Detta är verkligen djurplågeri!

#1 - 6 januari 2004 00:56
Har alltid varit förtjust i kampfiskar - och ska nu köpa några styck (1hane+ett par honor). För ett tag sedan var jag på besök i [:-20]..och som vanligt besökte vi en liten djuraffär mitt i centrum (det är ju så mysigt:) ).
På en liten hylla mitt bland diverse hundsaker såg jag plötsligt fem stycken små glasburkar (typ syltburkar utan lock). I dem såg jag små fiskar, som jag först trodde var leksaker gjorda av gummi..tills en ut av dem viftade till med en fena. Då fattade jag att det var livs levande KAMPFISK!!!

Jag var totalt chockad av detta och sprang ut ur butiken. Detta om något är djurplågeri! Jag fick lust att gå in där och köpa med mig alla fem (á 39kr),men hejdades av min kompis som sa att om jag nu skulle köpa dem, så skulle jag stödja dem som ägde butiken och uppmuntra dem till att göra samma sak åt andra kampfiskar.

Vad kan man göra när man ser sådana saker i en djuraffär? Jag har ju ingen bevis på att det pågår fortfarande, så kan ju inte precis ringa till någon myndighet. Någon som bor i [:-20]??
#2 - 6 januari 2004 01:43
Det typen av förvaring av kampfisk är rätt vanlig. Så länge den inte pågår för länge så klarar dom sig rätt bra faktiskt.
#3 - 6 januari 2004 01:46
Tyvärr så är det ju så....men dom säljs ju rätt så fort ändå!
Man kan ju inte ha dom i sammma kar.....
#4 - 6 januari 2004 16:52
<b>ia2004</b>
Jag har också varit där.
Jag håller med! De behandlar kampfiskarna jättedåligt. Jag har aldrig sett någon annan zoo affär låtit dem ha så lite vatten! De kan ju inte röra sig ens!
Det har varit så i flera år, det måste väll gå att anmäla någonstans?
Det tycker jag att vi ska göra!!

mvh/Sarah
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 januari 2004 17:31
De kan ju inte röra sig ens! Det har varit så i flera år, det måste väll gå att anmäla någonstans?

Vilka regler som gäller finns angivna i L80 och L81 - se Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se
Jag blir nog lika upprörd över att att någon under flera år stillatigande kan åse något som han/hon anser vara djurplågei utan att göra något år saken.
#6 - 6 januari 2004 18:25
<b>Säg åt dem </b>först så kanske de gör något åt det, anmäl <b>sedan</b>.
#7 - 6 januari 2004 18:48
Jeg er så hjartans enig med deg Kjell!! men det viser seg vel desverre veldig ofte at motet svikter, et mot man ikke får tilbake før man sitter trygt bak sitt tastatur på sin PC :-))
mvh Svein
#8 - 6 januari 2004 19:25
Sarah: Bor i [:-20]eller? Jag har kompisar där ute också som efter denna händelse berättat för mig att det pågått i flera år.. någon som någonsin har köpt en sådan i liten burk??

KJELL:
Jag blir nog lika upprörd över att att någon under flera år stillatigande kan åse något som han/hon anser vara djurplågei utan att göra något år saken.

Nu är det såhär att de flesta som sett dessa fiskar ligga i burkarna inte besökt affären så ofta och kan därför inte avgöra hur länge fiskarna stått där. Dessutom är de flesta besökare barn i åldrarna 8-16år..du kan väl knappast lägga ansvaret att anmäla en sådan händelse på ett barn? Dessutom vet inte alla vuxna heller vad som är normalt/inte normalt för en sådan fisk..alla är inte ens intresserade av fiskarna!! Man litar på att personalen på ett så stort zooaffär vet vad de håller på med.

Och om du nu skulle syfta på att JAG personligen suttit på saken utan att yppa om detta till någon så har du fel! Det har inte gått flera år,utan snarare några veckor. Jag har spridit informationen vidare bland mina kompisar och frågat efter någon myndighet som man skulle kunna ta kontakt med, men under alla dessa helger, så har det faktiskt inte varit världens lättaste sak att ta reda på det, eftersom sådana myndighet oftast har stängt.

Varför verkar du så otroligt aggressiv? Jag berättade ju bara om vad som hänt och vart jag skulle kunna vända mig till...
#9 - 6 januari 2004 19:28
Sarah: Ska vi ta och anmäla dem...känner en tjej som skulle kunna vittna mot dem - om det blir granskning å sånt. Vi får hålla kontakten, så får vi se vart det hela leder till.

MVH// ia
#10 - 6 januari 2004 19:34
<b>ia2004</b>
Jag bor i närheten, jag tycker så synd om fiskarna, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra!?
Jag har frågat varför dom har kampfiskarna där i, de säger bara att de kan bo i små skålar, då blir jag arg och går så jag är inte där så ofta...
Min lillebror köpte sin kampfisk där, det var innan jag blev akvarieintresserad då bodde dom så. Vi visste inget om akvarier och litade helt klart på dem, men som tur är så köpte vi en stor skål ialla fall =)

Vem ska man ta kontakt med??
Mvh/Sarah
#11 - 6 januari 2004 19:37
ia2004:
Ja det tycker jag, men hur!? Vi kanske kan ta några bilder på hur fiskarna ha det? Som "bevis" om de gömmer undan burkarna när de kommer och granskar zoo affären?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 januari 2004 19:55
Vem ska man ta kontakt med??

