Discuspriser?

#1 - 14 november 2005 11:01
Min man har gått och slagit i huvudet och tycker nu att han skall ha discus. Har vart runt lite och tittat och det är förundransvärda pris skillnader. Har nu hittat ett "Red dragon" par, ca 20cm <-->, som skall leka men äter upp äggen.. Detta par begärs det ca 6000:- för. Är det ett normalpris? Jag är inte hemma i denna kategori med dessa fiskar och är inte jätte förtjust i dessa, men man vill ju inte bli lurad på så mycket pengar!! Har även hittat ett gäng, ca 10cm <-->, Cobolt discus för 300:-/st... Lite förvirrad...

//Camilla
#2 - 14 november 2005 11:10
[QUOTE=C.Ciklid]Min man har gått och slagit i huvudet och tycker nu att han skall ha discus. Har vart runt lite och tittat och det är förundransvärda pris skillnader. Har nu hittat ett "Red dragon" par, ca 20cm <-->, som skall leka men äter upp äggen.. Detta par begärs det ca 6000:- för. Är det ett normalpris? Jag är inte hemma i denna kategori med dessa fiskar och är inte jätte förtjust i dessa, men man vill ju inte bli lurad på så mycket pengar!! Har även hittat ett gäng, ca 10cm <-->, Cobolt discus för 300:-/st... Lite förvirrad...

//Camilla[/QUOTE]

6000:- för ett par som äter upp sina ägg är på tok för dyrt !!
Ni borde kunna hitta lekpar om man nu ska ha det för halva priset. :eek:

Coboltdiskus 10 cm =300:- = rätt ok normalpris, kanske lite under normalpris till och med.:p

Ett tips snacka med olika handlare i närheten där ni bor och hör runt lite.
Försök få tag i privata odlare oxå och kolla, ibland säljer folk av par som dom tröttnat på när dom vill testa nya och andra sorters diskus.

Kaj.P på diskusvarberg är en snubbe som har bra priser på diskus f.ö ;)
http://www.brosaters.se/diskus-varberg/
#3 - 14 november 2005 11:18
Tack för svaret!!

Jo, jag hade en känsla att det paret var i bra överkant i priset. De var dock mycket vackra. Cobolten tycker jag är fin... Par är inte nödvändigt heller... Skall ev. åka till Örebro eller Västerås med och se vad som kan finnas där. Tittar in på sidan med... Är det lätt att se skillnaden på könet?

//Camilla
#4 - 14 november 2005 11:32
[font=Comic Sans MS][color=blue]Nopes det är det inte.....se skillnad på könen d.v.s ;) [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Vuxna diskus är lite enklare att se iofs, men det är inte alltid man lyckas med det heller.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Var bor ni Camilla ? [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Kan tänka mig att priserna på diskus ibland kan vara dubbelt så höga längre upp i sverige än nere i syd/väst sverige.[/color][/font]
#5 - 14 november 2005 11:38
Bor i Kolsva, Västmanland... Ehhh.. Ca. 5 mil från Västerås. :D Skall kontakta Kaj.P.. Håller på att skriva ett mail till honom.

Då är det bara att hoppas (om man inte hittar ett par) att man lyckas få nån av könen vid köp av ev. 4st mindre. :D Hur lämpligt är det att blanda de olika varianterna?.. för känner jag min man rätt kanske det kan bli en salig blandning.. :rolleyes:

//Camilla
#6 - 14 november 2005 12:03
[font=Comic Sans MS][color=blue]Det är oftast inga större problem att blanda diskus av olika sort.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Det är nästan bara att blanda, dock tycker jag att om man har en diskus av nån viss sort så är det lätt att den kan bli hackkyckling och mobbas ut om dom är för små vid köpet.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Visst det är billigare att köpa diskus som inte är större än 6-7 cm men man måste räkna med att det är mer jobb med dom små.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Vattenbyten var o varannan dag, mat gärna 5-6 ggr om dan av olika sort. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Helst oxhjärtemix så dom växer mkt.Dom mindre är oxå mer mottagliga för sjukdomar och stress.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag föredrar att köpa diskus som är lite större typ 10-12 cm.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom behöver inte lika mkt mat som dom mindre men är lite dyrare i inköp men oxå lite tåligare för sjuka.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue] [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Av Kaj kan du få bra råd och tips annars så hör med han. Vet ej om han skickar fisk iofs.....[/color][/font]
#7 - 14 november 2005 12:09
Nej, vi kommer att satsa på minst 12-15cm. I det karet de skall gå är det "tomt" på fisk.. endast en massa malar som inte tycker om att synas.
#8 - 14 november 2005 12:25
tips, kolla på http://www.akvarielager.se/ finns i örebro dom hade discusar när vi va där, jätte fina , finns även här i stan, tropikhuset/eskilstuna.
#9 - 14 november 2005 12:47
Skall ringa dit och höra!! :)
#10 - 14 november 2005 15:14
Jag vill också va med!
Jag har hittat ett gäng blue diamond för 250kr/st i min lokala butik. De är ca 10cm i diameter (ögonmått, tror inte det är så poppis om man stoppar ner en linjal i deras kar och börjar mäta ;). Är de alltså i lagom storlek? Hur täta vattenbyten och matningar behöver dessa? Jag är ju på jobbet mellan 7 och 17 på dagarna..
Hur starka färger brukar dessa ha? De på bilderna här på zoopet är ju rätt knallblåa, men de i butiken var lite ljusare blå (ungefär som en neontetra som sover). Vet inte om de kanske färgar ut mer när de blir äldre?
#11 - 14 november 2005 17:54
Jag tycker 250 för 10cm blue diamond är jättebra. I min "lokala" finns det bara 5-6cm för 450kr!
#12 - 14 november 2005 18:21
zoomässan (ligger i kungsmässan i kungsbacka) har för tillfället en massa diskus inne till bra priser. Kan kolla exakta priser om någon är intresserad.
#13 - 14 november 2005 19:46
Man bör dock inte stirra sig blind på priset utan även ta en titt på fisken man skall köpa. De kan bli väldigt dyrt att behöva köpa nya fiskar, istället för att ha gett en hundring extra...
Jag har börjat misstänka de finns oseriös leverantör på diskus i sthlms trakten...
En av mina lokala handlare har riktiga problem med hexamita. Leverantören skyller på han men med tanke på hur långt gånget de är så kan de inte vara möjligt.
Som så ofta är de mest BD varianterna som drabbas..
#14 - 15 november 2005 08:34
Hej alla glada!!

