Discus frågor.

#1 - 13 februari 2004 12:07
Hej

För två dagar sen köpte jag 8 st discus på runt 7 cm. Har nu dykt upp ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Cirka 3-4 stycken står hela tiden inne bland växterna medan resten står framme vid glaset. Är de bara skygga nu i början?
2. En är väldigt aggressiv och buffsar på typ alla fiskar. Ska man göra något åt det eller är det ett bra tecken?
3. Artemian tinar/löses upp väldigt snabbt och dom får lite svårt att äta det. Går det att göra på något annat sätt?
4. Att dom står inne bland växterna, kan det bero på för stark cirkulation? Har 1000 l/h i 300 l. Funderar även på om det är för starkt ljus, 2x38 w med reflektorer.

Mycket tacksam för svar speciellt då man blir lite orolig när en del är så skygga.

EDIT: vill gääärna ha svar, innan jag säljer fiskdjävlarna som bara slåss å gömmer sig :)
#2 - 13 februari 2004 17:15
vad har du för temp?
mata inte för mycket i början. äter dom inte upp det förstör det vattnet och dom kan börja få sjukdomar.

vad har du dom med för fiskar?

Artemia är inte det för litet foder?
Mata med levande mygg om du kan få tag på det. det gör att dom glömmer att vara rädda och istället börjar dom jaga.
Röda mygg är också populärt för nya diskusar, men det rör sig ju inte!

Den som bråkar med dom andra har börjat anpassa sig och startat med att göra upp rangårdningen. det är bra så är alla diskusar
#3 - 13 februari 2004 17:20
Tänk inte så mycket på din punkt fyra för det har inte mycket med deras trivsel att göra.
Bara pumpen samlar allt skräp och inte bara rör runt skiten så är det bra.
#4 - 13 februari 2004 17:28
mz: 29,5 C

Har dom med kardinaltetror, siameser och en gibbiceps.
Använder vuxen fryst artemia så det är ganska stort men det faller ändå sönder hyfsat mycket när det tinar.
Hmm levande foder låter ju spännande, röda mygg har jag hört många som dissat dels pga tarmproblem och dels pga att de blir för bortskämda.

Ska testa att göra räkmix imorrn så får jag se huruvida dom äter det eller inte.

Ahh ok, så det är gott tecken att iaf en av dom slåss? Dom andra får lite svårt att få i sig mat men det kanske löser sig efterhand.
Hur lång tid kommer det ta innan alla kommer vara framme vid rutan tror du...?

Ok, har dock hört på många ställen att discus inte gillar strömt vatten så jag kanske fixar ett strilrör.
#5 - 13 februari 2004 17:46
Du verkar ju ha bra temp och bra fiskar.
Röda mygg är helt ok, dom kanske är lite svårsmälta för tarmsystemet, så att dom skiter ut dom halvsmälta.
Men dom far inte illa av det tvärtom så börjar dom äta, fast ger du för ofta så blir dom ju bortskämda och lite kräsna med annat.

Levande mygg kan du få tag på i en affär mellan redbergsplatsen och ejdergatan. Du bor väll i GBG?

Köpte diskusar i tisdags och ena tog cirka två-tre dar på sig att komma fram och äta, medans en annan började slås om rang efter en timma.
Men det som gjorde att dom börjat äta nu är levande myggen

Jag tvivlar på att vattnet är för strömt, men du ser ju bäst själv.
#6 - 13 februari 2004 17:56
Är det golden-diskusarna du har på bild på zoonen som du pratar om?
Det kanske är lite för strömt, för du har inte mycket inredning i övre halvan av akvariet som kan stoppa vattenströmmningen.

Jag har vallisneria för att stoppa upp vattenflödet vid ytan, om du vill ha några skott kan du ju säga till?
#7 - 13 februari 2004 18:25
Ok, tack så mycket, får nog ta och försöka med mygglarver, dock har dom ätit rätt bra av discus quicken nu på senaste. Men som du säger kan det ju vara bra att bara ge som en sorts starter så att dom kommer igång liksom...

Vilken affär är det du menar? De enda ja kommer på som ligger åt det hållet är Gubbero och Trop...

Ok, ditt inköp låter lite som mitt. En del är väldigt nyfikna och aggressiva och en del fegar.

Japp det är de diskusarna (köpte dom inte som golden dock...) vallisneria låter bra, tycker inte den är jättefin dock, men tack iaf!! Något som bromsar vattenflödet...kan man plantera långa vattenpest vid utblåset tror du? Borde ha samma effekt som vallisen.

Tack för svaren
#8 - 13 februari 2004 18:42
jo, jag vet om dom affärerna också men det finns en till om du går av vagnen (6 och 8) vid Ejdergatan och går på höger sida tillbaka mot Redbersplatsen så ser du den. Vet dock inte vad den heter, men han har ganska billiga och fina diskusar där.

jag hade vattenpest vid mitt utblås men det fungerade inte eftersom den inte får några långa rötter som förankrar sig.