Så här står det i Lagar och regler på Zoopet - "Kontrollfunktionen över om denna lag följs har ”Miljö och Hälsa” i den kommun man bor och det är alltså dit man kan anmäla ”brott” mot lagen" - och vart man skall anmäla brott har också nämnts flera gånger tidigare.

Och om du nu skulle syfta på att JAG personligen suttit på saken utan att yppa om detta till någon så har du fel! Det har inte gått flera år,utan snarare några veckor.

Jag syftade inte på dig.

Vad ni först skall göra är att först ta reda på exakt vad som står i lagen innan ni går vidare. Att lägga möda på att skaffa fram vittnen etc. fyller knappast inte någon funktion.
Om en affär bryter mot lagen i något sammanhang liknande detta så kommer Miljö och Hälsa att göra en kontroll (som sker oanmäld) och om affären bryter mot lagen så får den ett förläggande om att rätta till felet inom en viss tidsperiod. Om de då inte rättar till det så först då kan det bli tal om böter och liknande.

Sedan en gnällkommentar till - att namnge en affär och gömma sig bakom en pseudonym bryter mot zoopets regler. Därför plockades affärens namn bort ovan.
De böter som Zoopet kan drabbas av vid förtal är mångdubbelt högre än en affär kan drabbas av som bryter mot lagstiftningen för hur man skall hålla fiskar.

#13 - 6 januari 2004 19:57
<b>sarah</b>:
Ja, vem ska man ta kontakt med? Kommunen måste ju ha en djurskyddsansvarig, eller något? Försökte ringa till [:-20]kommunen förra veckan och ta reda på det, men de hade stängt pga alla dessa helger (jul+nyår+trettondag). Att ta bilder vore ju en bra idé...men de ligger ju i en mörkhörna (om jag inte minns helt fel), så man bör ju ha en digitalkamera, så att man kan ta bilderna rätt diskret. Min syrra har pluggat media och hon säger att man inte får gå och ta fotografier i affärer, utan ägarens godkännande.

Vanligtvis görs också sådana kontroller utan att göra en anmälan.. vilket nog vore bäst i detta fall.
#14 - 6 januari 2004 20:08
Kjell:

Vem är det som har nämnt namnet på zooaffären? Jag vet att ALLA som bor i [:-20] och någonsin varit i denna affär vet vilken vi pratar om..då finns det ingen anledning att nämna några namn... inte enligt min mening. Att någon sen nämner namnet här kan väl knappast tas som förtal..det är ju fakta som många kan vittna om.

En sak till: Jag tror att det rör sig om ett solklart fall av djurplågeri, annars skulle väl ingen avråda från att ha Kampfiskar i medelstora guldfiskskålar??? Som sagt, från min sida har jag försökt gå vidare med saken, men har inte kommit så långt. Jag tycker inte heller att man kan klandra andra - kännedomen om dessa fiskar är inte så stor (man får olika bud om hur de ska bo, vart man än vänder sig till) och folk har andra problem här i världen än en Kampfisk som ligger i en för liten burk. Varför görs det inte samma slags oanmälda kontroller av djuraffärer, som det görs av t ex. krogar i Stockholm?
#15 - 6 januari 2004 20:23
<b>Kjell</b>:

Tycker att denna forum är lite väl överbeskyddande..att censurera namnet på en stad i Sverige också låter för mig som tror på frihet i internet - dumt! Sorry, men jag tycker det. Om alla nu vet om detta som bor i "NY" varför censurera? Är du rädd för något..vad i så fall? Har aldrig någonsin träffat någon "forum-admistr." som varit lika överdriven som du...och tro mig,jag är ute och surfar mycket bland olika forum..har till och med varit admistr. själv.
#16 - 6 januari 2004 20:32
Det där blir lite knepigt, när en Zoobutik inte sköter sina djur så är det delvis kommunen som har brustit i sin tillsyn.
Om det vid en kontroll uppdagas brister så är det vanligt att butiken får en tid på sig att åtgärda de bristerna, gör de det inte så har djurskyddsinspektörerna ingen möjlighet att kontrollera de är allt för få.
Går kommunen vidare och utdömer vite så kan butiken överklaga och det kan ta flera år.
Jag tror att det enda är att berätta för den ansvarige, den som har en godkänd utbildning i butiken vad man tycker brister för att man vill vara kund i butiken.
Därför är det bra om de som är på Zoopet läste vilka lagar och regler som gäller, både för fiskar i butiken och de fiskar du själv har ansvaret för, även där är det stora brister i kunskapen, fast ni har den framför era ögon.
Och vi ska inte glömma alla andra djur vi har tagit oss an.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 januari 2004 20:34
Vem är det som har nämnt namnet på zooaffären?

Också det var Bubblan.

Jag vet att ALLA som bor i och någonsin varit i denna affär vet vilken vi pratar om..

Därför plockar jag också bort stadens namn.

Tycker att denna forum är lite väl överbeskyddande..att censurera namnet på en stad i Sverige också låter för mig som tror på frihet i internet - dumt! Sorry, men jag tycker det.

Det finns ingen frihet på internet - lagar om förtal gäller här också och den som drabbas är ansvarig utgivare dvs jag i detta fall.

Vi har följande regler på zoopet
7/ Kritik
Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag på Zoopet är OK förutsatt att den håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym.
Detta ger den som kritiseras en möjlighet att försvara sig - vem vet vem som gömmer sig bakom din pseudonym - kanske en konkurrent till ovanstående affär. Vad vet jag fin profil ger i alla fall ett minst sagt suspekt intryck.

