"Discustek" - 540 liter

#1 - 28 januari 2009 23:39
Hej!
Nu är det äntligen nära uppstart av karet som har stått på golvet i vardagsrummet i 4-5 månader. Flickvännen har inte varit glad... :D

Men nu är det snart dags! Har redan kommit en bra bit på vägen.
Har målat aluramen samt aluställningen svart,
silikonat fast bakgrundsmodulerna,
skurit filtermatta, införskaffat powerheads och börjat fylla på med sand.
bilder på detta finns här:
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/5malatsand.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/1bakgrund.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/2bakgrund.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/3filtermatta.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/6sand.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/4filterkub.jpg

Nu återstår bara: fylla på med mer sand, tömma akvariet bakom, köpa doppvärmare och på nåt sätt gömma den, flytta karet till rätt plats, fylla på med vatten och släppa i fiskarna!

Tänkt fiskbesättning är:
4 st Satanoperca Leucosticta.
6 st Diskus av någon naturfärgad variant. (väldigt sugen på alenquer eller santarem efter att ha sett Vivans och c903...s projekttråd) :D
4 st fjärilar
30-40 av nån trevlig tetra (lutar åt vinkeltetra. Än en gång starkt inspirerad av Vivans tråd)

Tips, råd samt kritik mottages varmt medans uppstarten pågår, gillar ni det inte efteråt får ni gärna hålla det för er själva så jag slipper ångest... :D
#2 - 29 januari 2009 19:16
Vad har du tänkt dig för belysning i karet? något specifikt för växter eller för fiskarna? :)
#3 - 29 januari 2009 19:22
har köpt en heltäckande ramp med 4 lysrör... blir 4 aquarelle... :D
#4 - 29 januari 2009 19:25
kul att lite fler prövar diskus :) vad har du tänkt för växter/inredning? har du funderat på att köra VF? naturliga färger slår lätt karamellpapper btw!
#5 - 29 januari 2009 19:30
Blir inte det för mkt ljus för ett discuskar, eller är det lagom? behöver belysningen anpassas efter arterna?
#6 - 29 januari 2009 19:33
Inga karamellpapper... Men inte vf heller... Känns som om de är lite för svåra att hålla... Tänkte köra någon naturfärgad men svenskodlad... Får se vad det blir... Ska besöka BL diskus i Helsingborg o titta där tänkte jag... Verkar ha vettiga priser... iofs så är de bara 7 cm men jag känner inte att jag vill odla eller nåt sånt så det får ta den tid det tar för dem att växa upp...
#7 - 29 januari 2009 19:34
Yeah, du fick tag på dina moduler till slut, gott snack ju!
Tänkte först, - "ska han ha karet mitt i rummet eller..."
sen läste jag lite till...
Blir sjysst detta e jag helt säker på!
Vad har du i karet bakom?
#8 - 29 januari 2009 19:36
Big_Sal skrev:
Inga karamellpapper... Men inte vf heller... Känns som om de är lite för svåra att hålla... Tänkte köra någon naturfärgad men svenskodlad... Får se vad det blir... Ska besöka BL diskus i Helsingborg o titta där tänkte jag... Verkar ha vettiga priser... iofs så är de bara 7 cm men jag känner inte att jag vill odla eller nåt sånt så det får ta den tid det tar för dem att växa upp...

Gör du helt rätt i!
Har man fiskarna sen "barnsben" så uppskattar man de mer i längden, skulle de sen börja pilla på varandra så e d bara BONUS! :p
#9 - 29 januari 2009 19:47
NIC skrev:
Gör du helt rätt i!

Har man fiskarna sen "barnsben" så uppskattar man de mer i längden, skulle de sen börja pilla på varandra så e d bara BONUS! :p

Ja precis så jag tänkte... Har dock hört att diskusar ska vara svåra att driva upp... Får väl anstränga mig hårdare helt enkelt... :D
#10 - 29 januari 2009 19:48
Joana skrev:
Blir inte det för mkt ljus för ett discuskar, eller är det lagom? behöver belysningen anpassas efter arterna?

Jo det är mycket men har tänkt ha en del flytväxter också... så det blir nog lagom... :)
#11 - 29 januari 2009 19:50
Big_Sal skrev:
Jo det är mycket men har tänkt ha en del flytväxter också... så det blir nog lagom... :)

Vill du ha salvinia, "andmat" så hojta till, du får allt jag har om du vill!!! :p:d
#12 - 29 januari 2009 19:54
NIC skrev:
Yeah, du fick tag på dina moduler till slut, gott snack ju!

Tänkte först, - "ska han ha karet mitt i rummet eller..."

sen läste jag lite till...

Blir sjysst detta e jag helt säker på!

Vad har du i karet bakom?

I karet bakom har jag lite av en fisksoppa... Har en grupp Ellioti varav två har bildat par och leker regelbundet. Sen så har vi lite sorgmanteltetror. siamesiska algätare, klippräkor och självklart de fem tigerbarberna som min kära flickvän var så snäll och överraskade mig med... visste inte om jag skulle skratta eller gråta... hahaha

vill egentligen behålls elliotisarna men de är nog i stirrigaste laget för diskus o jordätarna...

Ska dock tömma karet i morgon och då ska allt lämnas till en trevlig akvarieaffär här i närheten... Nån som e sugen på att hämta lite fisk kan skicka PM... ingen annonsering om det skänks bort gratis väl? :)
#13 - 29 januari 2009 19:55
NIC skrev:
Vill du ha salvinia, "andmat" så hojta till, du får allt jag har om du vill!!! :p:d

haha tack ska du ha... det är den där fina växten som alla vill bli av med va? hahaha
#14 - 29 januari 2009 19:55
Big_Sal skrev:
I karet bakom har jag lite av en fisksoppa... Har en grupp Ellioti varav två har bildat par och leker regelbundet. Sen så har vi lite sorgmanteltetror. siamesiska algätare, klippräkor och självklart de fem tigerbarberna som min kära flickvän var så snäll och överraskade mig med... visste inte om jag skulle skratta eller gråta... hahaha

Ska dock tömma karet i morgon och då ska allt lämnas till en trevlig akvarieaffär här i närheten... Nån som e sugen på att hämta lite fisk kan skicka PM... ingen annonsering om det skänks bort gratis väl? :)

Du e nog safe, du nämnde ju PM..
#15 - 29 januari 2009 19:57
Big_Sal skrev:
haha tack ska du ha... det är den där fina växten som alla vill bli av med va? hahaha

Yup!
Tack så mycket Nå Nirvana NU... [:-177];):p
#16 - 29 januari 2009 20:02
Hahaha du får skaffa slöjstjärt... de äter tydligen det... :D
#17 - 29 januari 2009 20:08
Big_Sal skrev:
Hahaha du får skaffa slöjstjärt... de äter tydligen det... :D

Förvisso men, bläh för dessa skadeskjutna simmare!
Tjejen hade en sådan simmande i ett av mina kar för ett tag sedan, en golfbollsvariant till på köpet... Usch säger jag bara... *ryser*
Men tack för tipset... ;):p
#18 - 30 januari 2009 23:34
Nu har jag tömt ut det lilla akvariet och lämnat fiskarna till affären, alla utom elliotisarna som jag ska ha kvar ett tag till ;) Kändes faktiskt lite sorgligt att lämna dem... trodde inte jag skulle vara så blödig faktiskt... men men.

