Discusharem del 2

#1 - 4 april 2007 07:24
Halloj!
I en tråd lite längre ner berättade jag om min stadige, trogne röda Discushane som nu börjat leka två honor. Den "gamla" honan stod vid sin favoritrot och vaktade noga på det "nya" paret. Äggen kläcktes och igår morse blev det en liten, kanske runt 20 st, frisimmande svärm ungar. När jag på kvällen inspekterade kullen var den, som vanligt, borta - uppäten av tetrorna såklart, nu adderat av 40 st. nya Rosentetror dessutom.
Fat Chance, liksom...
När jag får mitt 960 på plats skall mina Discus få leka i lugn och ro utan störningsmoment i andra akvarium!
Hursomheslt, på kvällen gick Hanen över till sin gamla hona som enträget stått och väntat - och de satte igång med lek direkt. Tyvärr har de börjat lägga sina ägg på baksidan på roten nuförtiden, så jag fick ingen bild på själva äggen, men de är fina ihop ändå!
#2 - 4 april 2007 19:51
Ja, va fan... det var ju lite retsamt att man inte kunde få ta en bild på rommen där bakom roten, så jag gjorde ett experiment. Jag fotade spegelbilden i gavelrutan på karet, och där kan man skönja äggkakan.

Ännu en onsdagskväll i lättja förgången...:)
#3 - 4 april 2007 21:16
Trevliga bilder Max!

Intressant beteende av hanen dessutom, jag hade en Neolamprologus Pulcher som gjorde precis samma sak (efter att ha slagit ihjäl sin konkurrent, där fick jag för att jag skaffade jämna par). Lite som Dustin Hoffmans rollfigur i filmen Little Big man.....:D
#4 - 4 april 2007 21:37
Visst, jag hade väntat mig två envisa par mot en stackars ensam hona (som snart skall få vara i ett annat kar med egen hane). Det knasigaste är att han är väldigt vänlig mot båda honorna och även dessa två bråkar väldigt lite, nästan som om dom turas om med honom i samhörighet. Mycket crazy - men snart är det slutlallat för bigamisten, han får hållas med en tjej!:D
#5 - 4 april 2007 21:44
De är värre än kaniner dina diskus! Det är bara att gratulera och hoppas att de fortsätter när du ska ta en "riktig" lek på dem!
#6 - 4 april 2007 21:47
Mr. Cube! Soon to be my middle name!!!
#7 - 4 april 2007 22:35
janne63 skrev:
Trevliga bilder Max!

Intressant beteende av hanen dessutom, jag hade en Neolamprologus Pulcher som gjorde precis samma sak (efter att ha slagit ihjäl sin konkurrent, där fick jag för att jag skaffade jämna par). Lite som Dustin Hoffmans rollfigur i filmen Little Big man.....:D

Ja, N. Pulcher kan man ju faktiskt se leka parvis - flera stycken brevid varandra - om man har hyfsat stort kar och en jädra massa gömställen i stenhögen. Häftigt att kolla på!

Annons