Du kan ju testa dom där svärdsplantorna du har som växer på höjden, men dom ser rätt små ut än så länge??
#9 - 13 februari 2004 18:57
Ahh, har googlat lite och hittade Stork zoo på Ånäsvägen. Ska ta mig en titt där, har dom egen odling?

Ja, men tyvärr så svärdsplantorna växer djävulskt sakta men deras feta blad hade nog stoppat upp en hel del. Ska nog göra något temporärt rör imorgon så man delar lite på flödet så att säga...

Vad har du för kar förresten, pump, discus? Bilder?
#10 - 13 februari 2004 19:14
Ja, det var så det hette. Jag vet inte om dom har egen odling men gubben värkar jävligt kunnig.

Ett 250l som jag ska odla diskusar i framöver. där finns nu bara 26 kongotetra yngel och två fjärilciklider.

Ett 600l med 8 diskusar, 17 kardinaler, 15 rödmunstetror, ca 12 citrontetror, 5 pansarmalar, 2 flaggstjärtmalar, 1 hoplostermum, 3 L-malar, 1 arfikansk knivfisk, 7-8 khuli
Tror det var alla.

Två av dom stora diskusarna la rom igår men det är nog troligt att honan käkar upp det nästa gång jag ger mat. det gör hon jämt.
Letat efter en stor hane till min andra hona så "flickorna" slutar bråka.

Ska eventuellt fixa en digitalkamera, så att jag kan slänga upp lite bilder på nätet..
#11 - 13 februari 2004 20:43
Ok, ser fram emot bilder, speciellt 600 litaren. Discusarna är alltså fullvuxna eller nästan intill det alltså? Måste se mycket praktfullt ut. Vad har du för växter och pump?

Sätt något nät runt rommen annars eller ta upp den och odla upp ynglen artificiellt. Låter grymt spännande med lekande discus ;)
#12 - 13 februari 2004 21:16
Mycket vanligt med diskus som trycker de första dagarna. En brukar också bli hack kyckling och det har med rangordning etc. att göra.
Skaffa en stril till utblåset, diskus blir mycket trevligare dvs de kommer fram oftare om du inte har för strömt.
Att dom står under växterna är helt naturligt, de gillar att stå under rötter och stora blad.
Artemia är inget bra vuxen foder, för lite näring i dem. Skaffa räkmix och variera fodret. Bli inte förvånad om dom inte äter det nya fodret. När man byter foder är det bra att svälta dem en eller två dagar (vuxen diskus klarar sig bra utan mat i 1-2 veckor).

Att diskusen äter upp äggen är mycket vanligt men brukar vara hanen som gör det (oftast). Att lyckas med yngel kan vara svårt men man kan ha tur med att få ett bra par. Normalt är att hannen inte befruktar äggen. Honorna lägger ofta även om det inte sker någon lek (två honor kan lägga en kaka tillsammans).
Att näta e bra men har du kardinaler etc lär du inte lyckas för de lär äta upp ynglen så fort de kläcks.
Gibbiceps är inte bra med diskus, speciellt när de växer upp. De brukar suga på diskusen och de gillar inte diskusen.
28 gader är perfekt för vuxen diskus är de små är det bra med lite varmare, ju varmare ju mer äter diskus.

Lycka till med era odlingar/diskusar
#13 - 14 februari 2004 11:01
Tack för svaret jte.

Så det är alltså normalt att det bildas "mobboffer" och en "mobbare" inom gruppen? Han hindrar ju tom dom andra från att äta ibland, men det kanske är så det ska vara? Angående strilröret, hur löser man det med syresättningen? Blir ju svårt att få strilröret att få vattenytan i rörelse.

Ang. artemian hade jag bara tänkt mata med det ibland. Räkmixen står i mixern nu :)

Ok, får bli till att flytta gibbicepsen då, dock är discusarna hyfsat små än så det får vänta ett tag till.

Tack
#14 - 14 februari 2004 14:40
Du kan rikta den emot kanten eller ha den så att vattnet porlar ner till ytan, det räcker gott. Många gånger har man för mycket syrestenar etc men det beror också på hur mycket fisk och växter man har i vattnet.
Ja dom är många gånger riktigt elaka mot varandra och det kan bli så att ett mobboffer blir så svag att den dör. Det gäller mest diskus som inte är fullvuxna. Så allt här helt i sin ordning med s.k. mobbning.

När Gibbicepsen är stor är det ett stort problem speciellt när du har fullvuxen diskus.
Satsa istället på Ancistrus varianter och andra intressanta L-malar. Tänk bara på hur stora dom blir som fullvuxna.
#15 - 14 februari 2004 15:26
Hehe, ja en 50 cm mal kommer ju äta upp hela discusen :)

Tack igen för svaren, känner mig trygg nu. Trodde inte discus skulle vara så här personliga. Dom är ju fan mänskliga nästan...
#16 - 15 februari 2004 10:09
Jo det är det roliga med dom, man lär känna varje individ för sig (om man sitter och tittar ofta på dem).
Kör på och sköt om dem som dina babies........

Annons