Hej!
Mitt discus intresse har verkligen överumplat mig. Har aldrig riktigt brytt mig om dessa fiskar då man hört att dom ska vara såååå känsliga och framför allt väldigt dyra. Men nu börjar jag bli väldigt sugen på att prova dessa underbart fina firrar. Jag tycker det skulle vara väldigt fint att ha dom i mitt redan inkörda 240 liter som jag har lite sydamerikanska fiskar i. i det karet går nu ett gäng stänktetror, 15 rubintetror, 5 siamesiska algätare (försöker få bukt med tofsalger) och några panda pansarmalar.
Jag tänkte i så fall göra mig av med stänktetrorna och algätarna. Fylla på med ett litet gäng rubintetror till samt fylla på med några fler pansarmalar. Kanske också ett par av någon ciklid typ fjärilciklid, boliviansk fjäril eller nyckelhål. Sandsnäckor har jag samt amanoräkor som får hjälpa till med städningen. :)
Dom borde väl klara en temperatur på ca 28 grader iaf?
Jag har juwels egna innerfilter samt ett extra innerfilter från eheim som är gjort till akvarier runt 60 liter. Måste man ha ytterfilter för att det ska gå?
Akvariet är inrett med sand från biltema, en del rötter och relativt mycket växter, så som vallisneria och svärdplantor.
Har läst allt möjligt om diskusens skötseln men jag själv hade i så fall prövat hålla en temp på 28 ungefär, byta vatten varannan - var tredje dag och maten ska ju tydligen vara väldigt viktig. Jag har iaf en burk D-50 plus hemma. :)
Jag har ett kranvatten som ligger på ph 8 men i akvariet blir det ner mot 6,5-7 ungefär. Hur gör jag då om jag har diskus som vill ha vattenbyte så pass ofta? Borde jag köra med ph-minus eller nåt liknande i hinken innan jag häller det i akvariet?
Har läst att det är enklare att starta med större diskus än med små. Från vilken storlek anses dom stora? Vore det bästa att få tag på kanske ett lekpar? Annars ska man ju skaffa sig minst 6 st små. Känns sisådär om man köper så många (dyra) små och att dom sen trillar av pinn om det inte funkar.
Vad tror ni diskusfantaster? Tacksam för hjälp! :)
MVH Jimmy