Dialekter?

#1 - 19 mars 2007 16:23
hejhej, tycker det är roligt med dialekter!! :p De finns i alla former och låter så himla olika....trots att vi bor så nära varandra. Så nu undrar jag:

Vilken tycker du är den
Finaste dialekten?
Fulaste dialekten?
Dialekt som låter roligast?
Vilken dialekt har du själv? Ful? Fin?

:D
Hoppas på svar från någon som gillar dialekt-disskutioner...
#2 - 19 mars 2007 17:02
Finast:Västmanlands dialekt såklart :D
Fulast:finns inga fula dialekter
Roligast:ingen aning :P
Min:Västmanlands (suramål)
#3 - 19 mars 2007 17:08
det finns en dialekt tråd tror ja, sök på dialekt eller nåt så tror jag allt att det ska finnas en :)
#4 - 19 mars 2007 17:09
Finast: Jämtländska
Fulast: Skånska
Roligast: "Götebosska"
Min: Gävlemål
#5 - 19 mars 2007 17:14
finast: gotländska
fulast: skånska
roligast: göteborgska
min: östgötska, denna vackra dialekt! :)
#6 - 19 mars 2007 17:43
hehe ok :D
Hm, vet att mågna tycker att skånska är fult. Det tycker jag är synd...Det är faktiskt vackert! :)

kan skriva vad jag tkr då...

Finast: Finlandssvenska
Fulast: Jönköpingska
Roligast: Göteborska
Min: Jönköpingska...( tyvärr...:()
#7 - 19 mars 2007 17:45
Finast: Vet int, alla dialekter har sin charm :)
Fulast: "Göteböskka" :confused:
Roligast: "Jo dää måst va dä från Gääävle" :p
Min: Utanför Gävle...typ. :D
#8 - 19 mars 2007 17:45
det finns en dialekt tråd tror ja, sök på dialekt eller nåt så tror jag allt att det ska finnas en :)

Åh...[:o] Tyckte den var så lång :P
#9 - 19 mars 2007 18:03
Finaste dialekten? göteborgska, vem kan motstå en flicka som pratar så gulligt...=)
Fulaste dialekten? gotländska, man hör ju för bövelen inte va människorna säger!
Dialekt som låter roligast? värmländska, tänker bara på han i Torsk på Tallinn när jag hör dem prata... hehe
Vilken dialekt har du själv? Ful? Fin? jag är en stolt skåning, va jäkligt många här ser jag som tycker vi pratar fult... fyyy vilken mobbing.. älskar själv skånska och tycker att alla borde prata som vi! ;-)
#10 - 19 mars 2007 18:04
Finast: Jämtländska

Roligast: "Götebosska"

Min: Gävlemål

Håller med Dig ja:p för utom att mitt "läte" är väl mer jämtländskt...men inte så brett som Norröver...
#11 - 19 mars 2007 18:06
gör inget, det var ju inte riktigt samma ändå :)

finast: rikssvenska
fulast: riktig skånska
roligast: drån "gnällbältet"
min: rikssvenska/värmlänska
#12 - 19 mars 2007 18:08
En sak jag undrar är...Vad 17 är rikssvenska för något??? Liksom, jag tänker mej det som stockholmska.
#13 - 19 mars 2007 18:11
Hehe, rikssvenska är nått som alla förstår till skillnad från dialekt.
#14 - 19 mars 2007 18:13
hehe, Ok... :)
Men tkr det skulle vara skitkonstigt om inte någon hörde vad jag sa.
T.ex min mormor (skånska) hon hör aldrig vad jag säger...Konstigt...;)
#15 - 19 mars 2007 18:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid] Finast: Småländska, Halländska och Gotländska [:-50]
Fulast: sydskånska, sådär riktigt långt ner alltså... som Trelleborg eller Ystad...[:-53] personer från örebro låter inte så kul heller... [:-55]även om de kan vara det (de måste bara "mogna" på en...), Göteborska är riktigt räligt med, så länge jag klamrar mig fast vid min dialekt så kommer folk aldrig uppfatta mig som seriös (jag inbillar mig att det hör ihop med dialekten...[:-54])
Roligast: Värmländska (mycket hajk som barn blev det och på nåt sätt har jag aldrig upplevt friluftslivet så seriöst pga Bengt Alsterlind [:o]),
Min: Göteborska (även om jag inte tycker det själv, jag talar ju rikssvenska juh :rolleyes:)[/COLOR][/FONT]
#16 - 19 mars 2007 18:32
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] Finast: Småländska, Halländska och Gotländska [:-50][/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fulast: sydskånska, sådär riktigt långt ner alltså... som Trelleborg eller Ystad...[:-53] personer från örebro låter inte så kul heller... [:-55]även om de kan vara det (de måste bara "mogna" på en...), Göteborska är riktigt räligt med, så länge jag klamrar mig fast vid min dialekt så kommer folk aldrig uppfatta mig som seriös (jag inbillar mig att det hör ihop med dialekten...[:-54])[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Roligast: Värmländska (mycket hajk som barn blev det och på nåt sätt har jag aldrig upplevt friluftslivet så seriöst pga Bengt Alsterlind [:o]), [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Min: Göteborska (även om jag inte tycker det själv, jag talar ju rikssvenska juh :rolleyes:)[/COLOR][/FONT]