Nu har jag tjurat, klurat och ringt runt halva sverige för att kolla upp priser och info om discusarna. Och min man var hetsig nog när han kom hem, så vi begav oss till Örebro och kikade på två olika ställen. Ringde till akvarielagret och fick komma dit TROTS att de eg. hade stängt. :) Och där handlades det två mycket fina blåa (tror det var) blue dimond, ca 10-12cm <-->, och två andra sorter som var röd/blå randiga för ca 179:-/st.

Fick även tips om att aldrig köpa mig discus som är som en 5 krona och upp till ca 7cm, då de skulle vara lite extrakänsliga för flytt osv. Tror att det bästa är att köpa discus som är runt 10-14cm. Priser verkar ligga mellan 150-400:-, 7-10cm, beroende på vad det är för discus. Självklart finns det ännu dyrare! Men jag rekomenderar att ringa runt till olika firmor/uppfödare för att hitta det intressanta.

Färgerna varierar nått grymt med har jag märkt. Cobolten har jag hittat i fisblek blå till riktigt djup coboltblå! Man kanske får tänka på vad det är för ljusrör som affärer använder sig av med. Det finns de som är riktigt fint tecknade discusar och andra som linjerna brytar av "fel". Eftersom man är nybörjare så vet man ju inte exakt vad man skall glo efter, men jag går mer på färg/teckning och lämpligt pris. Man lärde sig verkligen nått på ringandet igår...

//Camilla
#15 - 15 november 2005 09:15
De blue diamond jag har sett här i stan har varit rätt ljusblåa som sagt, men de har även varit väldigt pigga. Simmande omkring och "lekte" för fullt. Pratade med killen jag brukar prata med (har visat sig vara väldigt kunnig och bra), frågade honom hur det var med färgerna. Han vågade dock inte svara på det, men han sa att en annan kund hade köpt 8 st diskusar av honom för ett antal veckor sedan. De hade ringt tillbaka dagen innan jag var där och sagt att de var helnöjda. Fiskarna hade färgat ut jättebra. Men då han inte hade sett dem själv så kunde han inte garantera mig att det kommer att bli så om jag köper. Därför jag frågar er hur det brukar vara. Jag vet att han är mer mån om att sälja bra fiskar till mig än att tjäna pengar på de fiskar han säljer. Dock är det väl aldrig bra att gå på andrahands uppgifter.

Måste man förresten köpa alla diskusar direkt? Jag tänkte ha 4-6 st, men ska jag köpa alla samtidigt så får jag vänta ett tag tills jag har råd. Tycker inte det borde spela någon roll om det går en lön mellan inköpen? Köper isf två åt gången.
#16 - 15 november 2005 09:31
Tror det inte är någon fara att ta några åt gången. De är ju stimfisk men även revirsinstinkta, så viss rangordning kan ju ske. När de är mindre tror jag att det är lättare att få in fler då och då, än om de är mer vuxna. Min man hade hittat några discus här i Köping som han ev. skulle svänga förbi och köpa (2st). Kan ju meddela hur det går att sammanföra dem i så fall ikväll om han köper dessa. Tror de färgar ut mer när de känner sig hemmastadda och trivs. De lägre stående är oftast bleka jämfört med de högre, så de lägre kan ju få finare färg när de kommer till "eget".

//Camilla
#17 - 15 november 2005 10:07
Jo.. hoppas på det. Akvariumet i butiken där de har diskus och altum är ju allmänt tråkigt. Där är det bara grus och en pump, ingen övrig inredning. Jag skulle nog också bli rätt blek om jag bodde konstant i en sådan miljö ;).
Dock är ju de röd/vit-randiga (minns inte vad de heter) lite mer färggranna. Ohwell, får nog bli ett gäng därifrån iaf. De såg ju pigga och krya ut i övrigt.

Hur är det annars med matningen av diskus? Jag har ju ingen möjlighet att mata dem på dagtid utan endast på morgonen och kvällen. Och hur gör man med sådana fiskar om man åker bort? Händer ju titt som tätt att man åker iväg till flickans föräldrar över helgen och så. Ska man investera i någon foderautomat för sådana tillfällen?
#18 - 15 november 2005 11:11
Har hört att dessa fiskar skall äta ofta. Men morgon och kväll har jag fått rekomendation av. Så mycket att de äter upp allt. Finns tydligen mängder med foder åt dem. Oxhjärta, mygglarver, torrfoder m.m. Men jag har köpt hem oxhjärta och mygg. Tänkte varva det med lite torrfoder. Regelbundna vattenbyten är viktigt med. Men en sak är jag själv väldigt fundersam av och det är pH-värdet. På zoopets art info står det 6-7, medans jag har läst lite överallt att de trivs bättre surt vatten.. ända ner till 4!!

//Camilla
#19 - 15 november 2005 11:18
Mjo.. men hur gör man då när man inte är hemma?
Just oxhjärta har jag för övrigt läst att man inte ska använda. Läs här på zoopet om fiskarna, har för mig att det var här jag läste det.
Kommer mata mina morgon, eftermiddag och kväll. Men frågan är hur man gör när man är borta en vecka. Har lite problem att skaffa "fiskvakt".
#20 - 15 november 2005 11:21
Jag tror inte att någon med säkerhet kan säga att ph värdet har någon som helst inverkan på fiskens trivsel. Diskus finns från mycket surt till svagt basiskt i naturen. De flesta asiatiska odlare odlar framgångsrikt i ph runt 8.
MVH
Magnus
#21 - 15 november 2005 11:21
Foderatomat skulle ju fungera. Om de äter torrfodret...
Har även jag läst att det inte är lämpligt att ge fiskar oxhjärta. Men har blivit rekomenderad det av flera olika affärer osv. Provade att ge en liten bit idag till dem, men de var inte intresserade... inte ens malarna!

//Camilla
#22 - 15 november 2005 11:24
[QUOTE=Tropfrog]Jag tror inte att någon med säkerhet kan säga att ph värdet har någon som helst inverkan på fiskens trivsel. Diskus finns från mycket surt till svagt basiskt i naturen. De flesta asiatiska odlare odlar framgångsrikt i ph runt 8.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Jag har själv funderat på det. Odlare tror jag inte använder sig av alla dessa naturliga miljö faktorer. Viltfångat kan man ju kanske vara lite mer exakt med kanske.

