Discusfunderingar

#1 - 9 juni 2004 07:44
Har funderingar på att försöka mig på med discus efter att mest ha haft malawi ett antal år.
Jag vore tacksam om någon kunnig inom området kunde ge lite tips.
Skiljer dom olika varianterna sig åt,finns det någon som är lämpligast att starta med?
Jag vill gärna ha grus i karet,är det olämpligt.
Mitt kar är på 500liter,hur många ex. kan jag ha i det.
Undrar med om filterkapacitet, har idag 2st fluval 404 och tänker bygga filterkammare.
Tacksam för svar!
#2 - 9 juni 2004 08:07
I 500 liter bör du kunna ha 10 stycken fullvuxna fiskar. Rödturkos och pigeon blood tillhör dom lättaste linjerna, dom är inte så hårt avlade. Givetvis så finns det problemexemplar här också.

Grus diskussionen finns redan, några är för andra emot, använd sökfunktionen.

Om du har två ytterfilter+ filterkammare så kommer du att klara dig fint.

Jag tänkte bara på karet, hur högt är det?
MVH
Magnus
#3 - 9 juni 2004 08:13
Sök på sajten så hittar du många trådar om discus. Mitt råd är att ha ca 10-12 st fullvuxna discusar i ett 500l. Ca 50l per fisk. Bered dig på många och stora delvattenbyten. Ca 30% var tredje dag ungefär. Klart du kan ha grus. Rådasand 0,8-1,2 mm rekommenderas. Ett ytterfilter och ett innerfilter rekommenderas. Börja helst inte med blue diamonds de är svårare än andra varianter. Köp gärna pigeon blood de är tåligare. Köp inga småttingar i början det blir bortfall och då tappar man sugen.
Bra att ha är ett karantänsakvarie vid sjukdommar. En bra doppvärmare som kan värma upp till 35-37 grader om det skulle behövas vid sjukdom.
Växter som tål 30 grader. Mycket rötter och gärna torvpellets i ytterfiltret så mår de bra. Inga stenar som kan förändra vattenvärdet.
Lycka till!
#4 - 9 juni 2004 08:51
Karet är ett hemmabygge som är 70cm högt. Från början byggt för scalarer. Inom vilka ph-värden bör jag ligga?
Kan jag ha tex kardinaltetra och ancistrus i samma kar eller blir dom mat?
#5 - 9 juni 2004 08:59
Klart du kan ha ancistrus å kardinaler med diskus.
Det kan vara bra att ha bottenfiskar som kan äta upp eventuella foderrester, typ kuhliålar.
#6 - 9 juni 2004 09:04
Du bör ligga på stabila ph värden, det är det viktiga. Om du har mellan 7 och 8 i kranen och det stabiliserar sig i karet så tycker jag inte att du behöver mixtra med vattnet. Många tar kol på sina diskusar genom att herla tiden "ställa" vattnet i karet. Om du skall mixtra med vattnet så gör det utanför karet, men det brukar inte vara nödvändigt.
MVH
Magnus
#7 - 9 juni 2004 09:52
Har fastnat lite för Marlboro red,är dom hårt avlade och känsliga?
#8 - 9 juni 2004 10:14
Jag har 4 st marlboro red, de är vackar som tusan och lär blir finare ju älder de blir.
#9 - 9 juni 2004 18:26
Jag upplever att marlboro red och alla pigeon varianter är tåligare än de blåa varianterna. Rödturkos är också tåliga för det mesta. Köp helst så stora discusar som möjligt i början. Kolla att pannan inte är insjunken och att ögat är i proportion till fiskens ålder/storlek. En liten discus som har stora ögon är oftast en dvärgväxt discus och kommer inte att bli större. Kolla fiskarnas beteende. Är de skygga av sig eller dansar de efter mat vid framrutan. Hur ser avföringen ut. Fenor, gällock osv. Har de vit trådig avföring köp inte! Bättre att köpa friska discusar dyrt än en sjuk discus billigt! Medicinering kan kosta typ nästan hur mycket som helst....
Om du hittar svenskodlade discus har du tur - slå till direkt. De är bättre än importerade då de är vana vid vattnet här redan. Importerade odlade discusar är ofta så hårt medicinerade och hormonpreparerade så tillväxten blir dålig och vid sjukdom är det nästan omöjligt att hitta en medicin som hjälper.
Lycka till!
#10 - 9 juni 2004 20:10
Med all respekt så blir man nästan lite skraj för att skaffa discus.
Till och med säljaren i min zooaffär säger att han gärna tar hem discus till mig men att jag inte skall räkna med att lyckas hålla dom vid liv. Är det verkligen så svårt att hålla dom eller är han bara okunnig?
#11 - 10 juni 2004 06:07
Din fiskhandlare är säkert kunnig. Men det är svårt att hitta riktig kvalitetsdiscus idag. Den enda akvarieaffär i stockholm som jag tycker säljer odlad kvalitetsdiscus är akvarieleasing i sundbyberg. Viltfångade discus hittar du på akvarielagret.
Stora frekventa delvattenbyten, varierad kost och rätt temperatur, ingen överbefiskning i akvariet så ska det säkert gå bra. Ph värdet bör man inte börja mixtra med i början. Det räcker med lite torvpellets i ytterfiltret och att fylla på nya vattnet direkt från kranen.
Lycka till!
#12 - 10 juni 2004 08:04
Om jag vore dig så skulle jag göra det så enkelt för mej som möjligt.
Skippa gruset, det blir mkt lättare att hålla rent och hålla diskusen i liv. Varför göra det svårare för sig än vad det faktiskt är?
Skaffa 10st diskus, billiga svenskodlade och lär dig sköta dom, öka sedan svårighetsgraden med grus och växter och andra sorters fiskar och "svårare" diskusvarianter.

