discus i 375 liters?

#1 - 27 juni 2009 17:10
Ska snart ska skaffa ett 375 liters och är väldigt sugen på discus,Funkar det eller vill dom ha större?

edit: kanske blir ett 450 liters istället
#2 - 27 juni 2009 18:06
Nejdå, det funkar fint med en grupp på 5-7 st:).
Men läs på först så mycket du kan, och när du tycker att du vet en hel del om dessa så läser du lika mycket till;).
#3 - 27 juni 2009 18:16
ansjo skrev:
Nejdå, det funkar fint med en grupp på 5-7 st:).

Men läs på först så mycket du kan, och när du tycker att du vet en hel del om dessa så läser du lika mycket till;).

Jo jag har hört att dom ska vara svåra...
funkar dom ihop med scalarer?
#4 - 27 juni 2009 18:21
Allt är relativt, odlade skalarer ihop med odlade diskus är en kombination som kan vara lite trixig, VF av båda sorterna funkar i mina ögon bättre:).
Ska du testa diskus är det några frågor du ska ställa dig själv först:
*varför
*har jag tid
*ekonomi
*plats
*vilken storlek
*osv osv;)
Detta skriver jag inte för att avskräcka dig, utan för att bereda dig på att det kan vara mer jobb och kosta mer än med "vanliga" fiskar samtidigt som de flesta som har diskus känner att de får ett helt annat utbyte i hobbyn efter de köpt sin första diskus:).
#5 - 27 juni 2009 18:23
ansjo skrev:
Allt är relativt, odlade skalarer ihop med odlade diskus är en kombination som kan vara lite trixig, VF av båda sorterna funkar i mina ögon bättre:).

Ska du testa diskus är det några frågor du ska ställa dig själv först:

*varför

*har jag tid

*ekonomi

*plats

*vilken storlek

*osv osv;)

Detta skriver jag inte för att avskräcka dig, utan för att bereda dig på att det kan vara mer jobb och kosta mer än med "vanliga" fiskar samtidigt som de flesta som har diskus känner att de får ett helt annat utbyte i hobbyn efter de köpt sin första diskus:).

Tid är iallafall inget problem:p;)
#6 - 27 juni 2009 18:49
Som ansjo skriver är ekonomin inte helt oviktig om du vill lyckas riktigt bra med diskus, det är förhållandevis dyrt.
#7 - 27 juni 2009 19:02
Ouscazz skrev:
Som ansjo skriver är ekonomin inte helt oviktig om du vill lyckas riktigt bra med diskus, det är förhållandevis dyrt.

vad är det som kostar?
förutom fisken och maten o
#8 - 27 juni 2009 19:03
Ouscazz skrev:

vad är det som kostar?
förutom själva fisken och maten...
#9 - 27 juni 2009 19:29
Bra fisk är oftast dyr.
Bra filtrering, vilket är oerhört viktigt, är dyr.
Hög vattentemperatur är kostsamt.
Ett hyfsat lager av mediciner är dyrt.
Maten är dyr, måste ge varierande foder = stort lager i frysen.
#10 - 27 juni 2009 20:15
Ouscazz skrev:
Bra fisk är oftast dyr.

Bra filtrering, vilket är oerhört viktigt, är dyr.

Hög vattentemperatur är kostsamt.

Ett hyfsat lager av mediciner är dyrt.

Maten är dyr, måste ge varierande foder = stort lager i frysen.

Vilket filter rekomenderar du??
#11 - 27 juni 2009 21:02
Till ditt 375 skulle jag kört med två stycken ytterfilter som du kan växelvis rengöra vid behov, om du ska ha fisken i ett sällskapskar. Nu vet jag inte vilken tillverkare du föredrar eller hur ekonomin är, men 2x Eheim 2217 är inte fel...
Ska du däremot köpa mindre fisk som du vill dra upp till bra storlek i ett naket kar, dagliga vattenbyten, mat 5-8 ggr/dag samt med högre temp så funkar det fint med ett större svampfilter.
#12 - 27 juni 2009 21:16
ansjo skrev:
Till ditt 375 skulle jag kört med två stycken ytterfilter som du kan växelvis rengöra vid behov, om du ska ha fisken i ett sällskapskar. Nu vet jag inte vilken tillverkare du föredrar eller hur ekonomin är, men 2x Eheim 2217 är inte fel...

Ska du däremot köpa mindre fisk som du vill dra upp till bra storlek i ett naket kar, dagliga vattenbyten, mat 5-8 ggr/dag samt med högre temp så funkar det fint med ett större svampfilter.

Det verkar bra!

Har tänkt mig en liten grupp discus, kanske några scalarer,någon slags tetra , nån slags mal.
inredningen ska vara mycket rötter några svärdsplantor och några javaormbunkar:)

Måste jag köpa båda ytterfiltrerna samtidigt?
#13 - 27 juni 2009 21:26
Har du någon filtrering idag så behöver du inte det, men personligen tycker jag att du ska ha miljön så god som möjligt tills du köper hem diskusarna.