//Camilla
#23 - 15 november 2005 11:49
Oxhjärta är ett mycket bra tillväxtfoder för diskus och de absolut finaste diskusarna jag har sett har varit uppdragna på oxhjärta. Men oxhjärta har också en dålig sida. Den har avsevärt mycket mer protein än vad diskusarna kan ta till sig. Denna protein går igenom fisken, ut med avföringen och hamnar i vattnet som kväve. Det innebär att kraven på vattenbyten och renhållning blir avsevärt högre. För att klara detta är det bra om man har så lite inredning i karet som möjligt.

Jag ser det som två helt olika sätt att hålla diskus på:
1 För små diskusar under uppväxt och för högproduktiva lekpar. Relativt små kubiska akvarium med avsevärd filtervolym och fria från inredning. Matning med oxhjärta (2-6 ggr om dagen) och rensugning av bottnen varje dag. Stora vattenbyten 1-4 ggr i veckan.

2: För färdigväxta fiskar i sällskapsakvarium:
Stora akvarium 500liter plus. Försiktig matning 1-2 ggr per dag med varierad kost. Vattenbyten en gång i veckan.

Att sätta sig på två stolar här kan vara problematiskt.
MVH
Magnus
#24 - 15 november 2005 11:57
Vad säger du om 4 st 10cm diskusar i ett 540l kar med rötter, sten, växter samt jordbotten då?
Har du något att tillföra ang. semester?
#25 - 15 november 2005 12:26
[font=Comic Sans MS][color=blue]Semester och diskus är ingen bra kombination om man inte har nån bra polare som man kan lita på som fixar mat och vattenbyte medans man är borta.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag själv har min brorsa som bor i närheten som har blitt fullärd diskusskötare :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag har finkornig rådasand, mangroverötter,växter och olika diskus och malar i mina sällskapskar och sköter vattenbytena noggrant och har aldrig nån sjukdom i karen som tur är.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Studerar mina diskus ibland i timmar för att se att dom mår bra men det är mest för dom är så rackans granna :o [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Matar varje dag 2-3 ggr men olika sorters foder, röda mygg, levande mygg, frusen artemia, hjärtemix,räkmix,tetra diskus och dom käkar ibland malarnas tabletter osså :cool: [/color][/font]
#26 - 15 november 2005 12:28
Jag har 10st 12-14 cm Diskus i mitt 540l ihop med 6 L-malar och ett litet stim vinkeltetror.
Funkar alldeles utmärkt, dock har jag massor med filter och byter "osmosvatten" 2ggr i veckan nu när jag inte matar med oxhjärta. Två par leker hela tiden med frisimmande yngel som följd. Mycket rötter i karet markerar revirgränserna bra.
Semester i sommar funkade över förväntan, var borta i nästan 3 veckor. Inga vattenbyte under tiden samt mat var 4-5 dag gjorde att firrana var i förvånasvärt bra kondition när jag kom hem.
#27 - 15 november 2005 12:33
Har väl en kompis i Nässjö som jag kan anförto det jobbet i så fall. Men jag vill helst inte be honom att åka till mig flera gånger per dag samt göra ett vattenbyte. Han jobbar mycket och umgås mycket med flickvännen, samt att han bor på andra sidan stan. På sin höjd kan jag be honom att åka förbi nattetid och släppa i lite foder (han jobbar med bevakning och åker förbi min lägenhetet flera gånger per natt).

Hur länge klarar de att bli lämnade ensamma annars? Normalt är jag bara borta 2-4 dagar (händer max 1 gång varannan månad), är väl just på semestern som jag kan vara borta i max 7 dagar. Längre än så har det inte hänt hittils iaf *hemkär*.
#28 - 15 november 2005 12:35
Hmm.. 3 veckor med mat var 4-5'e dag.. isf ska det ju inte vara några problem för min del. Kan ju be kompisen att släppa i lite mat varannan dag eller så, och klarade du 10 diskusar utan vattenbyte i 3 veckor så bör väl mina 4 klara sig utan vattenbyte på en vecka ;). Har visserligen lite altum och sådant också, men de klarar ju sig fint.
#29 - 15 november 2005 13:25
Skaffa dig ett nitrattest. Labba lite med olika vattenbyte så kommer du snart fram till att det är mängden mat som bestämmer hur ofta du ska byta vatten och hur mycket.
Själv har jag gått ifrån oxhjärta (nu endast 1 gång/vecka) nästan helt.
Även räkmix är minskat till en g/v. Matar mycket mer med flingfoder, artemia samt diskusgranulat. Pajar vatten och filter mycket mindre samt att jag har iochmed mindre vattenbyte även fått stabilare vatten. Firrarna leker oftare och färgar mer. Precis som drd skriver så är det viktigaste att studera (lära sig) hur firrarna mår. Jag tycker att det syn väldigt tydligt om något är påväg att gå fel.

Fyra dagar helt utan mat är inga problem för friska Diskusar.
#30 - 15 november 2005 13:29
Jag lämnade mina diskusar ( ca 10 cm ) ensamma i två veckor i somras.
Ingen mat och inga vattenbyten under tiden. Funkade alldeles utmärkt.
#31 - 15 november 2005 13:52
Då ska jag genast sluta tveka på att skaffa diskusar! :)
Diskusgranulat är väl torrfoder? Borde man väl kunna köra i någon foderautomat i värsta fall.
Givetvis är det ju mängden mat som avgör vattenbyten, men samtidigt är det ju fiskarna som avgör mängden mat ;). Ser ju hellre till fiskarna än vattnet i detta fall. Men vid semester och fattig matning klarar ju sig vattnet bättre än vanligt.
Om man ska ha 4 st, bör man köra alla i samma "art" eller kan man köra två av varje? Tippar på att t.ex blue diamond bara parar sig med blue diamond? Lek bör ju i så fall bli svårare om man kör olika arter. Annars kanske det bara är smaken som avgör?
#32 - 15 november 2005 14:08
Dom korsar sig utan urval i färg. Har ett par som är p.blood samt röd turkos.
även en blå turkos honan som har två hannar - en p.blood samt en röd turkos.

Fjorton dagar hade jag aldrig lämnat mina firrar (oavsett art). Jag vill att någon ser till mina fiskar minst var 4:e dag. Dessutom vill jag att personen ska veta skillnad på ett friskt beteende och ett sjukt. Kontrollen ska dessutom innehålla pumpar och tempraturer. Skulle aldrig tänka mig att åka iväg mer än en vecka utan "någon jag litar på" kollar av karen. Det är mycket sorgligt men det är så att fullvuxna Diskusar tål rätt mycket vanvård innan dom kolar. Det betyder inte att man kan eller ska behandla diskus annorlunda än andra fiskar.
#33 - 15 november 2005 14:12
Nje.. men jag vill ju inte tvångslära kompisar heller. Även om de säkert är snälla och hjälper mig med det så känns det inte rätt.
Sen skulle säkert resultatet blir ungefär samma om jag skulle skicka morsan till att köpa ett ramminne till min dator ;).