Jag tror att det rör sig om ett solklart fall av djurplågeri, annars skulle väl ingen avråda från att ha Kampfiskar i medelstora guldfiskskålar???

Och då orkar du inte ens kolla vad som verkligen står i lagen. Tydligen helt ontressant.

#18 - 6 januari 2004 20:51
Jasså..suspekt..jaja..vill du vara paranoid så får du väl vara det då. Ointresserad är jag tydligen inte,eftersom jag skrivit om fallet här och försökt att ta kontakt med kommunen om detta.
Men nu är det såhär att till skildnad från dig så har jag också ett liv vid sidan av mina intressen...och är inte precis den där typiska djuraktivisten!

Har kollat dina inlägg i vissa andra ämnen här och du verkar jämt vara sur och förespråka restriktioner och andra otrevligheter...ungefär som om akvarie-hobbyn borde endast vara ämnad åt en viss grupp av människor (Läs: alla födda innan 80-talet)... varför så trångsynt?

Jag är ung och tycker att man inte ska ta allt så dödsallvarligt i en internet-forum...så jag har ett tips till dig: Lätta upp stämningen och ta det som skrivs med en nypa salt ibland..Livet är för kort för att gå omkring och vara så uppknäppt och sur jämt!

"Don't worry..be happy"
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 6 januari 2004 20:55
Kollade för övrigt snabbt igenom L80 och L81 eftersom ingen annan verkade tycka det vara interssant vad som står i lagstiftningen och fann inte något som direkt säger att det är fel att hålla kampfiskar i små behållare. Dock är det inte tillåtet att hålla fisk i klotformade akvarier (guldfiskkupor) och så måste minst en sida av behållaren vara insynsskyddad samt ha täckglas.
Däremot så står det en del i lagen som kan tolkas olika (olika Miljö och Hälsa tolkar det också de facto olika) men det får man vända sig till MIljö och hälsa och fråga vadf anser - jag tänker då speciellt på L80 13 kap 5 paragrafen och Allmänna råden om denna paragraf på sid 16 i L81. Där står det också att en fisk som är upp till 5 cm behöver 1 liter vatten och en fisk som är upp till 10 cm behöver 4 liter.
Så är kampfisken inte mer än 5 cm så räcker det med en liter vatten om inte lokala Miljö och Hälsa tolkar lagen på annat sätt vilket de kan göra. Tråkigt men så verkar det vara.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: Hur sur jag är beror på sällskapet[:-159][:-129][;)]
#20 - 6 januari 2004 21:21
Kanske dags att relaxera lite va? Den här tråden skulle ha hetat
" Detta är verkligen admin plågeri" i stället som du far fram.

Man kan ju inte som helt anonym komma och ange och hänga ut en affär oavsett vad den gjort utan att admin tar sitt ansvar. Nu får du läsa på lite o skaffa dig en profil, sen göra saker i rätt ordning, anmäla saken och se om det leder nån vart.

Den där anmälan görs dock inte här på forumet. Jag tror du har ärliga avsikter och jag står verkligen bakom om så är fallet, men nu börjar du ju spåra ur lite va ?

Mvh Jari
#21 - 6 januari 2004 21:24
Ja där ser man..jag visste väl att man kunde skämta med dig också..[:-92]

Men problemet är att de här kampfiskarna ligger i mindre vatten än 1Liter (säkert). Jag slår vad om att dessa kampfiskar inte har mer än 5-7dl vatten. Men,men imorgon är det ju vardag..så får väl ta och prata med dem om det hela..bara jag får bekräftat att detta pågår fortfarande idag.

<b>Sarah</b> :

Kan du gå och kolla hur det ser ut imorgon? Ställ en fråga om hur mycket vatten en Kampfisk bör ha...ja,spela intresserad ut av att köpa en...om de nu inte förstås känner igen dig. Vi får helt enkelt hålla kontakt med varnadra via mail...eftersom censuren är så kraftig här..något mail som jag kan nå dig på?
#22 - 6 januari 2004 21:30
<b>Jari</b>:

Jag menade inte precis något illa...men kanske uppfattades som ett direkt påhopp?..vilket inte var meningen, utan som jag skrev: man får ta saker å ting på ett forum med en nypa salt. Jag tar aldrig något som jag läser på internet med 100% allvar..(med undantag för vissa saker). Internet är som ett stort fri-zon..det har vi 80-talister fått lära oss sedan vi var små..alla fall jag och alla som jag själv känner.

Nåja,nog om det - hoppas att du får en trevlig fortsättning på kvällen![:-2]
#23 - 6 januari 2004 21:50
<b>Kjell</b>
Det var inte meningen att "hänga ut" någon zoo affär, jag tänkte mig inte för.

<b>ia2004</b>
Det är nog bättre om vi tar det på mailen sarah.lovecats@djur.zzn.com
#24 - 6 januari 2004 22:03
Jag vet också en djuraffär som säljer en kampfisk i en liten skål.....mindre än en liter. Säkert samma affär som ligger i ett Centrum. Kampfisken kan ju knappt röra sig.
Djurplågeri enligt min mening!

