"dimmigt" från gruset :S

#1 - 26 december 2003 20:25
Fixat mitt nya akvarium jag fick i julklapp idag. men det är helt dimmigt typ :(. jag har inte släppt i firrarna ännu. jag vet att det är gruset som gör att det bli så, men jag försökta skölja det i en sån grej man har spagetti i. men gruset bara rann igenom så det var igen idé. hur ska jag göra? lägger det sig om några dagar eller? vad ska jag tänka på nästa gång om jag tex ska byta grus?

tacksam för svar......
#2 - 26 december 2003 20:33
gör ett par vattenbyten då
#3 - 26 december 2003 20:37
eh, 112 liter.... ett par vattenbyten.. för det första ORKA.... för det andra så ksotar det en jäkla massa pengar. sen så har jag itne så mycker kvar av de grejerna man måste hälla i akvariet första gången.. jag hoppas det lägger sig :S
#4 - 26 december 2003 20:59
lägg gruset i en hink, kör sen ner duschen på full fräs och grejsa runt ett tag tills vattnet som rinner över är klart. Då är gruset rent...
#5 - 26 december 2003 21:05
Vad är det som kostar så mycket pengar med
vattenbyte.
MVH Richard
#6 - 26 december 2003 21:10
Bästa rådet är nog att börja om. Att skölja gruset i ett durkslag är ingen bra idé. Gör så att du tar lite grus i taget och sköljer det i en hink med hjälp av en vattenslang. Lite i taget och mycket vatten. Desto nogrannare du är, desto bättre resultat. Skittråkigt men nödvändigt. Annars så tycker jag att detta moment att ha ett "oförstört" akvarium framför sig som man kan inreda hur som helst med hjälp av sina fantasier är en av de största njutningarna med denna hobby. Ta vara på den här tiden och försök komma rätt på det på en gång. Inte stressa i fiskarna och inte för många och för många olika arter. Råd som låter så lätta att följa men som är jättesvåra att följa när det väl kniper.

Lycka till och kom ihåg...skölj, skölj, skölj...du har igen det arbetet, tro mig.

David B.
#7 - 26 december 2003 21:45
Men hur jag gör med medlen då? jag har ju mindre än halva flaskan kvar.. det ska vara ltie mer än halva flaskan man ska hälla i... och ajg tänker tine köpa nytt.... måste jag det elelr klarar dom sig bra ändå med typ 15 ml för lite. en till fråga... hur gör ni för att få upp all grus?
#8 - 26 december 2003 21:49
låt det stå ett par dagar till det lägger sig med tiden
okej det är inte så snyggt men som sag det lägger sig med tiden
börjar du om så mister du lite av bakteriekulturen du´börjat odla i ditt nya akvarium och det kan bli ett bakslag bara det jag vet för jag har haft obalans i akvarietvattnet och det är inte roligt värderna åker jojo m.m näää låt det vara ett tag
#9 - 26 december 2003 22:04
hmmm, tömt av en tredjedel utav vattenen nu och lite grus.... hur ska jag göra.. det verkar inte lägga sig... det ser rent utav förjävligt ut... jag vill nog hellst ta ut allt vatten och lägga i nytt. det fixar la sifg om man låter akvariet stå i 1 ½ vecka?

en fråga till... hur tappar ni av vatten från era akvarium? ajg har en spann ch en låg pall spannen står på och en avskuret trädgårds-slang... det tar sån tid ::S hur tar ni ur all grus utan att repa glaset?
#10 - 26 december 2003 22:10
När jag har plockat ur all sand och grus så har jag använt en plastpryl som man skall rena ur vasken med. Man skall ta bort kökssopor etc med. Den är av plast med hål i och böjbar. Ingen aning vad den kallas, men det blir som en stor bred och platt plasthand.

Lycka till. / David B
#11 - 27 december 2003 07:07
Ett 112-liters tömmer man ju i en grisblink ;)
Skaffa en eller två spänner till så behöver du inte springa så många gånger, alt. en trädgårdsslang som räcker till ett avlopp (om avloppet inte ligger en våning upp) och töm akvariet enl. hävertprincipen.
Vattenberedningsmedel är inte nödvändigt om du inte har väldigt aggresivt vatten. Var bara varsam när du skaffar fisk, köp inte för många för fort utan låt bakterierna hinna växa till sig i takt med att du köper fisk.
Jag använde en sil (som ett durkslag fast med finmaskigt metallnät) när jag sköljde sanden (0,8-1,2) till mina kar och det funkade kanon.
#12 - 27 december 2003 09:23
okej, men jag ska börja med tre typ guldfiskar och 5 andra msåfiskar (vet itne vad dom heter och en slamsugare. Nu står akvariumet här med 2/3 vatten i.. vattent är helt grönt :S det är itne alger. jag vet ietn vad det där? kan det vara allt medel jag lagt i som gör det görnt? försvinenr det? för jag vill inte ha görnt vatten...!
#13 - 27 december 2003 09:29
Min "dimma" la sig då på 48tim.
Fyllning pågår http://w1.910.telia.com/~u91019255/540l/fyller.jpg
12tim http://w1.910.telia.com/~u91019255/540l/12tim.JPG
24tim http://w1.910.telia.com/~u91019255/540l/24tim.JPG
48tim http://w1.910.telia.com/~u91019255/540l/48tim.jpg
#14 - 27 december 2003 11:17
Nu har jag tatt ut allt vatten, sköljt gruset i duschen och sedan fyllt på allt igen... nu är vattnet klart och fint... :)

Annons