Diskus

#1 - 3 oktober 2003 07:39
Hej jag undrar hur svårt det är med diskusar?
Jag har haft 3st akvarium, i mitt 150 liters så hade jag zebraciklider och lyckades få många yngel.
Jag funderar på att köpa ett 240L eller behöver man ett större
för att diskusar ska trivas?
Behöver man att hålla på med en massa vattentester?
Jag är tacksam för fler tips över vad man ska tänka på innan man har fiskarna på plats.
#2 - 3 oktober 2003 08:00
Tips 1: sök på diskus på forumet, frågar du 10 diskus ägare om hur svårt det är så får du 10 olika svar. Detta är för att dom som gör "rätt" har inga problem och tycker att det är lätta fiskar. Övriga hamnar i vattenbytar frossan. Om något är fel i karet får du byta vatten ofta och mycket.
Tips 2: Sök information. Gå in på discusfish.nu och ladda hem diskuscd, där finns allt du bör veta för att starta, back to nature guid om diskus är ganska så bra också. Men dom målar (enligt mig) upp lite väl stora svårigheter med diskus i växtakvarium. Här på zoopet finns en artikel om diskus (fanns?). På hjortgatanszoo.se hittar du en bra artikel om diskus i växtakvarium.
Tips 3: gör rätt från början, köp frisk fisk och överdriv filtervolym. Om allt blir i balans i karet så behöver du inga vattentester överhuvudtaget. Det är först när du har problem med fisken du behöver vattentester för att ta reda på vad som är fel.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#3 - 3 oktober 2003 08:12
120 cm & 250 liter

Ähh du kanske bara kan ha 1-2 det blir ju annars trångt. dom stora alltså lite mindre är nog inte lika trångt
#4 - 3 oktober 2003 09:17
I 240 liter kan du börja med 8-10 stycken små eller 4-5 stora.
MVH
Magnus
#5 - 3 oktober 2003 15:25
Klart du ska prova:) Odlad Discus är inte mycket svårare än mycket annat. Det är bra om man vet lite om vattenvärde och hur det funkar. Tycker du ska köpa 6-10 ungfiskar(4-5cm) och låta de para ut, då lär man sig mycket om deras beteende och man lär känna sina fiskar bättre.
Det första du ska göra innan du drar igång är att köpa BTN's Guide to Discus, där lär man sig mycket om livet med Discus. Läs även andra böcker.

Annons