Discus och uv-c filter.

#1 - 19 april 2006 17:59
Hej.

Skaffade mig ett uv-c filter är om dagen till mitt discus akvarie, och vattnet vart mycket klarare på bara någon dag... Undrar om någon anna kört med uv-c och märkt några förbättringar eller försämringar?
#2 - 19 april 2006 18:01
ja köpte oxå ett till mitt discus kar, hade på de konstant i en vecka utan resukltat.. har stängt av de nu :(
#3 - 19 april 2006 18:16
[quote=Crickan]Hej.

Skaffade mig ett uv-c filter är om dagen till mitt discus akvarie, och vattnet vart mycket klarare på bara någon dag... Undrar om någon anna kört med uv-c och märkt några förbättringar eller försämringar?[/quote]

Hur stort är filtret och akvariet det är kopplat till?
#4 - 19 april 2006 18:26
Det är 22Watt och akvariet är på 540L. Men jag vart rekomenderat till att bara köra det 8 timmar om dagen av Pwss som jag köpte det av.
#5 - 19 april 2006 18:28
[quote=Crickan]Det är 22Watt och akvariet är på 540L. Men jag vart rekomenderat till att bara köra det 8 timmar om dagen av Pwss som jag köpte det av.[/quote]

hade du svävalger eller infusorier eller nåt innan du satte igång den?
#6 - 19 april 2006 18:35
Vad är det för resultat du tänkt dig se under en veckas period med uv-c andreas?

Jag ser det mer som en sak som bara går och går och som ska medföra att man inte märker saker i akvariumet.
Alltså att fiskarna håller sig friska.
Jag kör mitt uv-c dygnet runt och fiskarna mår jätte bra och vattnet är alltid glasklart vilket det inte är i de akvariumet som jag inte har uv-c i. :-)
#7 - 19 april 2006 18:37
[quote=Alexander72]Vad är det för resultat du tänkt dig se under en veckas period med uv-c andreas?

Jag ser det mer som en sak som bara går och går och som ska medföra att man inte märker saker i akvariumet.
Alltså att fiskarna håller sig friska.
Jag kör mitt uv-c dygnet runt och fiskarna mår jätte bra och vattnet är alltid glasklart vilket det inte är i de akvariumet som jag inte har uv-c i. :-)[/quote]

vill uppnå kristallklart vatten precis som hu har de..
absolut ingen skillnad blev de.. funderar nästan på om ja gjorde fel eller nåt???
#8 - 19 april 2006 18:40
jag upplever det som att vattnet vart mycket klarare iaf. och att man ska kunna hålla bakterier borta från vattnet bättre, bor bredvid han som har PWSS och han rekomenderade mig att använda uv-c filter till discusar iaf. när jag var och pratade med honnom...
#9 - 19 april 2006 18:41
[quote=andreassofus]vill uppnå kristallklart vatten precis som hu har de..
absolut ingen skillnad blev de.. funderar nästan på om ja gjorde fel eller nåt???[/quote]

Vad är det för märke på uv-c filtret?
Jag har hört att Aquael är skit men det är inget jag kan säga stämmer.
Själv har jag Deltec som funkar bra.
Jag skaffade ej uv-c för att vattnet skulle vara klart utan för att jag ville minska mängden bakterier i vattnet.

Jag har däremot läst att för vissa tar det en tid innan man får bukt med grönsoppa.
#10 - 19 april 2006 18:46
Är ett [COLOR=#0000ff]Deltec UV-C 20 watt[/COLOR] ja jag vert också rekomenderad att köpa Deltec, var visst en betydligt högre verkningsgrad på det. Men man kunde visst paja fiskarnas slemhinnor om man körde för mycket med det om man hade otur, ingen som råkat ut för det?
#11 - 19 april 2006 18:48
köpte mitt på pwss, ett 11w
har fått tips att inte ha för stark lampa.

vet inte varför inte mitt funkar.
tycker faktiskt att de har blivit klarare nu utan den ikoplad
#12 - 19 april 2006 18:54
[quote=Crickan]Är ett [COLOR=#0000ff]Deltec UV-C 20 watt[/COLOR] ja jag vert också rekomenderad att köpa Deltec, var visst en betydligt högre verkningsgrad på det. Men man kunde visst paja fiskarnas slemhinnor om man körde för mycket med det om man hade otur, ingen som råkat ut för det?[/quote]

Det har jag aldrig hört.
Det som diskuterats är om romm och yngel kan ta skada men det är inte heller någon som kan säga det med klarhet.
Man får ju tänka på att uv-c lampan är inkapslad i en behållar och det är enbart vatten som kommer i kontakt med lampan.
Kan faktiskt inte förstå hur vatten som renats skulle kunna skada fiskarna.
#13 - 19 april 2006 19:18
[quote=Crickan]Det är 22Watt och akvariet är på 540L. Men jag vart rekomenderat till att bara köra det 8 timmar om dagen av Pwss som jag köpte det av.[/quote]

PWSS rekommenderade en 11w till mitt 540l akvarium men han menade nog köra dygnet runt :)
#14 - 19 april 2006 19:21
[quote=andreassofus]köpte mitt på pwss, ett 11w
har fått tips att inte ha för stark lampa.

vet inte varför inte mitt funkar.
tycker faktiskt att de har blivit klarare nu utan den ikoplad[/quote]

Kan ju vara så att ni har så otroligt rent vatten i dom värmlänska skogarna :D
#15 - 19 april 2006 23:22
[quote=Alexander72]Det har jag aldrig hört.
Det som diskuterats är om romm och yngel kan ta skada men det är inte heller någon som kan säga det med klarhet.
Man får ju tänka på att uv-c lampan är inkapslad i en behållar och det är enbart vatten som kommer i kontakt med lampan.
Kan faktiskt inte förstå hur vatten som renats skulle kunna skada fiskarna.[/quote]

Ja jag vet inte var han på PWSS som sa att slemhinnorna kunde ta stryck om man körde för mycket med det eftersom det var så starkt och att man då tar ihjäl även nyttiga bakterierna i vattnet, men det verkar vara lite olika vem man frågar, men jag tror jag ska köra 12 timmar per dygn för att vara på säkra sidan iaf.
#16 - 20 april 2006 12:11
[quote=Opus]Kan ju vara så att ni har så otroligt rent vatten i dom värmlänska skogarna :D[/quote]

jo vi har bra vatten men tycker intemitt vatten är kristallklart ändå som många andra har... kanske beror på mina stora rötter. det är ju inte vit grumligt som det är när man har infusorier eller svävalger..

men ja ska testa o sätta igång de igen o se om de blir bättre
#17 - 20 april 2006 21:47
[quote=andreassofus]jo vi har bra vatten men tycker intemitt vatten är kristallklart ändå som många andra har... kanske beror på mina stora rötter. det är ju inte vit grumligt som det är när man har infusorier eller svävalger..

men ja ska testa o sätta igång de igen o se om de blir bättre[/quote]

Har också stora rötter i karet, och det var lite brun aktigt vattnet, men efter jag satte in uv-c filtret så försvann det bruna också, vart mäkta imponerad av filtret faktiskt...

Annons