Discuskar på 375 liter...

#1 - 26 december 2003 20:05
Har en svag tanke på om man ev skulle våga sig på att börja hålla discus nu under våren.
Har ett 375liter kar som jag är osäker på vad jag ska ha i, och discus SKULLE KUNNA ev vara ett alternativ!

Frågan är hur många discus man skulle kunna ha i, samt om det skulle kunna bo något mer däri?

Även hur ett sådant kar skulle utrustas både vad gäller teknisk utrustning och inredning.

Är INTE intresserad av ett kalt kar med bara någon kruka, utan vill ha ett kar som skall fungera som "prydnad" i lägenheten. Dvs gärna någon växt och sand.

Går det att ha discus, tetror, fjärillsciklider, malar och någon algätare t.ex?

Är dom så svåra även om man håller en temp på knappa 30C, har en bra filtrering och gör regelbundna vattenbyten?
#2 - 26 december 2003 20:51
Jag är väldans ny på discus-området, men av det jag läst nu så ska discusar, fjärilar, algätare och tetror vara det ultimata att ha tillsammans. Man kan även ha corydoras tillsammans med dem.
Jag och min sambo planerar att ha detta i just ett 375-liters akvarium och då tänkte vi ha finkornig sand, rötter och ganska mkt växter.
Vad jag mer har läst om discusar är att det oftast är överdrivet när folk säger att dom är så känsliga. Den discus-variant man ska undvika är tydligen Heckel då dom kräver väldigt lågt ph-värde..
#3 - 26 december 2003 20:56
Sedär, identiska förutsättningar i princip =)

Det största problemet ärnog tyvärr priset... Tycker mig ha fått fram att man skall skaffa 6-10st i 300L till att börja med...150kr+ / st blir ganska många kr....särskillt om hälften skulle gå å dö i startskedet... :

Vad har ni för filtrering till det karet?
Vilka växter hade ni tänkt er?
#4 - 26 december 2003 21:02
Växterna vi tänkt oss är jättevalisneria, crinum thaianum och svärdsplantor. Tydligen är det inte så många växter som klarar den höga temperaturen, men de ovan nämnda tycker jag är helt ok, fast jag vet inte ifall crinum thaianum klarar värmen, men det går väl att kolla upp.

Filter är Eheim professional och fluval 3+. Jag vet inte om det är det ultimata(skulle gissa att det ultimata är väldigt dyrt..), jag läste något om intervallfilter.. men det är vad vi har och det borde duga bra!
#5 - 26 december 2003 21:09
Vill inte verka negativ här men i planterade akvarier är det inte helt lätt. Det finns fullt med trådar både här och på Akvarieguiden om folk som får problem med diskus i inredda burkar.
Risken är stor att man får parasit problem. Det kanske går bra 1 månad, kanske 3 o 4 också men parasiterna kommer när man slarvar lite lite lite med vattnet. Och efter som det som du skriver inte är helt billiga firrar så föredrar jag att se till att dom har det så bra som möjligt. Dvs utan grus.

Det kommer säkert komma någon som skriver att det är hur lätt som helst att ha diskus i inredda akvarium.

Hur ni än gör så lycka till.
#6 - 26 december 2003 21:16
Har kikat på dessa jättefina fiskar när man varit inne i akvarieaffärer och starkt funderat på att "bli med diskus". Men alltid så har det blivit så att man fegat ur, just på grund av varningssignaler om att det är så svårt och det är så dyrt och att fiskarna dör om man inte gör si eller så. Jag säger inte att det är så eller inte. Däremot så förstår jag inte glädjen i att ha ett akvarium med, förvisso ohyggligt vackra discusar, men utan inredning i form av grus eller växter. Det är väl mer än halva nöjet att kunna göra en fungerande biotop som är vacker för ögat och som fiskarna trivs i? Eller? Fungerar det bara med discus i "nakna" kar utan sällskap? Ärlig fråga utan spydiga kommentarer.

David B.
#7 - 26 december 2003 21:17
Jo, vi har som insett att den enklaste lösningen skulle vara att strunta i inredningen... men det skulle bli så förbaskat tråkigt =(
Fiskarna är dyra, men jag hade ändå räknat på 500 kr per fisk, hade ingen aning om att det fanns så billiga discusar som du skrev, datate!
#8 - 26 december 2003 21:20
Jodå...tror att jag sett för 150kr+ hos några handlare här. Dock är det ju ungfiskar, och säkert odlade lokalt i stan...