Det nya karet är flyttat till rätt plats och fick panikstartas innan jobb(blev ändå 5 min sen.) Så nu står det och puttrar hemma med gamla innerfiltret och doppvärmare, 4 elliotisar och en vattennivå på ca 15 cm. Kom på nu på jobbet att jag glömde loda in det pga stressen att komma iväg till jobb. Får göras i morgon och eventuellt får jag väl tömma ut lite vatten ur det...

Bilder kommer när bilder är tagna...
#19 - 30 januari 2009 23:54
Big_Sal skrev:
Nu har jag tömt ut det lilla akvariet och lämnat fiskarna till affären, alla utom elliotisarna som jag ska ha kvar ett tag till ;) Kändes faktiskt lite sorgligt att lämna dem... trodde inte jag skulle vara så blödig faktiskt... men men.

Det nya karet är flyttat till rätt plats och fick panikstartas innan jobb(blev ändå 5 min sen.) Så nu står det och puttrar hemma med gamla innerfiltret och doppvärmare, 4 elliotisar och en vattennivå på ca 15 cm. Kom på nu på jobbet att jag glömde loda in det pga stressen att komma iväg till jobb. Får göras i morgon och eventuellt får jag väl tömma ut lite vatten ur det...

Bilder kommer när bilder är tagna...

E grymt sugen på att se hur det har blivit, eller snarare kommer att bli!
Med all den planeringstiden så känns det som att du i detalj vet hur du ska ha det. Men sen dyker det alltid upp andra ideer när man väl håller på...
#20 - 31 januari 2009 11:40
Mr BigSal !!

Ett tips från en f.d diskustok e att om du ska ha ett gäng små för uppväxt så e de inte riktigt rätta vägen o gå genom att dra upp dom i ett inrett kar.
Dom kommer att behöva massvis med näringskraftigt käk och massor av vattenbyten såvida du inte ser fram emot att nån eller några halkar efter och stannar i växten.

Det optimala är att lägga lite mer cash på dom redan från början och på så vis se till att köpa lite större , runt 10-11 cm e lagom för nybörjare om man åtminstone ska ha inredning.

Ska du köpa ett 10 tal mindre o dra upp i size så är det bättre att göra det i ett mindre kar på runt 200 liter och mata massor o byta massa vatten.

Skippe småfisken annars ;)
#21 - 1 februari 2009 21:03
drd skrev:
Mr BigSal !!

Ett tips från en f.d diskustok e att om du ska ha ett gäng små för uppväxt så e de inte riktigt rätta vägen o gå genom att dra upp dom i ett inrett kar.

Dom kommer att behöva massvis med näringskraftigt käk och massor av vattenbyten såvida du inte ser fram emot att nån eller några halkar efter och stannar i växten.

Det optimala är att lägga lite mer cash på dom redan från början och på så vis se till att köpa lite större , runt 10-11 cm e lagom för nybörjare om man åtminstone ska ha inredning.

Ska du köpa ett 10 tal mindre o dra upp i size så är det bättre att göra det i ett mindre kar på runt 200 liter och mata massor o byta massa vatten.

Skippe småfisken annars ;)

Oki tack för varningen. Ska ta mig en ordentlig funderare... Kommer ändå dröja ett tag tills diskusen inköps då jag inte har lodat in karet och jobbat i helgen så det har inte blivit av att man fixat med det... Skönt att det finns mer erfarna människor så slipper man göra missarna själv... Annars kanske man kan inreda spartanskt i början o se sen... Den som lever får se! :)
#22 - 5 februari 2009 20:02
Nu har det hänt en del!

Testade först en del olika positioner med rötter o grejer.
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/testavintredning.jpg

Sen när jag var ganska nöjd så fylldes vatten på:
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/pafyllning.jpg

Efter ett dygn var tempen uppe i önskade 27-28 grader och mina elliotisar som jag hade innan fick flytta över till nya karet. Snacka om att de ser små ut nu!!
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/ellioti2.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/ellioti.jpg
(mkt svårfotade krabater)

Dagen efter fick mina nyinköpta Satanoperca Leucosticta F1 flytta in... 4 st blev det sammanlagt...
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/satanoperca.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/satanoperca.jpg

Idag på väg från skolan passade jag på att köpa en kruka anubias och två krukor javamossa. Har även två svärdsplantor från gamla akvariet som jag sparat. Får se om de klarar sig utan att bli uppgrävda.

Fäste de nya växterna i rötter med lite fiskelina. Inte alls så lätt som det låter!!!
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/anubias.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/javaormbunke.jpg

Här är slutresultatet :D
http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/igang.jpg

Det är så klart inte helt färdigt än så länge... ska nog i mer rötter o mer växter får se hur det blir.
#23 - 5 februari 2009 20:08
Efter att ha studerat firrarna en stund så ser jag att jordätarna har små hål i huvet. Är lite orolig för om det är Hål-i-huvet-sjukan... Har hört att när den e botad så finns hålen kvar och fisken kan leva som vanligt. Men hur ser man om den är pågående eller botad?

http://i424.photobucket.com/albums/pp326/Biag_Sal/Projekt/halihuvet.jpg
syns ganska bra på denna bilden.
#24 - 5 februari 2009 20:24
Fina krabater du har inhandlat män!
Gott att du fått igång karet, så jäkla kul att dra igång kar, sitta och fundera ut inredning, gömställen osv..
Jääädrar vilka snygga elliotisar!!! :)
#25 - 11 februari 2009 16:13
Köpte ett stim på 20 vinkeltetror, men fick 21! :D
De såg inte så små ut i affären, men när de väl hamna i akvariet ser man att de måste nog vara yngel, eller i alla fall väldigt unga ungfiskar. Stimmet blir mindre dag för dag och Elliotisarna ser runda o mätta ut på morgonen... :D Men ack vad fint de stimmar! en liten fiskklump som simmar fram o tillbaka...