Jaa!! Men hajk är ju så underbart!!!!

Haej o vealkoamna till haojk... ;)
Tack vare detta program vet jag hur värmländska låter
#17 - 19 mars 2007 18:33
Finaste dialekten?
Göteborska, underbar dialekt. Funderar faktiskt på att komvertera till göteborskan... ;)

Fulaste dialekten?
Stockholmskan, tycker den låter så pressad och överdriven. (sry alla 08:er)

Dialekt som låter roligast?
Småländskan. Har en lärare som är smaaoouuhhlänning, så j*vla ballt han pratar! :D

Vilken dialekt har du själv? Ful? Fin?
Pratar bred skånska :D En fördel med skånskan är att vi förstår vad Johan Glans säger, vilket är guld värt bara det! :D:D

//MVH Tulle
#18 - 19 mars 2007 18:35
Göteborgare låter alltid så glada! :) Precis som norrmännen...
#19 - 19 mars 2007 18:41
[COLOR="Red"][SIZE="4"][FONT="Comic Sans MS"]Finast är ju skånskan "ett språk som man förstår"[/FONT][/SIZE][/COLOR] [:)]
[COLOR="DarkRed"][FONT="Comic Sans MS"][SIZE="4"]Fulaste är ju Stockholmskan, tom barnen låter malliga[/SIZE][/FONT][/COLOR] :eek: [xx(]
[COLOR="Blue"][FONT="Comic Sans MS"][SIZE="4"]Roligaste är Norrländskan, de låter för härliga[/SIZE][/FONT][/COLOR] [:D]
#20 - 19 mars 2007 21:55
Finast: Småländska
Roligast: Göteborgska
Min: Småländska/lite mer innåt landet
#21 - 19 mars 2007 22:02
Finast: Je ä ju republikan, så je säg Jamska.
Roligast: gotländska
Min: Jamte dvs Jämtland.
#22 - 19 mars 2007 23:25
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fulast: sydskånska, sådär riktigt långt ner alltså... som Trelleborg eller Ystad...[:-53] [/COLOR][/FONT]

men för i helskotta... va e d för påhopp... hur detaljerad måste du vara? säg att du hatar MIN dialekt istället...=)
(jag bor nämligen mitt mellan Trelleborg och Ystad, i en liten håla som heter Skurup...:( )
#23 - 20 mars 2007 02:12
men för i helskotta... va e d för påhopp... hur detaljerad måste du vara? säg att du hatar MIN dialekt istället...=)

(jag bor nämligen mitt mellan Trelleborg och Ystad, i en liten håla som heter Skurup...:( )

varför har du skrivit att du bor i Malmö då ??????
föresten...du har säkert en fin dialekt :)
#24 - 20 mars 2007 06:51
Finaste dialekten? - Norrländska
Fulaste dialekten? - Gotländska
Dialekt som låter roligast? - Göteborgska
Vilken dialekt har du själv? - Västmanländska...låter lite bräkigt tycker jag :D
#25 - 20 mars 2007 11:34
Finast: Norrländska
Roligast: Gotlänska
Fulaste: Stockholmska
#26 - 20 mars 2007 13:16

