Det verkar fattas nå't

#1 - 24 januari 2005 17:48
Jag har tillsatt NutriSI, KH2PO4 och KNO3 under ett par veckor nu. Det har blivit bra fart på växterna men tyvärr även en del alger :( Algerna har jag fått lite stop på nu när jag har dragit ner doseringen av NutriSI. Nu verkar det som om det fattas nåt i stället eller ska bladen se ut så här :confused:

http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0047
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0048

Tacksam för tipps från er kunniga växtakvarister.
/thorsten
#2 - 24 januari 2005 18:28
Hur har du det med CO2 och ljuset?
#3 - 24 januari 2005 18:57
Ljusa nya blad tycker jag tyder på att du varit för försiktig med mikronäringen (väldigt ovanligt!). Hur mycket gick du ner i doseringen?
#4 - 24 januari 2005 19:09
Tillsätter inget CO2
Belysning 2x 30 aquarelle watt på 200 liter vatten.

Gick net till 5 ml NutriSi och 15 ml KH2PO4 och KNO3
#5 - 24 januari 2005 19:31
Det är märkligt att du märker så snabba förändringar utan CO2.

Är doseringen du nämner enbart en gång i veckan efter varje vattenbyte?
#6 - 24 januari 2005 20:06
[QUOTE=defdac]Det är märkligt att du märker så snabba förändringar utan CO2.

Är doseringen du nämner enbart en gång i veckan efter varje vattenbyte?[/QUOTE]
Ja, doserar en gång i veckan ca 5 min efter vattenbytet :)
Bytte ca 40 % vatten i lördags. Ska jag vänta till nästa helt och då tillsätta 10 ml NutriSi och 15 ml av KNO3 och KH2PO4?
Tillsatte som sagt var 5 ml NutriSi och 15 ml av de andra två iom att jag fick så mycket alger när jag körde fulldos av NutriSi

Alger: http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0041

Algerna har inte försvunnit helt men jag har fått intrycket av att de växer långsamare än tidigare.
#7 - 25 januari 2005 07:11
Det blir mycket fippel och småjusterande när man inte kör CO2 och inte kan fulldospulsa för glatta livet och måste skruva in gödningen exakt till det upptag växterna har utan CO2.

Näringsbristbilderna vill jag få till mikrobrist, så du kan nog gå upp lite i NutriSi-dosering igen.

För er andra som läser den här tråden som kör CO2: Några ml av enskiljda gödningar hit eller dit är inget man normalt sett håller på med. Det är för dom som vill gå på knivseggen mellan algodling och så bra tillväxt som går utan CO2.
#8 - 25 januari 2005 07:15
kommer att höja till 10 ml NutriSi och 15 ml KNO3 och KH2PO4 så får vi se vad som händer. kommer att avvakta till i helgen med att göra det om det inte blir värre med växterna.
#9 - 25 januari 2005 15:23
jag hade också liknande algproblem innan jag började med kno3 och kh2po4, men de försvann sen utan att jag minskade på tmg som jag använt hela tiden (tmg är ungefär samma som nutrisi)
#10 - 25 januari 2005 15:24
dessutom kan jag ana liknande brister hos mig med ljusare mellan nerverna, fast inte alls lika ila som hos dig, så jag har inte brytt mig...
#11 - 25 januari 2005 15:25
[QUOTE=averater]jag hade också liknande algproblem innan jag började med kno3 och kh2po4, men de försvann sen utan att jag minskade på tmg som jag använt hela tiden (tmg är ungefär samma som nutrisi)[/QUOTE]

Tillsätter du CO2?
Om inte så bör vi ju ha rätt ilka förhållanden. Kanske ska fortsätta att dosera som vanligt och hoppas på att växterna kommer igång så småningom och går om algerna i tillväxt.

