Discus sjukdomar ??

#1 - 15 oktober 2004 15:58
Hej! Jag är en ganska nybliven discus ägare. Allt har gått bra. Men det är mycket sjukdomar som verkar förknippas med discusen. Många av dessa har jag aldrig hört talas om eller drabbats av trots att jag haft akvarium sen jag var liten. Kanska jag har haft tur som bara haft några av dom vanligaste åkommorna. Min fråga är vilka är dessa sjukdomar, vad är det för symptom man ska vara uppmärksam på? man vill ju inte stå som ett frågetecken och förlora många fiskar innan man hunnit ta reda på vad man drabbats av. Hoppas på svar!
#2 - 15 oktober 2004 16:36
Hej Tuffa.
Enligt min mening finns det ej någon tuffare och tåligare fisk än diskus under förutsättning att fisken får rätt levnadsförhållanden.Dit räknar jag rätt PH värde runt PH 6 och bra filtrering,ej ett hårt strömmande vatten typ 5 gånger vattenvolymen.Sjukdom för mig är lika med flagylater i tarmen,ej gälparasiter för det beror på dåligt vatten och misskötsel.Beakatar man dessa saker så har man till 90% inga sjukdomar på diskus.En sak till man måste variera fodret så man ej kör med samma hela tiden.Det är min åsikt och så funkar det för mig.
MVH Mats
#3 - 15 oktober 2004 17:54
Håller helt med Mats. Samma koncept funkar för mig också. Lär känna dina diskus så ser du direkt när något inte stämmer.
Och om någon avviker så handlar det oftast om ett extra vattenbyte så är de ok igen.

Annons