/Niklas

#25 - 6 januari 2004 22:16
<b>Nicklas</b>:
Vore intressant att veta ifall vi pratar om samma centrum, så hör av dig till min mail..(<b>Sarah</b>: skriv upp du också detta)
ia_michelle@boardermail.com

Vi hörs då! Har det bra allihopp![:-140]
#26 - 6 januari 2004 22:16
Var går gränsen för djurplågeri, det är från våra värderingar, kan vi förstå djurets känslor.
Vad skiljer att leva i 1 liter vatten eller 3 l, fisken måste kunna göra som den var fri.
#27 - 6 januari 2004 23:16
Ok, med rädd för att få saker kastade på mig så.. Nu är det ju så att en kampfisk klarar sig under sådana förhållanden under en begränsad tid och som det tidigare nämndes så handlar det ju oftast om en ganska kort tidsperiod. Har dock själv kampfiskar och skulle aldrig kunna förvara eller köpa från någon som förvarade på detta sätt. Tar klart avstånd från detta, men vill bara ge en liten annan inblick.. Många Zoohandlare idag håller kampfisken under liknande förhållanden både vid transport och förvaring. Detta mycket beroende på att fisken är tålig och ofta framavlad på liknande vis.. Kampfisken avlades fram, i de former vi idag kan hitta dem, som prydnader och (hör och häpna) till och med för att simma runt i glasklackar på skor.. Därför behövdes en fisk som klarade av att bo i väldigt trånga utrymmen. Och tyvärr lever det ännu kvar bland väldigt många som håller på med arten än idag, mentaliteten att "dom överlever ju, då kan det inte vara så farligt".

Jag hatar djurplågeri i alla de former, men ibland kan det faktiskt vara så att man inte vet bättre. Om denna Zoohandlare håller fiskarna som så i tron om att de absolut inte tar skada så kan jag förstå det då kampfisken lyfts fram så som den gör. Om han/hon däremot gör det mot bättre vetande är det oförlåtligt!

Jag hoppas ni förstår vad det är jag menar, och jag betonar ytterligare en gång att jag INTE tycker att detta är rätt!

/Lina
#28 - 7 januari 2004 00:04
<b>Wedquinna</b>:
Har också hört om fiskar som simma omkring i klacar på skor. Hörde från en person som var mycket ute på nattklubbar på 70-talet en tragisk historia:
En tjej hade kommit indansandes på en hipp nattklubb med ett par platådojor...ja där sulan var 10cm hög och fylld med vatten..i varsin sko simmade det omkring en guldfisk. Mitt i allt partande hade tjejen fallit och ena skon hade gått sönder vid sulan. En ut av guldfiskarna hade givetvis då runnit ut ur sulan och sparkats omkring på dansgolvet...innan ägarinnan till skorna hittade honom totalt krossad i en hörna.

Att människor kan vara så puckade...ha fiskar i skorna. Jag fattar att man har dem som prydnader (under rätta omständigheter), men att ha dem liggande i en burk där han inte ens har plats att vända sig...jag tycker att det är hemskt...så jag håller totalt med dig Wedquinna.

En sak som jag undrar över: brukar djuraffärerna informera kunderna om att man inte bör bevara sin Kampfisk i dessa syltburkar? Om de inte gör det...tänk vad många Kampfiskar det måste vara som ligger i hemmen i alldeles för små burkar..(då menar jag upp till några få liter).
#29 - 7 januari 2004 01:36
Mitt i allt partande hade tjejen fallit och ena skon hade gått sönder vid sulan. En ut av guldfiskarna hade givetvis då runnit ut ur sulan och sparkats omkring på dansgolvet...innan ägarinnan till skorna hittade honom totalt krossad i en hörna.

De lär ju blivit ganska omskakade medan hon gick/dansade etc, så kross-döden var nog att föredra ändå ...
#30 - 7 januari 2004 05:57
Det verkar som att ni som vet vilken affär det handlar om inte bryr er om att den kanske inte finns kvar om ni anmäler dom! Nu vet jag inte alls vad det är för affär, men är det en ensam person eller ett familjeföretag kan det sluta med stängningsdags!
#31 - 7 januari 2004 10:15
Kampfiskarna i zoo affären bor i små burkar (gamla marmeladburkar mm och burkar i den storleken) det är inte ens 5 dl i de burkarna.
Några av kampfiskarna som jag har sett har fått böjda ryggar, antagligen för att det är för trångt i burken?
De säljer också kampfisk skålar (ni som vet var kanske har sett dem, om de finns kvar) i plast och små.
Enligt dem så är det en bra storlek där kampfiskarna trivs. Men det är inte mer än 4 liter...
Ofta så finns det ju folk som vill "rädda" en kampfisk men då köper ju zoo butiken in mera kampfiskar för att de går åt sorgligt nog. Men visst blir man frestad av att köpa med sig en kampfisk när man ser hur bedrövligt den har det…
#32 - 7 januari 2004 10:42
[:-129]"Dock är det inte tillåtet att hålla fisk i klotformade akvarier (guldfiskkupor) "
Vad är det för skillnad på klotformat och vanliga akvarium?.. Nu menar jag inte själva formen [:-100] utan syftar på levnadsförhållandet för fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 7 januari 2004 10:46
Vad är det för skillnad på klotformat och vanliga akvarium?..

Ja det kan man ju undra. Det primära är oftast literantalet och inte formen som jag ser det i alla fall.
Tycker själv att detta bara är en av flera korkade regler som anges i lagen.
#34 - 7 januari 2004 10:48
Är det tillåtet med lila badbalja?? [;)]
#35 - 7 januari 2004 10:52
Jag ringde nyss till kommun-växeln där denna djuraffär finns... telefonisten visste inte riktigt vart hon skulle koppla mig till och till slut kom hon fram till att jag borde nog ta kontakt med någon branschorganisation..Zoorf?