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ta det inte så personligt, det är ju bara mitt tyckande? ;) Jag dömde ju ut min egen dialekt som fulast med juh?? Eller missade du läsa det efter kränkningen :rolleyes: Ha en go da oavsett!![/COLOR][/FONT]
#27 - 20 mars 2007 16:42
finast: hmm... måste nog säga runt sundsvall...
roligast: gränsen norra småland/östergötland utåt kusten... (typ oesteroeik)
roligast: jamtmål (om det nu klassas som dialekt)
jag då? en smaulenning fra wexjö som varierar min dialekt efter stället jag är...
#28 - 20 mars 2007 20:25
finaste måste vara norrländska."dä ä bar å njut"
den roligaste måste vara gottländska
den fulaste är väl Tjörnbo..
min: jag pratar själv rikssvenska, men min pappa och alla andra vuxna där jag bor pratar tjörnbo. "Lide gran udå wart"(= lite utav varje)
#29 - 20 mars 2007 20:29
....sitter och funderar lite på om inte Gävlemålet går in på Topp5 över de fulaste dialekterna?
"Halubunnehunn?" och "kammamamamma!" är två exempel!

Vad "orden" betyder?
1) Har du bundit hunden?
2) Kamma mig mamma!

#30 - 20 mars 2007 20:30
Finaste dialekten? - Norrländska
Fulaste dialekten? - Skånska :D Ledsen, skåningar. Inget personligt
Dialekt som låter roligast? - Värmländska
Vilken dialekt har du själv? - Kungshamnsdialekt. Låter lite orust/tjörn över d :D
#31 - 20 mars 2007 20:35
Finaste skånska
roligast halländska
fulast extrem stockholmska
egen skånska

Inga problem med många tycker skånskan är ful:) vänta bara snart är skåne metropolen i Sverige och då vill alla prata skånska:D
#32 - 20 mars 2007 20:51
Finaste: Gotländska
Roligast: Värmländska
Fulast: Stockholmska
Min egen: Småländska med inslag av skånska...
#33 - 20 mars 2007 21:12
miluhe skrev:
Finaste skånska

roligast halländska

fulast extrem stockholmska

egen skånska

Inga problem med många tycker skånskan är ful:) vänta bara snart är skåne metropolen i Sverige och då vill alla prata skånska:D

haha, förhoppningsvis så tillhör Skåne Danmark snart :D :p
#34 - 20 mars 2007 21:28
rödtoppen skrev:
varför har du skrivit att du bor i Malmö då ??????

föresten...du har säkert en fin dialekt :)

för att inte en jäkel vet var "skurup" är nånstans i sverige, bättre att skriva att man e ifrån malmö då.. är ändå i malmö flera dar i veckan så man kan säga att jag bor där på halvtid... ;-)
#35 - 20 mars 2007 21:29
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ta det inte så personligt, det är ju bara mitt tyckande? ;) Jag dömde ju ut min egen dialekt som fulast med juh?? Eller missade du läsa det efter kränkningen :rolleyes: Ha en go da oavsett!![/COLOR][/FONT]

äh.. ja kan ta det..=)

om ni ska höra ful skånska så ska ni prata me dem från Tomelilla/sjöbo-trakten...
Guest
#36 - 21 mars 2007 18:34
Finaste dialekten? jönköpingska
Fulaste dialekten? bred skånska eller dialekten runt kalmar
Dialekt som låter roligast? jönköpingska, älvdalska och dialekten som de snackar runt linköping (de låter så roliga, lite dumma så jag kan inte ta de på allvar)
Vilken dialekt har du själv? är uppvuxen utanför jönköping men jag har ingen riktig jönköpingska den är lite falsk hehe.

om ni vill höra hur jönköpingska lyssnar så har vi ett lokalt band som sjunger urkasst på bred jönköpingska, tre små grisar heter dom.
#37 - 22 mars 2007 17:58
Hahaha!! Vem vill höra vår dialekt Lutt?
Den är ju urful...;)

