diskus

#1 - 1 januari 2015 14:30
Hej en vän till mig har skaffat sig ett akvarium på 540 liter och köpt en fx6 filter .
Han är ganska novis på detta och litar på vad folk från vissa fb grupper rekommenderar.
Han vill ha diskusar I akvariumet.
Men en källa till honom hävdar bestämt att han även måste ha luftpump med ett svampfilter. ..

Stämmer detta ?!
#2 - 1 januari 2015 14:38
Nope :p Dock är ju discus inte direkt nå'n nybörjarfisk.
#3 - 1 januari 2015 15:15
Luftpump med svampfilter används främst när man har speciella odlings akvarium
#4 - 1 januari 2015 15:34
okej, det var mig han skrev om Jagge.

Jag pratade med någon som har 19st diskusar hemma, men kanske ska lägga ner diskusplanen och skaffa mig en annan rolig, större fisk. någon som kan rekommendera nån rolig fin stor fisk?
#5 - 1 januari 2015 16:04
Hej megax
Som Shepard skrev så Diskus ingen nybörjare fisk, och det beror på en hel del olika saker. Tycker absolut att du skall börja med något annat för att senare kanske börja läsa in dig på allt om denna grymt fina fisk.
Ang. vad du skall välja så tycker jag att du skall titta å läsa om det som finns här på Zoopet och känna efter vad som skulle passa just dig. Men är det stor fisk du är ute efter så tycker jag du skall läsa in dig på Scalare. Har varit och är en av topp 5 fiskarna för mig. Men sån tur är så är vi alla olika :).
Lycka till
// Tony
#6 - 1 januari 2015 16:09
megax skrev:
okej, det var mig han skrev om Jagge.

Jag pratade med någon som har 19st diskusar hemma, men kanske ska lägga ner diskusplanen och skaffa mig en annan rolig, större fisk. någon som kan rekommendera nån rolig fin stor fisk?

En annan ciklid som till sitt beteende liknar discus en del, men är betydligt billigare och mer lättskött (om man inte skaffar P. altum, ej att förväxla med P. scalarevarianten som felaktigt brukar säljas som Perualtum), är scalare. Den kan vara en bra inkörsport till discus, och i många fall så funkar de dessutom bra tillsammans, den dagen man känner att man är mogen att testa discus.
#7 - 1 januari 2015 16:20
Jag har 4st scalarer nu. och ville ha en till sort om man inte ska börja med diskus då, om jag förstod ditt inlägg rätt så var det den fisken du tipsade om redan?
Min tanke är sen när jag får mitt nya akvarie nästa vecka 540liter att jag kommer vilja ha 10st scalarer så småningom och en till fin stor/fin rolig fisk.
#8 - 1 januari 2015 16:30
Hej igen
Om du skall 10 fullvuxna Scalarer (vilket jag tycker är ett par för många) i ett 1,5 meter långt kar så tycker inte jag att du skall någon mer stor fisk.
Jag hade nog kunna tänka mig 6-7 Scalarer och kanske något stim med en större Tetra. Och det finns en hel del fina malar också med lite storlek. Detta är bara mina tankar ....
// Tony
#9 - 1 januari 2015 16:35
Det är väl mest bara en bild i huvudet jag har nu hur jag skulle kunna tänka mig, men sen hur det verkligen blir har jag ingen aning om. beror på vilken andra sort fisk jag kommer ha i med. Karet har måtten 190x50x55.
#10 - 1 januari 2015 16:45
Flaggciklid kanske? Å andra sidan kanske den skulle konkurrera om yta och lekplatser med scalarerna, så kanske nå't som brukar hålla till lite längre ner kanske vore en idé. Hmm... Blå ciklid?
#11 - 1 januari 2015 16:52
tack dom såg lite roliga ut..
#12 - 2 januari 2015 06:25
Oj vad vacker Blåcikliden är! Är ju svag för blå fiskar...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#13 - 2 januari 2015 12:59
Jo dom var riktigt fina.
#14 - 2 januari 2015 13:25
Ett annat förslag är ju dessa, guldsömsciklid...

Annons