Satsa på att ha en hel del SMÅ ancistrusar oxå. Inred helst inte med rötter, de kan förstöra vattnet. Satsa hellre på typ lerkrukor, som inte är vasst eller kan förstöra vattnet.

En luftpump med syresten är oxå en vettig investering. Varmt vatten kan mätta mindre syre än kallt, därför är tycker jag att man ska försöka ha så bra genomluftning som möjligt. Och det är ju inga pengar vi snackar om heller, max 200kr :P

Jag tycker att Wrongprincess tips är mkt bra :)
#13 - 10 juni 2004 18:25
Ok.
Tack för alla tips!
Jag gör ett försök.
#14 - 10 juni 2004 21:33
-----------------------------------------------------------
Inred helst inte med rötter, de kan förstöra vattnet.
-----------------------------------------------------------

Öhh va? Tror inte jag känner en enda person eller handlare som inte har nån form av rot i sina discuskar. Praktiskt, surar ner vattnet och ger en aning lägre ph värde.. slipper man greja med preparat.
#15 - 10 juni 2004 22:55
Håller med smajly där! Aldrig hört nån som tyckt att rötter är olämpligt för dicus...

Som sagt köp fiskar som har lite storlek, minst 9-10cm gärna mer,
som vuxit upp i sverige. Då är dem tåliga osv, inte ofta så stora fiskar magrar av och dör.

Sen finns de ju dem som vill se ens fiskar växa upp från små till stora. Visst de kan va roligt! Men men...

(osb: har discus tillsalu) / axelsson7@hotmail.com
#16 - 11 juni 2004 06:08
Håller med om rötter. Har massvis med rötter hos alla mina discusar. Har för några dagar sen planterat massor av microsorum på rötterna. Blev jättesnyggt!
Rötterna surar ner vattnet lite och kan ge det lite the-färg. Det gör även torvpellets. Tycker jag ser snyggt ut!
Skölj av rötterna ordentligt. Jag brukar skålla rötter innan jag sätter in dem i akvariet. Klart du ska pröva discus! Det är inte så svårt som man tror bara man ger dem frekventa stora delvattenbyten.
Fixa iordning akvariet. Tvätta sanden noga. När akvariet är klart så kan du köpa discus direkt. Du behöver inte vänta på att filtren ska mogna osv... då discus behöver så mycket nytt och fräscht vatten hela tiden.
Lycka till!
#17 - 11 juni 2004 06:42
Kan inte mer än hålla med om ovanstående talare. Diskus är bland det vackraste som finns enligt mig. Läs på BTN boken om diskus som är en vettig investering. Fråga mycket! Något som jag lärt mig under "mitt" diskus år är att ingenting med diskus är en exakt vetenskap, det som fungerar för vissa behöver inte fungera för andra osv, men huvuddragen är viktiga , vattenbyten, stabilt vattenvärden (som Tropfrog skriver), matning, rengöring efter matning. Varierat foder och ett par grejor till sen är det bara att åka. Saker kommer att hända men är man påläst så kan man i de flesta fall åtgärda det som händer. Välkommen in i en tokig värld.
Som en vis man sa vid ett föredrag som vi hade om diskus i klubben , observera din fisk, ge dem en stabil miljö och medicinera inte i onödan ofta kan man genom högre temp och vattenbyte lösa en del problem. Större fisk innebär klart mindre påfrestningar för själen... :-) = TÅLIGARE !