De låte'te klokt :S
#38 - 22 mars 2007 18:05
dave_3000 skrev:
Finast: Småländska

Roligast: Göteborgska

Min: Småländska/lite mer innåt landet

Skånska fulast säger du var är du ifrån igentligen Norrland eller och bor i Kalmar:confused: Förstår NADA inte så stor skillnad precis:D
#39 - 22 mars 2007 18:10
för att inte en jäkel vet var "skurup" är nånstans i sverige, bättre att skriva att man e ifrån malmö då.. är ändå i malmö flera dar i veckan så man kan säga att jag bor där på halvtid... ;-)
Roligaste med Skurup är att dem lär barnen säga ,jag vet inte om du har uppleft det men så är det jag har hört .När dem ska ska säga GÖRA så säger dem flesta GÖRRA och det skrivs även så i skolan och dem får rätt i det.(Kusin bor i Skurup):D
#40 - 22 mars 2007 18:50
stene skrev:
Skånska fulast säger du var är du ifrån igentligen Norrland eller och bor i Kalmar:confused: Förstår NADA inte så stor skillnad precis:D

Va?:confused: :confused:

Ja, jag bor i Kalmar och är uppvuxen där :D

Men ja jag tycker skånska fulast
#41 - 22 mars 2007 23:08
stene skrev:
Roligaste med Skurup är att dem lär barnen säga ,jag vet inte om du har uppleft det men så är det jag har hört .När dem ska ska säga GÖRA så säger dem flesta GÖRRA och det skrivs även så i skolan och dem får rätt i det.(Kusin bor i Skurup):D

haha.. jodå.. jag säger själv "görra", men om man lär ut d i skolan vettetusan.. inte vad jag har upplevt iaf.. men det uttalas så här iaf..=)
hur gammal är kusinen?
#42 - 22 mars 2007 23:25
dave_3000 skrev:

Men ja jag tycker skånska fulast

Jaha.... smaken är som baken, men min är större än din ;) :D
#43 - 23 mars 2007 14:55
haha.. jodå.. jag säger själv "görra", men om man lär ut d i skolan vettetusan.. inte vad jag har upplevt iaf.. men det uttalas så här iaf..=)

hur gammal är kusinen?
Nu var det ett antal år sen han gick i skolan han är väl en 35 år skulle jag tro.
#44 - 23 mars 2007 19:42
Finaste dialeken måste nog vara.. Jamtska så klart!
Fulast pratar de i Sundsvall, Stockholm och Närke.
Roligast: Värmländska och Skånska.
Min: Blandning mellan Jamtska och "Sundsvallska" (skulle jag tro)
#45 - 23 mars 2007 20:00
rödtoppen skrev:
Jaha.... smaken är som baken, men min är större än din ;) :D

Den var bra :D
#46 - 23 mars 2007 20:27
....sitter och funderar lite på om inte Gävlemålet går in på Topp5 över de fulaste dialekterna?

"Halubunnehunn?" och "kammamamamma!" är två exempel!

Vad "orden" betyder?

1) Har du bundit hunden?

2) Kamma mig mamma!

Sa ju det låter roligt. Men just det där, iaf. haluhunnebunnehunn det är ju egenligen hälsingska å inge Gävleit-mål ursprungligen. Ska lu määä, är mer Gävlemål :p

Nä tacka vet jag bymål, alltså min utanför Gävledialekt. Jag är väldigt rikssvensk, jag fattar vad alla säger men ingen förstår mig.

..kan ju nästan bli politiker med dom referenserna :D
#47 - 23 mars 2007 20:33
Metalmaid skrev:

Nä tacka vet jag bymål, alltså min utanför Gävledialekt. Jag är väldigt rikssvensk, jag fattar vad alla säger men ingen förstår mig.

