Discus fråga

#1 - 19 januari 2014 21:26
Hej jag funderar på att skaffa discus och jag undrar vilka fiskar jag ha ha tillsammans med dom kan jag ha tex scallarer ?
#2 - 19 januari 2014 21:52
crille24 skrev:
Hej jag funderar på att skaffa discus och jag undrar vilka fiskar jag ha ha tillsammans med dom kan jag ha tex scallarer ?

Jag skulle undvika scalarer, då dessa gärna snor maten för diskusen. Pansarmalar, dvärgciklider och tetror är lämpliga med diskus.
#3 - 19 januari 2014 22:08
Ja discusar är kända för sitt långsamma ätande :D aaaaaaaaaaahhhhhhhaaaaaaammmmmmm!
#4 - 20 januari 2014 05:26
crille24 skrev:

Oavsett vad du kan ha så undrar jag mera varför du just vill ha Diskus och Skalarer i samma kar. De konkurrerar om samma utrymme, vill leka på liknande material. Funderade som du innan jag själv skaffade Diskus och idag skulle jag inte ha den mixen om inte karet var rejält rymligt. Dels för att du behöver en grupp Diskus för att de ska trivas och om du ligger i närheten av mitt kar, ett 450 så är liksom karet fullt när jag haft i 10 Diskus. Det fungerar utmärkt med andra arter som rör sig i andra skikt i karet och som inte är för stressiga. Så jag håller med Stefanr72.

Vissa påstår också att just Skalarer ofta kan smitta Diskus med invärtessjukdomar.

Men tror huvudproblemet är att de inte trivs bra ihop (från Diskusarnas synvinkel) om då inte karet är mycket rymligt.
[ATTACH=CONFIG]66884[/ATTACH]
Diskusarna fyller ju upp en del när de är vuxna som du ser på bilden. Akvariet kommer att gå åt till deras revir och de vill kunna stå och hänga bara ibland. Men som sagt dvärgciklider typ en del apistogramma, nyckelhål och lugnare ciklider går bra. Men börja med dina Diskus och landa med dem först är mitt förslag. De behöver tid på sig att landa i ditt kar.
#5 - 20 januari 2014 07:26
Då får väl jag vara motvalls då. Jag brukar inte se några problem med att ha dem tillsammans, tycker inte ens att de konkurrerar om maten. Skalarer må vara mer på hugget när man lägger i maten men de föredrar att äta högt upp eller vid ytan Diskus däremot går helt o tuggar spottar på botten.
Kan heller inte se vad för sjukdomar som skulle kunna tillföras av skalarer? Sedan de lever ju ihop naturligt på många ställen. Här en film på mina Santa Isabell skalare tillsammans med gröna alla VF o det ser väl rätt harmoniskt ut :)

" target="_blank">
#6 - 20 januari 2014 19:51
Bluewing skrev:
Oavsett vad du kan ha så undrar jag mera varför du just vill ha Diskus och Skalarer i samma kar. De konkurrerar om samma utrymme, vill leka på liknande material. Funderade som du innan jag själv skaffade Diskus och idag skulle jag inte ha den mixen om inte karet var rejält rymligt. Dels för att du behöver en grupp Diskus för att de ska trivas och om du ligger i närheten av mitt kar, ett 450 så är liksom karet fullt när jag haft i 10 Diskus. Det fungerar utmärkt med andra arter som rör sig i andra skikt i karet och som inte är för stressiga. Så jag håller med Stefanr72.

Vissa påstår också att just Skalarer ofta kan smitta Diskus med invärtessjukdomar.

Men tror huvudproblemet är att de inte trivs bra ihop (från Diskusarnas synvinkel) om då inte karet är mycket rymligt.

[ATTACH=CONFIG]66884[/ATTACH]

Diskusarna fyller ju upp en del när de är vuxna som du ser på bilden. Akvariet kommer att gå åt till deras revir och de vill kunna stå och hänga bara ibland. Men som sagt dvärgciklider typ en del apistogramma, nyckelhål och lugnare ciklider går bra. Men börja med dina Diskus och landa med dem först är mitt förslag. De behöver tid på sig att landa i ditt kar.

tack för svaret, anledningen till att jag frågade va just att jag redan har scallarer i mitt akvarium, akvariet är på 375 liter
Hur stort akvarium tycker du är det minsta för att ha discus?
#7 - 20 januari 2014 19:53
Dina 375 blir alldeles utmärkt :) Vad mycket intressant som väntar dig nu. Einarsson vars tråd rekommenderas har ett kar i samma storlek som du.

Annons