Discus som skakar

#1 - 27 augusti 2004 19:24
Hej, en utav mina 6 discusar har börjat bete sig konstigt, den "skakar", den skakade oavbrutet i några minuter. Och den fortsätter sen efter en stund..osv. De andra är pigga o verkar friska, de äter bra. Alla är framme och äter och inga "super utmobbningar". Vad kan felet vara? (Den såg lite väl rund ut om magen men det kan bero på att jag just hade matat dom %)?!

Har en temp på 30 c. Akvariet är ca 375 L. Hade dom i ett 200L för en vecka sedan men nu har jag flyttat dom.
De har blivit mycket mer pigga och är inte lika rädda o skygga längre. (hade dom i mitt växtkar) När jag köpte dom var alla ca 6cm nu har en av "snake skin" tagit ledar-rollen och är störst utav alla,
ca 10-11cm kan jag tänka mig. Köpte dom i början av juni så "ledaren" har växt väldigt bra och är "rund o vacker. Utav de andra så har 3 st blivit ca 8-9 cm och de två resterande red turqose har inte vuxit så mycket, men äter betydligt bättre nu i det stora karet.

Mina uppgifter om storlekarna på fiskarna är ungefärliga. Min syn är inte den bästa[:-112] Hoppas ni fått en liten uppfattning iaf.

Tacksam för svar /Mikael

#2 - 27 augusti 2004 19:32
Behöver inte vara något konstigt.. Kan vara lek symptom.. Vibrerar den bara med fenorna ibland och i närheten av en ev. partner, så behöver du nog inte oroa dig.. Beter den sig normalt i övrigt o äter som de andra så är det ingen fara.. Vattenvärdena i det nya karet ok? nitrit?
#3 - 27 augusti 2004 19:44
Jag vet inte, leker discusar vid den "åldern" vet inte riktigt hur gamla de är, säg ca 9månader?!
Jag testade faktiskt nitrit igår, men saken e den att testet kanske är lite gammalt, det var dock helt oanvänt, och jag läste att en del "klagade" på just detta jag har "sera no2".
Är inte så duktig på att mäta värden, men det var RÖTT 20ppm eller nått...(hur man nu skriver, skala osv) Jag har haft igång akvariet med juwel ciklider och två stora malar, så bakteriekulturen borde vara stabil..(ca 3månader) Fluval ytterfilter 1200l/h.
#4 - 27 augusti 2004 19:46
Förresten glömde säga att "ledaren" verkade nästan ömsa skinn eller nått, såg slemmig ut. Nu är den "normal" kan det vara tecken på lekmognad? eller något. . .
#5 - 27 augusti 2004 19:57
Ursäkta mig det var "Sera nitrate no3" testet jag hade. Blandar ihop allt!
#6 - 28 augusti 2004 00:22
Hej

Om den så att säga knycker snabbt med kroppen, en "knyck" åt gången, så är det ett lekbetéende. De signalerar till en partner på det sättet. Om den se´n också simmar mot en annan discus, och båda "bugar" sig när de kommer upp jämsides, så är det ett par.

MVH Micke
#7 - 28 augusti 2004 07:23
Hej,

Jag köpte mina som 5-kronor i december förra året. Såg i förrgår samma beteende som du beskriver där två skakade mot varandra... I går låg det ett band av ägg på ett blad, som två stycken blåste och fläktade mot.

/C

#8 - 29 augusti 2004 01:45
Discus kan leka innan ett års ålder.. Har ett par själv som lekte när honan var 8 cm och hanen var 9cm
Äter de bara som du skrev och beter sig normalt så kan du slappna av.. Förresten, slemmet du skrev om?
En discus producerar ju ett sekret som i vissa fall kan vara synligt när de har ungar... De har kanske redan lekt??
#9 - 29 augusti 2004 01:47
De "diar" ju ynglena med detta sekret..

Annons