Aaaahhh.....det är _därför_ alla säger "Va?? när jag säger nåt!!!!:D
(Offtopic: Dessutom, jag hade för mig att "halubunnehunn" var Hamrångemål!!:confused: )
#48 - 23 mars 2007 20:41
Nu till våren måste vi ta fram rullebören:)
#49 - 23 mars 2007 20:42

(Offtopic: Dessutom, jag hade för mig att "halubunnehunn" var Hamrångemål!!:confused: )

Nope, faktiskt importerat. Jag har lärt mig det av rikskände Östen, du vet han med resten. (Från den tiden han va med i Iggesundsgänget.)
#50 - 23 mars 2007 20:44
miluhe skrev:

Jag kan ju rikssvenska, så vart tar man fram den då? I nedre delen av södra sverige måntro :p
#51 - 23 mars 2007 20:46
Stene jag bor i Skurup med mina barn fick inte skriva görra. Men jag är Malmöbo mina första 32 år så även jag förstår inte genuin Skurupska. Men kommunen är härlig kunde inte trivts bättre.
#52 - 23 mars 2007 20:52
albjohn skrev:
Den var bra :D

hehe...det var nån på ett annat forum som sa så, jag var bara tvungen att lägga det på minnet :D :D
#53 - 23 mars 2007 20:53
miluhe skrev:

He vor ju mååni om je försto vå du meen, vå klan jer e rullebör ?

( det vore ju bra om jag förstod vad du menar, vad tusan är ett rullebör)
#54 - 23 mars 2007 20:55
Metalmaid skrev:
Jag kan ju rikssvenska, så vart tar man fram den då? I nedre delen av södra sverige måntro :p

jupp ;) :D
albjohn: rullebör= skottkärra ;)
#55 - 23 mars 2007 20:56
Meeh, skottkärra ju (skånska). Vet inte alla det?
#56 - 23 mars 2007 20:59
miluhe skrev:
Stene jag bor i Skurup med mina barn fick inte skriva görra. Men jag är Malmöbo mina första 32 år så även jag förstår inte genuin Skurupska. Men kommunen är härlig kunde inte trivts bättre.
Nu är det ett par år sedan han gick i skolan men han skulle skriva Görra med två R annars blev det fel efter som jag är själv gammal Malmö bo så tyckte jag det var konstigt och ifrågasatte det.Sen bodde han i Skivarp men det är ingen stor skillnad 5 KM kanske så jag säger Skurup:D
#57 - 23 mars 2007 21:02
Metalmaid skrev:
Meeh, skottkärra ju (skånska). Vet inte alla det?

Nej inte i mina trakter, men nu vet vi [:o]
men vi fortsätte nog kalla det "kärre" :)
#58 - 23 mars 2007 21:04
Nu börjar Skånskan dominera lite märker jag och det är bra förstås,så då undrar jag om nån vet vad PÄROR menas med och TOLLOR.Roligt om nån utanför Skåne vet vad det menas med.
#59 - 23 mars 2007 21:11
päror, den blir svår...i mina trakter så är ju pära potatis men det kan ju även va päron. Hmm...

Tollor, kan det va tofflor? Har iofs hört tudor för det men det kan ju va nå dialektalt därnere, typ som aletudor=trätofflor, träskor.
#60 - 23 mars 2007 21:11
Metalmaid skrev:
Nope, faktiskt importerat. Jag har lärt mig det av rikskände Östen, du vet han med resten. (Från den tiden han va med i Iggesundsgänget.)

Nåja, det är ju inte mer än nån mil? till hälsingegränsen från Hamrånge....;)
#61 - 23 mars 2007 21:12
albjohn skrev:
Nej inte i mina trakter, men nu vet vi [:o]

men vi fortsätte nog kalla det "kärre" :)

Funkar lika bra det med, så länge kärren funkar :)
#62 - 23 mars 2007 21:13
Metalmaid skrev:
päror, den blir svår...i mina trakter så är ju pära potatis men det kan ju även va päron. Hmm...

Tollor, kan det va tofflor? Har iofs hört tudor för det men det kan ju va nå dialektalt därnere, typ som aletudor=trätofflor, träskor.
Du har så rätt smått imponerat faktiskt :) Detta då Cokabonnar?
#63 - 23 mars 2007 21:15
Nåja, det är ju inte mer än nån mil? till hälsingegränsen från Hamrånge....;)

Haahaahaa, gränsen går väl norr om Tönnebro. Lååångt till Tönnebro, säkert 1,5mil å ännu längre till Iggesund å hela resten av Hälsingeriket. Skog, skog å mer skog.
#64 - 23 mars 2007 21:20
stene skrev:
Du har så rätt smått imponerat faktiskt :) Detta då Cokabonnar?