PROVA !!!! Du kommmer inte att ångra dig !
#18 - 11 juni 2004 07:36
Kan ju berätta om en rot en bekant skaffade till sina diskus:
Den blev efter 2 dagar vitmöglig och det började krypa ur loppor andra otäcka småkryp, vattnet lukta gammal soptunna.

Låter det som en kul sak att ha i ett diskusakvarium?
Sen köpte han en annan rot av samma typ och samma affär, den funkade klockrent.

Så OM du ska ha rötter, TESTA dom ordentligt innan.

Jag skulle iaf aldrig ha en rot te mina diskus, har haft en rot som efter en månad börja svampa och äckla sig, trots att jag efter inköpet kokat den noggrant med mera.
#19 - 11 juni 2004 12:53
Vad är det för rötter du och din polare köpt då?
Har aldrig vatt med om att mina rötter möglat eller släppt ifrån sig okryp.
Helt klart ska man ha rötter i karet, det tillhör även discusens naturliga miljö.. dels rötterna och surheten på vattnet som rötterna hjälper till med. Vattnet blir ganska mörkt men det kommer att försvinna efter ett tag när man gör regelbundna vattenbyten.
Tror att mina färgade ganska mycket straxs över ett halvår.
#20 - 11 juni 2004 13:13
Det där med varierat foder är ju en självklarhet. Men hur varierat?
Om man varierar mellan granulat-torrfoder, frysta röda mygg och räkmix, är det tillräckligt varierat? Om det är det, kan man använda dessa som morgon-, middag- och kvällsmål?
#21 - 11 juni 2004 14:29
1. både vanliga sk mangrive och moopanii tror jag de hette.
Och har svenskodlade Diskus rötter i sin naturliga miljö? ;)

Kan säga dej att på Akvariekällaren finns det inte en rot så långt ögat når och firrarn mår prima :D

2. varför mata med röda mygg? Det finns så mkt annat kul man kan mata med. Vita mygg, fullvuxen fryst artemia som exempel.
#22 - 11 juni 2004 14:57
Jaja, men det jag menar är om det räcker med att variera mellan tre fodersorter eller om det krävs ännu fler!?
#23 - 11 juni 2004 15:37
Ju fler desto bättre :)
#24 - 12 juni 2004 07:16
Den som fick okryp i sin rot kan inte ha skållat den innan den stoppades i akvariet. Jag skållar alla rötter innan de åker i spat. Samt jag tar upp dem o sköljer av dem en gång i månaden ungefär. Tycker fortfarande det är skitsnyggt med rötter o växter ihop med discusar. Ser majestätiskt ut när de simmar igenom nåt man arrangerat snyggt! Ursnyggt när man haft i lite sera morena efter ett delvattenbyte. Akvariet är helt glasklart och the-färgen ligger snyggt däri. Discusarna färgar ut sig och dansar efter mat.
En gång discusbiten.... he he :)
#25 - 12 juni 2004 13:57
Kokat den 3ggr, fortfarande "mögel" å "smådjur"..
#26 - 12 juni 2004 14:39
Okrypen måste komma nån annanstans ifrån än från roten. De kan inte överleva kokning. Inte en chans. Möglet kan växa om roten är förruttnad eller om det kommer foder som fastnar eller alger som fastnar och man aldrig sköljer av dem därefter. En sådan rot skulle jag inte ens försöka med en andra gång. Efter första kokningen om den ej funkar går jag resolut tillbaks med den dit jag köpt den och kräver pengarna tillbaka.
Angående varierad kost till discus så kör jag röda mygg, vita mygg, golden gate artemia, oxhjärta 1-2 ggr i veckan (enbart ungdiscusar), torrfodergranulat, räkmix både röd & grön. Man kan droppa lite sera fishtamin nån gång i veckan.
Hejsvejs!

Annons