Att köpa små ser många som en stor ekonomisk fördel då de är billigare. Jag tycker snarare tvärtom, då de flesta nackdelar har du med diskus som är små. Köper du en grupp på tex 8, skulle jag tippa på att du får fram en eller två som blir bra, sedan vart resten tar vägen kan man spekulera i.
Jag kan rada upp några nackdelar med att köpa små, och dessa blir istället fördelar om du köper stora, förutom priset då;).
*Får lättare sjukdomar
*bör ha varmare i vattnet
*du ser inte hur de blir som vuxna
*mobbar gärna ut varandra en efter en
*växer dåligt utan rätt betingelser
*bör vara mer eller mindre ett stim
osv, osv...
#14 - 27 juni 2009 21:33
ansjo skrev:
Har du någon filtrering idag så behöver du inte det, men personligen tycker jag att du ska ha miljön så god som möjligt tills du köper hem diskusarna.

Att köpa små ser många som en stor ekonomisk fördel då de är billigare. Jag tycker snarare tvärtom, då de flesta nackdelar har du med diskus som är små. Köper du en grupp på tex 8, skulle jag tippa på att du får fram en eller två som blir bra, sedan vart resten tar vägen kan man spekulera i.

Jag kan rada upp några nackdelar med att köpa små, och dessa blir istället fördelar om du köper stora, förutom priset då;).

*Får lättare sjukdomar

*bör ha varmare i vattnet

*du ser inte hur de blir som vuxna

*mobbar gärna ut varandra en efter en

*växer dåligt utan rätt betingelser

*bör vara mer eller mindre ett stim

osv, osv...

köper antagligen akvariet om ca en- två veckor...
Fiskarna inhandlas efter sommarlovet och efter tysklandsresan,har tänkt att köpa ytterfiltrerna då:)
Köper antagligen vuxna då det är dom som finns i närheten...

Hur gammal blir en välmående discus?
#15 - 27 juni 2009 21:35
Inte en aning, men jag har hört både 12 och 15 år och säkert mer än det...
Det låter som en bra plan du har, låt karet gå in sig väl innan du skaffar diskusen så kommer det säkert att gå bra:).
#16 - 27 juni 2009 21:41
ansjo skrev:
Inte en aning, men jag har hört både 12 och 15 år och säkert mer än det...

Det låter som en bra plan du har, låt karet gå in sig väl innan du skaffar diskusen så kommer det säkert att gå bra:).

okej, tack för hjälpen:)[:o]
#17 - 28 juni 2009 00:21
Är det värt att lägga ut lite mer pengar på ett 540 eller 720 liters istället?
#18 - 28 juni 2009 00:42
Har discus i 375,har 1 ytterfilter,2 innefilter och 1 "luftdrivet".
Funkar bra,har ett gänga malar där i oxå o lite andra fiskar bl. corydoras.
#19 - 28 juni 2009 01:46
MK57 skrev:
Har discus i 375,har 1 ytterfilter,2 innefilter och 1 "luftdrivet".

Funkar bra,har ett gänga malar där i oxå o lite andra fiskar bl. corydoras.

Har du några apistogramma med dom?
isåfall hur funkar det?
#20 - 28 juni 2009 05:31
wallström skrev:
Är det värt att lägga ut lite mer pengar på ett 540 eller 720 liters istället?

Definitivt, och köper du begagnat är det inte säkert att det blir dyrare eftersom det är lite svårare att sälja större kar som ett 720 och de blir då oftare inte så dyra.
#21 - 28 juni 2009 12:31
ansjo skrev:
Definitivt, och köper du begagnat är det inte säkert att det blir dyrare eftersom det är lite svårare att sälja större kar som ett 720 och de blir då oftare inte så dyra.

Vilka filter till 720 liters?
#22 - 28 juni 2009 13:07
Typ ett FX5 eller Eheim 2260. Vill du komplettera är det även där inte fel med ett lite mindre ytterfilter som pumpar runt en tusing i timmen.
Kanske du tycker det blir mycket vatten som ska flytta på sig, men detta går att åtgärda med strilrör och annat så vattnet knappt rör på sig:).
#23 - 28 juni 2009 14:26
ansjo skrev:
Typ ett FX5 eller Eheim 2260. Vill du komplettera är det även där inte fel med ett lite mindre ytterfilter som pumpar runt en tusing i timmen.

Kanske du tycker det blir mycket vatten som ska flytta på sig, men detta går att åtgärda med strilrör och annat så vattnet knappt rör på sig:).

Jag kommer snart att ha ett Eheim 2260 till salu... kör det i mitt 720 nu.
#24 - 28 juni 2009 20:08
ansjo skrev:

Blir antagligen ett fx5...
Vad kostar dom i tyskland?

Blir ett 600 eller 720 liters tror jag.
Funkar det med apistogrammor och discus??

hsb A.K.A Mamma godkände köp av kar men jag måste vänta två-tre månader samt sälja av en del av mina andra kar...
#25 - 28 juni 2009 21:32
Ska jag köpa skalarerna först eller diskusarna?

Annons