Det var droppen ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

#1 - 26 november 2005 17:05
Nu är jag så jävla sur ( ursäkta de fula orden ) Nu har min guppy hona exakt samma hona fårr vitaprick igen . Som jag har förstått så kan man inte bli av med den ? Den ''växer'' i sanden eller ? Nu har jag bestämt mig att göra mig av med den . Efter att ha slösat mer änn 500kr på medecin på 2år. ! ! ! :(

BEHÖVER HJÄLP ! ! !
#2 - 26 november 2005 17:12
hur lyckas man få vitaprick? jag har hört att det ska vara nått om det blåser kalluft mot karet. jag vet inte vart jag har fått det ifrån, men rumstempen i mitt rum till 375an sjunker i värsta fall till 17grader, o upp till 25grader. Har alltid takfläkten på, o fönstret öppet på nätterna, vinter som sommmar.

Men under de 4år jag har haft akvarium, har jag fått vita prick på en blackmolly, o den dog innan jag hann köpa medicin. sen har jag inte haft något alls.
#3 - 26 november 2005 17:34
Om jag förstått det rätt så brukar vita prick komma om fiskar är stressade eller rädda. Jag gissar att det egentligen handlar om att ifall en fisk mår dåligt så har den mindre motståndskraft mot vita prick och då bryter det ut. Det är också vanligt att det kan komma i samband med att man släpper ned nya fiskar i akvariet.

Kan du berätta lite om dina fiskar så är det lättare att hjälpa till:
- Hur stort är akvariet ?
- Hur länge har akvariet varit igång ?
- Hur ofta har du köpt fisk och hur många fiskar har du köpt varje gång ?
- Hur länge har du medicinerat när du medicinerat ?
- Brukar du köpa ny medicin varje gång eller har du använt samma medicin alla gånger ?
#4 - 26 november 2005 19:39
Vitapricksjukan är en parasit! Den har införts till akvariet via ett nyinköp av fisk eller växt!
Se: http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/ichthyopht.htm

Därför är det viktigt att alltid ha nyinköpta fiskar i ett karantänakvarie före insläpp till de friska gamla fiskar man har!
Även växter skall gå i karantän och då ex.vis med några billiga garanterat friska fiskar före plantering i sitt ordinarie akvarie!
#5 - 26 november 2005 19:50
Med växter också!!? Då hjälper inte ett karatänakvarium särskilt mycket att man inte inför parasiten? UV-behandling av allt vatten i karantänakvariet kanske?. Men hur gör man med växterna?
#6 - 26 november 2005 20:01
Växterna sättes ned i ett karantänakvarie eller annan behållare i 30 gradigt vatten och efter 72 timmar är alla ev. parasiter döda och växten parasitfri om den hade några svärmsporer på sig!
#7 - 26 november 2005 21:06
[QUOTE=erland]Om jag förstått det rätt så brukar vita prick komma om fiskar är stressade eller rädda. Jag gissar att det egentligen handlar om att ifall en fisk mår dåligt så har den mindre motståndskraft mot vita prick och då bryter det ut. Det är också vanligt att det kan komma i samband med att man släpper ned nya fiskar i akvariet.

Kan du berätta lite om dina fiskar så är det lättare att hjälpa till:
- Hur stort är akvariet ?
- Hur länge har akvariet varit igång ?
- Hur ofta har du köpt fisk och hur många fiskar har du köpt varje gång ?
- Hur länge har du medicinerat när du medicinerat ?
- Brukar du köpa ny medicin varje gång eller har du använt samma medicin alla gånger ?[/QUOTE]

Akvariet är på 73L
Det har vart igång ung. 2år
Jag köper fisk då jag känner för det :D ( inga just nu det är fullt i mitt akvarium) Ja köper högst 2-4fiskar åt gngen.
Jag medicinerar så länge jag ser att fisken är sjuk och jag följer anvisnarnigarna när och hur ofta jag ska medicinera.
Jag använder JBL's medecin ja köper ny då den tar slut / oftast under 6mån :(.