Om jag nu tar kontakt med dem..vad kan de göra åt saken? Skicka meddelande till butiksägaren och säga ifrån?...här tycker jag att man borde bara få en inspektör "undercover" till platsen..enligt min mening så borde alla inspektioner ske på det viset..då slapp man vara orolig för att butiksägaren hinner göra av sig med "bevis" osv.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 7 januari 2004 10:59
Zoorf kan inte göra något alls - de kan på sin höjd utesluta dom som medlemmar men det får ju inte fiskarna det bätter för.
Det är kommunen som har tillsynen och här är det oftast "Miljö och Hälsa". De har även tillsyn över t.ex. restauranger, livsmedelsaffärer etc.
#37 - 7 januari 2004 11:03
Men snälla nån, gå till butiken och prata med dem innan ni börjar gorma med anmälningar och "undercover"-inspektörer. Hur illa fiskarna än behandlas så tycker jag att det verkar orättvist att inte ge butiken en chans att bättra sig, de kanske bara är felinformerade eller nåt. Ge dem en chans att bättra sig innan ni ödelägger deras liv. Är det ett familjeföretag så kanske ni ödelägger en hel familjs liv via den anmälan. Vilket som så kommer folk att bli ledsna och arbetslösa... Prata med dem och berätta hur ni känner så kommer de säkert att ge fiskarna en bättre tillvaro att leva i. Ser det likadant ut nästa gång ni går dit så pratar ni med dem igen och hotar att anmäla dem. Ser det likadant ut nästa gång ni går dit så anmäler ni dem.

Mvh Fredrik Isaksson
#38 - 7 januari 2004 11:04
okej...då får jag ringa upp dem igen då..och hoppas på att hon lyssnar på mig den här gången..snart kommer det att hända saker..:)
#39 - 7 januari 2004 11:10
<b>Fredrik</b>:

Nu är det så här att det finns folk som har påpekat detta för butikspersonalen + ägaren, men butiken lyssnar inte på denna kritik,utan påstår att dessa fiskar mår bra och inte behöver mer vatten/yta än vad de har (alltså mellan 5-7dl vatten/en vanlig liten syltburk). När de nu fortsätter att ignorera detta, så måste ju någon anmäla detta.

Jag anser för övrigt att det finns massor med folk som t ex. bevittnar misshandel på människor och som inte anmäler detta till polisen..ska man kanske då också gå och prata med gärningsmannen först innan man går till polisen?[:-15]
#40 - 7 januari 2004 11:15
jag har varit inne i en butik i göteborg, där har dom gjort samma sak. små 1 liters burkar med kampfiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 7 januari 2004 11:25
där har dom gjort samma sak. små 1 liters burkar med kampfiskar.

Som jag skrev ovan så är det sannolikt tillåtet om burken är på 1 liter.

#42 - 7 januari 2004 11:25
ia2004: Gå ändå dit en gång till och säg då till på skarpen och berätta att du har pratat med kommunen och att du kommer att anmäla butiken om de inte ger fiskarna en bättre tillvaro, säg att du anmäler dem om fiskarna inte har större kar då du besöker butiken dagen därpå. Ta gärna med dig kompisar, föräldrar eller andra personer som kan göra att dina ord väger lite tyngre. Det borde få dem att vakna...

Mvh Fredrik Isaksson
#43 - 7 januari 2004 11:44
<b>Fredrik</b>:
Jag tycker att butiken redan har ignorerat de kunder som klagat över detta så ofta, så att jag inte har någon tålamod längre... varför försöka rädda en butiksägare som inte är SERIÖS, utan plågar djuren på detta sätt??

<b>Till alla er andra</b>:
Nu har jag skickat en skriftlig anmälan till kommunen, eftersom de har lunchstängt och jag måste bege mig av snart. Så nu får vi se och vänta vad som händer...förhoppningsvis kommer dessa Kampfiskar snart att leva under bättre omständigheter - och skulle nog inte tycka att det vore synd om affären fick stängas..de har ju gjort fel under flera år.

<b>Sarah</b>:
Hör av dig, så kan vi sammanställa bevismaterial osv. Du är ju i alla fall ett ögonvittne till händelsen..men, vi får hålla kontakten. Har det bra![:-142]
#44 - 7 januari 2004 12:17
Ursprungligen skickat av ia2004

varför försöka rädda en butiksägare som inte är SERIÖS, utan plågar djuren på detta sätt??
Ja det kan man ju fråga sig...
Hur som helst så måste det ju vara bättre för fiskarna om butiken finns kvar så länge fiskarna bara får det bättre, att göra så att butiken går i konkurs drabbar säkert fiskarna värre än ägaren, jag vet iofs inte vad som brukar ske då en akvariebutik går i konkurs men jag har svårt att tro att samtliga fiskar klarar sig.

Mvh Fredrik Isaksson
#45 - 7 januari 2004 14:12
Nu vet jag inte om någon sagt det igen för jag orkade inte läsa allt men upprepar vad jag själv sa: <b>Säg till dem innan ni anmäler!</b> Om de redan några dagar senare har bättrat sig är det väl ingen anledning att anmäla dem? Bara om de verkligen struntar i att ni sagt till dem. Vet en del folk som blivit anmälda för att deras hästar inte fått vatten och mat - bara för att de som tittat in i hagen inte har sett vindskyddet där maten serverats. Nu är det inte riktigt samma sak men vad jag vill säga är att <b>säg till dem och låt dem bättra sig innan ni anmäler</b>, vänta en vecka och gå dit igen. Om de inte bättrat sig - anmäl då.
#46 - 7 januari 2004 14:19
Ett tillägg: hota med att anmäla dem om de inte bättrat sig efter den tid ni sagt att problemet ska vara åtgärdat på. Tycker det är lite fegt att inte ens våga säga till dem som har affären.