Men två p.blood och två blue diamond skulle funka alltså? Hur blir avkomman om de skulle korsa sig?
#34 - 15 november 2005 14:18
Hemskt vad mitt förra inlägg var högtravande. Jag missade det viktigaste.
Kul att ni Yoda och C.ciklid testar Diskus. Jag tycker att ofta i debatten så är denna firre misskrediterad som en "svår fisk" att hålla. Så är inte alls fallet om man bara tänker efter lite innan man börjar.
Jag har även både Tangayika och Malawikar, och jag måste säga att SA-kar ger mest tillbaka i både utseende och beteende.
#35 - 15 november 2005 14:39
hehe =).. När vi ändå har kommit ifrån ämnet så kan jag fortsätta lite på den linjen :P
Jag springer dock före mig själv rätt duktigt. Idag har jag ett 540l kar med 20 neoner och två Scalar "Mix". Har funderat myyyycket på vad jag ska ha för fisk i det annars. Men är nu 98% säker på att det kommer att bli altum och diskus. Var inne på drd's album och kikade nyss, steg från 88% säkerhet till 98% säkerhet :). Har inte gillat diskus alls tidigare, men måste säga att jag har bytt uppfattning totalt! Nu är väl frågan mest om vilka diskusar och hur många altum och diskusar man ska köra ;)
#36 - 15 november 2005 14:50
Man brukar säga att 50 liter/fisk är lagom för fullvuxen fisk.
Men jag tycker att stooor filteryta är viktigare efter som Diskus vill ha lite kraftigare mat och dessutom trivs dom i lite varmare vatten.
#37 - 15 november 2005 15:05
Ja, nu var det ju inte så att jag stack iväg 14 dagar och med glädje lämnade mina fiskar.
Jag tycker inte om att lämna mina husdjur ensamma ens någon dag.
Men denna gången hade jag tyvärr inte så mycket att välja på.
Jag rekommenderar absolut ingen att lämna sina fiskar utan påpekade bara att det kan funka om man inte har något val.
#38 - 15 november 2005 15:13
Nee.. man undviker ju det om det går. Men samtidigt vill man ju inte tvingas vara hemma på sommaren pga akvariumet. Vill ju gärna kunna åka iväg och semestra lite. Men jag brukar hålla mig inom sverige och semestra 4-5 dagar eller så. Till sommaren ska vi nog till gotland dock. så det blir säkert en vecka där.
Min filtervolym bör det inte vara några problem med :) Har klippt ner nästan 100x100x5mm ppi10 filtermatta som jag har bakom bakgrunden.
#39 - 15 november 2005 15:25
OK så här är läget nu hemma hos mig. :)

Min man kom hem med 2st röda, lite blått snakeskin discus som nu simmar omkring med de andra. Fungerar ypperligt mellan dem. Märker att det har börjats med lite rangordning nu.

Temp:29-30 grader.
Utseende: se bild.
pH:7
Salt: normal dosering Ektozon

De börjar komma fram mer nu och en av de blåa är en riktig tuffing. :) Malarna bryr sig inte om dem heller. Min man är nog nöjd nu i alla fall... Det var ju hans idé från början!

//Camilla
#40 - 16 november 2005 06:38
c.ciklid - snyggt akvarium.
Det är så här att discus är lite av stimmfisk när den är ung under 10-12cm.
Märker du att dom blir "blyga" eller stressade utan anledning så är ett bra sätt att skaffa fler fiskar. Dom känner sig säkrare i grupp helt enkelt.

muppins - det är helt ok. Ville bara belysa ansvaret man har emot sina husdjur.

yoda - du kan nog åka vart du vill. Jag lärde upp en granne på fem minuter hur han matar, kollar tempen, kollar att vattnet rör sig samt hur ett onormalt beteende kan vara. Dessutom snackade jag med honom var 4-5 dag. Han är inte ett skit intresserad av firrar men han fixade det alldeles strålande.
#41 - 16 november 2005 07:53
Mjo.. granne skulle ju vara betydligt smidigare. Fast skulle jag släppa in min granne skulle han nog bosätta sig hos mig tror jag ;). Projjen skulle rulla 24/7 och hela mitt barskåp skulle tömmas... så det är nog inte så lyckat ;)
Får väl se hur man gör helt enkelt. I värsta fall får man väl be kompisen på andra sidan stan...
#42 - 16 november 2005 08:22
Uppdatering i karet.

Idag är de väldigt framåt och nyfikna. Är frame vid rutan när man sitter där och glor. Dock har den ena blåa blivit lite väl stursk och nafsar på gibbin.. Nått som löser sig framåt eller kan de bli elaka mog henne?
De är 6st nu, ev kanske de blir 8st. Sedan är det bra med discus. Ett större kar är på ingående, och kanske några märkt så är detta kar ute på annons.

//Camilla
#43 - 16 november 2005 09:32
[QUOTE=y0da]Mjo.. men hur gör man då när man inte är hemma?
Just oxhjärta har jag för övrigt läst att man inte ska använda. Läs här på zoopet om fiskarna, har för mig att det var här jag läste det.
Kommer mata mina morgon, eftermiddag och kväll. Men frågan är hur man gör när man är borta en vecka. Har lite problem att skaffa "fiskvakt".[/QUOTE]

Lär dem att ta torrfoder så kan du ladda en foderautomat när du är borta. inte för mycket dock eftersom det skall hinna ätas upp.
#44 - 16 november 2005 10:50
Mjo. jag får väl göra så.. kommer ge dem lite blandat tänkte jag. Har 4 olika foder som jag ger fiskarna idag, ger dem bara en gång om dagen, men (nästan) aldrig samma två dagar i rad.