Dyrt levandefoder med andra ord. Hoppas att resterande 14 klarar sig och blir lite större. Då kan man nog utöka stimmet senare också...
#26 - 11 februari 2009 16:24
Big_Sal skrev:
Köpte ett stim på 20 vinkeltetror, men fick 21! :D

De såg inte så små ut i affären, men när de väl hamna i akvariet ser man att de måste nog vara yngel, eller i alla fall väldigt unga ungfiskar. Stimmet blir mindre dag för dag och Elliotisarna ser runda o mätta ut på morgonen... :D Men ack vad fint de stimmar! en liten fiskklump som simmar fram o tillbaka...

Dyrt levandefoder med andra ord. Hoppas att resterande 14 klarar sig och blir lite större. Då kan man nog utöka stimmet senare också...

Haha!!
Känner igen det där...
#27 - 11 februari 2009 16:37
Jo det där med att stimmen blir mindre o mindre har man ju råkat ut för :D :D

Värst var det nog när ett 100 tal kardinaltetror försvann på några veckor och hamna i vf altum o diskusmagar :(
#28 - 11 februari 2009 19:01
Haha samma har hänt mig. Köpte 80 kardinaltetor. Borta allihop! Men scalarerna växte fort....
#29 - 19 februari 2009 12:06
6 eller 7 vinkeltetror kvar nu... :( Har bestämt mig för att avvakta med fler inköp till auktionen i malmö, dels för att man kanske kan fynda lite, dels för att ge karet en chans att gå in sig lite... :)

puss o kram så länge.
#30 - 19 februari 2009 18:49
Jag skulle inte skrivit det förra inlägget, idag när jag kom hem såg jat att två av mina ellioti var väldigt mörka i färgen. Precis som jag trodde så hade de lekt!
Bild 1 är på pappa!
Bild 2 är på båda föräldrarna
bild 3 är på mamma.

Hoppas bara de inte är för aggro mot jordätarna som går i karet...
#31 - 19 februari 2009 21:37
Big_Sal skrev:
Jag skulle inte skrivit det förra inlägget, idag när jag kom hem såg jat att två av mina ellioti var väldigt mörka i färgen. Precis som jag trodde så hade de lekt!

Bild 1 är på pappa!

Bild 2 är på båda föräldrarna

bild 3 är på mamma.

Hoppas bara de inte är för aggro mot jordätarna som går i karet...

Jädrar vilken snygg lekdräkt!!
Vad ska du nu göra med alla di små...?
Dina jordisar kanske tar hand om "problemet".
#32 - 19 februari 2009 21:51
Jädrar vilka fina lekbilder! Hua, va gôtt!:)
#33 - 20 februari 2009 15:53
NIC skrev:
Jädrar vilken snygg lekdräkt!!

Vad ska du nu göra med alla di små...?

Dina jordisar kanske tar hand om "problemet".

Ja det är en fin firre faktiskt. Tror inte jordätarna kommer göra något faktiskt, inte dagtid i alla fall. De kommer inte i närheten trots att de är minst dubbelt så stora. De får gå som vanligt så får vi se, Det största hotet är de andra elliotisarna skulle jag tro faktiskt...
#34 - 20 februari 2009 15:55
MaxB skrev:
Jädrar vilka fina lekbilder! Hua, va gôtt!:)

Hehe tack ska du ha, av ca 90 bilder var de de ända som var uppläggningsbara men att kalla dem för jättefina e väl o ta i... Men träning ger färdighet o vem vet i framtiden man kanske kan vara med i fototävlingen också... :)
#35 - 20 februari 2009 17:28
Big_Sal skrev:
Hehe tack ska du ha, av ca 90 bilder var de de ända som var uppläggningsbara men att kalla dem för jättefina e väl o ta i... Men träning ger färdighet o vem vet i framtiden man kanske kan vara med i fototävlingen också... :)

De bilderna e bättre än vad jag nånsin tagit och jag kom femma senast... :d
Bilagor:
#36 - 20 februari 2009 18:18
Kul med lek så snabbt! ;)
#37 - 21 februari 2009 14:40
ankan94 skrev:
Kul med lek så snabbt! ;)

Ja det är skitskoj faktiskt... Problemet är att de är ganska aggro nu bara och mina dubbelt så stora jordätare är förpassade till andra sidan 540-literskaret... Men grymt skoj att se hur duktiga de är på att vakta... :)
#38 - 21 februari 2009 14:42
NIC skrev:
De bilderna e bättre än vad jag nånsin tagit och jag kom femma senast... :d

Haha då kanske man kan ställa upp, dock måste det komma ett passande tema... Växttemat är skitsvårt juh...
#39 - 2 mars 2009 18:08
Liten update.
Ellioti-ynglena är frisimmande och många är kvar! Så länge var de aldrig kvar i det gamla karet, kanske de feta sorgmantlarnas glupska närvaro hade en del med saken att göra. :) Föräldrarna sköter det ypperligt. Dock matar jag inte med nåt speciellt. Verkar vara en del pyttesmå partiklar i frysfodret jag ger som yngelsvärmen äter av. Jaja får se hur länge det håller.
Ska göra mig av med dessa snygga, men stirriga fiskar så fort ynglena är borta, för att göra plats åt lite diskusar.

Har även rensat ut en halv spann hornsärv. Växer galet snabbt! Har även bundit fast en hel del javamossa på diverse rötter. Dock ser man tråden ganska tydligt. Får hoppas att den tar sig snart så slipper man det störande momentet i framtiden.
#40 - 2 mars 2009 18:15
låter spännande! Blir kul att följa fortsättningen, mer bilder!
#41 - 2 mars 2009 18:19
Ja det här med bilder...
Alltid kul o se andras bilder men inte lika skoj att lägga upp. Men eftersom man ber andra om bilder och inte vill vara hycklare får jag nog ta mig i kragen o fota lite mer... :) Dock svårt att fota välkamoflerade yngel... :)
#42 - 2 mars 2009 21:43
Snyggt kar Big Sal,när blir det diskusar???
#43 - 3 mars 2009 00:16
Köpte för några dagar sen 4 st Marisa Rotula som städare, men de har bara legat apatiska och inte gjort något så jag trodde inte de skulle klara sig. Glömde bort dem och nu har de "lekt". Hoppas det inte blir snäckinvasion nu... :)

Har även försökt att fota ynglena. Blev sådär... de är svårfotade. Man ser att ett av dem bajsar, så de får nog i sig nån mat.

Och slutligen en helbild på karet, fortfarande fattas en del inredningsmässigt... Ett akvarium blir ju aldrig klart :)
#44 - 3 mars 2009 00:21
Snyggt kar Big Sal,när blir det diskusar???