Funderar lite på en sak.
Spelar höjden på karet stor roll när det handla om discus?
Har ett 290L som bara är 40cm högt...skulle detta månne fungera bra som discuskar?
#9 - 26 december 2003 21:22
Ett av dom vanligaste nybörjar diskus misstagen är ju att köpa 150kr fisk på 5 cm.....Då kan jag LOVA att det blir problem.
Köp istället vuxna 15cm + Pigeon blood.
#10 - 26 december 2003 21:34
Jo, av det jag hunnit läsa så ska höjden vara minst 40 cm, så det borde fungera bra. Det stod även just att ungfiskar är väldigt känsliga, men att man borde köpa små exemplar just för att hålla kostnaden nere, för tjusningen att själv ha dragit upp djuren och att det gav möjlighet till urval om man ska odla på dem. Men de skulle åtminstone vara 5-7 cm.
Vi har inte tänkt oss nån speciell storlek, bara de inte är för små.. sen så hade vi ju också planerat att lägga runt 500 kr fisken, kanske bättre att köpa lite större fiskar för att vara på den säkra sidan då.
#11 - 26 december 2003 23:05
Instämmer med ahlin, köp vuxna djur, med det upplägget du tänkt.

Finessen med de vuxna djuren är att de växt klart => kan matas mycket sparsamt och att de är MYCKET tåligare än ungdjur.

Det vore säkrare kort att köra utan grus.

Jag har själv en grupp vildfångade diskusar i ett möblerat akvarium. Fungerar bra. Har dock inte blandat fisk i detta akvarium. Att blanda diskus med annan fisk i sällskapsakvarium har jag både dåliga och bra erfarenheter av. Inget är svart eller vit..

Alla mina andra diskusar, par, ung diskus och yngel har jag i oinredda akvarium, skulle aldrig ha dem i inredda akvarium. Mina vildfångade har jag tagit risken, men inte fullt ut (då de inte går med annan fisk) pga av att det är snyggt att ha dem på detta vis i vardagsrummet.

Självklart kan det fungera att blanda fisk, men får vägas mot ev förluster. Är det värt att stoppa i en billig lite fisk som knappt syns och riskera guldklimparna?

Att satsa på diskus i ett sällskaps akvarium är en risktagning du gör. Det kan gå bra och det kan gå dåligt.

När det fungerar, så är det väldigt fint med diskus i ett sällskapsakvarium...

Detta inlägg är inte menat att avskräcka, utan bara upplysa om balansgången och risktagningen. Det känns bättre om det går illa om man gjort detta medvetna val och tagit den kalkylerade risken.

#12 - 26 december 2003 23:18
Äntligen nån som förstår mig....=)
#13 - 27 december 2003 21:07
Jag var inne i stan idag, sån svenskodlad diskus för 95:-, dom var inte pyttesmå då heller... snakeskin.. har jag för mig det var...
#14 - 27 december 2003 21:14
Vilken stad?
#15 - 28 december 2003 09:16
Göteborg
#16 - 28 december 2003 09:22
okej, vill ni som Ahlin köpa vuxna fiskar för dyrapengar och inte lära er ett skit om discusens beteende och stå som ett fån när fisken är död för ni såg inte signalerna så är det ok med mig. Vill ni hellre lära er lite och spara pengarna på era första discusar så köp ungfisk. Det går även bra att köra de i planterade kar om man är noga med mat och vattenbyte.
#17 - 28 december 2003 18:09
Hej,

Jag tog risken och har förlorat en av sju. Jag har lärt mig fantastiskt mycket på kort tid pga de bekymmer jag har haft. JAg håller med om att det är ett risktagande man gör och tycker att palton träffat rätt med sin analys. Samtidigt så kan riskatagandet vara värt viss förlust för att få erfarenheter. Det jag så här i efterhand skulle ha gjort annorlunda är att ha ett 100-150 literskar redo för att ta hand om de som behöver någon form av behandling. Jag fick införskaffa ett 60-liters i "panik", men inser så här i efterhand att jag borde tagit ett större och "kanske" drivit upp dom ett par centimeter till i det.

Sen känner man sig lite speciell och priviligierad när man har diskus och får massor av råd(både här på forumet, från akvariehandlare och från böcker) Mitt råd där är att ta det lite kallt och fatta ditt eget beslut för behandling efter att ha vägt de olika alternativen och de risker/kosekvenser de medför mot varandra.