Camilla:
Låter mycket bra! Måste erkänna att jag är lite avundsjuk :/
Tycker dock att det låter som rätt många fiskar för det karet? Visst var det runt 200l?
Någon sa 50l/fisk, dvs du bör ha 300l för 6 diskusar. Men jag vet inte hur hårt man ska dra detdär....
#45 - 16 november 2005 10:59
[font=Comic Sans MS][color=blue]Köra söderut Camilla och hämta mitt BTN 375 som är på annons ??[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Det borde täcka dina fiskars och ert fisktittarbehov ett tag framöver :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Jag ska ha in ett 540 där detta står och stoppa ner BTN miniamazonas i det oxå.[/color][/font]
#46 - 16 november 2005 12:28
Ha ha!! Tackar för erbjudandet! :) Men jag har ett möbelakvarium på ca 540L eller nått sådant på G. Diskuterar lite priser mellan två handlare... :rolleyes: Har endast en vägg på 180cm som går att ställa akvarium på, så det måttet får inte heller överstigas.. :(

//Camilla

PS. Fick ett erbjudande på ett alukar på 2,5m 9000:-... Synd att man inte har en enda vägg att ställa det på!!
#47 - 16 november 2005 13:14
Här är några bilder på mina "småttingar". :)

//Camilla
#48 - 16 november 2005 15:41
Fina fiskar! :). Har stigit till 99% säkerhet för min del nu ;)

Ursäkta om jag snor tråden med lite egna frågor. Tänkte att det är bättre att samla dem här än att starta en ny tråd om det. Även om vi kanske har gått ifrån rubriken något ;).

Jag hade som sagt tänkt att skaffa 4 st Altum Scalar först, och sedan köra i ett antal diskus. Nu fick jag dock reda på att altumen var slut där jag tänkt köpa dem. Nya kommer in nästa år. Då kanske man ska börja med diskus istället, men då är frågan hur de funkar i nystartade akvarium? De ska väl vara rätt känsliga?
Nu går det 20 st neoner, 2 st scalar mix, 1 st kyssgurami, 1 st longfin ancitrus och 1 st siamesisk algätare i karet. För tillfället är det lite nitrit som jag bekämpar. Vågar man stoppa i diskus som "nästa fisk" (blir väl ca 2 veckor efter att nitriten är borta isf). Eller bör man vänta med dem lite längre tills akvariet är riktigt inkört?
#49 - 16 november 2005 19:02
När du har noll i nitrit så är karet "riktigt inkört"....Så kör på.
MVH
Magnus
#50 - 16 november 2005 19:42
[QUOTE=Tropfrog]När du har noll i nitrit så är karet "riktigt inkört"....Så kör på.
MVH
Magnus[/QUOTE]
instämmer.det discus är känslig för,är nitrit,ännnars tyckar jag inte att dom är känsliga alls.ett undantag är om du köpar för små fisk=under ca 10 cm
mvh janne
#51 - 16 november 2005 20:25
Jo, tänkte just på det att den ska vara lite känslig mot sådant. Hade väl ca 0,8 i nitrit som max, nu (3 dagar senare, om jag inte minns fel) är jag nere på ca 0,2-0,3.
Hej Janne förresten ;). Trevligt med en akvarist i närheten :)
Kommer från dina hemtrakter ursprungligen, är född och uppvuxen i Vrigstad.
#52 - 17 november 2005 09:18
Jag utfodrar nu mina discusar morgon och kväll. Men den frysta dicusmixen tyckte de inte var någon höjdare. Oxhjärta däremot är de som galna i. Hade i några tinade skalade räkstjärtar med för att se vad de tyckte om dem. Men de verkade inte riktigt uppfatta att det var med några när jag hade löst upp oxhjärtat i samma mugg och hade i karet. Malarna äter nog upp dem före discusarna hittat dem. De har färgat ut ännu mer nu! Och de är efter en vid rutan hela tiden, så för mig verkar det ju fungera fin fint!! :)

//Camilla

PS. De är inte lika intresserad av gibbisen längre... DS.
#53 - 17 november 2005 10:09
Låter mycket bra! :)
Extra kul att höra att de har färgat ut! Var lite nervös för det innan då de fiskarna jag har spanat ut inte hade så jättestarka färger.

Hur är det förresten med rengöringen? Tänkte främst på bottenmaterialet. Jag kör lowtech i mitt kar. Ska jag ändå slammsuga ofta?
#54 - 17 november 2005 10:56
Jag har ett fluval 304 ytter i karet nu, men jag slamsuger lite varje gång jag byter vatten. Gruset jag har är en blandning av det grövsta till det minsta engelsk sjösten, så det sammlas ju skit i gruset plus att jag har ett gäng väldigt grisiga malar... Detta foder som ges till discusarna är lite grövre, så det är nog bäst att slamsuga bottnen för att vara på säkra sidan att slippa nitrit, ruttet foder osv. Tycker du skall skaffa dig ett par discusar! ;)

//Camilla
#55 - 17 november 2005 10:59
PS. Ett par riktigt bra ljusrör är att föredra!! Själv har jag två grolux, men skall byta ut ett mot nått som växterna trivs mer med..
#56 - 17 november 2005 11:59
Okay.. jo.. tänkte eftersom man ska "övermata" när man kör lowtech så kanske man inte borde slammsuga lika mycket som vanligt.
Det får bli 4 st diskusar på nästa lön! :). Bygger klart min ramp till helgen, till nästa helg hoppas jag på att få nya täckglas också. Blir nog diskusköp på måndagen efter där =))))

Kommer köra 4x Philips Aquarelle i mitt kar, 4 "diodramper" för månbelysning, inbyggt kopplingsur som byter mellan lysrör och månbelysning. Blir hur fint som helst :)
#57 - 17 november 2005 11:59
Kan för övrigt varmt rekomendera Philips Aquarelle :). Bra för både fiskar och växter!
#58 - 17 november 2005 14:38
Jag har faktist funderat på det ljusröret eller ett floraglo. Har floraglo i lilla karet med ett org. ljusrör och det verkar fungera skapligt. Kardinalerna i det karet är fint färgade.. :)

Så nu är du 100% säker på discus? :) Just nu letar jag efter ett Marlborored, Green-sunset red spot eller red/sweet temptation par. De sista två skall vara nogrant utvalda... min man har valt de andra utom de två blåa.