Tack ska du ha! Dels när elliotisarna är borta, dels när plånboken tillåter... Ska inte säga något datum haha, blir bara besviken då, får ta det när det kommer. Dina diskusar är inte helt fula... :)
#45 - 3 mars 2009 09:25
Det blev ju riktigt snyggt med modulerna och den slingrande roten!!
Vad har du mer tänkt ha som inredning?
#46 - 3 mars 2009 09:37
NIC skrev:
Det blev ju riktigt snyggt med modulerna och den slingrande roten!!

Vad har du mer tänkt ha som inredning?

tack ska du ha!
Jo jag vet inte riktigt... lite mer rötter ska nog få plats... o lite mer växter också kanske... kruxet är ju att jordätare gräver en del så jordväxter är väl inte att tänka på, de två låga svärdsplantorna hade jag i det gamla karet och har satt in dem på prov, och än så länge verkar de hålla sig så vi får se om det blir nåt mer grönt i botten. Ett annat problem är de här snäckorna som var ett spontanköp i brist på Äppelsnäckor. Han i affären sa att de inte ska käka växter men en snabb sökning på internet har motbevisat honom, än har de inte gett sig på nåt så tiden får visa vem som har rätt...

Har inte så bråttom med att bli klar med inredning o dyligt för det är det som är kul, att spontanköpa lite här o där se karet växa fram.
#47 - 3 mars 2009 09:39
Big_Sal skrev:
tack ska du ha!

Jo jag vet inte riktigt... lite mer rötter ska nog få plats... o lite mer växter också kanske... kruxet är ju att jordätare gräver en del så jordväxter är väl inte att tänka på, de två låga svärdsplantorna hade jag i det gamla karet och har satt in dem på prov, och än så länge verkar de hålla sig så vi får se om det blir nåt mer grönt i botten. Ett annat problem är de här snäckorna som var ett spontanköp i brist på Äppelsnäckor. Han i affären sa att de inte ska käka växter men en snabb sökning på internet har motbevisat honom, än har de inte gett sig på nåt så tiden får visa vem som har rätt...

Har inte så bråttom med att bli klar med inredning o dyligt för det är det som är kul, att spontanköpa lite här o där se karet växa fram.

Du är en vis man salle! :)
#48 - 3 mars 2009 10:01
Big_Sal skrev:

Har du börjat fundera på "nästa" kar???
#49 - 3 mars 2009 10:04
Jäkla snyggt kar du har, kul idé med modulerna i bakgrunden.

Jag var hos BL Diskus i fredags och investerade.. han har inte sådär jättegott om discus hemma just nu, speciellt inte "naturfärgade". En hel del VF, men det ville du väl inte ha?
#50 - 3 mars 2009 10:21
Har du börjat fundera på "nästa" kar???

Haha nej, ett 540 i nuvarande lägenhet är nog smärtgränsen hos flickan, som trots allt uppskattar att titta på akvariet, dock inte lika intresserad när jag berättar om akvarierelaterade saker, typ vattenvärden, osv.

När man blir "vuxen" o tät sen i framtiden o har hus o grejer, ligger en akvariekällare högt upp på önskelisan däremot. :)

NIC skrev:
Du är en vis man salle! :)

Tack, man försöker!

Ouscazz skrev:
Jäkla snyggt kar du har, kul idé med modulerna i bakgrunden.

Jag var hos BL Diskus i fredags och investerade.. han har inte sådär jättegott om discus hemma just nu, speciellt inte "naturfärgade". En hel del VF, men det ville du väl inte ha?

Tack ska du ha, kan dock inte ta åt mig äran för idén. Finns ju en del kar med moduler, tycker däremot att det är snyggt och praktiskt. :)

BL Discus har jag tittat en hel del på. VF skulle ju vara det ultimata, dock kostar de ju en del och skall vara svårare att hålla, kanske i framtiden om man fastnar för plattfisken. På hemsidan står att de hade några santarem men skulle det bli en tripp upp kommer den föregås av ett samtal till BL. :)
#51 - 3 mars 2009 10:58
BL's hemsida stämmer inte för fem öre, den är enligt Bengt själv inte uppdaterad på flera år.

Jag blev lite förvånad över de förhållandevis låga priserna på VF diskus hos BL. De låg klart under de flesta av de odlade diskusarna i samma storlek.
#52 - 3 mars 2009 14:13
Ouscazz skrev:
BL's hemsida stämmer inte för fem öre, den är enligt Bengt själv inte uppdaterad på flera år.

Jag blev lite förvånad över de förhållandevis låga priserna på VF diskus hos BL. De låg klart under de flesta av de odlade diskusarna i samma storlek.

Låter mycket intressant...
Kan det bero på efterfrågan? I och med att de ska vara svårskötta så kanske de inte säljer förutom till entusiaster?
#53 - 4 mars 2009 20:32
Ser lovande ut! Kommer bli kanon!
Jag var på BL för ett tag sedan, såg några i mitt tycke kanonfina, relativt stora vf gröna (tror det var gröna, men det var ett tag sedan..) diskus som inte var så farligt dyra alls. Det var kanske samma du såg Ouscazz? Gick längst in i hörnet.
Flyttar snart till Höör förresten :)
#54 - 5 mars 2009 16:50
Ja BL ska man nog ta en tripp till. Utan tvekan... Men VF känns som ett stort steg!

ps. grattis till flytten!
#55 - 6 mars 2009 14:08
Matnil skrev:
Ser lovande ut! Kommer bli kanon!

Jag var på BL för ett tag sedan, såg några i mitt tycke kanonfina, relativt stora vf gröna (tror det var gröna, men det var ett tag sedan..) diskus som inte var så farligt dyra alls. Det var kanske samma du såg Ouscazz? Gick längst in i hörnet.

Flyttar snart till Höör förresten :)

Välkommen till byggden! =)
Ja, det var nog samma firrar vi såg, fast det gick VF i flera olika kar hos BL.

Hur har det gått Salle, har du pratat med BL ännu?
#56 - 6 mars 2009 15:04
nej nej, inte än, har lite halvstirriga centralamerikaner med yngel i baljan nu, Tänkte ge dem en chans att dra upp en kull iom att de inte fick det i den gamla baljan pga alla tetror o andra yngelkäkare. Så får vi se hur det går... Sen när de är klara ska de bort för att göra plats till nåra plattisar...
#57 - 6 mars 2009 15:28
Allrightythen...
#58 - 6 mars 2009 15:48
Satan vad snyggt det har blivit:)
#59 - 7 mars 2009 11:37
Big_Sal skrev:
Så får vi se hur det går... Sen när de är klara ska de bort för att göra plats till nåra plattisar...