Jag har inte märkt att min guppy hona är rädd/stressad det är nog hon som är de lite tuffare hon blir aldrig rädd och är alltid på humör att leka (inte para sig ) med tetrorna. Jag köpte en gul hane och två gula honor efter en månad dog honrna . Efter 3mån köpte jag tre honor 2st gåra och ljus blåa å görna . Den 3:de ser exakt ut som den som dog.
#8 - 26 november 2005 21:14
[QUOTE=laerni]Växterna sättes ned i ett karantänakvarie eller annan behållare i 30 gradigt vatten och efter 72 timmar är alla ev. parasiter döda och växten parasitfri om den hade några svärmsporer på sig![/QUOTE]

Går det göra så här med alla växter? I en del växtbeskringar anges tex högsta temp 28 grader. Men det kanske inte gör något när det bara gäller 3dygn? Man behöver inte plantera växten under den här tiden va?
#9 - 26 november 2005 21:22
Ibland säljer akvarieaffärerna växter från särskilda växtkar! När du köper fråga när karen fick påfyllning av nya växter, är det mer än 4 dagar sedan så skall det inte vara någon fara! Men då det gäller mig har jag alltid allt nytt (fisk och växter) i karantän, jag har aldrig drabbats av någon sjukdom i mina ordinärie akvarium och det gäller de senaste 20 åren! Däremot har givetvis det visat sig att jag tagit hem både sjuka fiskar och angripna växter! Dessa har om det varit parasiter botats i karantänakvariet! Även andra sjukdomar har botats där! Men det är jag som kanske är överdrivet försiktig! I de flesta fall har fiskar och växter inte visat några som helst sjukdomssymtom!:)
#10 - 26 november 2005 21:24
[QUOTE=Frågvis]
Går det göra så här med alla växter? I en del växtbeskringar anges tex högsta temp 28 grader. Men det kanske inte gör något när det bara gäller 3dygn? Man behöver inte plantera växten under den här tiden va?[/QUOTE]

Javisst kan man det! och man behöver inte plantera dom under den korta tiden det tar!
#11 - 26 november 2005 21:28
Tack dessa tips är guld värda!
#12 - 26 november 2005 21:33
[QUOTE=erland]Om jag förstått det rätt så brukar vita prick komma om fiskar är stressade eller rädda. Jag gissar att det egentligen handlar om att ifall en fisk mår dåligt så har den mindre motståndskraft mot vita prick och då bryter det ut. Det är också vanligt att det kan komma i samband med att man släpper ned nya fiskar i akvariet.
[/QUOTE]
Vita prick (Ichthyophthirius multifilis) är ett infusionsdjur som givetvis angriper alla fiskar genom sina svärmsporier, och dessa bryr sig inte om ifall fisken är stressad eller rädd! Man får in det i akvariet genom att man själv infört denn parasit med nyinköpt fisk eller växt! Den kommer inte av sig självt som en virussjukdom ex.vis!
#13 - 27 november 2005 09:45
Men hur göra av sig med skiten då ? Är så jävla sur, det är inte första gngn ! !
#14 - 27 november 2005 10:00
[QUOTE=laerni]Vitapricksjukan är en parasit! Den har införts till akvariet via ett nyinköp av fisk eller växt!
Se: http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/ichthyopht.htm

Därför är det viktigt att alltid ha nyinköpta fiskar i ett karantänakvarie före insläpp till de friska gamla fiskar man har!
Även växter skall gå i karantän och då ex.vis med några billiga garanterat friska fiskar före plantering i sitt ordinarie akvarie![/QUOTE]

Malakitgrönt är bara förbjuden på odlad fisk.

