discus yngel!!!

#1 - 2 september 2004 17:06
upptäckte nyss när jag bytte vatten att två discusar attackerade slangen! tittade närmre in i akvariet och döm om min förvåning när jag får se ca 100 små yngel studsa runt på fitret som jag har på insuget. har legat magsjuk i 2 dygn nu så jag har inte tittat på akvariet ett tag, tyckte dock att att det var lustigt att fiskarna var så svarta och att alla utom 2 stod intryckta i ett hörn.
osis att jag missade leken!

är det nån som har något tips hur jag ska göra nu.. detta är första gången dom leker. fast det har ju gått så långt att dom har kläckt och dom vaktar ju tydligen kanon bra så det borde ju finnas hopp om några överlevande.
#2 - 2 september 2004 17:08
Kläck artemia så fort som möjligt.
MVH
Magnus
#3 - 2 september 2004 17:19
antar att dom är alldeles nykläckta, tjejen sa nyss att hon hade bytt vatten och tvättat av filtret i måndags. vad det gäller artemia måste dom inte äta uppsig lite på föäldrarna först.
#4 - 2 september 2004 17:22
Japp, men ju fortare du får dom att ta artemia desto mindre skada blir det på föräldrarna. Jag har sett helt söndertuggade diskusfenor som berott på att ynglena inte fått något annat. Jag brukade ge dom artemia från dag 4 efter kläckning, dom tar inte så mycket/inget men dom lär sig snabbare om det finns att tillgå.
MVH
Magnus
#5 - 2 september 2004 17:27
får kläcka lite och prova, när blir dom frisimmande? när dom släpper från underlaget så tar föräldrarna och sätter tillbaka dom. ser jäkligt roligt ut!
#6 - 2 september 2004 17:28
Magnus? finns det nån i växjö som säljer bra artemia? ska ner dit i morgon!!
#7 - 3 september 2004 05:16
Jag har inte köpt artemia i Växjö så jag vet inte. Om du är här efter 1600 så kan du köpa lite av mig. Kontakta mig på min mail så får du telenummret.
MVH
Magnus
#8 - 3 september 2004 16:23
bussigt värre av dig! åkte dock igen från växjö vid 1130. fick tag i artemia här i linköping, få se om det går att kläcka dom.

delade upp akvariet på hälften med en skiva av filtervadd, så lekpar och yngel får gå på ena sidan och resterande fiskar på andra. tror det störde mindre än att tokjaga upp 8 pigga diskusar. nu är det bara hoppas att dom klarar att sköta om sina babysar.

oerhört facinerande detta.
#9 - 3 september 2004 16:26
Linus Skärbring Grattis!! Du får berätta hur det går!
/Lasse
#10 - 3 september 2004 16:31
Bilder tack :)
#11 - 3 september 2004 16:36
ska försöka ordna nån bild under morgondagen!
#12 - 7 september 2004 15:42
Hur går det?
#13 - 9 september 2004 16:13
Hej,

Även jag är intresserad, för i dag så har diskus-ägg kläckts och ynglen ligger mot ett blad. Har för mig att de blir frisimmande någon dag senare...

http://www.zoonen.com/res/user/131500/galleri/265247/yngel_orig_SE.jpg

Passar på att ställa frågan om det är möjligt att få upp yngel i storlek om jag inte flyttar över dom till ett separat akvarium. Finns det någon här på zoonen som lyckats?(Övriga invånare finns i länken till min zoon nedan)
/C
#14 - 9 september 2004 18:21
Grattis, hoppas det går bra.
Hur stort ät ditt par?
Tror jag själv har lek på gång.
#15 - 14 september 2004 16:49
Det gick visst inget bra??
#16 - 15 september 2004 16:28
Det gick inget bra alls. De blev frisimmande, men sen blev det en kalasmiddag för regnbågscikliden. Positivt är det ändå att de vårdar sina yngel.

/C
#17 - 18 september 2004 05:11
Tar upp denna tråd igen.
Onkyo. Har dina discusar lagt rom en gång så kommer de säkert göra det igen. De behöver några gånger på sig att "träna" med misslyckade lekar. För varje gång de misslyckas så lär de sig förhoppningsvis något nytt och blir på det sättet ett bättre yngelvårdande par.
Lycka till!

Annons