Jag var nere och handlade sand i en stor och välkänd zoobutik strax utanför Lomma igår. De får in 150 Stendker-diskusar i veckan som kommer. Det gick några få diskusar i deras kar igår. Dyra men de såg väldigt fina ut.
#60 - 7 mars 2009 11:43
Ouscazz skrev:
Jag var nere och handlade sand i en stor och välkänd zoobutik strax utanför Lomma igår. De får in 150 Stendker-diskusar i veckan som kommer. Det gick några få diskusar i deras kar igår. Dyra men de såg väldigt fina ut.

Kan tänka mig att även de 150 nykomlingarna kommer kosta så det svider...
Den butiken vet hur man tar betalt...
#61 - 7 mars 2009 12:09
Kommer att bli ett toppen kar för diskusar Salle...
#62 - 7 mars 2009 12:44
NIC skrev:

Hijack!

Ibland, ibland inte... jag ringde dem igår och frågade efter Rådasand, skulle enligt uppgift på telefon kosta 218:-/25 kg säck.. tog tre säckar och gick till kassan... tjejen bakom disken scannade dem, 98:-/st... jag betalade, tog mina tre säckar och avlägsnade mig skyndsamt till bilen..

Hijack over!
#63 - 8 mars 2009 15:57
Satan vad snyggt det har blivit:)

Tack ska du ha Patrik! Det värmer!

Ouscazz skrev:

Har aldrig varit där faktiskt men det låter intressant, då får man åka dit o titta diskus, o passa på att kolla in butiken också. :)

NIC skrev:

Ja du o jag har ganska likartade åsikter angående priser... ;)

Kommer att bli ett toppen kar för diskusar Salle...

Tack ska du ha! Hoppas också på det... :)

Ouscazz skrev:
Hijack!

Ibland, ibland inte... jag ringde dem igår och frågade efter Rådasand, skulle enligt uppgift på telefon kosta 218:-/25 kg säck.. tog tre säckar och gick till kassan... tjejen bakom disken scannade dem, 98:-/st... jag betalade, tog mina tre säckar och avlägsnade mig skyndsamt till bilen..

Hijack over!

Haha det är rätta takter... :)
#64 - 8 mars 2009 15:59
Helt sjukt, utan att ha gett nåt speciellt yngelfoder, med andra fiskar i, har ca 25 yngel överlevt till idag. Föräldrarna är ganska aggro men de håller ett relativt litet revir. De små börjar mer o mer likna fiskar nu, ska bli kul o se om några klarar sig till föräldrarfri storlek... :)

Nu när de börjar simma lite mer är de helt omöjliga att fota, men sjukt söta när de pickar omkring på rötter och mossa. :)

Nej ska sova nu o ladda inför nattajobbet...
#65 - 9 mars 2009 00:20
Nu sitter man här o tråkar och kom på att jag gjorde en ganska trevlig?!?! upptäckt idag. På vattenytan i mina filtermoduler, där ytan är relativt still, såg jag pyttesmå vita saker som hoppade omkring. Någon som vet vad de är? Antar att de inte är farliga men skulle vara kul o veta ändå...

De håller sig alltså över ytan mha ytspänningen. För små för att se nån form på, bara vita prickar som hoppar.
#66 - 16 mars 2009 19:22
Uppdate:
Nu har algerna kommit, halva framrutan var ganska skitig och även sidorutorna, BTN-modulen är täckta av en tjock brun-grön matta... Köpte häromdagen ca 35 vinkeltetror och 4 pytteancistrusar.

Ancistrusarna har redan käkat ca hälften av algbeståndet... Foto på det fina stimmet kommer när rutorna är rena... :D
#67 - 16 mars 2009 19:27
Big_Sal skrev:
Uppdate:

Nu har algerna kommit, halva framrutan var ganska skitig och även sidorutorna, BTN-modulen är täckta av en tjock brun-grön matta... Köpte häromdagen ca 35 vinkeltetror och 4 pytteancistrusar.

Ancistrusarna har redan käkat ca hälften av algbeståndet... Foto på det fina stimmet kommer när rutorna är rena... :D

Skitkul att se hur de små munnarna har sicksackat sig igenom beläggningarna, vaknar upp och ser liksom streck på rutorna mellan algerna.
Detta karet SKA jag se live!! ;):p
#68 - 16 mars 2009 20:16
NIC skrev:
Skitkul att se hur de små munnarna har sicksackat sig igenom beläggningarna, vaknar upp och ser liksom streck på rutorna mellan algerna.

Detta karet SKA jag se live!! ;):p

Ja det är skitskoj faktiskt! Innan jag skaffade dem såg man ett enstaka snäckspår genom algskogen...

Du är hjärtligt välkommen, dock är det inte jättemycket att se... :)
*prestationsångest*
:D:D:D:D
#69 - 23 mars 2009 09:40
Nu är det inte skoj att hålla på med akvaristik!
För några dagar sen förlorade jag min första jordätare... :'( Han har varit svagast i gruppen redan från början, och när elliotisarna börja leka så tror jag han blev försvagad av deras försvarande. Han blev gradvis sämre, tillslut kunde han knappat hålla sig lodrätt. Gav honom ett saltbad men var nog försent ute... Dagen efter var en av de andra jordätarna dålig. Lite uppsvälld med vit trådig avföring. Även denna har simmat över till andra sidan... Ska försöka få tag på flagyl idag och medicinera... Får hoppas att de övriga två klarar sig... Inga av de andra fiskarna visar några symptom...
#70 - 23 mars 2009 10:12
Big_Sal skrev:
Nu är det inte skoj att hålla på med akvaristik!

För några dagar sen förlorade jag min första jordätare... :'( Han har varit svagast i gruppen redan från början, och när elliotisarna börja leka så tror jag han blev försvagad av deras försvarande. Han blev gradvis sämre, tillslut kunde han knappat hålla sig lodrätt. Gav honom ett saltbad men var nog försent ute... Dagen efter var en av de andra jordätarna dålig. Lite uppsvälld med vit trådig avföring. Även denna har simmat över till andra sidan... Ska försöka få tag på flagyl idag och medicinera... Får hoppas att de övriga två klarar sig... Inga av de andra fiskarna visar några symptom...

Ah, shit vad tråkigt!!
Var det han med mörka fältet i plytet som lämnade in?
#71 - 23 mars 2009 10:16
NIC skrev:
Ah, shit vad tråkigt!!

Var det han med mörka fältet i plytet som lämnade in?

Han var nummer två... :( Riktigt tråkigt är det... Får hoppas att de resterande två klarar sig... I morse verkade de må toppen i alla fall. Men det kommer ju ganska snabbt när det väl kommer... De är helt enkelt för mesiga jämfört med elliotisarna... Är dock glad över att jag väntade med diskus...
#72 - 23 mars 2009 10:21
Big_Sal skrev:
Han var nummer två... :( Riktigt tråkigt är det... Får hoppas att de resterande två klarar sig... I morse verkade de må toppen i alla fall. Men det kommer ju ganska snabbt när det väl kommer... De är helt enkelt för mesiga jämfört med elliotisarna... Är dock glad över att jag väntade med diskus...