FMG Formalin/malakitgrönt finns att köpa i handeln men ska användas med försiktighet.
#15 - 27 november 2005 13:44
Kan nån förklara vad Malakitgrönt är för nått ? ?
#16 - 27 november 2005 15:09
En bergart, kopparkarbonat, används även som färgämne, och fiskmedicin, är billigt, 15 ml/1000 l
Anses numera som cancerframkallande.
#17 - 27 november 2005 15:31
Jaha är det inte samma sak som vanöig medcein lr ?
#18 - 27 november 2005 18:05
De mediciner som färgar vattnet grönt innehåller troligen malakitgrönt.
#19 - 27 november 2005 20:06
Aha tack :D haha har aldrig fått mitt vatten grönt. Men hur ska jag göra av mig med vitaprick . Då menar jag så att den aldrig kommer tillbacka ? . Min guppy hona är frisk nu (igen:D) Så att de finns ingen vitaprick på nån av fiskarna just nu.
#20 - 27 november 2005 20:09
Fortsätt med medicinen två dagar till minst!
#21 - 27 november 2005 20:12
Finner ingen anledning till det jag medicinerade en gång . Och vattnet har vart runt 30-31C i en vecka nu så . Fisken är frisk .
#22 - 28 november 2005 12:08
[QUOTE=Kramfors]En bergart, kopparkarbonat, används även som färgämne, och fiskmedicin, är billigt, 15 ml/1000 l
Anses numera som cancerframkallande.[/QUOTE]

Riskerar inte fiskarna att få cancer då i fall man använder den?
#23 - 28 november 2005 13:14
Man får cancer av allt nuförtiden tydligen.
Malakitgrönt användes i odlingar av matfisk för att hålla romen frisk och mot parasiter och svamp.
Rester av ämnet anses finnas kvar i matfisk upp till 3 år har jag läst.
#24 - 1 december 2005 19:57
Sisst när jag hade vitaprick i mitt akvarie för typ2 år sedan använde jag Protozin med mycket bra resultat och det var efter nytt fiskköp. Har inte kommit tillbaka några vitaprick ännu.
#25 - 2 december 2005 11:47
Ett stressat djur får nersättningar i immunförsvaret och kommer därmed att bli mer utsatt för sjukdomar och parasiter.
Ett djur som är hårt avlad kan även det ha sämre immunsystem.
Inga sjukdomar uppstår ur tomma intet utan har någon form av källa. Om du får vita prick så ofta utan att ha täta utbyten med t.ex. en affär som har parasiterna i sina kar så har du källan i ditt eget kar. Dina behandlingar lyckas antagligen få ner parasit beståndet så pass att fiskarna verkar friska men utan att helt utrota parasiterna. Med tiden så förökar sig parasiterna igen och infekterar dina fiskar igen. Jmf med om du får halsfluss och slutar ta penicelinet så fort febern är borta.

Riskerar inte fiskarna att få cancer då i fall man använder den?

Kanske men sannolikt inte, de flesta cancerogena ämnen kräver ganska lång exponeringstid för att ge "resultat" så de chansen är att fisken dör av annat innan den får cancer. Jmf med rökning, det oftast decenier för att en lungcancer ska utvecklas så du märker av den. Dessutom så är fiskarnas anatomi så pass skild från däggdjurens (och därmed vår) att ämnen som är ofarliga för den ena kan vara livsfarlig för den andre.
Därmed inte sagt att fiskar inte får cancer.
#26 - 2 december 2005 12:13
Vågar man utsätta sig själv för dessa mediciner då eller kan man få cancer av att behandla sina fiskar med dem?
#27 - 2 december 2005 17:06
Cancer risken är beroende på dels doserna du utsätts för och under hur lång tid du utsätts. Så för normalt hobbybruk så borde det inte vara nån fara men tvätta dig noga efter att ha hanterat ämnet.
#28 - 2 december 2005 17:47
Vid andvändning av FMG ska man vara försiktig, skyddshandskar och skyddsglasögon.
Något man ska tänka på vid andvändning av all medicin för fiskar.
#29 - 2 december 2005 18:56
Beträffande spädningsgraden på de medikamenter som säljs över disk idag så är inga särskilda säkerhetsföreskrifter att beakta. Cancerrisken är obefintlig. Inte ens om man pimplade det till frukost av och till.
Beträffande Kramfors hopkok av formaldehyd och malakitgrönt lämnar jag till expertisen att värdera. Definitivt inget som köps över disk söder om kramfors så vitt jag vet.
#30 - 2 december 2005 19:25
[QUOTE=Svante Lundqvist]Beträffande spädningsgraden på de medikamenter som säljs över disk idag så är inga särskilda säkerhetsföreskrifter att beakta. Cancerrisken är obefintlig. Inte ens om man pimplade det till frukost av och till.
Beträffande Kramfors hopkok av formaldehyd och malakitgrönt lämnar jag till expertisen att värdera. Definitivt inget som köps över disk söder om kramfors så vitt jag vet.[/QUOTE]