Och.... Trots att jag tycker jag lärt mig mycket på kort tid så inser jag att jag hittills bara skrapat på ytan.

/C
#18 - 28 december 2003 22:10
Fråga till mrsonk: Har du lyckats driva upp ungdiskus på 5-6 cm till fullvuxna, dvs. 15-20 cm, i inredda, planterade akvarium?
Jag ställer frågan mot bakgrund av att så gott som all den information jag lyckats tagit del av, från såväl svenska som utländska odlare, talar för att man bör hålla unga och växande discus i ej inredda akvarium, i vart fall om man har för avsikt att driva upp dem till full storlek, vilket innebär omfattande matning och därtill hörande vattenbyten och renhållning.

Mvh
Anders
#19 - 28 december 2003 22:15
Mina är inte vuxna än men de växer "normalt" och är ca 10cm nu. Jag har aldrig haft problem med dåligt vatten förutom en gång när jag strulade till det själv.
Jag kör med sand på botten, då lägger sig skiten ovanpå och inte nere i grusen, det är mycket lättare att rengöra. Vad växterna och rötter skulle göra för skada kan jag inte komma på.
Om man slaviskt följer sina rutiner med vattenbyte och mat mm så ser jag inte vad som skulle kunna vara problem med inredning.

Men visst, det är lite som att köra utan säkerhetsbälte. Jag skaffade Discus för att det är snyggt och kör därför i inrett kar.
#20 - 28 december 2003 22:50
Hmmm....MrsOnk det är taskigt att idiot förklara folk på det sätt som du gör i dina inlägg......att dessutom hylla sig själv som den mest kunniga och allvetande akvaristen i samma inlägg som man förklarar att man har diskus för att det är "snyggt" låter ju inte klokt.......

Jag tycker bara att det är tråkigt att folk ledsnar på diskus efter ett tag när dom fått tarm eller parasit problem. Man ökar liksom marginalerna utan grus.

Vill man ha nåt snyggt så skulle jag rekommendera en tavla och absolut inte diskus i inredda kar.

Jag har själv en burk med diskus som har grus men jag skulle aldrig rekommendera det till nån som skaffar sina första diskus.
#21 - 29 december 2003 01:10
Tja du hade rätt Ahlin!

Du förutspådde detta. Mycket riktigt, det är jättelätt och går hur bra som helst...

Vill man lära sig allt den hårda vägen, shoot. Onkyo har rätt i detta. Mycket lärorikt och en del finner intresse i detta. Som jag ser det så får man fundera lite på syftet med övningen är.

Jag skulle vilja påstå att det inte är jättelätt med grus! Speciellt inte om man ska ha maximal tillväxt på dem. vilket är förutsättningen för att de ska bli riktigt stora (finns ifs fler skäl till detta). Den ekavtionen går inte riktigt ihop då de ska ha en faslig massa mål per dag för detta. Dessutom med slabbfoder..

Vill man ha dem bara för att de är fina, i ett sällskapsakvarium och så är man nöjd med detta. Att hålla dem vid liv och trivas.
Köp vuxna eller dra upp småttingarna utan grus och andra medfiskar.
eller vill man utveckla sig själv och sitt diskus kunnande. Så är ett sällskapsakvarie en perfekt grund för detta. Det finns inget så lärorikt som att själv gå på alla minor, förlora fisk på de olika klassiska sätten. Det finns ljusa stunder i detta, när man lyckas diagonsitisera och kurera fiskarna :-)

Du mrsonk!
Du kör med sommardäck på vinterväglag ;-)

En del klarar en vinter med sommardäck, mha av lite tur och skicklighet, alla kanske inte klarar hela vintern utan fram till februari/mars eller så..

Framför allt kan du köra förbannat mycket fortare med vinterdäck och hålla dig kvar på vägen ;-)

MVH/Palton
#22 - 29 december 2003 09:43
Tack så mycket. Någon frågar och jag svarar. Jag har inte idiot förklarat någon, men om ni känner igen er så får det vara för er. Jag skriver ju att om man följer sina rutiner går allt bra, det borde tillochmed ni klara. Eftersom jag inte ser några problem med inredda kar så säger jag det, prova själva för det verkar ni aldrig ha gjort. Jag är förmodligen inte "bättre" än er på detta.
#23 - 29 december 2003 09:44
Om ni kan läsa så ser ni kanske att jag INTE har grus utan sand. Grus rekomenderar jag inte ens til vuxna Discusar.
#24 - 29 december 2003 10:11
Lugna och fina nu grabbar. Ibland uttrycker man sig lite klumpigt/otydligt (som kanske mrsonk i detta fall) men det är ju inget att hetsa upp sig för.