Tror att det kan vara som så att algerna "svarar" bättre på de nya näringsämnen som nu finns i vattnet. Växterna å andra sidan kanske bar en liten uppstartsfas och när de väl kommit igång så går det undan.....
#12 - 25 januari 2005 15:48
har ingen extra co2.

har ganska allvarlig kaliumbrist. måste ta det lugnt med kno3 pga mycket n från fiskmaten, och kan inte köra estiamtive index, då jag är för lat för att kånka 60l fram och tillbaka till tan varje gång man ska byta vatten.

mycket fisk och mycket växter, stort (20l av 120) filter, liten pump och ordentlig syresättning/co2-urluftning (hemmagjort strilrör)
#13 - 25 januari 2005 18:46

måste ta det lugnt med kno3 pga mycket n från fiskmaten,

Vaddå "för mycket" n? NO3 gör ingen skada - speciellt inte med mycket växter och speciellt inte i ickeorganisk form som växterna lätt kan ta upp.

Det här kanske du vill testa också:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200501/msg00418.html
#14 - 25 januari 2005 18:52
är inte no3 giftigt när det kommer upp i höga halter?

får ta och söka lite om det där...
#15 - 25 januari 2005 18:59
Jo men då snackar vi närmare 100 ppm och över, och knappt ens då tror jag du märker direkt skillnad i stressnivå på fiskarna (eventuellt minskad kullstorlek, utebliven lek osv).
#16 - 25 januari 2005 19:00
då ska jag öka min kno3-dos...

gött, kanske slipper kaliumbrist snart!
#17 - 26 januari 2005 16:09
Tillsatte 5 ml NutriSI i går för att få bort de ljusa bladen.

Det skulle jag inte ha gjort. Trådalgerna växer nu som aldrig förr.

Ärligt talat så har hjag starka funderingar på att sluta med pulvren. Innan växte det inte så snabbt men det växte inga alger i alla fall. Kan algblomningen bli ännu värre när jag slutar med pulvren?

Jag skulle gärna inhandla CO2 prylar men eftersom jag krockade bilen rätt rejält i fredags (viltolycka med hjort) så har jag inte råd :(

hälsningar från en rätt "misspeppad" akvarieägare [xx(]

/thorre
#18 - 26 januari 2005 16:18
eller kan det vara som så att det är för lite KNO3 och KH2PO4 i karet och att jag ska tillsätta ännu mer av dessa samt mer av NutriSI?

:confused:
#19 - 26 januari 2005 16:37
Utan CO2 har du knappt något näringsupptag från växterna. Dom käkar redan så mycket dom kan. Det är därför du, som inte kör med CO2, bara ska göra ett stort vattenbyte och fulldospulsa en gång i veckan. Mer än så kommer sannolikt inte gå åt.

Du får gå den svåra vägen och dosera på känn och använda gröna fingrar. Jag har försökt och misslyckats fatalt många gånger med Linköpingsvattnet och fet botten.

Lycka till 8)

Iofs är jag ganska säker på att du bara kollar lite för nogrannt och upptäcker saker som skulle kommit ändå även om du inte använt pulver eller vilken gödning som helst. Så snabba förändringar du rapporterar existerar knappt ens i överdopade CO2-burkar.

Det är bara att sluta göda får du se vad som händer - ingen näring till växterna kommer garanterat inte få dom gladare, garanterat tvärtom.
#20 - 26 januari 2005 16:52
hmmm .......
Ska sluta upp med att kolla så noga (svårt iom att jag e lite av en pedant). Ska köra ett par veckor med 20 ml av varje flaska vid 50 % vattenbyte och se vad som händer. Det värsta som kan hända är ju att burken växer igen med alger och då är det ju bara att kasta ut alla växter och prova igen, eller?
#21 - 28 januari 2005 20:38
Du skulle ju kunna testa att köra mäsk-varianten med Co2 tills du får råd med en "riktig" Co2 anläggning. Det gör jag. Har en 5-liters dunk till mitt 375 liters och det fungerar kanon. Fast jag vet inte riktigt hur man ska få gasen att lösa upp sig. Just nu känns det som nästan alla Co2 åker upp till vattenytan och ur akvariet direkt.
Jag började för en vecka sen och man ser tydliga förbättringar. Om man bara kunde få Co2 att lösa upp sig bättre skulle man nog kunna få rejäl fart på växterna. Fast mäsken är bara en tillfällig lösning för mig. När jag får råd så ska jag skaffa en riktig Co2 anläggning. Fast min budget som 14 åring är tyvärr för närvarande inte den bästa. =)

Annons