Nu är det så här att jag funderar på att ha mina discus med skalarer.. Frågan är då jag har 20 kardinal och mina discus ska flytta in i detta karet oxå så småning om och då är det 6st hur många skalarer kan jag då ha? karet är på 450 liter.. Just nu sitter det en powerhaed med filter men jag väntar på mitt ytterfilter som ska ta över senare... För Discus och skalarer är nice tycker jag så varför inte ha dom i samma kar :D
En kompis till mig har 8st scalarer, 9st discus och 30st karinaler i ett 800 liters akvarium. Det går alldeles utmärkt, även om discusarna kan bli lite störda då scalarerna leker och det gör dom ganska ofta då det är 3st lekpar.
Jag ville också ha diskus och skalarer i samma kar. Jag frågade i olika djuraffärer och de sa att det inte var att rekomendera. Scalarerna är brukar "ta över" karet, och diskusarna kommer i kläm. Men det verkar ju som om många har lyckats med den blandningen också.
Mina erfarenheter (2 kar med denna sammansättning) är att det funkar riktigt bra sålänge inte scalarerna leker. Då blir det katastorg med skiträdda discus i ett hörn och riktigt ilksna scalarer som jagar bort dem. Jag tror däremot att mina discus aldrig hade haft sådan aptit som dom har om det inte vore för scalarerna som tar för sig av maten och discusarna måste göra detsamma för att få något. Rekommenderar verkligen att ha dem tillsammans dock så får man plocka bort scalarparet som leker till ett eget kar.