Fasen vad trist!
Jag skrev ju ett hoppfullt svart i din tråd om killen med svarta fläcken... men, nu gick det så här ändå...
#73 - 23 mars 2009 11:53
MaxB skrev:
Fasen vad trist!

Jag skrev ju ett hoppfullt svart i din tråd om killen med svarta fläcken... men, nu gick det så här ändå...

Ja det minns jag. Tror att han hade klarat sig om det inte funnits stressande lekande fiskar i karet... Men det är lätt att vara efterklok... Får helt enkelt ta lärdom av det här och undvika i framtiden...
#74 - 23 mars 2009 20:27
Fattar ingenting! Här e jag ledsen över att mitt akvarium är sjukdomsdrabbat och är rädd att alla fiskar ska dö, har till och med vatt o köpt medicin idag...

Så kommer jag hem från skolan, då har min ellioti-pappa lekt med den lediga ellioti-honan. Tar en närmare titt på vinkeltetrorna så leker de också... Till och med mina två fjärilspar verkar vara sugna då de putsar frenetiskt och dansar för varandra...

Nu är där alltså två sjuka? Satanoperca Leucosticta som simmar omkring och måste ducka för de två mammornas försvars-attacker. Pappan vet inte vems parti han ska ta, fruns eller älskarinnans, han står mest och spänner sina gällock och ser farlig ut.

Lite bilder:
Äggläggning, Äggläggande hona, yngel som börjar likna en fisk.
#75 - 23 mars 2009 20:31
Blir konfunderad nu, ska jag medicinera och slå ut filtrena(filter i bakgrundsmoduler), och kanske döda ynglena, eller avvakta och riskera att resterande fiskar angrips och dör?

Den nya kullen spelar ingen roll hur det går, ville bara i alla fall ha en uppdragen kull med de här vackra fiskarna innan de går vidare till nån annan. Kan man kanske ta bort rommen och få föräldrarna att lugna ner sig och sluta vara aggro?

Fan har ingen aning alls alltså...
Bilagor:
#76 - 23 mars 2009 23:00
Väldigt blandad historia detta Salle.., vet inte om man ska gratta eller beklaga, så jag gör bådadera!!
Eftersom du inte bryr dig om den nya kullen så skulle du väl i princip kunna ta bort rommen och lägga i ett annat kar om du har möjlighet till det elr nåt..
Verkar ju nästan vara nåt inbördes skrafs på gång med jordätarna eftersom alla de andra bedriver otukt. Hmm, ja vad ska man säga..??
Kul med smått i alla fall!

Ps. SATAN vad snygg lekdräkt dina ellisar har!!!
Lycka till med allt och hoppas verkligen att det går bra med jordisarna!!!
#77 - 24 mars 2009 10:06
Efter många om och men bestämde jag mig för att medicinera... Tog ut två hinkar av filtermaterialet innan så att det får ligga i akvarievatten... Resten ligger kvar i modulerna(säkert två hinkar till). Efter tre dagar skall man enligt förpackningen göra ett 80% VB. Då passar jag på och tar upp elliotisarna också så slipper jordisarna bli stressade nåt mer.

Fortsättning följer...
#78 - 24 mars 2009 10:13
Söt katt på bild nr 4 ;P
#79 - 24 mars 2009 11:31
Söt katt på bild nr 4 ;P

Hehe ja det är hon... Medina heter hon...
#80 - 12 april 2009 08:38
Kör en liten update nu. Karet verkar vara friskt igen... 3 av 4 jordätare döda, den fjärde verkar i alla fall vara stark som fan, håller sig framme vid mat och ger elliotihannen en match när han kaxar.

Elliotisarna är inne på tredje leken men ägg/yngel blir uppätna av den kullen som håller på att växa upp. Ganska skönt för aggressiviteten försvinner när de inte har något att försvara. Den fjärde och minsta elliotin som jag misstänkte var en liten utstött hane verkar vara just en hane. Han uppvaktar den honan som är ledig för tillfället... Återstår att se.

Ancistrusarna växer så det knakar, har gått från ca 4 cm till ca 6 cm och käkar outtröttligt på allt...

Har i veckan rensat ut en halv spann med andmat till mina posthornssnäckors förfäran. Finns ingen mat vid ytan längre. Innan satt de där och käkade blad efter blad i timtal. Har bestämt mig för att försöka utrota den aktivt nu med rensning varje vecka. Allt började med fyra blad :(
#81 - 12 april 2009 09:45
pilska filurer i ditt kar tydligen :)
Det är ju när de leker, man känner att man gör något rätt.
#82 - 18 juni 2009 00:20
updatering...
Andmaten verkar äntligen ha gett med sig, den håller sig på en acceptabel nivå i alla fall. Har lite alger på framruta som varken ancistrus eller snäckor tar... men anubiasen den smakar super tycker snäckorna, får göra mig av med dem då de äter allt grönt i karet. För att bli kvitt algerna får jag väl skaffa en algskrapa. Några tips på bra grejer? Ska nu när man har sommarlov ta tag i akvariet lite då jag senaste tiden inte haft tid.

Har ändrade planer på besättning, då ekonomi och allmän slarvighet från min sida nog inte tillåter diskus, som det ser ut i mitt huvud ska det få gå leopoldi-skalarer i karet och komplettering av jordätare. Men vem vet kanske det ändrar sig igen då diskussuget fortfarande ligger o gnager i bakhuvudet. Jobbigt det här...

Kul med missvisande namn på tråden i alla fall...

Slut för idag. Trevlig midsommar på er alla!
#83 - 4 augusti 2009 08:51
Då så! Nu har Elliotisarna är nu bortskänkta, och 5 st VF Pterophyllum Leopoldi simmar nu i karet. Bilder kommer antagligen i kväll då jag har skrapat rutorna... :)

Framtida planer för akvariet:
Komplettera min grupp Satanoperca Leucosticta.

Införskaffa rikligt med Vallisneria sp "Mini Twister"

Skaffa ett stim på ca 20 av någon trevlig Corydoras, är lite inne på Sterbai.