Ska du svara bör du vara påläst.
#31 - 2 december 2005 21:48
[QUOT

Ska du svara bör du vara påläst.[/QUOTE]

Ge mig varumärket på ett preparat som säljs över disk för vita pricksjuka idag som innehåller Formaldehyd...så ska jag tacka för mig....
#32 - 2 december 2005 23:51
En tillverkare är Dai Suki, det finns fler.
Kan beställas här http://www.tsunamikoi.com/fors_v.htm#Behandlingsmedel%20och%20sårvård
Malakitgrönt är ett utmärkt medel mot Vita prick, i svåra fall användes formalin kombinerat FMG med en temperaturhöjning.
Det är bara förbjudet att andvända till matfisk, och där ersatts av formalin och väteperoxid i väntan på nytt preparat.
De flesta mediciner som grönfärgar vattnet innehåller troligen malakitgrönt, blåfärg metylenblått.
Formalin tar kål på både vuxna parasiter och deras svärmsporer.
Formalin dödar samtidigt alla bakterier i karet, även nyttobakterier.
#33 - 3 december 2005 16:52
Jag hakar på den här tråden....har haft problem i mitt kar en tid nu. Förmodligen en salig blandning av olika parasiter och virus, med olika symptom som följd. Började att medicinera med Bactopur direct. Efter en tid körde jag en kur Hexa-ex. Nu har jag använt något som heter Binox. Aktiva ämnen: sodiumklorid (fritt översatt från eng,) samt nitrofurazone. Står att den är verksam mot svamp(columnaris), costiasis, klåda (flavobakterier) samt öppna sår(furunculosis).
Har avlivat mina kejsartetror idag. De såg ut att vara utom all räddning. Några av mina dvärgciklider har ganska säkert åkt på vita prick. Men de simmar på som vanligt och äter som de brukar.
Någon som vet något om ovanstående medicin? Binox är helt nytt för mig. Fick med den vid ett fiskköp.
Tar tacksamt emot alla råd!
#34 - 3 december 2005 20:12
Binox är namnet på en medicin från en fabrikant.
Det är inte bra att medicinera flera gånger efter varandra det gör ofta fiskarna mer sjuka.
Det finns massor av mediciner av olika fabrikat och namn så det kan vara svårt att veta vad som är lämpligt att behandla med, helst om symptomen är diffus.

Om man har fastställt vilken bakterie eller parasit som orsakar problemet är det lättare att veta vad fisken ska behandlas med.
Lite vägledning om vilket "ämne" som är det verksamma i medicinen kan man få genom det som andvänds i matfisk odlingen. http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Odling/behandling.htm
#35 - 15 februari 2007 21:53
Sorry, Svante. Men den här gången går jag på Kramfors linje...För en gång skull. Blandningen formaldehyd/malakitgrönt finns i bland annat jbl punktol, och för damm i protoban. Cancerrisken i normal spädning är nog mycket liten, jag gissar att rostat bröd är värre. Jag äter inget av det till frukost.
MVH
Magnus

Annons