En till sak: hur stort akvarium kan man kräva att en kampfisk i djuraffär ska ha? Isf ska jag säga till djuraffären här också att de kunde ha större "akvarium" (plastlådor) åt sina. Jag har inte tänkt så mycket på det förr eftersom jag inte har akvarium och nu har jag iofs ett sen julen men det blir nog gerbiler där istället...
#47 - 7 januari 2004 14:22
ia2004, om nu butiken misskötersig, från din sida sett, vad gör du då där?? Jag hade ignorerat butken för länge sedan om jag var dig!

Sen tycker jag det är svagt att sitta här å snacka skit samtatt skriv brev å tjaffsa, innan man sett butiksägaren i ögonen och sagt att man kommer att anmäla!

Tänk på att det är du som ansvarar för anmälan, som kanske blir ödestiger för affären!

Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 7 januari 2004 14:25
Kan väl vara värt att påpekas att kampfiskhanarna i kommersiella odlingar föds upp i en vattenvolym som understiger 1.5 dl med vatten - när de så kommer till affärens 1 liter så innebär det faktiskt att deras vattenvolym helt plötsligt mer än 6-dubblas.
Så om man är emot att kampfiskar hålls i små vattenbehållare så borde man i konsekvensens namn helt bojkotta kampfiskar.
#49 - 7 januari 2004 14:27
Det är som dom säger, kunskap är makt, eller hur.. Kjell.. [;)]
#50 - 7 januari 2004 16:19
Jag jobbar extra i en Zoobutik (som slutat sälja fiskar) ingen lönsamhet.
På sommaren säljer jag dammtillbehör och på vintern blir det bara lite extra jobb.
Det var en lite bakgrund.
Vad som skrämmer mig är att trots Zoopet, böcker, hela Internet så är kunskapen och intresset av att lära sig sköta fiskar/akvarium dåligt.
Visst finns det butiker som inte sköter sig, men äger man vetskap om hur det ska vara och butiken inte är så då handlar man inte där, och det blir en självsanering.

Jag ser på vår klubbs medlem lista där är det de med dammfiskar, ciklider och andra "litebättre" fiskar som är medlemmar.
De som är sämst att sköta fiskarna tycker jag är flickor/pojkar som köper Slöjstjärtar Kampfiskar Molly Guppy osv. alltså de vanliga billiga fiskarna, som köps blint utan tanke på utrymme, blandning, vattenkvalité.

Vi har från vår klubb inbjudit till en studiecirkel om akvariefiskar den är gratis, och vilka har anmält sig, jo de som redan är duktiga, som kan sina fiskar och vill lära sig mer.

Så nu har vi ett digert studiematerial tillsammans med ABF om fisk/akvarie skötsel för nybörjare, men inga som är intresserad.

Ja, jag ska inte klaga det blir mindre arbete så.

Kupan är inte "godkänd" därför att en sida ska var skyddad för insyn.
Kampfiskar brukar/kan dö redan i butiken, och hanarna måste var för sig, vilket gör att en beställning på 20 hanar behöver placeras ut i 20 akvarier, och de går inte att blanda med så många andra fiskar, vilket gör att de förvaras i små utrymmen ,butikernas kalkyl för försäljning av hemtagna fiskar brukar vara att fiskarna ska ha omsatts inom 14 dagar.

Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 7 januari 2004 16:28
och hanarna måste var för sig, vilket gör att en beställning på 20 hanar behöver placeras ut i 20 akvarier, och de går inte att blanda med så många andra fiskar,

Visst det stämmer det du skriver, men finns viljan så nog kan man ha kampfiskhanar ihop med andra fiskar. På den tiden jag hade affär så hade vi alltid hanarna utplacerade i olika akvarier ihop med andra fiskar och det gick oftast alldeles utmärkt.
Visst som du skriver så funkade inte vissa kombinationer men det lärde man sig snart och det var ju på sätt och vis bara bra eftersom man då kunde tala om för kunden att kampfiskar inte funkar ihop med den eller den arten.
#52 - 7 januari 2004 17:14
Ja du har rätt, men det blir rätt så mycket jobb om bilen kommer kl 1600 och det är kunder i butiken och fiskarna ska koppas in och det ny hemkomna som är beställd av kund ska hämtas när bilen kommer.
Fiskarna ska kollas placeras ut i karantänakvarier när man är osäker på vilken kondition fiskarna är i, och kamfiskarna brukade ofta var tilltufsade i sin lilla påse.
Vi försökte att inte ha ny hemkommna fiskar med de som fanns kvar sedan tidigare, utan bara ha ny hemkomna tillsammans.
Ja, det är inte så lätt, jag tror att många som har butiker som säljer fiskar har kunskap, intresse, ambitioner, men när de träffat dumma kunder tillräckligt många gånger, och känner sig utkonkurrerade av mindre nogräknade kollegor, kanske någon som givit upp tidigare, som bara säljer, för han/hon har inga höga tankar om kunderna.