Vi kan ju vara överens om att de flesta låter discusar växa upp i tomma kar och att det är det lättaste alternativet och att vissa föder upp i inredda kar och att det kräver lite mer jobb och innebär lite större risker.
#25 - 29 december 2003 10:16
varför ska alla göra det så svårt med discusar
dom är ganska tåliga enligt mig
köpte 4 stycken för ett bra tag sedan "hävde" i dom i ett kar tillsammans med skalare ,black ghost vändmal dom mår kanon fint
#26 - 29 december 2003 10:23
Tack Peter1904. det var bara det jag ville säga.
#27 - 29 december 2003 11:22
För mig så är det fullkomligt ofattbart hur man kan ha NÅGON ciklidart i ett kar helt utan inredning, även om det bara handlar om uppfödning, man plockar ju bort alla chanser man har att få se cikliden visa upp ett naturligt beteende. Var ligger nöjet i det?

Jag har sett små jaguarciklider på under 2cm jaga som sina föräldrar genom att smyga runt bland växterna eller den övriga inredningen och jag är fast övertygad om att diskus och alla andra ciklidarter kan börja visa sina naturliga beteenden lika snabbt.

Jag tror att hela den här grejen med att kala kar skulle vara en nödvändighet grundar i att:
1. Man matar med ett onaturligt foder(t.ex oxhjärtemix) som gör att det blir onödigt svårt att hålla bra vattenkvalitet.
2. Man är för slö och ser alla saker som medför onödigt jobb vid rengöring som något negativt som måste bort.

Visst skulle det vara enkelt att hålla lägenheten städad och fin om den var helt oinredd och klädd i plast, man skulle bara kunna spola av hela stället med en högtryckstvätt och sedan lägga in golvbrunnar lite varstans för att få undan vattnet snabbt. Tänk vad enkelt det skulle vara att städa. Aldrig mer ont i ryggen av att krypa under soffor, och aldrig mer torkade blomblad som måste plockas upp, och aldrig mer en massa jobbiga möbler som är i vägen då man ska dammsuga. Tänk vad bra. ;)

Men skulle det vara kul att leva så? :P

Jag råder er alla att börja tänka på era fiskars trivsel istället för det extra jobb deras trivsel orsakar er själva.

Mvh Fredrik Isaksson
#28 - 29 december 2003 11:23
Palton: Hej, det var inte i torsdags! Har du framgång med alla VF Du köpte av mig? Jag saknar dem ibland ska Du veta, speciellt de jättelika Barra Mansorna. Om man kan säga att det är möjligt att älska en akvariefisk, så var det helt klart sådana känslor jag hyste för den största hanen. Magnifik! Hoppas han lever och har hälsan?
#29 - 29 december 2003 11:23
Tycker inte jag ytryckte mig klumpigt. Jag sa ju bara hur jag gör. Om någon tycker jag har idiot förklarat han/henne så är detsäkert så.
#30 - 29 december 2003 12:34
Ursprungligen skickat av mrsonk

Tycker inte jag ytryckte mig klumpigt. Jag sa ju bara hur jag gör. Om någon tycker jag har idiot förklarat han/henne så är detsäkert så.

Ursprungligen skickat av mrsonk

okej, vill ni som Ahlin köpa vuxna fiskar för dyrapengar och inte lära er ett skit om discusens beteende och stå som ett fån när fisken är död för ni såg inte signalerna så är det ok med mig"

Jag kan hålla med dig om att det är tråkigt med kar utan inredning och jag skulle själv välja att försöka föda upp dom i ett inrett kar ifall jag gav mig på discus <b>men</b> om du skall idiotförklara folk som låter discusarna växa upp i tomma kar så kan du ju börja med dom andra medlemmarna i discusklubben som du är med i.
#31 - 29 december 2003 12:51
Tja Wolf!

Det är riktigt, det var inte i torsdags!

Mina vildfångade går i ett inrett kar, som tråden just nu handlar om..

Hur går det med saltet då?

