Märkligt att så många odlare och "hållare" av discus med mångårig erfarenhet inte rekommenderar, i synnerhet inte nybörjare, att man håller unga diskus på 5-6 cm i inredda sällskapskar och att ändå så många nybörjare, och även de som inte ens haft discus(!), hävdar att det i princip går lika bra?? Om det vore på det viset så skulle väl alla låta de gå i inredda kar från början, för onekligen så är det snyggare. Inget är ju omöjligt men jag tillhör nog dem som vill hävda att det är betydligt, inte marginellt, svårare att lyckas med detta som nybörjare på lång sikt. Och detta skall man vara medveten om när man gör sitt "val".
"Jag råder er alla att börja tänka på era fiskars trivsel...."
Att sträva efter att skapa så goda marginaler som möjligt för att hålla fiskarna friska är väl att tänka på deras trivsel?
Att mata dom i den omfattning som krävs för normal tillväxttakt, och möjlighet att nå vuxenstorlek, är väl att tänka på deras bästa?
Att göra vad man kan för att upprätthålla god vattenkvalitet och samtidigt erbjuda matning i den mängd som krävs är väl att tänka på fiskarnas trivsel?
Kan man som nybörjare åstadkomma detta i inredda sällskapskar är det ypperligt, om man tvivlar på detta så är jag personligen övertygad om att det är bättre att ge avkall på inredningen under uppväxttiden, och fokusera på hög vattenkvalitet och rejäl utfodring. Detta med fiskarnas bästa som utgångspunkt.
Ekvationen:
5 cm discus + omfattande matning + hög vattenkvalitet + inredda sällskapskar + oerfaren discusakvarist = Friska discus som når full storlek är det inte alla som får ihop.
Sedan kan jag personligen inte förstå det resonemang som säger att man lär sig mycket på att själv göra misstagen, varför inte dra lärdom av de misstag som redan gjorts av andra?
Mvh
Anders