//Camilla
#59 - 17 november 2005 14:53
Nu vet jag ju inte hur det blir med diskus riktigt. Men jag kör 2x18W Philips Aquarelle till mitt 136l kar. Kardinaltetrorna och Dvärgguramin blir extremt fina! Speciellt kardinalerna.. de verkligen lyser! :). Tidigare hade jag 2x40W E14 över det karet. När jag bytte till aquarelle så blev jag sittandes framför karet i timmtal och beundrade mästerverket! :)

Jag är 100% säker på att jag vill ha diskus! :) Är bara lite orolig över att det behöver städas så pass mycket. Har ju bara haft akvarium i ett par månader hittils, känns jobbigt om intresset svalnar och jag blir tvingad till att rengöra det. Kommer kännas motigt i så fall.. men jag tvivlar väl iofs på att jag kommer att tröttna ;)
Marlborored är fiiina! :) Vill också ha sånna.. men jag får nog nöja mig med någon annan. Vet ingen i trakten som säljer dem, och jag vill nog inte åka allt för långt för att hämta heller. Men är det någon som vet vart man kan skaffa dem i Nässjö/Jönköpingstraken (15 mils radie) så är jag intresserad :)
Men två blue diamond får det bli iaf! :)
#60 - 17 november 2005 18:00
[QUOTE=y0da]Jo, tänkte just på det att den ska vara lite känslig mot sådant. Hade väl ca 0,8 i nitrit som max, nu (3 dagar senare, om jag inte minns fel) är jag nere på ca 0,2-0,3.
Hej Janne förresten ;). Trevligt med en akvarist i närheten :)
Kommer från dina hemtrakter ursprungligen, är född och uppvuxen i Vrigstad.[/QUOTE]
jag kommar engteligen fra Köpenhamn,men trivs här i småland.har du vägen förbi låt mig veta
mvh janne
#61 - 17 november 2005 19:18
[QUOTE=janne dansk]
jag kommar engteligen fra Köpenhamn,men trivs här i småland.har du vägen förbi låt mig veta
mvh janne[/QUOTE]

Misstänkte starkt att du kom från Danmark faktiskt ;). Både ditt ordval och namn här skvallrar.. hehe.
Jag passerar Sävsjö relativt ofta. På lördag ska jag dit på dop t.ex. ;)
Pysslade du med discus förresten? Har du nån aning om man kan få tag på Marlborored häromkring?
#62 - 17 november 2005 19:40
har discus ,men kännar inte nogon handlar .kaj i Varberg har enl.rykten fina discus.har 1000 l 10 st discus 6 st scalare +annat i karet

mvh janne
#63 - 18 november 2005 13:25
Okay! Var inne på deras sida och kollade nyss... golden var ju rätt fin faktiskt :)
Jag har dock lyckats boka 4 st altum nu, ska hämta dem nästa lördag! :)
Diskusarna får vänta tills nya husse har råd att köpa in dem ;)

Hmm.. varberg är ju förvisso inte så långt från åleds... Dock var ju hans diskusar bara 7cm stora, kanske inte är så bra som "första diskus"?
#64 - 19 november 2005 20:31
Ok, då skall det hämtas ett nytt akvarium nästa vecka... Tyvärr blev det inte som jag hade tänkt mig. :( Akvariet jag haft en diskution mellan två handlare, visade sig inte ha justerbara fötter! Jag är verkligen i behov av detta, så jag fick snällt se mig om ett annat akvarium och märke. Så det blev ett Aqua El möbel 440L rak ruta. Man kan ju inte få allt jämnt! ;)

Men nu jagar jag febrilt efter 2 discusar av samma sort av nån av dessa typer: Marlborored, Red/sweet temptation, Red doll eller Green-sunset red spot.
Någon som känner till vart dessa ex går att få tag på runt västmanland/stockholm eller angränsande län och helst i storlek 12-14cm?

//Camilla
#65 - 21 november 2005 15:13
Mja.. mje.. nje.. men!
http://www.gubberozoo.com De har ett antal olika diskusar. De skickar även dem som bussgods om så önskas. Rätt ok priser tycker jag, låter lite intressant. Dock lite skeptisk till att skicka dem som bussgods... Personligen hämtar jag dem hellre.. men för din del är det väl lite långt kanske ;)
#66 - 22 november 2005 11:45
Hmm.. de var lite små... Men där fanns ju marlboron.. :) Skall leta runt lite till här i trakterna. Vist finns det discus här.. men det är mycket kuckelimuck har jag märkt. Man vill ju ha fina ex. Men man hittar nått som ant. är blandade lite hur som helst. Vissa ser sotiga ut, ej rena linjer osv. :( Lite tråkigt faktist.

//Camilla
#67 - 22 november 2005 12:40
Hör med BL-discus i Helsingborg.
Sist jag var där hade han väldigt gott om Discus.
Tror att han sänder med buss oxå.
#68 - 22 november 2005 14:04
Hmmhmm.. har ju hittat blue diamond här i stan till ett hyffsat pris, 250kr/st. De är dock inte så blåa i färgen, lite mer ljusblåa.. Tänkte att de färgar ut mer sen (som jag säkert redan har nämnt i tråden...). Men det kanske kan vara sk. "kuckelimuck" där också?
Jag vill ju ha exemplar med starka och fina färger... Tror att åleds diskusar ska vara rätt fina, där kostar de dock 450kr. Men det kan det ju vara värt om det är stor skillnad på dem.
Får höra med Janne på lördag :P
#69 - 22 november 2005 14:42
Jag köpte mina blåa som "Blue diamond", och vist är de lika dessa! MEN tycker mina nu efter att de färgat ut extremt mycket lutar lite mer åt det turkosa hållet. Jag är faktist lite osäker...
Sedan köpte ju min man två sk. snakeskin. Jag tror att jag listat ut att det i alla fall är en "Blue snakeskin", men den andra är lite mer röd... :confused:
Sedan har vi de två som jag inte faktist kan lista ut vad det är! Kanske kan det vara två vanliga "Blå discus"...

Så det verkar lite klurigt det här med discus måste jag säga...

//Camilla
#70 - 22 november 2005 15:05
Minst sagt ;)
Dessutom så parar de väl sig gärna med individer av andra fäger också, så det lär ju finnas väldigt många varianter på discus.
Hmm.. blue diamond ska väl ha röda ögon va? Har för mig att det var det på bilden här på zoopet iaf.. Vetif_n om de här i butiken hade röda ögon.. ska dit om en halvtimme, får spana in dem lite extra ;)
#71 - 22 november 2005 15:23
I varje färgvariant finns en stor variation. Om man då t.ex tar Blue Diamond så ser de lite olika ut beroende men som odlat dom. Även i en kull från en odlare är det stor varation. I det malaysiska diskusforumet var föra månadens tema just Blue. Där ser man många olika Blue Diamond. http://www.myfishforum.com/thread2686.html
#72 - 22 november 2005 16:07
Mina blåa hade inte riktigt röda ögon när jag släpade hem dem, men nu är de riktigt elak röda. :D Att det finns massor av olika variationer på "blå" har jag märkt.. Det är rätt kul att jämföra mellan mig och min mans val. Jag är mer nogran medans han är "jag tar den", utan att ta reda på vad det är för något osv. Det var ju inte för inte man sållade ut ett helt skrälldus med malar efter mycket om och men innan vi gjorde i ordning akvariet för något mer lämpligt och långvarande.. :rolleyes:

//Camilla
#73 - 30 november 2005 10:26
Woho! Nu går det 4 st Altum Scalar och 2 st Diskus Golden Pidgeon blood (!?). Diskusarna kommer såklart från Kaj :)
Mycket trevligt att titta på! Ska utöka med 2 st Blue Diamond och 2 st Marlboro Red när jag hittar några fina sådana.
Funderar nu lite på praktbotier.. Men jag vet inte hur de passar ihop med diskus och altum? Förrutom att det är ett biotopbrott då.
Har tidigare valt bort praktbotier pga att de skulle ha ihjäl mina räkor. Men iom tempen jag har på karet nu så funkar ändå inte räkor, så de har fått flytta tillbaks till mitt 136l. Därför väcks tankarna på praktbotier igen :)
#74 - 30 november 2005 11:13
[QUOTE=y0da]Woho! Nu går det 4 st Altum Scalar och 2 st Diskus Golden Pidgeon blood (!?). Diskusarna kommer såklart från Kaj :)
Mycket trevligt att titta på! Ska utöka med 2 st Blue Diamond och 2 st Marlboro Red när jag hittar några fina sådana.
Funderar nu lite på praktbotier.. Men jag vet inte hur de passar ihop med diskus och altum? Förrutom att det är ett biotopbrott då.
Har tidigare valt bort praktbotier pga att de skulle ha ihjäl mina räkor. Men iom tempen jag har på karet nu så funkar ändå inte räkor, så de har fått flytta tillbaks till mitt 136l. Därför väcks tankarna på praktbotier igen :)[/QUOTE]

Jag vet att flera har praktbotior tillsammans med discus, men det gick inte för mig.

Praktbotiorna låg upp efter sidorna på discusrna och nafsade.
Det enda jag kan komma på är att dom åt av sekretet.märkte åxå efter en tid att discusarna blev mörkare i färgen och stod mest stilla.

så praktbotiorna flyttade.

Sedan är det frid och fröjd.

Det är min bertättelse :)
#75 - 30 november 2005 13:02
Okay :(
Har hört om vissa fiskar som kan göra sådär.. men inte just praktbotier..
men du skriver att du vet folk som har fått det att funka?
Någon som har en aning om det vanligtvis funkar eller ej? Sen finns det ju alltid vissa fiskar som avviker mot hur de normalt gör ;)
#76 - 30 november 2005 14:28
Ni kanske borde starta en diskustråd. Ämnet börjar spåra ur. ;)
#77 - 30 november 2005 14:39
Mjo.. valde att skriva här eftersom vi redan pratade om liknande här ;)
#78 - 30 november 2005 17:09
[QUOTE=y0da]Okay :(
Har hört om vissa fiskar som kan göra sådär.. men inte just praktbotier..
men du skriver att du vet folk som har fått det att funka?
Någon som har en aning om det vanligtvis funkar eller ej? Sen finns det ju alltid vissa fiskar som avviker mot hur de normalt gör ;)[/QUOTE]

Jo det har du rätt i.. jag hade 3 st och det var bara en som var på och "åt" av discusarna.. men allihopa fick flytta.

Jätteroliga fiskar annars det där :)
#79 - 1 december 2005 08:32
Var nere i butiken igår och frågade. De sa att de aldrig har varit med om någon som har haft problem med den kombinationen. Jag fick gärna köpa ett gäng utav dem, skulle det sedan bli problem så kan jag lämna tillbaks dem :)
Får bli 4-6 st praktbotier vid nästa lön =)

Min kyssgurami är ständigt på mina diskusar och pussar dem har jag märkt. De verkar inte vara speciellt förtjusta i det ;). Får ta och lämna tillbaks den till butiken också. (Skaffade den innan jag valde SA biotop med altum och diskusar, han känns något malplacerad nu.. ;)
#80 - 1 december 2005 12:42
fattar inte vad du skall med praktbotia till.Dom kommer sno maten från diskusen o stressa dom.Har själv haft botia med diskus o det e inget jag rek.
#81 - 1 december 2005 12:54
Anledningen är väl främst att jag tycker de verkar roliga och har hört mycket positivt om dem. Men det kan nog stämma att de lär sno maten som du säger.. Tänkte jag inte på. Visserligen är altumen rätt bra på det också, men det är väl onödigt att köra i fler fiskar som gör det kanske ;)
#82 - 1 december 2005 16:17
[QUOTE=y0da]Var nere i butiken igår och frågade. De sa att de aldrig har varit med om någon som har haft problem med den kombinationen. Jag fick gärna köpa ett gäng utav dem, skulle det sedan bli problem så kan jag lämna tillbaks dem :)

Min kyssgurami är ständigt på mina diskusar och pussar dem har jag märkt. De verkar inte vara speciellt förtjusta i det ;). Får ta och lämna tillbaks den till butiken också. (Skaffade den innan jag valde SA biotop med altum och diskusar, han känns något malplacerad nu.. ;)[/QUOTE]

Jag kör med praktbotior i mitt 450 med discus,botiorna börjar bli ganska kraftiga nu.
Har fem stycken,aldrig varit några problem mellan dessa och grytlocken.

lennart
#83 - 2 december 2005 09:19
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=y0da]Var nere i butiken igår och frågade. De sa att de aldrig har varit med om någon som har haft problem med den kombinationen. Jag fick gärna köpa ett gäng utav dem, skulle det sedan bli problem så kan jag lämna tillbaks dem :)

Min kyssgurami är ständigt på mina diskusar och pussar dem har jag märkt. De verkar inte vara speciellt förtjusta i det ;). Får ta och lämna tillbaks den till butiken också. (Skaffade den innan jag valde SA biotop med altum och diskusar, han känns något malplacerad nu.. ;)[/QUOTE]

Jag kör med praktbotior i mitt 450 med discus,botiorna börjar bli ganska kraftiga nu.

lennart[/QUOTE]

Kraftiga botier och smala diskusar? ;)
Nämen.. några problem med att diskusarna inte hinner äta? Botier är väl rätt duktiga på att roffa åt sig mat om jag har förstått det rätt.
#84 - 2 december 2005 21:24
[QUOTE=y0da][QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=y0da]Var nere i butiken igår och frågade. De sa att de aldrig har varit med om någon som har haft problem med den kombinationen. Jag fick gärna köpa ett gäng utav dem, skulle det sedan bli problem så kan jag lämna tillbaks dem :)

lennart[/QUOTE]

Kraftiga botier och smala diskusar? ;)
Nämen.. några problem med att diskusarna inte hinner äta? Botier är väl rätt duktiga på att roffa åt sig mat om jag har förstått det rätt.[/QUOTE]
Närå,de funkar bra.botiorna är som discus,liten mage så de vill äta jämt..
däremot så har jag tio långsträckta pansarmalar i karet.
Dessa har gått en månad nu med grytlocken.
Dessa firrar åker nog ur,de far efter sidorna på discusarna,ser att de blir stressade.corydoras går bra men de vet du säkert redan.
Jag skall i med tio till jag bara jag lyckas få upp dom långsträckta rackarna.
Kanske även flera praktisar,dessa är ju oxå duktiga att städa botten.