Eventuellt ett gäng av någon levandefödare som levererar yngel till de nya skalarerna.
#84 - 4 augusti 2009 16:49
låter trevligt, bilder!
Själv ska jag hämta diskus imorgon ;)
#85 - 4 augusti 2009 20:16
Får bli imorgon orkar inte idag... :(

Och grattis till dina firrar! Läste om dem i din tråd, blir nog superbra
#86 - 13 augusti 2009 21:57
Här kommer de utlovade bilderna... Nån vecka försent bara :) De är ganska dåliga då de togs precis innan släckningstid...
#87 - 13 augusti 2009 21:59
Har lagt märke till ett roligt beteende hos de nya skalarerna. De följer efter jordätaren när den letar föda på botten och käkar upp dennes smulor som den rör upp. Är detta vanligt bland skalarer eller kan det vara ett inlärt "vilt" beteende??
#88 - 27 augusti 2009 18:12
Löning och dags för lite nytt i karet!

Köpte 10 st corydoras sterbai, kändes som många men försvinner i karet och syns knappt... får se om de kommer fram när de vant sig vid burken...

Köpte även tre plantor vallisneria, vet inte vilken det är men den är ganska bredbladig. Har aldrig haft Vallisneria innan så det ska bli kul o se hur den tar sig...

Min javamossa är ganska äcklig... den växer på bra och har mycket av den men den är cyanotäckt... funderar på att bara avvakta o se om det lägger sig annars får man väl gå in med saxen...

Såg riktigt snygga svärdbärare som jag aldrig sett innan, små var de och skulle inte bli mycket större... Verkade vara någon annan art än den vanliga, kostade 121 kr paret... skall nog inhandlas vid ett senare tillfälle... :)
#89 - 27 augusti 2009 18:55
lovely, Sterbai är så underbart fina! Själv också sugen på ett gäng, men har nog överskridit akvariebudgeten för ett tag och jag ska ju ha en digital ph-mätare oxå.... Var har du handlat?
#90 - 27 augusti 2009 20:13
Big_Sal skrev:
Såg riktigt snygga svärdbärare som jag aldrig sett innan, små var de och skulle inte bli mycket större... Verkade vara någon annan art än den vanliga, kostade 121 kr paret... skall nog inhandlas vid ett senare tillfälle... :)

Hmm, du skulle inte kunna ta reda på vad de små dyrgriparna heter?
#91 - 28 augusti 2009 14:02
Matnil skrev:
lovely, Sterbai är så underbart fina! Själv också sugen på ett gäng, men har nog överskridit akvariebudgeten för ett tag och jag ska ju ha en digital ph-mätare oxå.... Var har du handlat?

Ja de är superfina med sina orangea fenor! Dessa var dessutom svenskodlade och riktigt tjocka o fina... Köpte dem på akvarietjänst, i deras nya butik... Den är kanske inte lika mysig som den förra men stor och fräsch och luftig. Kan tänka mig att det blir super när alla karen är up and going!

Min akvariebudget är borta för längesen... konstigt att man efter 25e varje månad är ute o härjar i zooaffärsdjungeln... :)
#92 - 28 augusti 2009 14:04
c90368 skrev:
Hmm, du skulle inte kunna ta reda på vad de små dyrgriparna heter?

Har nästan helt bestämt mig för att köpa dem nu... Var lite orolig att de skulle slinka ner i skalarernas mage, men eftersom man legat och tänkt på dem varje natt innan man somnar nu senaste dagarna får det nog bli en chansning... :)

Tidigast på måndag får du svar på deras namn... Då kommer antagligen lite bilder på dem också... :)
Bilagor:
#93 - 28 augusti 2009 15:04
Big_Sal skrev:

Köpte 10 st corydoras sterbai, kändes som många men försvinner i karet och syns knappt... får se om de kommer fram när de vant sig vid burken...

Köpte även tre plantor vallisneria, vet inte vilken det är men den är ganska bredbladig. Har aldrig haft Vallisneria innan så det ska bli kul o se hur den tar sig...:)

Jag har haft mina Sterbai en månad och dom kommer fram lite då och då
ibland är den 2-3 st och ibland hela gänget men så är där också lite gömmställen.:D

Tar inte vallisnerian sig är det nog dax att se över lite i burken;)
Jag gav upp jättevallisnerian för den höll på att ta över trots flitigt rensande.
Den vanliga vallisnerian som är kvar i karet är osså flitig på förökning.
#94 - 28 augusti 2009 16:34
Big_Sal skrev:
Har nästan helt bestämt mig för att köpa dem nu... Var lite orolig att de skulle slinka ner i skalarernas mage, men eftersom man legat och tänkt på dem varje natt innan man somnar nu senaste dagarna får det nog bli en chansning... :)

Tidigast på måndag får du svar på deras namn... Då kommer antagligen lite bilder på dem också... :)

Väntar med spänning!

Är nyfiken på dessa VF former av levandefödare, men tyvärr ser jag dom aldrig i handeln där jag bor.
#95 - 28 augusti 2009 16:41
c90368 skrev:
Väntar med spänning!

Är nyfiken på dessa VF former av levandefödare, men tyvärr ser jag dom aldrig i handeln där jag bor.

Vet dock inte om de är VF... Men de såg i alla fall vilda ut... :)

edit: Såg nu att du skrev former...
#96 - 31 augusti 2009 18:31
Idag har jag äntligen kunnat köpa svärdbärarna jag skrev om tidigare... Det var sista paret och den hette X. Nezahualcoyoti... En ganska söt liten prick, Mest gul med ett mörkt nätmönster... Ska fota lite i dagarna... Hoppas bara de växer till sig för de är inte stora... :)
#97 - 18 september 2009 09:00
liten uppdatering, Alla firrar mår bra men vill hemskt gärna utöka S. leucosticta antalet till minst 4. Hittar dem inte nånstans!

Svärdbärarna mår bra och honan börjar bli lite rund om magen. Får se om det blir något... :)

Köpte även lite endlers, 2 hanar o 3 honor så att de kan förse mina skalarer med lite levande foder. Fick även med några yngel som vinkeltetrorna slukade i ett nafs... Däremot ser jag ett yngel som har överlevt i javamossan. En riktig överlevare. Hoppas verkligen att de här VF leopoldi har sina jaktinstinkter kvar så att jag inte får yngelinvasion när endlershonorna är redo...

Sterbaierna verkar efter varje vattenbyte få fnatt, simmar längs med rutorna i timtal, dock ingen synlig rom... får se vad som blir av det hela...

Men kul är det med akvariun i alla fall... :)
#98 - 31 oktober 2009 11:43
Update: Köpte igår två st cryptocorynearter, en liten som enligt affären heter C. moehlmannii och en större lite brun som affären inte visste vad det var men jag gissar att det är C. wendtii "brown". Växter som finns i karet nu är alltså förutom ovanstående två: Javamossa, Javaormbunke, anubias, en rödaktig svärdsplanta som jag inte vet vilken art det är, en bredbladig vallisneria.

för övrigt verkar allt fungera bra, alla 10 C. sterbai är kvar. har sett ett yngel som jag misstänker är guppy, så yngel föds och äts :) Skalarerna verkar må fint, en av dem äter dock inte frysfoder, men flingor slukar den.
#99 - 31 oktober 2009 12:36
Snygga skalarer!

