Discus med vit avföring.

#1 - 15 mars 2005 10:55
Hej på er!
Jag köpte 6st discusar för ca 2månader sedan (mina första någonsin).
Allt har varit frid &fröjd tills för 2 veckor sedan.
Det började med att den minsta åt mindre & började gömma sig mer & mer, sedan så har den fått vit avföring. ser ut som ett tomt korvskinn ungefär. Såg igår att min näst minsta också har fått samma syptom. äter lite & vit avföring.
Har läst runt lite på det här forumet & andra sidor på nätet, Det jag kommit fram till är någon sorts flaggelat. rätta mig gärna om jag är fel ute. Om det nu är flagellater, vad rekomenderar ni för medicin?
MVH/Andreas
#2 - 18 mars 2005 11:35
Sjukdomen heter Hexamita. Metronidazole funkar oftast bra.
#3 - 18 mars 2005 20:39
Har behandlat dom med Vaterlifes Octosin i 3 dagar nu,& dom äter igen. Det märks väl om någon dag om dom Det hjälpte eller det bara är en tillfällighet.
MVH/ Andreas
#4 - 19 mars 2005 13:04
Tänk på att INTE avbryta kuren utan följa "bruksanvisningen". Väldigt ofta avbryter man när fiskarna blivit bättre med följd av att sjukdomen bryter ut igen efter ett par dagar.
#5 - 20 mars 2005 11:37
Nej det hade jag inte tänkt heller,men tack ändå:) . Doseringen lyder en tablett per 22,5 liter dag 1,2,& 3 låt vara minst 3 dagar &gör sedan ett vattenbyte på 50%. Eventuellt om jag väntar en eller två dagar längre innan vattenbytet, för att ge medicinen lite extra tid att verka.

MVH/ Andreas
#6 - 20 mars 2005 12:21
enl waterlife står där"octozin 1 tablett vpå 50 l vatten dag 1-2-3 låt vara minst 8 dagar och gör ett 50% vattenbyte"eller är det jag som inte kan läsa:confused: som jag forstår det så skall man lägga en tabl. pr. dag i 3 dagar låt verka 8 dagar,minst,sedan göra ett 50% vattenbyte,det är så jag har forstået det :D
#7 - 20 mars 2005 13:15
Då står det olika i våra instruktioner, eller så är vi dyslektiker båda två ;). Jag har i vilket fall följt doseringen som stod till mitt octosin, och det verkar hjälpa. Det finns kanske olika storlekar på tabletterna? Därav olika doseringsanvisningar.

MVH/ Andreas
#8 - 20 mars 2005 13:35
vad står der på din förpakning.octocin ell octozin .min innehållar 21 tabl.men der står inte hur mycket av medicinsk innehål:confused:
#9 - 20 mars 2005 18:55
Säkert samma skit som med protzinet.Det står olika om man läser den engelska eller svenska bruxen...
Fredrik
#10 - 21 mars 2005 16:16
Octozin heter den! Och det är 21 tabletter i förpackningen. Discusarna verkar bli bättre för var dag nu. Dom börjar få normal avföring nu, och äter för glada livet :)

MVH/Andreas
Lucas_no1
#11 - 23 mars 2005 07:35
Du ska gå efter den svenska bruksanvisningen!
Det står olika på engelska och svenska beroende på att vi har olika vattenkvalité i sverige och i england.
Bättre vatten mindre droger.

Nu säger jag som alla andra, ha efter detta koll på dina vattenbyten.
Discusen kräver extremt rent vatten.

Mvh Lucas
#12 - 27 mars 2005 17:57
Tack för tipset lucas.
Jag byter iof 30% vatten en gång i veckan. Men på slutet av veckan så ser det rätt skitigt ut på botten & malarna virvlar upp små "damm moln". Skulle det vara bättre med 2st 20% vatten byten per vecka?
MVH/ Andreas

Annons