Tjena Anders!
Kul att se någon från min hemstdad på nätet!
Är född i Bollnäs och bodde där i 20 år innan jag föyttade ner till sthlm för ca 3 år sedan.
Är påväg upp igen tror jag... :)
Det finns ju tyvärr lite dåligt med Diskus och fisk överhuvudtaget i Bollnäs med omnejd.
I söderhamn på Zoologen kan det hända att de tar hem ibland, men det är inget säkert kort, ring och hör.
Kent på Mobackes Zoocenter kan beställa hem väldigt billig diskus odlad i Tjeckien om jag inte minns helt fel.
Känner du Per Ryberg?
Han är nog den ende i Bollnäs jag känner till som håller på med diskus, han har dock lite problem med sina för tillfället och är inte så glad...
Själv har jag 8 st ungfiskar.
Jag personligen skulle inte beställa diskus överhuvudtaget, och inte från Amazon Akvarium (discus.ms)
har själv inte varit där men vet folk som jag litar på som varit dit och inte alls gillat vad de sett i diskusväg.
Enda du kan göra är att åka dit och bilda din egen uppfattning, men jag har hört de som fått hem halvdöd fisk, fisk som varit så undernärda så de inte gick att rädda.
Har du vägarna förbi STHLM skulle jag kunna rekommendera Akvarieleasing, där finns väl nästan det största utbudet diskus i sthlm, inte mycket dock iaf, men något :)
Alba Zoo hade lite också, faktiskt några som såg rätt bra ut också.
Jag vet om några här i sthlm och en i Uppsala också som har och har haft yngel/ungdjur.
Lycka till..!
Jag kommer hem i sommar men mina 8 skyddslingar.... + lite malawi mm...
Johan B