Själv ska jag snart starta ett nytt akvarium och ska "nog" ha skalare där så småningom.
Men jäklar vad svårt det är att bestämma sig för vilken. Just nu velar jag mellan såna du har och reedback,.. argh!

Gillar ditt kar skarpt!

Kan du inte slänga upp nån helbildare på karet igen?

Hälsningar D
#100 - 1 november 2009 13:06
Broddan skrev:
Snygga skalarer!

Själv ska jag snart starta ett nytt akvarium och ska "nog" ha skalare där så småningom.

Men jäklar vad svårt det är att bestämma sig för vilken. Just nu velar jag mellan såna du har och reedback,.. argh!

Gillar ditt kar skarpt!

Kan du inte slänga upp nån helbildare på karet igen?

Hälsningar D

Redbacksen är snygga som fan de också, jag valde dessa för att de får en superfin blå fläck på kinden. Ångrar inte mitt val alls, tycker de är super.
Trevligt att du gillar mitt kar, värmer i höstmörkret...
Skriver tenta i morgon så jag sitter o pluggar nu(borde inte kolla zoopet egentligen men vad gör man?), om jag i morgon efter tentan orkar skrapa rutan ren från alger blir det nog lite bilder, karet har förändrats en del sen sist.
#101 - 1 november 2009 20:34
Ska bli kul att se, gärna fler på spetsnosarna.

Lycka till på tentan!

Hälsningar D
#102 - 1 november 2009 21:51
tack :D
#103 - 3 november 2009 09:51
Nice kar du har!

Hur gick tentan? Tror det gick godkänt för mig iaf:p
#104 - 3 november 2009 11:00
Inge nytt plåtat på karet än Salle ?

Har du några diskus i karet än förresten ?
#105 - 3 november 2009 14:33
Nice kar du har!

Hur gick tentan? Tror det gick godkänt för mig iaf:p

Hehe tack detsamma :)
Vill inte ta ut nåt i förskott men det kändes helt ok. Tycker Clas var lite väl lurig på sina ställen men som sagt, den som lever får se :)
#106 - 3 november 2009 14:37
drd skrev:
Inge nytt plåtat på karet än Salle ?

Har du några diskus i karet än förresten ?

Nej tycker det är ett helt projekt att lägga upp bilder här på zoopet. :)
Först ska rutan putsas sen ska man försöka få någa "ok" bilder, sen ska det laddas upp. Har dock fått upp lusten igen när det blivit höstrusk så inom en snar framtid ska jag försöka ta o knäppa en serie.

Angående diskus har jag lagt ner den planen då jag är fattig student och det inte hade sett vackert ut på elräkningen med 30 grader varmt. Kör lite fina jordätare och VF skalarer i stället... :) Dina A. heckelis är förresten to die for... :)
#107 - 3 november 2009 17:38
Big_Sal skrev:
Dina A. heckelis är förresten to die for... :)

Dom är till salu Salle ;) :D
#108 - 2 december 2009 17:13
Här är en lite video jag spelade in i går med nya mobilen, som tydligen har världens sämsta kamera, men förutom det är den skittrevlig! Android ftw...

Som sagt kvallen lämnar en hel del att önska men man får en överblick över karet och hur det ser ut... :)

" target="_blank">
#109 - 2 december 2009 17:14
drd skrev:
Dom är till salu Salle ;) :D

Hehe där ser man, inte nöjd med dem eller? Mitt nästa fiskköp är en grupp Satanoperca leucosticta så att stackaren jag har slipper gå ensam. Finns ingenstans bara... Har letat överallt... :(
#110 - 2 december 2009 17:20
Jodå jag är nöjd som attans med dom fast nu håller jag på att tröttna på dom och vill ha mindre fisk i karet, jag vill ha ett stort stim kardinaltetror igen och dom vill jag inte mata heckeliin med ;)
#111 - 15 december 2009 20:27
Idag är en stor dag!
Satt i skolan och räknade när min mobil ringer, okänt nummer och jag svarar nyfiket. Peter från akvarietjänst, dina Satanopercor har kommit!
OJ OJ OJ vad glad jag blev!
5 st små S. leucosticta ca 5-6 cm simmar just nu lite stelt omkring i akvariet. Trodde att han som var ensam skulle bli skitglad men han verkar än så länge ganska sur. Jagar och bits och har sig. Får se om han lägger av när han har fått visa vem som e boss eller om det kanske är storleksskillnaden. För oj vad stor han är jämfört med de andra.

Kommer en bild på nyförvärven och en "helheltsbild" på karet.

Ps. Köpte dagen till ära en påse med levande vita mygglarver som uppskattades av alla invånare!
#112 - 15 december 2009 20:29
Vad tog peter för mygglarverna ?

Snygga småttingar btw Big Sal :D
#113 - 15 december 2009 20:34
Snygg rot/gren!
#114 - 15 december 2009 20:42
drd skrev:
Vad tog peter för mygglarverna ?

Snygga småttingar btw Big Sal :D

10 kr för en påse... Skulle säga att det var motsvarande 2 "tabletter" fryst om man jämför med fina fisken...

Men det gillades skarpt! Kul att se tetrorna "jaga"
#115 - 15 december 2009 20:42
Jenny_E skrev:
Snygg rot/gren!

Tack ska du ha!
#116 - 15 december 2009 20:43
Matade lite nu med flingfoder och ser att alla 5 vågar sig fram för att äta... *Glad*
#117 - 15 december 2009 22:08
Snyggt Salle!!
#118 - 16 december 2009 00:25
undrar bara lite vart diskusarna håller hus?
#119 - 16 december 2009 00:50

Projektet ändrades.
#120 - 16 december 2009 01:55
aha det missade nog jag när jag snabbläste igenom ialla inlägg
#121 - 16 december 2009 21:32
NIC skrev:
Snyggt Salle!!

Tack ska du ha! För första gången är jag nöjd med akvariet... :) Får se hur länge det håller innan jag vill ändra nåt mer... :)

Som NIC nämnde så sket jag i det, dels för att jag inte riktigt har råd att värma karet till 30 grader, dels för att jag i nuläget inte vill ha jättedyra, "känsliga" fiskar... hahaha student som man är. Såg faktiskt häromveckan riktigt fina tefediskusar i en butik här i malmö. Då blev jag faktiskt sugen igen men får nog inte plats i karet. Får bli ett projekt för framtiden helt enkelt... :)

Annons