Så därför bli stamkund va vänlig, förstå butiken, fråga, tala inte om för någon som har hållit på med fiskar i åratal hur det ska vara, för det har du hört av din granne.
#53 - 7 januari 2004 18:14
Ja kära forum deltagarna...nu är jag tillbaka och har fått e-post tillbaka från djurskyddsinspektören i kommunen där butiken finns. De tackade mig för att jag anmält detta och berättade för mig att jag var långtifrån ensam med detta. Därför hade de gjort en oanmäld inspektion sista veckan av December och har påpekat dessa brister i skötsel av Kampfisk i denna butik. De kommer att från och med nu hålla stenhård koll på denna affär - och missköter de djuren igen "grovt" (som inspektören tyckte att de gjort med Kampfiskarna), så kommer de inte att ha någon annan möjlighet än att stänga affären.
(Allt detta citerat från det mailet som jag fick idag).

Jag är nöjd och kan vara lugn nu...alla ni som hållit på med att hoppa på mig...Vad skulle ni gjort istället? Suttit på era häckar och väntat ett par månader till och låtit det hela fortsätta?

Jag har nu skött saken och kunde inte ha skött detta bättre. Varför jag skrivit in hit till denna forum var endast för att rådfråga om vart man ska vända sig och för att föra informationen vidare bland andra människor...Men har ju inte kunnat ta kontakt med några myndigheter förr än nu, eftersom det varit A) alla dessa helger och B) för att jag varit bortrest + flyttat under denna tiden.

#54 - 7 januari 2004 20:43
Toppen bra <b>ia2004</b>
Hoppas nu att kampfiskarna har det/kommer att få det bättre!!!

Om zoo affären sköter detta bra kommer de inte heller bli tvungna att stänga affären, bra att det finns de som anmäler ändå.
#55 - 7 januari 2004 21:03
De slutar sälja Kampfiskar kanske.

Undrar om Djurskyddsinspektören skulle ha några synpunkter på de små påsar de är förpackade i till butikerna.
Hela hanteringen med import av från fiskar från Asien sjuk.
Ja, kanske all hantering av fiskar.
Odlingarna troligen också om ska tro det man läser på utländska forum.
#56 - 7 januari 2004 21:34
Ia, tycker du gjorde helt rätt. Förstår inte er andra som tycker man ska få plåga djur utan efterräkningar om man skyller på okunskap. Ett av kraven för att hålla djuraffär är, som säkert nämnts tidigare i denna tråd, att man har och förmedlar kunskap om de djur man säljer.

Kramfors, som djuraffärsbiträde och dessutom politiker (eller minns jag fel nu), verkar du ha en obehaglig inställning till djurens välmående kontra tid och pengar.
#57 - 7 januari 2004 21:40
Är det inte dags att höja statusen för alla dessa fiskar som går att köpa för några tior från en zooaffär? Jag menar inte att man ska höja priserna så att de blir flerfaldigt dyrare. Men kanske att de riktigt seriösa och duktiga uppfödarna i Sverige gör "proffsiga" hemsidor om dessa fiskarter, där de berättar om fiskarten..osv.
Det finns säkert redan sådana hemsidor och har visserligen även hittat några som är riktigt bra, men för att öka kunskapen bland människor behövs det fler info-sidor.

Sedan gäller väl det samma som med alla andra djur: Föräldrar bör nog inte köpa exempelvis en Clownfisk åt deras son, bara för att han sett filmen "Finding Nemo" och är helt såld på den lilla tecknade krabaten. Jag tror att många tror att akvarium är något lättskött som nästan sköter sig själv...men,men vad händer?
Snart tröttnar sonen på fisken och vill istället ha en leksaksbil.. föräldrarna, som oftast arbetar heltid bägge två och kommer hem från jobbet trötta och hungriga har varken tid eller lust att ta hand om akvariet som står i en bortglömd hörna i vardagsrummet..några veckor efter inköpet kan man läsa en annons: "Saltvattenkar säljes med alla tillbehör samt fiskar till högstbjudande".

Det är få föräldrar som tänker på att de har huvudansvaret för ett djur så länge som barnen inte är myndiga. Men det är ju givetvis bra om det alltid har funnits djur i familjen, tex. en pappa som hållit på med akvarier i tjugå-år som sedan vill föra över det till sin son...osv.

#58 - 7 januari 2004 22:29
Jag tycker man silar mygg, och sväljer elefanter, jag känner handlare som tycker att det är sjukt.
Och att sälja fisk är inte särskilt lönsamt om det inte blir i stora mängder.
Kontrollen ska vara så utformad att ett djur inte ska behöva lida för att en butik ska bli åthutad.
Det går för kommunen att anmäla djurplågeri direkt till åtal.
Men straffen är försummbara.
Som det är nu även om ett djur bevisligen har lidit, så blir det ett föreläggande om att ändra rutiner, ett sådant förläggande ska göras innan ett djur vanvårdas.
#59 - 8 januari 2004 00:10
Hmmm, om nu en sida ska vara insynsskyddad så borde det alltså vara förbjudet med fristående akvarium, oavsett storlek?
O sen när det gäller kampfisk så är dom väl inte direkt kända för att leva i stora sjöar i det vilda, utan i små vattenhål.
#60 - 8 januari 2004 00:54
I ett fristående akvarium har man växter, stenar eller annat i mitten som gör att det blir insynsskyddat (man kan inte se rakt igenom hela akvariet).
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 8 januari 2004 08:38
Hmmm, om nu en sida ska vara insynsskyddad så borde det alltså vara förbjudet med fristående akvarium, oavsett storlek?

