Discusarna står o trycker

#1 - 18 december 2005 09:53
Hej jag bytte ut mitt innerfilter mot ett ytterfilter innan jag gjorde det så var mina discusar skitfina men efter bytet av pumpar så står dom bara o trycker vid botten o har blivit jättemörka till färgen.Jag köpte ett AM-TOP som pumpar 800 liter i timmen det räcker för mitt akvarium är bara på 200L jag har makaroner i botten o nåt annat poröst i mitten kommer inte på vad det heter nu o filter vadd överst är det nån som vet vad det kan vara,jag gjorde även ett delvatten byte i dag o tillsatte nitrivec för jag tänkte att det kan vara nitrit,men det har inte blivit nån skillnad på fiskarna ännu.
Är tacksam för alla svar....MvH Crille
#2 - 18 december 2005 14:45
[QUOTE=crille290]Hej jag bytte ut mitt innerfilter mot ett ytterfilter innan jag gjorde det så var mina discusar skitfina men efter bytet av pumpar så står dom bara o trycker vid botten o har blivit jättemörka till färgen.Jag köpte ett AM-TOP som pumpar 800 liter i timmen det räcker för mitt akvarium är bara på 200L jag har makaroner i botten o nåt annat poröst i mitten kommer inte på vad det heter nu o filter vadd överst är det nån som vet vad det kan vara,jag gjorde även ett delvatten byte i dag o tillsatte nitrivec för jag tänkte att det kan vara nitrit,men det har inte blivit nån skillnad på fiskarna ännu.
Är tacksam för alla svar....MvH Crille[/QUOTE]
Nytt filter nytt filtermaterial+nya slaNGAR??

Stoppa i aktivt kol,snappt som bara den...
Nya filter+slangar innehåller kemikalierester,detta har jag själv fått erfara.
Då Discus är mycket känsliga känner de av sådant om än så lite vill jag mena.
Har du mätt din nitrit?
Något är ju fel om de står och trycker samt blivit mörka..
du har väl inget jätteflås på circulationen??
Väljer du att stoppa i kol,kör detta ett dygn.Går bra med vilket aktivt kol som helst,det söm säljs i färg/bygghandeln för "vinberedning" fungerar utmärkt.
lennart
#3 - 19 december 2005 06:51
När jag kom hem i från ett julspel i kyrkan så hade dom piggnat till o var ute o simmade i akvariet,o nu på morronen så var dom lika fina som dom var innan jag bytte pumparna o dom åt med god aptit,så det var nog nitrit jag hade fått....
MvH Crille....
Lucas_no1
#4 - 19 december 2005 10:25
Du har väl inte bara tagit bort det gamla filtret?
Eller har du stoppat det gamla filtermaterialet i det nya filtret?
Har du tagit bort gamla filtermaterialet måste du kontrollera vattnet varje dag för risken är ju 100 procentig för nitrit mm!
#5 - 19 december 2005 13:36
Jo jag gjorde det misstaget eftorsom det var ett innerfilter så trodde jag att det inte fanns så mycket nyttiga bakterier,hur går jag bäst tillväga nu,byta lite vatten varje dag o hälla i nitrivec o hålla koll på vatten värdena....
Tacksam för all hjälp...
MvH Crille.....
Lucas_no1
#6 - 19 december 2005 13:57
Jag skulle köpa bakteriekultur på flaska och hälla det i filtermaterialet i ytterfiltret.
#7 - 19 december 2005 14:12
Några idéer:

1. Skaffa ett bra dropp-nitrittest och testa varje dag
2. 50%iga dagliga vattenbyten
3. Nitrivec efter varje vattenbyte

samt vid ett senare tillfälle så ta bort vadden ur filtret och ersätt med blåmatta, biobollar eller liknande.
#8 - 19 december 2005 14:12
En hel flaska rakt ner i ytter filtret men pumpas inte det ut lika fort som det kommer in?
MvH Crille.......

Annons