Discus-funderingar

#1 - 2 januari 2013 16:26
Hej!
Mitt discus intresse har verkligen överumplat mig. Har aldrig riktigt brytt mig om dessa fiskar då man hört att dom ska vara såååå känsliga och framför allt väldigt dyra. Men nu börjar jag bli väldigt sugen på att prova dessa underbart fina firrar. Jag tycker det skulle vara väldigt fint att ha dom i mitt redan inkörda 240 liter som jag har lite sydamerikanska fiskar i. i det karet går nu ett gäng stänktetror, 15 rubintetror, 5 siamesiska algätare (försöker få bukt med tofsalger) och några panda pansarmalar.
Jag tänkte i så fall göra mig av med stänktetrorna och algätarna. Fylla på med ett litet gäng rubintetror till samt fylla på med några fler pansarmalar. Kanske också ett par av någon ciklid typ fjärilciklid, boliviansk fjäril eller nyckelhål. Sandsnäckor har jag samt amanoräkor som får hjälpa till med städningen. :)
Dom borde väl klara en temperatur på ca 28 grader iaf?
Jag har juwels egna innerfilter samt ett extra innerfilter från eheim som är gjort till akvarier runt 60 liter. Måste man ha ytterfilter för att det ska gå?
Akvariet är inrett med sand från biltema, en del rötter och relativt mycket växter, så som vallisneria och svärdplantor.

Har läst allt möjligt om diskusens skötseln men jag själv hade i så fall prövat hålla en temp på 28 ungefär, byta vatten varannan - var tredje dag och maten ska ju tydligen vara väldigt viktig. Jag har iaf en burk D-50 plus hemma. :)
Jag har ett kranvatten som ligger på ph 8 men i akvariet blir det ner mot 6,5-7 ungefär. Hur gör jag då om jag har diskus som vill ha vattenbyte så pass ofta? Borde jag köra med ph-minus eller nåt liknande i hinken innan jag häller det i akvariet?

Har läst att det är enklare att starta med större diskus än med små. Från vilken storlek anses dom stora? Vore det bästa att få tag på kanske ett lekpar? Annars ska man ju skaffa sig minst 6 st små. Känns sisådär om man köper så många (dyra) små och att dom sen trillar av pinn om det inte funkar.

Vad tror ni diskusfantaster? Tacksam för hjälp! :)

MVH Jimmy
#2 - 2 januari 2013 16:29
Köper du lite större diskus behöver du heller inte byta vatten så ofta, och då passar en temp på ca 28 bra med:). Är de runt 12 cm i diameter får de betecknas som stora och du kan lugnt ha 4 st i ditt kar.
Stänktetrorna hade jag behållt, är de bara hyffsat vuxna bör de inte bli dyrt foder för diskusen;).
#3 - 2 januari 2013 16:54
Kör på, det är inte alls så svårt som många vill ha det till. Precis som all annan fisk, håll vattnet rent. :)
#4 - 2 januari 2013 18:29
Låter bra det. :)
Tänkte flytta på stänktetrorna för att få ner fiskbeståndet egentligen. Men det kanske går ändå. Vill dock inte ha för många arter i baljan. :)
Vad tror ni om filtren? Räcker det eller måste man ha ett ytterfilter? Tycker det funkar väldigt bra nu iaf. :/
Så fyra ca 12 cm skulle funka. Fasen vad snyggt det kommer bli. Fast det blir väl en utmaning att hitta några fina diskusar i värmland. Har ju Pets men har aldrig kollat in diskusarna där förutom en gång när jag såg att dom kosta runt en tusenlapp. För dyrt för mig...:/
#5 - 2 januari 2013 18:45
Tänk på att vara noga när du köper diskus tror det viktigaste är att köpa fiskar av god kvalité . Angående filter så tänk på att diskusar inte vill ha strömt vatten .
#6 - 13 januari 2013 20:58
Falconer skrev:
Hej!

Mitt discus intresse har verkligen överumplat mig. Har aldrig riktigt brytt mig om dessa fiskar då man hört att dom ska vara såååå känsliga och framför allt väldigt dyra. Men nu börjar jag bli väldigt sugen på att prova dessa underbart fina firrar. Jag tycker det skulle vara väldigt fint att ha dom i mitt redan inkörda 240 liter som jag har lite sydamerikanska fiskar i. i det karet går nu ett gäng stänktetror, 15 rubintetror, 5 siamesiska algätare (försöker få bukt med tofsalger) och några panda pansarmalar.

Jag tänkte i så fall göra mig av med stänktetrorna och algätarna. Fylla på med ett litet gäng rubintetror till samt fylla på med några fler pansarmalar. Kanske också ett par av någon ciklid typ fjärilciklid, boliviansk fjäril eller nyckelhål. Sandsnäckor har jag samt amanoräkor som får hjälpa till med städningen. :)

Dom borde väl klara en temperatur på ca 28 grader iaf?

Jag har juwels egna innerfilter samt ett extra innerfilter från eheim som är gjort till akvarier runt 60 liter. Måste man ha ytterfilter för att det ska gå?

Akvariet är inrett med sand från biltema, en del rötter och relativt mycket växter, så som vallisneria och svärdplantor.

Har läst allt möjligt om diskusens skötseln men jag själv hade i så fall prövat hålla en temp på 28 ungefär, byta vatten varannan - var tredje dag och maten ska ju tydligen vara väldigt viktig. Jag har iaf en burk D-50 plus hemma. :)

Jag har ett kranvatten som ligger på ph 8 men i akvariet blir det ner mot 6,5-7 ungefär. Hur gör jag då om jag har diskus som vill ha vattenbyte så pass ofta? Borde jag köra med ph-minus eller nåt liknande i hinken innan jag häller det i akvariet?

Har läst att det är enklare att starta med större diskus än med små. Från vilken storlek anses dom stora? Vore det bästa att få tag på kanske ett lekpar? Annars ska man ju skaffa sig minst 6 st små. Känns sisådär om man köper så många (dyra) små och att dom sen trillar av pinn om det inte funkar.

Vad tror ni diskusfantaster? Tacksam för hjälp! :)

MVH Jimmy

vill inte döda dina drömmar helt.
men ska du få diskusarna att trivas bör du ha 6-8st och det är ditt akvarie för litet för. (när dom börjar bli stora)
att du sen har massa annan fisk kommer göra akvariet väldigt överbelastat.
sen är filtervolymen väldigt viktig. det är bara att slänga ut innerfilterna direkt. satsa på ett eheim 2073 eller 2075 filter.

hade jag varit dig hade jag testat med 6-8 st i 6,5cm storlek. då dom är mycket billigare i inköp. och du får betrakta dom som dina träningsfiskar. diskus är inte svårt. okey dom kräver lite mer än dom flesta "vanliga" akvarie fiskar. men alla med lite intresse av akvarier klarar av det.
gå in på www.diskusforum.se där kan du läsa hur mycket som helst om diskusarna

sen är vattenbyte viktigt. max varannan dag imellan. smådiskus behöver mycket mat. man matar iregel 4-6 gånger om dagen i mindre portioner. och det skitar ner vattent. håller man då inte rent får man problem med div sjukdommar.
PH minus och liknande är inte det bästa. alla såna medel höjer konduktiviteten mycke. det är bättre att så fall köra med torv filtrering, alkottar, färska rötter osv.

Annons