Diskus 3 försöket gillt!

#1 - 9 augusti 2019 09:22
Då jag startade en tidigare tråd om mina diskusar som tyvärr förfarandes, tänkte jag nu dela med mig av mina nya. Köpte tre F1:or i början på året och nu innan sommaren fick jag chansen att köpa fler cobolts av en bekant. Stora fina bjässar varav två parade ihop sig genast och lagt ägg en gång. Blev även ett nytt större akvarium i våras. Ena F1:an var utmobbad från början när jag köpte den så den strök med när jag satte ihop dem med de nya coboltarna men blev två nya från Storks nu i sommar. Så just nu består beståndet av 4 F1:or och 4 cobolts. Och de verkar pigga och glada. Så nu vågar jag lägga upp lite bilder haha
#2 - 10 augusti 2019 06:47
Vad roligt, hoppas allt går bra!
#3 - 10 augusti 2019 10:59
Tack, ja det känns väldigt kul! Försökte lägga in länk till Instagram men kanske inte funkar längre. Försöker igen...
https://www.instagram.com/p/B0qBX44hRzs/?igshid=8mar6zxz8vmr
#4 - 10 augusti 2019 11:16
[QUOTE=LenamariaC;n2406706]Tack, ja det känns väldigt kul! Försökte lägga in länk till Instagram men kanske inte funkar längre. Försöker igen...
https://www.instagram.com/p/B0qBX44hRzs/?igshid=8mar6zxz8vmr[/QUOTE]

Åh, vad vackert. Tror din kombination i färger blir jättefin när dina F1 växer till sig och färgar ut lite mer. Hoppas allt funkar denna gång.
#5 - 10 augusti 2019 11:19
Fint, jag gillar de blåa!
Lycka till :)
#6 - 10 augusti 2019 11:28
Fina!
#7 - 10 augusti 2019 13:15
Tack tack! Är väldigt nöjd med det och hoppas det kommer fortsätta flyta på
#8 - 10 augusti 2019 13:16
Tror med det kommer bli ännu finare när F1:orna växt till sig
#9 - 15 augusti 2019 17:13
Håller tummarna för att allt ska gå bra. :D
#10 - 17 augusti 2019 16:39
Så kul med nytt försök! Vad är dina F1or för diskusvariant?
#11 - 17 augusti 2019 16:49
Snygga!
#12 - 17 augusti 2019 20:02
Två av dem är lite osäkert vet inte vem som odlat dem men troligtvis nått med curuaier. De andra kommer från storks och var också nån sån korsning, borde skrivit ner det, så dålig på att komma ihåg namn:rolleyes:.
#13 - 17 augusti 2019 20:42
Är det stork borde det vara F3 curilenquer . Stork har inte haft F1 på länge vad jag vet. När dessa färgar ut blir de kanon med blå Diamond
#14 - 18 augusti 2019 04:48
Mycket möjligt haha, var nog curilenquer och inte curuaeir och nått mer ja. (Ingen aning om vad skillnaden är haha) De gissade att det var nått liknande i mina andra. Hade turen att springa på dem i en djuraffär i Jönköping, de kallade dem för F1:or men kanske inte är det heller. Fina är de oavsett.:d
#15 - 18 augusti 2019 11:33
[QUOTE=LenamariaC;n2407151]Mycket möjligt haha, var nog curilenquer och inte curuaeir och nått mer ja. (Ingen aning om vad skillnaden är haha) De gissade att det var nått liknande i mina andra. Hade turen att springa på dem i en djuraffär i Jönköping, de kallade dem för F1:or men kanske inte är det heller. Fina är de oavsett.:d
[/QUOTE]

F1 i Jönköping var nog curuaeir. Men de från stork var troligen F3 curilenquer som är en korsning av alenquer och curipera som piwowarski har tagit fram.
vackra är de i vilket falls som helst ;)
#16 - 18 augusti 2019 11:51
[QUOTE=Ekenberg;n2407157]

F1 i Jönköping var nog curuaeir. Men de från stork var troligen F3 curilenquer som är en korsning av alenquer och curipera som piwowarski har tagit fram.
vackra är de i vilket falls som helst ;)[/QUOTE]

Tack för upplysningen! Bra att veta:). Ja de är vackra oavsett. Men vad skulle man kalla det om de skulle korsa sig i sin tur?
#17 - 18 augusti 2019 15:21
[QUOTE=LenamariaC;n2407159]

Tack för upplysningen! Bra att veta:). Ja de är vackra oavsett. Men vad skulle man kalla det om de skulle korsa sig i sin tur?[/QUOTE]

Då får du ju hitta på ditt alldeles egna namn. Har förstått att det är därför det finns så vansinnigt många olika namn på diskus. Alla dessa korsningar ;)
#18 - 18 augusti 2019 19:07
[QUOTE=Ekenberg;n2407164]

Då får du ju hitta på ditt alldeles egna namn. Har förstått att det är därför det finns så vansinnigt många olika namn på diskus. Alla dessa korsningar ;)[/QUOTE]

Aha okej haha. Inte konstigt man blir förvirrad;)
#19 - 19 augusti 2019 09:38
Vid vattenbytet idag upptäckte jag att det var blött i mitten av akvariet på bänken!! Ingen rolig tanke att det läcker! Hoppas innerligt att det kommer av att det läckt över kanten ibland pga vattensnsamling på en glaskant. Ställt ett fläktelement där nu för att torka upp men träet var mjukt längst ut så varit så ett tag...suck. Vad gör man om det nu visar sig vara en läcka?
#20 - 19 augusti 2019 09:56
Ta hushållspapper och tryck mot kanten mellan kar och bänk så allt vatten absorberas sen håller du koll där och kollar med papper om det kommer mer vatten... Är det en läcka så finns det ju bara en sak att göra, ta ur fiskarna och tömma karet...:mad:
#21 - 19 augusti 2019 10:39
[QUOTE=åheim;n2407220]Ta hushållspapper och tryck mot kanten mellan kar och bänk så allt vatten absorberas sen håller du koll där och kollar med papper om det kommer mer vatten... Är det en läcka så finns det ju bara en sak att göra, ta ur fiskarna och tömma karet...:mad:[/QUOTE]

Får göra det. Jo finns väl klart inte mkt annat att göra isf tänkte mer om man ska silikona om eller satsa på ett nytt. Detta hade rätt många år på nacken så var tveksam till att köpa det först. Men höll ju tätt då...

Annons