Dimmigt vatten blev klart???

#1 - 9 maj 2015 19:01
För 3 veckor sedan blev mitt 350 L akvarium grumligt. Gick fort och såg ut som om vi hällt mjölk i det. Fiskarna verkade må bra och värden var bra. Efter en vecka tröttnade jag och släckte ner och slutade mata i 4 dagar. Det blev lite bättre. Efter ett par dagar var det sämre igen och jag gjorde en ny 4 dygns nedsläckningen. Tråkigt nog blev det inte bättre. Jag gav upp och tände akvariet igen och matade som vanligt. Ytterligare en vecka gick och nu helt plötsligt över natten blev vattnet kristallklart! Kan nån förklara vad jag just varit med om?
#2 - 9 maj 2015 19:15
Var akvariumet nystartat? Ny sand?
#3 - 9 maj 2015 19:21
Ganska nytt ca 6 veckor. Starten gick dock bra och vi tog det lugnt. Ingen grumlighet innan detta. Eftersom jag har fönster nära så trodde jag att det var infusorier , men det kan väl inte bara försvinna?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 maj 2015 19:59
Jodå infusorier kan försvinna och antagligen så bildades det väl lite fler nyttobakterier i akvariet som tog "hand om" dom.
#5 - 9 maj 2015 23:50
Det är vanligt med bakterieblomningar ("mjölkigt" vatten) under uppstart. Det dyker upp från ingenstans och försvinner efter 1-2 veckor. Det ser inte speciellt vackert ut men det är ingen fara. Man kan köra på som vanligt. Det kan ta månader innan tanken är i balans.

Dimmigt vatten i en inkörd tank är en annan femma. Då har man en del att göra.
#6 - 10 maj 2015 08:36
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Annons