Discus i sällskapsakvarium?

#1 - 20 juli 2009 22:49
Hej alla fiskgurus!
Min första tråd här, fast jag läst i något år redan :)

Mitt 240 liters akvarium står idag och gapar tomt, och jag är sugen på att införa Discus igen. Dock har jag en fråga om de övriga invånarna. Jag vill påpeka att jag inte är intresserad av att avla eller något sådant, utan vill endast ha ett sällskapsakvarium som fungerar bra och få invånarna att trivas.

Idag har jag två plecos, Yellow Prince Tiger och en Black Ghost Knifefish, 5 stora kardinaltetror, 3 sorgmantel, 1 Honungsgurami och två scalarer.

Min tanke är då.. går Discus ihop med dessa fiskar? Eller måste de bort? Vilka i så fall? De tidigare Discusarna jag hade gick ihop med Scalarer då utan problem, inte några bråk på år.. men jag har hört i efterhand att man inte ska dem tillsammans, varför det?
Sedan hörde jag att Black Knife kan skrämma Discusarna, men att det inte är farligt, de ska tydligen komma från samma område. True? False?

Ge mig tips :)
Jag är sugen på Discus, men samtidigt ledsen för att kanske behöva göra mig av med andra underbara. Många av de fiskarna har funnits hos mig i åratal.
#2 - 21 juli 2009 08:39
Jag hade Blck Ghost, som du kanske menar, tillsammans med diskus tidigare men fick ge bort denna pga att jag handmatar fisken och den började nafsa ganska ordentligt i mina fingrar det sista. Men då var den ca 25 cm och en riktig tuffing.

Visst skulle du kunna ha ett par diskusar i karet, men frågan är om det verkligen får plats. Köper du mindre storlek kräver de en hel del för att bli riktigt snygga i vuxen ålder och de är även känsligare för sjukdomar den första tiden. Köper du däremot större fisk får det inte plats så många utan det räcker kanske med ett par i karet.
De fiskarna jag skulle flytta på isf är skalarerna då de kan vara för mycket "på" diskusarna och vid matdags är det inte säkert att dina plattisar hinner med.
#3 - 21 juli 2009 08:52
Hej.
Haha, jag menade Black Ghost, inget annat :)
Den är idag ungefär 10 cm, så rätt liten. Plecosarna är också rätt små. Men de växer ju upp tillslut. Min tanke är väl egentligen att börja med Discus istället, men att "fylla på eftersom". Alla andra fiskar, utom Black Ghost och plecosarna har en 7-9 år på nacken.

Dock har jag ju hört att det är svårt att införa nya discusar med gamla, att de kivas lite. Ska nya införas i samma storlek? Hittar jag plats och min kära sambo samtycker införskaffar jag nog minst det dubbla i akvariestorlek. Men jag har redan ett jätte terrarie som också tar plats.

Jag har haft en tanke på att göra mig av med scalarerna. Men det tar emot lite, de har lekt många gånger och haft frisimmande yngel.
#4 - 21 juli 2009 09:27
Jag såg en Black Ghost i en butik häromdagen och blev kär, men tänkte att han inte gillar den höga tempen mina Discus vill ha. Kan det funka ändå månntro?

Som det är nu har jag Discus och öronål i samma kar och de går utmärkt ihop.
#5 - 21 juli 2009 12:37
Jag tycker att Discus i 240 liter låter lite trångt!

Jag hade mina i 400 liter från början och jag tyckte det kändes litet. Numera går de i 540 liter och det känns väl ok.

Men helst skulle jag vilja ha 720 eller större....
#6 - 21 juli 2009 16:00
Jag kunde inte motstå. Han ligger för inkoppning nu. :D
#7 - 21 juli 2009 16:36
Black Ghost är min totala favoritfisk. Helt galet cool.
Ett tips Whistler84, är att placera ut många grottor och ha flytväxter så vågar den sig ut mer.

Min Black Ghost, som förövrigt heter Jocke (ni vet, Jocke med Kniven :d) tog en vecka på sig att våga sig ut, och idag simmar den omkring rätt bra. Häromdagen åt han mygglarver från en matningspincett. Förhoppningsvis börjar den att äta från min hand tillslut. Har haft den 5 månader.

Discus i 240 liter är alltså inte så bra. Tråkigt..
Får kanske sattsa istället på att ha det mer som växtakvarie kanske. Tråkigt att jag inte har plats för ett 500 liter +.
Skäggagamen gör jag mig inte av med, så jag får stå ut med platsbristen kanske :p

Jag hade ju helst haft en Sydamerikansk biotop, men här i Norrland utan bil får man nästan nöja sig med det som finns, trist nog.

Något annat tips på fiskar då som både är vackra och klarar 240 liter?
(Och som scalarerna inte käkar upp direkt)
#8 - 21 juli 2009 17:01
Paletter kanske. Iofs inte från SA men de brukar funka ganska bra med skalarer:).
#9 - 21 juli 2009 19:42
Paletter har jag hört tidigare.. kan ju vara en grej att kolla upp.
Jag är så dålig på ciklider att det inte är klokt. Har kommit i kontakt med dem tidigare men inte haft äran att verkligen kunna få tag på dem förr. Det är så tråkigt när man har en tanke med sitt akvarium, men inte kommer vidare pga distanser.
#10 - 21 juli 2009 21:12
Har du kollat den här tråden?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
#11 - 21 juli 2009 23:42
Oj tack!
Ska kika vidare i den tråden. Har fått tag i en snubbe som verkar ha haft allt i akvarieväg, och har fortfarande. Ska kolla lite mer med honom. Tack för hjälpen! :)

Annons