Också detta är en konstig regel - en del fiskar behöver en eller flera stängda sidor för att känna trygghet, men inte alla. Andra kanske behöver ha en säker tillflyktsort vid bottnen etc.

O sen när det gäller kampfisk så är dom väl inte direkt kända för att leva i stora sjöar i det vilda, utan i små vattenhål.

Så är det under vissa tider på året, så att de går trångt några veckor i en affär anser väl inte jag vara direkt djurplågeri. Jag ser det väl snarare som så att om man har en kampfiskhane i en liter i affären (vilket är tillåtet) så innebär det att många kunder kan få den föreställningen att man hålla fisk på detta sätt även över en längre period.

#62 - 8 januari 2004 09:18
"I ett fristående akvarium har man växter, stenar eller annat i mitten som gör att det blir insynsskyddat (man kan inte se rakt igenom hela akvariet)."

Kan man inte göra lika med en kupa?
#63 - 8 januari 2004 11:50
<b>Kjell</b>:
Du ställde dig undrandes över i fall man kan säga att (gällande Kampfisk:
att de går trångt några veckor i en affär anser väl inte jag vara direkt djurplågeri

Javisst kan det gå under en kortare period med <b>1LITER VATTEN</b> ,vilket är helt lagligt... <b>MEN</b>lägg väl märke till att till och med djurskyddsinspektörerna hade tyckt att dessa kampfiskar i just denna affär hade för lite vatten, <b>5DECILITER/KAMPFISK</b>.
Detta anser <b>jag</b> är djurplågeri - sedan att någon som säger sig vara seriös hobby-akvarist har en Kampfisk i sitt eget hem levandes i<b> mindre </b>vatten <b>än 1LITER</b>, det kan jag inte göra något åt. Men visst hoppas jag att alla de som nu äger Kampfiskar skulle kunna bjuda sin lilla fisk på riktigt bra levnadsförhållanden..enligt lagen då: <b>MINST 1LITER VATTEN/FISK UPP TILL 5CM</b>!
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 8 januari 2004 12:46
Det var inte dig eller ditt agerande jag kritiserade ia utan bara en allmän synpunkt över gällande lagstiftning.
#65 - 8 januari 2004 13:33
Jo...jag förstod att du inte kritiserade mitt agerande, men trodde att du försvarade sådana människor som vill hålla kampfiskar i mycket små behållare..men,men nu vet jag bättre[:-100]

Är det kanske inte dags att avsluta diskussionen här? Det verkar börja dra åt andra håll än vad jag skrivit om i första inlägget.. inte sant? Jag har inget emot att man diskutterar även andra problem inom akvariehållning just här, men tänkte att det kan vara praktiskt att kanske starta ett helt nytt tråd om just detta...eller har jag helt fel..?[:-92]

Har det bra allihopp!
#66 - 8 januari 2004 14:45
Tänk att ha en kampfisk i något som är lika stort som ett mjölkpaket! [:-116]
#67 - 9 januari 2004 22:35
Vill bara lägga till en tanke här.. detär ju Jävligt synd att Zoopet ska behöva ta ansvar för vad som skrivs av deras besökare/medlemmar
jag fattar ju givet vis att det är så ..men inte varför.. det är ju inte Kjelle eller cristian som skrivit vcilken affär det är varför ska då dom behöva ta skiten som kommer om eventuellt förtals frågan kommer upp ?
det kanske bara är jag som är dumm i huvet ..
tack för ordet ..
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 9 januari 2004 23:01
Det är den som driver sidan som är den juridiskt ansvarig inte den som skriver texten enligt gällande svensk lagstiftning.
#69 - 9 januari 2004 23:04
ja .. som sagt jag förstår att det är så .. Men det är ju synd att ni ska behöva ta alla andras åsikter på er..
#70 - 9 januari 2004 23:54
Den som inte kan föröka sina fiskar eller ger dom möjlighet att gjöra det kanske bör tänka efter vad dom sysslar med, För det är det mest primativa beteendet.För annars kanske hållar man fel art.
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 10 januari 2004 10:18
Den som inte kan föröka sina fiskar eller ger dom möjlighet att gjöra det kanske bör tänka efter vad dom sysslar med

Nåväl om vi bara kan hålla fisk på ett sådant sätt att de kan föröka sig så blir det nog inte så många kvar av oss.
Ta bara helt vanliga plecostomus och gibbiceps - ingen har någonsin lyckats odla dessa arter i akvarium!!!!!!!!!!
#72 - 10 januari 2004 11:35
Denna förvaring är väldigt vanlig(var iallafall) med Kampfisk hanar.Detta för att INGA fiskar ska kunna bita på deras fenor.....

Jag tycker att det är minst lika mycket djurplågeri att ens hålla fiskar i ett stort akvarium,som att hålla dom i en glasburk.För det är så avlägset frihet det kan bli vilket fall
#73 - 21 februari 2004 09:56
De har fortfarande kampfiskarna i små burkar =(
#74 - 21 februari 2004 10:56
inget försvar för att förvara eller att sälja fiskarna så men det är väl tyvärr vanligt i helavärlden. asien odlas dom tillåmed i burkar.

http://www.gosatta.org/bilder/bangkok_fisk/marknad%2010.jpg

eller så säljs dom bara i påsar.

http://www.gosatta.org/bilder/bangkok_fisk/marknad%2013.jpg

Annons