på nyckelhålsciklider och vill naturligtvis att det ska gå bra.

Tack på förhand:)
#2 - 14 juni 2010 18:22
Har också ett nyckelhålspar med yngel (en av mina favoritciklider), ynglen är väl nå´n månad nu, och det är väl bara 4-5 stycken kvar, men fler än väntar i det akvariet, med en massa andra fiskar.

Artemia är bra mat för yngel. Antingen kan man kläcka själv (brukar själv få rätt varierande resultat av det), eller köpa nå´t som jag tror är rätt nytt, och som jag kör med nu, det vill säga skalad artemia, ynglen verkar gilla det.
onlyme
#3 - 14 juni 2010 18:33
Tack för svaret Micke!

Ja nyckelhålsciklider är mysiga.

Det var det jag anade... artemia alltså*s*. Blir till att knata till djuraffären och kolla om de har det.

Måste dock få säga att skalad artemia är inte så nytt. Det fanns för ca 3 år sedan då vi använde just skalad artemia till diskusyngel.

(jag kollade snabbt in din zoon och vilka underbara undulater du har!)
#4 - 14 juni 2010 18:38
Mitt par är inte så stora än, men har ändå lyckats över förväntan med sin första lek, får se om några av dem klarar sig, går en del scalarer där. Ok, tja, det är nytt för mig :p Hade frisimmande scalareyngel nyligen som jag tänkte försöka föda upp på det, men föräldrarna kom nog ihop sig, och ynglen försvann.

Tack :)

Annons