Bonn, är ju botten. Å coka är väl coca. Botten på en cocacola då kanske?
#65 - 23 mars 2007 21:23
Metalmaid skrev:
Bonn, är ju botten. Å coka är väl coca. Botten på en cocacola då kanske?
Nej..Det betyder Glasögon på Skånska:)
#66 - 23 mars 2007 21:24
Dessutom, jag hade för mig att "halubunnehunn" var Hamrångemål!!:confused: )

Metalmaid skrev:

Once more;) : OFFTOPIC: En "hit från förr": "Haru bunne hunn", med Bröderna Djup.:)
#67 - 23 mars 2007 21:26
Haha, ja där ser man....men det va nått med glas iallafall. Nu går jag i skamvrån å skäms (inte alls). Kan ju rikssvenska, ingen dialektexpert. Men det är ju kul de gånger man kan :)
#68 - 23 mars 2007 21:27
Once more;) : OFFTOPIC: En "hit från förr": "Haru bunne hunn", med Bröderna Djup.:)

Va den sååå gammal. trodde helt klart de va Östen :p
#69 - 23 mars 2007 21:28
Metalmaid skrev:
Va den sååå gammal. trodde helt klart de va Östen :p

Gammal är _alltid_ äldst!! Häpp!!:)
#70 - 23 mars 2007 21:32
Gammal är _alltid_ äldst!! Häpp!!:)

Där vann du en poäng :p

Ha en go kväll alla, vilka dialekter ni än må ha :)
#71 - 23 mars 2007 21:54
stene skrev:
Nu är det ett par år sedan han gick i skolan men han skulle skriva Görra med två R annars blev det fel efter som jag är själv gammal Malmö bo så tyckte jag det var konstigt och ifrågasatte det.Sen bodde han i Skivarp men det är ingen stor skillnad 5 KM kanske så jag säger Skurup:D

hahaha.. jag är uppväxt i Skivarp... (liten värld) :)
#72 - 23 mars 2007 22:07
stene skrev:
Detta då Cokabonnar?

det var väl mer förr man sa så, typ på 70-talet, för då hade man ju tjocka glas.
#73 - 23 mars 2007 22:09
vad sägs om skrabba då , det finns ju folk som äter skrabban på frukten;) :p
#74 - 23 mars 2007 22:11
Tjocka som "flaskbottnar" har man ju hört, men det är som du säger rt att det är ett gammalt utryck.
#75 - 23 mars 2007 22:12
rödtoppen skrev:
vad sägs om skrabba då , det finns ju folk som äter skrabban på frukten;) :p

Kärnhus, kanske ?
#76 - 24 mars 2007 05:07
rödtoppen skrev:
det var väl mer förr man sa så, typ på 70-talet, för då hade man ju tjocka glas.
Det är inte direkt folk som springer runt och säger det nu för tiden:D det är ett gammalt utryck:)
#77 - 24 mars 2007 07:17
albjohn skrev:
Kärnhus, kanske ?

[:-106]
#78 - 24 mars 2007 07:31
Fulast = Halländska (Södra Halland)
Finaste = Närkinska (Gillar de rullande R,n)
Roligaste = Halländska ( Från Falkenberg och inåt ( Stefan och Christer))
Min: Blandning Hallämdska och Närkingsta, har kvar R´n, och håller fortfarande på ÖSK. :)
#79 - 24 mars 2007 21:26
Jag är själv skåning och skulle aldrig kunna tänka mig flytta härifrån och tänker inte så mycket på hur jag pratar men när man hör någon annan prata skånska låter det tyvärr förjävligt.
#80 - 24 mars 2007 21:30
Jag säger som Danne Stråhed-När en flicka talar Skånska ett språk jag förstår-Så säger det allt.
#81 - 24 mars 2007 21:33
:d :d :d

Annons