Diapteron cyanostictum PEG 98/8

#1 - 6 februari 2006 14:34
skulle gärna ta i mott information om den här arten,hittar inte särskilt mycket på internet.:confused: konstigt för det är en fin firre!
#2 - 6 februari 2006 18:10
Sök på Diapteron cyanostictum eller Aphyosemion cyanostictum.
PEG 98/8 är någon stam-beteckning, oftast insamlingsbeteckning.
Själva har jag inte haft den arten men för länge sedan hade jag D. georgiae.

Dom är inte lätta att hantera - små fiskar som vill ha det lite svalare och lär vara riktiga slagskämpar sinsemellan. Lär vara värda guld i odlingskampanjen faktiskt.
Levande foder givetvis...
#3 - 9 februari 2006 18:19
[quote=erikthur]Lär vara värda guld i odlingskampanjen faktiskt.[/quote] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]A propos små, lite knepiga killis tog du guldmärket på Pseudepiplatys annulatus "Monrovia" vill jag minnas... [:-102] Jag odlade dem ju också, men hade inte tagit silver- eller ens bronsmärket då, så det bidde inget guld. Annulatusen odlade sig själv tycker jag nästan, små kullar visserligen, men svårt var det inte. De fick oxalsyrabehandlat vatten, men tycktes inte bli nämnvärt bekymrade av den lite högre salthalten. Diapteron har jag inte prövat men får man tro Janne Wester så är det inte det enklaste att vare sig hålla eller odla, precis som du skriver.[/SIZE][/FONT]
#4 - 9 februari 2006 19:43
[QUOTE=PixelHermit][FONT=Times New Roman][SIZE=3]A propos små, lite knepiga killis tog du guldmärket på Pseudepiplatys annulatus "Monrovia" vill jag minnas... [:-102] Jag odlade dem ju också, men hade inte tagit silver- eller ens bronsmärket då, så det bidde inget guld. Annulatusen odlade sig själv tycker jag nästan, små kullar visserligen, men svårt var det inte. De fick oxalsyrabehandlat vatten, men tycktes inte bli nämnvärt bekymrade av den lite högre salthalten. [/SIZE][/FONT][/QUOTE]
Man bör tillägga att Ps. annulatus oftast kräver gott med lämpligt levande foder vilket vi alla ger dem utan att tveka eftersom vi oftast läst på innan vi försöker oss på den arten. Arten är inte särskilt vanlig som ägg på Aquabid till exempel och betingar oftast en hel del dollar om man vill ha dem när de finns erbjudna. Mitt guldprotokoll blev faktiskt (utan min vetskap) omarbetat till en artikel som trycktes i Akvariet: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=204130
#5 - 24 februari 2006 23:58
Lite erfarenhet...

HEJ!

Jag har inte varit inne på zoopet sedan 02:23 den 17 januari - 2005! Så, det är med glädje jag ser att intressanta samtal äga rum kring art jag faktiskt fick guldmedalj för i årets upplaga av odlingskampanjen... Mitt par kom från Södermalms akv... (får man skriva det? Ber annars om ursäkt och kära moderator, ta då bort det och denna parantes! - TACK!) Janne. De skall, som Erik uppger ha det svalt, och kanske framför allt syremättat. Annars så var det inte svårare att odla dem än de två stammar av annulatus som också kom att bli fler i mina burkar. Hemlisen för att få lek på dessa små fiskar är enkel.
1. levande foder
2. vattenbyten
3. levande foder
4. vattenbyten
Nu skall jag ärligt säga att punkt nummer 2 och 4 slarvade jag med ngt så förtvivlat mkt men de fick simma i levande foder i form av dafnier och annar som jag faktiskt tror Erik är mer kapabel att beskriva än mig, då vi nu och då fångar i samma vattendrag.

Hursom helst, mata med mkt levandefoder! Hanen jagar helt sant honon ganska hårt varför växtsoppa är en bra inredning - inte minst för ynglen. Jag använde mig utav den fantastiska naturmetoden och matade och väntade.

Dessa yngel är som annulatusens infernalistkt små och simmar runt upp i själva ytspänningen (vattenytan sträker sig upp för glaset och i denna "uppförsbacke" lever de) men med mkt växter så klarar de sig både från svält och hungriga föräldrar.

Nu skall jag inte skriva mer men hoppas att ngt har varit till nytta.

Mvh.
Ricard

ps. säg inte till någon hur stora burkar de gick i (både ANN och CYA) men jag använde de förnämliga Hammarplastlådorna "Smartbox" av 3 litersmodel med uppskattningsvis 2,5 liter vatten... ds.

Annons