Jag tror att det är väldigt noga att ha många bottenstädare,jag slamsuger nästan aldrig i botten.
Törs inte göra det efter mina nitritspikar,jag höll karet för rent.
Jag pratade just om detta med en kille som hr sysslat med akvarium i 20 års tid,han slamsuger aldrig botten,han menar att det bara är av ondo!

lennart
#85 - 2 december 2005 21:49

däremot så har jag tio långsträckta pansarmalar i karet.

Dessa har gått en månad nu med grytlocken.

Dessa firrar åker nog ur,de far efter sidorna på discusarna,ser att de blir stressade.

mm det var precis så min ena botia gjorde.. körde upp och ner efter sidorna på discusarna så dom blev stressade.
#86 - 2 december 2005 22:14
Vissa botior, algätare, gibbiceps o vissa andra L-malar lär sig detta. Det är bara att ta bort dom, om man vill ha fungerade diskus vill säga.
#87 - 2 december 2005 23:00
[QUOTE=kaj.p]Vissa botior, algätare, gibbiceps o vissa andra L-malar lär sig detta. Det är bara att ta bort dom, om man vill ha fungerade diskus vill säga.[/QUOTE]

Vad säger experten då? Är det lönt att testa, eller ska man skippa det?

Skulle förresten hälsa från Johan från Huskvarna! Han påstår sig känna dig ;)
#88 - 3 december 2005 00:00
[QUOTE=y0da][QUOTE=kaj.p]Vissa botior, algätare, gibbiceps o vissa andra L-malar lär sig detta. Det är bara att ta bort dom, om man vill ha fungerade diskus vill säga.[/QUOTE]

Vad säger experten då? Är det lönt att testa, eller ska man skippa det?

Skulle förresten hälsa från Johan från Huskvarna! Han påstår sig känna dig ;)[/QUOTE]
Upp till var o en men jag är allergisk mot att blanda fisk från olika biotroper.:)
O sen visst känner jag Johan, men Huskvarna är det inte Jönköping ??
#89 - 3 december 2005 00:27
Mjo..men praktbotier ska väl vara ett ok biotopbrott ändå ;)

Jönköping kanske det är ja.. han snackade om nån i huskvarna han födde upp diskusar med har jag för mig..
#90 - 3 december 2005 00:58
[QUOTE=y0da]Mjo..men praktbotier ska väl vara ett ok biotopbrott ändå ;)

Jönköping kanske det är ja.. han snackade om nån i huskvarna han födde upp diskusar med har jag för mig..[/QUOTE]

Blanda asien med SA är inget för mig tycker sedan att botian är en stirrig fisk som inte passar i ett diskuskar. Men som sagt var o en gör sitt val.
Johan är http://www.discusfish.nu/ Den som läst den har kommit långt.
#91 - 12 december 2005 19:45
Ok, nu ligger det till så här. Jag letar förbrilt efter två mycket snygga "marlboro red", "blood red", "green-sunset red spot", "red" eller nått liknande av dessa. Tyvärr är det "snålt" med dessa vackra discus här omkring i Västmanland. Känns nästan som om man får sätta sig och åka neråt sverige. Nu vill jag ha lite tips om det kan finnas nån av dessa i storlek 14cm plus runt nedre trakterna. Alla tips är varmt välkommna!! "green-sunset" står mycket högt på listan..

//Camilla
#92 - 12 december 2005 23:23
Om man vill så kan man gå in på www.simontorp.se och kolla vad man vill ha och sen kan man ju beställa detta hos en av deras återförsäljare. Länk direkt till deras urval av Diskus har ni här http://www.simontorp.se/sub_produkter/produkter_lista.asp?list=produktgrupp&key=5001&name=Diskus Hoppas ni har nöje av det.Sen är det bara att kolla vilka återförsäljare som finns närmast på deras sida.

/Janne
Bilagor:
#93 - 13 december 2005 07:18
Tackar! Har vart in på deras sida, men jag kommer nog att sätta mig i bilen och köra neråt för att se vad jag köper för att vara på säkra sidan. När man har vart runt här om kring blir man lite rädd vad man kan få i påsen när man inte har sett fisken!
Åleds och Simonstorp är de alternativ jag har nu. En titt hos Kaj.P vore ju inte heller fel...

//Camilla
#94 - 13 december 2005 12:25
Ja varsågod,det var så lite så.Men man kan kanske höra med återförsäljaren om det går bra att låta bli köpet av fiskarna om man inte är helt nöjd. Man vill ju inte ha ett par fiskar som är sjuka eller fula i sitt kar.Dock så vad jag har sett så har fisk från Simontorp varit i utmärkt skick.Kan visserligen bero på att akvarierna i just den butiken jag brukar vara hos sköts alldeles utmärkt.

/Janne
#95 - 15 december 2005 08:59
Jag kommer nog att ge mig neråt efter Januari. Just nu finns inte tid och så vill jag inte ge mig av förrens jag födit... (januari) Skall fortsätta leta efter den perfekta diskusen i alla fall! :)

//Camilla
#96 - 15 december 2005 13:31
Då får man önska dig en god jakt efter diskusen. Och lycka till med det kommande barnet... :)

/Janne
#97 - 16 december 2005 10:22
Tackar!! :)
En liten fråga ang. de små diskusarna. Mycket utav det man sett här omkring av de mindre diskusarna stl: 5-8cm ser sotiga ut. Ojämn färg osv. Är det något som försvinner i mer vuxet tillstånd? Vissa av försäljarna säger att det växer bort osv. Men vist har jag sett vackrare diskus en dem.. :confused: Man är ju ny i området och eftersom man endast har sett mer vackra diskus neråt än här omkring blir man ju lite fundersam.

//Camilla

Annons