MVH/Palton
#32 - 29 december 2003 13:07
Jag har väl inte idiotförklarat NÅGON. Jag har heller inte sagt att man INTE ska ha dem i kala akvarium, det är upp till var och en. Håller med FI att fiskarna nog trivs bättre i inredda kar, men om man inte ORKAR eller har KUNSKAP att köra med det(för det är vad det handlar om) så är det nog bättre för fisken att gå i ett kalt akvarium.
#33 - 29 december 2003 13:30

Märkligt att så många odlare och "hållare" av discus med mångårig erfarenhet inte rekommenderar, i synnerhet inte nybörjare, att man håller unga diskus på 5-6 cm i inredda sällskapskar och att ändå så många nybörjare, och även de som inte ens haft discus(!), hävdar att det i princip går lika bra?? Om det vore på det viset så skulle väl alla låta de gå i inredda kar från början, för onekligen så är det snyggare. Inget är ju omöjligt men jag tillhör nog dem som vill hävda att det är betydligt, inte marginellt, svårare att lyckas med detta som nybörjare på lång sikt. Och detta skall man vara medveten om när man gör sitt "val".

"Jag råder er alla att börja tänka på era fiskars trivsel...."

Att sträva efter att skapa så goda marginaler som möjligt för att hålla fiskarna friska är väl att tänka på deras trivsel?
Att mata dom i den omfattning som krävs för normal tillväxttakt, och möjlighet att nå vuxenstorlek, är väl att tänka på deras bästa?
Att göra vad man kan för att upprätthålla god vattenkvalitet och samtidigt erbjuda matning i den mängd som krävs är väl att tänka på fiskarnas trivsel?
Kan man som nybörjare åstadkomma detta i inredda sällskapskar är det ypperligt, om man tvivlar på detta så är jag personligen övertygad om att det är bättre att ge avkall på inredningen under uppväxttiden, och fokusera på hög vattenkvalitet och rejäl utfodring. Detta med fiskarnas bästa som utgångspunkt.
Ekvationen:
”5 cm discus + omfattande matning + hög vattenkvalitet + inredda sällskapskar + oerfaren discusakvarist = Friska discus som når full storlek” är det inte alla som får ihop.

Sedan kan jag personligen inte förstå det resonemang som säger att man lär sig mycket på att själv göra misstagen, varför inte dra lärdom av de misstag som redan gjorts av andra?

Mvh
Anders
#34 - 29 december 2003 13:34
Jag började med ungfisk på ca 5cm i inrett akvarium och jag är defenitivt ingen expert. Men som sagt det är upp till var och en.
#35 - 29 december 2003 16:29

Palton: Saltet har jag avvecklat, då det inte ens var hälften så roligt att syssla med som discus. Med andra ord; jag har i dagsläget massor med discus igen, och det är vad jag tänker fortsätta med i framtiden. Salt var vackert, men ack så tråkigt.

#36 - 30 december 2003 21:33
Där har vi en smart kille till, bra AndersA.

En diskus ska ha växt färdigt när den är 2 år då ska den vara 20-22cm. Om man inte lyckas med det så har inte fisken fått tillräckligt med mat.

Det överlägset viktigaste för en fisks välbefinnande är vattenkvaliten och fodret. Inredningen är sekundär (för många, inte alla).

Att diskus skulle komma ifrån en biotop som ser ut som ett växtakvarium är ju tidernas missförstånd.

Jag tycker att detta är en intressant diskussion om bara vissa kunde tagga ner lite...
#37 - 4 januari 2004 22:32
Anders jag gillar den ekvationen föresten....=)
#38 - 5 januari 2004 18:39
Trist när det blir en sådan låg nivå på diskusionen och jag tycker inte att mrsonk idiotförlarat någon mer än vad du har gjort ahlin?
sitat:Där har vi en smart kille till, bra AndersA.

sitat ahlin: Att diskus skulle komma ifrån en biotop som ser ut som ett växtakvarium är ju tidernas missförstånd.
Jag är bara lekman på området men tror inte att discusen kommer från en biotop som ser ut som ett tomt akvarium heller!!

MrSonk vilken typ av sand har du i karet??
kör du med hävert sug när du gör vatten byte eller hur håller du sanden ren??

Jag börjar faktist tveka när det gäller discusar men det känns väl bättre i morgon(hoppas jag) :)

#39 - 9 januari 2004 23:20
Lycka till Jonas.....
#40 - 10 januari 2004 09:52
Jag kör med väldigt fin sand som jag tagit på stranden och suger med en liten slang.
#41 - 10 januari 2004 14:31
ett reverse-osmos filter är bra"!
#42 - 11 januari 2004 00:32
Säkert....

Annons